20.3.2024

Viisi vinkkiä: tekoäly ja suullisen kielitaidon opetus

Neljä opiskelijaa keskustelee luokkahuoneessa. Kuvituskuva.
Loin kuvan ChatGPT4:n avulla pyytämällä tekstiin sopivaa
kuvituskuvaa. En ollut tyytyväinen ensimmäiseen
versioon, mutta siitä sain kehotteen, mitä muokkaamalla
loin tämän kuvan. Olisin vielä halunnut laitteet pois
 opiskelijoiden kädestä, mutta tyydyin tähän, kun tekoälyn
käyttö kuluttaa niin paljon energiaa ja luo hiididioksidipäästöjä. 


Alta löydät ideoita suullisen kielitaidon opettamiseen tekoälyä hyödyntäen. Lopussa on muutama näkökulma siihen, miten rasismi näkyy kielimalleissa. 

Ideat toimivat ilman oppijan kirjautumista. Kun alla mainitaan vain tekoäly, tarkoitan sillä suuria kielimalleja hyödyntäviä sovelluksia kuten Copilot, ChatGPT tai Gemini. Käytä ensi sijassa sitä, minkä työnantaja tarjoaa käyttöösi tai mistä sinulla on maksullinen lisenssi. Näistä kaikista on myös tarjolla maksuton versio. 

Alla on mainittu, mistä ideat ovat peräisin, mutta olen kehitellyt niitä eteenpäin. Osa ideoista toimii muissakin oppiaineissa, mutta nyt näkökulmana on kieltenopetus, kun minulla on aiheesta useampi koulutus lähiviikkoina. 

Ammatillisen toisen asteen kieltenopettajille tarjolla on kaksi seuraavaa TAMKin järjestämä ja OPH:n rahoittamaa etäkoulutusta. Vedän ne yhdessä kieltenopettaja Marianna Leikomaan kanssa:


1. Kysymys tekoälylle ja oppijoille (idea: Charlie's Lessons)

  1. Kirjoita kysymys tekoälylle, esim. What is the weather like in London in March?Was sind die typischen Gerichte in Deutschland? Vilka är fördelarna med AI för samhället?
  2. Kysy mitä oppijat arvelevat tekoälyn vastauksen sisältävän (vastaus, näkökulmat tai sanasto). Pyydä vastaamaan ääneen tai kerää ne esim. Flingaan, Padletiin tai sanapilveen (ohjeet sovelluksiin).
  3. Katsokaa yhdessä tekoälyn vastaus. Kertoiko se jotain, mitä ette itse keksineet? Onko vastaus totta, asenteellista, vääristynyttä tai puuttuuko siitä jotain? Mikä olisi hyvä jatkokysymys aiheesta tekoälylle?

2. Unelmien huone (idea: Elena Peredasa, Language Teaching with AI

  1. Valokuvamainen tekoälyllä luotu kuva huoneesta, missä on mm. uima-allas, sohvaryhmä ja suuri sänky sekä parvi.
    Kuva: ML/Copilot.
    Oppijat kirjoittavat yksityiskohtaisesti, millainen olisi unelmien oma huone. Tekstit voidaan tarkistaa keskittyen erityisesti opiskeltavaan kielioppiasiaan.
  2. Luodaan teksteistä tekoälyllä kuvat. 
    • Esim. kirjautumatta toimiva Crayion tai vain opettajan kirjautumisella toimiva Padlet. 
    • Adobe Express, jos se on jo hankittu teille. Se on laajasti käytössä ja K12-oppilaitoksille on tarjolla maksuton Premium-lisenssi (ohjeet Padletiin ja Adobe Expressiin). 
    • Copilot on jo saatavilla täysi-ikäisille korkea-asteen opiskelijoille osana M365-lisenssiä, jos amk/yliopisto on niin valinnut.
  3. Jatkotyöskentelyn vaihtoehtoja.
    • Oppijat näyttävät kuvat toisilleen, esittelevät huoneensa ja keskustelevat niistä ja visualisoinnin onnistumisesta.
    • Oppijat tekevät toisilleen kysymyksiä kuvista.
    • Käytetään kuvia ”rikkinäisen puhelimen” idealla: kerro kuvasta toiselle, joka kertoo sen kolmannelle jne. Viimeinen generoi kuvauksesta uuden kuvan, jota verrataan alkuperäiseen. 

3. Mitä löydät kuvasta? (idea: Russell Stannard, LanguageCert)

  1. Generoi kuva tekoälyn avulla. Käytä sanastoa, mitä juuri nyt opettelette.
    • Voit tehdä esim. 360-kuvia Skyboxilla. Kokeilemaan pääsee maksutta ja ilman kirjautumista. Kirjautumalla voit luoda maksutta 15 CC BY-lisensoitua kuvaa kuukaudessa.
  2. Pyydä oppijoita tekemään kysymyksiä opiskeltavalla kielellä kehotteeseen liittyen: ”Did you ask for…?” Vastaa kyllä tai ei. 
  3. Näytä lopuksi kehote. Voi lihavoida siinä näkyvät keskeiset sanat. Löytyivätkö ne kaikki kuvasta? Mitä ylimääräistä kuvassa oli? Mistä arvelet sen johtuvan?
Vaihtoehtoisesti oppijat voivat generoida kuvia kerrattavasta sanastosta toinen toisilleen. Pelkän kyselemisen sijaan tästä voidaan tehdä peli käyttämällä hirsipuun ideaa eli vääristä vastauksista piirretään aina yksi osa hirsipuusta. Näin kuhunkin kuvaan sallitaan korkeintaan 10 väärää vastausta, ainakin sen mukaan, miten itse olen tottunut hirsipuun piirtämään.


4. Luo dialogeja ja draamakäsikirjoituksia (idea: Nik Peachey, LanguageCert)

Tekoälyä voi käyttää luomaan monenlaisia tekstejä. Sen avulla voi luoda esimerkiksi dialogiharjoituksia ja näytelmiä. Silloin kun ne esitetään luokassa, on toivottavaa, että jokaisella ryhmällä ei ole samaa näytelmää ja tekoälyn avullahan niitä voi nopeasti luoda tarvittavan määrän. Määrittele näytelmän kehotteessa ainakin aihe, tyyli ja opiskelijoiden lukumäärä, ikä ja kielitaitotaso. 

Voitte jatkaa keskustelemalla tekoälyn mahdollisuuksista tällaisissa tehtävissä tai yleisemminkin mediassa. Tiesitkö, että Yle on tehnyt tekoälyn avulla Paratiisiperhe-kuunnelman ja Suomessa toimii jo tekoälyradio. Löydättekö verkosta tekoälyradion, joka toimii kielellä, jota opiskelette? Tai jos itse sellaisen loisitte, millaista sisältöä laittaisitte tekoälyn tekemään? 


5. Twee-sovelluksella aineistoja englanninopettajille - ja ideoita muillekin

Twee on englanninopettajille suunnattu verkkosivu opetuksen ja oppimateriaalien suunnitteluun tekoälyn avulla. Sieltä löytyy myös valmiita tuntisuunnitelmia eri kielitaitotasoille. Vastaavia sovelluksia löytyy muidenkin kielten ja oppiaineiden opettajille, kuten kerroin aiemmassa bloggauksessa Tekoälysovelluksia oppimateriaalien tekijöille. Tällaiset sovellukset perustuvat valmiiksi mietittyihin kehotteisiin. Siis sen sijaan, että pyydät tekoälyltä monivalintoja, näiden sovellusten kehotteessa on kerrottu tekoälylle myös se, millaisia ovat hyvät monivalintakysymykset ja -vaihtoehdot. Saat siis parempia tuloksia, kun puhut tekoälylle myös pedagogiikkaa.

Twee-sovelluksen työkalujen avulla aloitat valitsemalla British tai American English ja kielitaitotason. Speaking-kohdasta löydät mm. alla olevat tehtävät. Näihin voit tehtävästä riippuen antaa teeman ja/tai tekstin ja/tai kuvan ja osaan määritellä käytettävää sanastoa. Saatuasi tehtävän tai materiaalin, voit pyytää samasta aineistosta esim. monivalintoja tai aukkotehtäviä. Voit maksutta luoda kuukausittain 20 tekstipohjaista tehtävää ja 10 mediapohjaista, mediatiedostot max 5 min. 
  • Dialogue Based on Topic: Luo dialogi oppijoille yhdessä luettavaksi tai keskustelun pohjaksi.
  • Find Facts: 10 faktaa lämmittelyyn, oikein/väärin-tehtäviin tai keskustelun teemoiksi.
  • Advantages and Disadvantages: Käytä listausta esim. väittelyn apuna.
  • Famous Quotes: Lausahduksia kuuluisilta henkilöiltä.
  • Four Opinions: Neljä näkökulmaa samasta aiheesta kannustaa oppijoita pohtimaan eri näkökulmia ja arvioimaan niiden perusteluita. Voit käyttää myös antamalla kullekin ryhmän jäsenelle oman roolin.
  • Lead-in Activities: Luo antamastasi tekstistä kolme aktivoivaa tehtäväideaa. Niitä voi käyttää johdantona ennen tekstin lukemista. 
  • Link Words into Sentences: Luo tekstistä kolmen sanan ryhmiä, joista oppijoiden tulee muodostaa lauseita tai kysymyksiä.
 

Miten rasismi näkyy kielimalleissa?


Kieltenopetus on myös kansainvälisyyskasvatusta. Moni on jo käytännössä huomannut, miten tekoälysovellusten maailmankuva on monilta osin värittynyt ja vahvistaa stereotypioita. The Guardianin artikkelissa As AI tools get smarter, they’re growing more covertly racist, experts find toimittaja Ava Sasani kertoo Cornell Universityn tutkimukseen viitaten, että OpenAI:n kaltaiset yritykset luovat omia eettisiä ohjeita, jotka säätelevät sisältöä, joita kielimallit tai kuvageneraattorit luovat. 

Jo aiemmin on huomattu, että kun kielimallit laajenevat, niiden avoin rasismi vähenee. Uusi tutkimus kuitenkin kertoo, että kielimallien kasvaessa peitelty rasismi lisääntyy. Tämä tarkoittaa, että eettisten ohjeiden avulla kielimallit oppivat olemaan hienovaraisempia rasististen ennakkoluulojensa suhteen. Avoimen rasistisuuden sijaan ne kiinnittävät huomioita esimerkiksi murre-eroihin. Tämä tarkoittaa, että tekoäly on tulkinnut esimerkiksi mustien amerikkalaisten murretta käyttävät tyhmemmiksi tai laiskemmiksi. Eli jos ja kun tekoälyä käytetään esimerkiksi rekrytoinnissa, mustille tarjottaisiin huonommin palkattuja töitä.

Tämä on hyvä muistutus sekä siitä, että tekoälyä käytettäessä on aina hyvä pysähtyä paitsi hallusinaatioiden eli tekoälyn keksimien asioiden äärelle, myös tarkastella siinä olevia puutteita tai vääristymiä, olkoon se rasismia tai jotain muuta. Käytetty kieli on paljon muutakin kuin halutun viestin välittämistä. Muun muassa murre ja sanavalinnat kertovat myös kuulumisesta tiettyyn ryhmään. 

Olin itse lähelle kolmekymppinen, kun opin englantia opettavalta britiltä, että small talkin keskeinen tavoite on sijoittaa keskustelukumppani sosiaalisella asteikolla oikeaan luokkaan. Siitä kertoo niin murre kuin vaikkapa se, mitä urheilulajeja harrastaa tai mistä tiedotusvälineistä uutiset lukee tai katsoo. Omana kouluaikana brittienglanti oli se, mihin pyrittiin. Se nostettiin jalustalle ja mitä ilmeisemmin se siellä on edelleen, mutta liekö amerikanenglanti siellä myös, kun sillä tuotettua on runsaasti koulutusaineistossa ja tekoälyä kehittävät monet amerikkalaiset suuryhtiöt?   

Lue lisää tekoälystä opetuksessa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.