10.3.2020

Kuvakortit ja visualisointi

Koulutuksissa, ohjaustilanteissa, ryhmien lämmittelyssä ja pidemmälle ehtineen ryhmän työskentelyn apuna voi käyttää erilaisia apuvälineitä. Ne voivat olla esimerkiksi kuvia, kysymyskortteja, sananlaskuja tai pikkuesineitä. Kuvista parhaita ovat riittävän suuret kuvat ja runsas valinnanvara, sillä esimerkiksi kauniista maisemakuvista ei välttämättä löydy osuvaa kuvaa jokaiseen mielentilaan.

Monessa tilanteessa kuvat tai muut visuaaliset apuvälineet toimivat paremmin kuin pelkät sanat. Kuviin liitämme helpommin erilaisia mielikuvia ja ne auttavat erilaisten asioiden nostamista keskusteluun. Kuvien avulla voi löytää käsiteltävään asiaan uusia näkökulmia ja oivalluksia. Käyttämällä kuvia annamme tarinalle mahdollisuuden alkaa kuljettaa kertojaa. Kuvien avulla pääsee usein helpommin pohtimaan asioita syvällisemmin, eikä tule niin helposti käyttäneeksi yleistyksiä tai epäselviä ilmaisuja tai kommenttia ”ei mulla oo tähän mitään lisättävää”.

Kuvia voi käyttää monipuolisesti työskentelyn aloituksesta sen arviointiin ja kun kaikki liitämme niihin erilaisia assosiaatioita, ne toimivat kerta toisensa jälkeen. Kuvat kannustavat persoonalliseen ilmaisuun. Monien on helppo päästä aiheeseen kiinni kuvien ja symbolien kautta ja ne helpottavat asioiden käsittelyä myös silloin kun sanallinen ilmaisu on syystä tai toisesta vaikeaa.

Alakoulun aarreaitta Facebook-ryhmästä löytyy eilen aloitettu hyvä keskustelu vahvuuskorttien käytöstä. Siellä on monta hienoa esimerkkiä oppilaiden vahvuuksien esiin nostamisesta luokassa, arviointikeskusteluissa ja vanhempainilloissa. Vahvuuksia voidaan nostaa esiin itsestä ja koulukavereista sekä omista lapsista ja oppilaista. Opettajan ovat nostaneet vahvuuksia esiin myös viikon henkilöiden tai kuukausiteemojen kautta ja isänpäiväkortteja askarreltaessa. Tässä sieltä pari hyvää blogilinkkiä.

Alla on listattu itse tulostettavia ja myytäviä korttisarjoja. Valikoimaa on nykyisin runsaasti ja lisää löytyy verkosta mm. hakusanoilla kuvakortit tai terapiakortit. Olen tilannut kortteja Amazoniltakin, mutta sen valikoimista oli todella vaikea löytää sopivia kuvakortteja. Erilaisia kauniita postikorttikokoelmia sieltä kyllä löytyy runsaasti ja edullisesti. Tarkemmat käyttöehdot ja usein käyttövinkkejäkin mm. opetus- ja ohjaustyöhön löytyy linkeistä. Hintatiedot helmikuulta 2020, mutta hinnat voivat vaihdella ostopaikan mukaan, osaan tulee päälle postituskulut.


Tulosta itse tai tilaa valmis kuvakorttisarja (listaus päivittyy)


Kerää kuvat tai esineet itse


  • Papunetin yli 30 000 kuvaa (tulosta itse, CC BY-NC-SA -lisenssi).
  • Tulosta tekijänoikeusvapaita kuvia (esim. Pixabayn CC0-lisensoidut kuvat)
  • Hakusanalla Praatplaat löydät verkosta kuvatauluja, joita Alankomaissa käytetään lapsilla tarinankerronnan tukena mm. kirjoittamaan opeteltaessa. 
  • Postikortit: kerää erilaisia, ei vain kauniita kuvia, jotka voisit ystävällesi postittaa.
  • Leikkaa kuvia lehdistä, vanhoista seinäkalentereista tai alennusmyynnin taidekirjoista ja liimaa ne kartongille tai laminoi. Voit koota kuvat myös tietystä teemasta kuten ihmisten kasvoista, erilaisista ammateista tai luontokuvista. Oleellisinta ei ole mitä kuva esittää, vaan sen kyky herättää assosiaatioita. 
  • Kuvien ohella käytän paljon kartongista leikattuja värikortteja (kuvassa alhaalla oikealla). Tällöin kukin valitsee esim. työpajan päätteeksi värin, joka kuvaa omaa fiilistä sillä hetkellä ja sitten jakaa ajatuksen muulle ryhmälle yhdellä lauseella. 
  • Wikisitaateista löydät sananlaskuja.
  • Voit ostaa erilaisia magneetteja ja muita pieniä esineitä. Yllättävän paljon niitä löytyy kotoa ja työpaikoiltakin, kun pitää silmänsä auki. Pikkuesineiksi käyvät esim. lelut pääsiäismunien sisältä, pikkuroju lastenhuoneen lattialta, rihkamakorut, työkalupakin pikkutilpehöörit, teepussi, heijastin, simpukka, kivi, käpy, tiimalasi, kolikko, hakaneula, pikkuauto, avain, pienet matkamuistot jne. 

Valokuva 14 eri kuvakorttipakasta.


Tämän bloggauksen alkuperä on vuosien takaa. Olin 2010-luvulla töissä Tampereen yliopistolla Eduta-instituutissa. Silloin tein yksin ja kollegojen kanssa monista opetusmenetelmistä yhden A4-paperiarkin ohjeita, joita jaoimme koulutusten osallistujille. Näistä ohjeista olen hieman päivittäen julkaissut aiemmin myös Osallistavan pyramidi-harjoituksen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti