H5P-työkalut

Tekstikyltti, missä lukee H5P-ohjeita ja esimerkkejä.H5P tarkoittaa yli 50 työkalun kokoelmaa verkkokurssien ja verkkosisältöjen tekijöille. Avoimen lähdekoodin H5P-työkaluja käytetään oppilaitoksissa yleensä niin, että ne asennetaan Moodleen ja WordPressiin. Ne voi myös ostaa kuukausimaksullisena palveluna, jos käytössä ei ole ympäristöä, minne H5P:n voi asentaa. Paria työkalua voi kokeilla kirjautumalla H5P:n sivulle. Uutta on mahdollisuus ladata Lumi-työpöytäsovellus, minkä avulla voi luoda sisältöjä maksutta, mutta se ei tarjoa sivustoa sisältöjen jakamiseen.

H5P:n kehittämisen lähtökohtana on mahdollisuus avoimeen jakamiseen ja saavutettavuuteen. Sivulla Content Type Recommendations saavutettavuudesta kerrotaan työkalukohtaisesti. 


H5P-esimerkit ja ohjeet


Löydät H5P-esimerkkini SnellmanEDUn EduGo-Moodle-ympäristöstä. Voit tutustua niihin ilman kirjautumista klikkaamalla Kirjaudu vierailijana. H5P: helpot -välilehdellä esitellään työkaluja, joista harjoittelu kannattaa aloittaa. Siellä olevasta haitaritekstistä (accordion) löydät linkkejä muidenkin esimerkkeihin. Ilmianna julkiset esimerkkisi, niin linkkaan ne mukaan. Samasta Moodle-ympäristöstä löydät luentojen aktivoinnin oppaan.

Tekemäni ohjeet löydät tältä sivulta. Niistä perusteellisin on allekin upotettu päivittyvä H5P-diasarja, joissa esittelen H5P:n ja sen työkalut. Sivun alaosasta ja H5P-soittolistalani löydät myös ohjevideoita. Jari Sarjan H5P - Interaktioita helposti –opas (päivitetty 3/2021, joten noin 10 uusinta työkalua puuttuu) on erinomainen suomenkielinen opas sekä yksittäisiin työkaluihin että sen asentamiseen omaan verkkoympäristöön. Etenkin monimutkainen Drag and drop -tehtävä kannattaa tehdä orjallisesti Jarin ohjeiden mukaan. Moni muu tehtävä onnistuu helposti itse kokeillen tai työpajassa harjoitellen.

Työkalujen englanninkieliset nettisivut löydät osoitteessa H5p.org. Siellä on esimerkit sisältötyypeistä ja ohjeita omien sisältöjen luomiseen. Kirjautumalla voi kokeilla muutamaa työkalua ja tilata uutiskirjeen. 


Mitä uutta H5P-työkaluissa?

  • Information Wall -työkalu, minne saa listaukseen tekstiä ja kuvia. Katso esimerkki.
  • Kahdeksan uusinta H5P-työkalua esittelyssä H5P - mitä uutta? -bloggauksessa 3/2022. Edellinen  bloggaus on H5P: upotukset ja Moodle-kysymyksiä (12/2019).
  • Mahdollisuus luoda H5P-sisältöjä maksutta Lumi-työpöytäsovelluksella. Se ei tarjoa sivustoa sisältöjen jakamiseen, mutta sen voi tehdä jakamalla HTML-tiedoston tai viemällä sisällöt SCORM12-pakettina.
  • Kesäkuun 2021 uutiskirjessä julkaisiin uusi työkalu Live engagement tools (sanapilvi, emojipilvi tai äänestys) ja samalla haarautuvaan tarinaan (Branching scenario) ja Virtual Tour 360-työkaluihin tehtiin suuria parannuksia. Myös OER Hub sisältöjen avoimeen jakamiseen on avattu ja virallinen julkistus on tulossa, kunhan sinne saadaan jonkin verran sisältöjä.


Ohjevideot 

Löydät kaikki alle upotetut ohjevideot myös Matleenan H5P-työkalujen soittolistalta. Videoiden kuvauksesta löydät mm. aikaleimat, jos kaipaat apua tiettyyn kohtaan sisällön rakentamista. Lyhyitä videoita löydät myös Ammattiopisto Samiedun H5P-soittolistalta
  • Ylin video on tiivis katsaus siihen Mitä ovat H5P-työkalut? (11.24 min, tekstitetty, 2020). Se on edelleen ajantasalla, paitsi maininta Lumi-sovelluksesta puuttuu. 
  • Johdanto H5P työkalujen käyttöön (28:46 min, 2021) on perusteellisempi esitys H5P-työkalujen taustoista, tekijänoikeuskysymyksistä, saavutettavuudesta, sisältöjen kopioimisesta, palautteen antamisesta yms. Se on tehty johdannoksi työpajoihin, joissa opetellaan H5P-sisältöjen luomista.
  • Kolmas video esittelee Virtual Tour (360) -työkalun (25:05 min), missä käytetään myös työkaluja Summary ja Single Choise Set.
  • Neljäs video esittelee interaktiivisen videon tekemisen (16:42 min, tekstitetty, 2022)
  • Viiden video esittelee summaryn eli yhteenvetotehtävän (10:18 min, 2022)
  • Soittolistalta löydät myös Otavian OKO!-hankkeen H5P-webinaarin neljänä erillisenä tallenteena 17.3.2022

H5P-työkalut

H5P-työkalut ovat saatavissa Moodle-, WordPress- ja Drupal-ympäristöön. Niiden avulla voi luoda interaktiivisia sisältöjä esimerkiksi oppimateriaaleiksi tai luoda tehtäviä, joista oppija saa välittömän palautteen. Lue lisää ja katso esimerkit ja toimivat hyperlinkit: https://www.matleenalaakso.fi/p/h5p.html
Blogista löydät lisää vinkkejä muidenkin verkon sovellusten hyödyntämiseen.








H5P-soittolistalta löydät OKO!-hankkeen webinaari-tallenteet 17.3.2022.

2 kommenttia:

  1. MOI.
    Mietin muutamaa asiaa moodleen tulevan interaktiivisen kurssin osalta (H5P):
    - jos videon sisään ymppää kysymyksiä(oikein, väärin tai useita vaihtoehtoja), voiko ne pisteyttää (eriarvoisia kysymyksiä)
    - minkälainen raportointi kysymyksistä saadaan, kuten ovatko opiskelijat suorittaneet näitä videoon ympättyjä tehtäviä, miten oikeita vastauksia jne.?
    - olen myös miettinyt sellaista rakennetta, jossa olisi esim 3-4 osiota. Ensin kysymys+vastaus, sen jälkeen kysymyksen "selitys"+lisäkysymys (jne.) ja lopuksi selitys+lopullinen kysymys. Onnistuuko tämäntyyppinen interaktiivinen, selittävä kysyminen? Nämähän voisivat olla myös sellaisia, että jos ensimmäinen (tai toinen)vastaus on oikea, niin jatketaan videota.

    Ajatus tietysti on se, että halutaan toisaalta olla jossain määrin "varmoja" siitä, että opiskelija on katsonut videon. Ja toisaalta toisena juttuna tietysti se, että tärkeissä kohdissa voidaan vähän herätellä kysymyksellä.
    Videon lopussa sitten ovat tietysti nuo summary-kysymykset. Ja ne yhdessä videon sisällä olevien tehtävien kanssa muodostaisivat arvosanan ko. videon osalta. Saako sen moodlessa kiinnitettyä Arviointiin?

    Tämmöisiä...

    hatsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hatsa, kiitos kysymyksistä! H5P-tehtävien idea on, että oppija saa välittömän palautteen. Pisteet oppija saa automaattisesti eikä niihin saa eriarvoisia kysymyksiä. Pisteytyksen asetukset vaihtelevat kysymyksestä toiseen ja joskus voi valita esim. saako väärästä vastauksesta miinuspisteitä.

      Joistakin tehtävistä ope voi Moodlen arvioijan raportista nähdä suoritukset, mutta lähtökohta on, että palaute rakennetaan tehtäviä tehdessä eikä opettajan tarvitse tehtäviä mitenkään tarkastaa tai käydä katsomassa. Kun haluat varmistaa, että tehtävät on tehty, käytä Moodlen suoritusten seurantaa. Sieltä voit määritellä esim. että 70 % on oltava oikein, jotta tehtävä näkyy tehtynä. Oppija puolestaan saa tehtävistä aina palautteen ja halutessasi myös koonnin esim. diaesityksen tai videon päätteeksi. Pisteiden lisäksi voit antaa sanallisen automaattisen palautteen suoriutumisen mukaan.

      Selittävä kysymys onnistuu esim. monissa monivalinnoissa niin, että lisäät vastausvaihtoehtoihin palautteen, jonka oppija saa, jos hän valitsee tietyn kohdan. Ja sitten hän saa toisenlaisen palautteen, jos ei valitse sitä. Interaktiivisessa videossa voit estää videon kelaamisen. Voit myös tarjota oppijalle mahdollisuuden hypätä videossa tiettyyn kohtaan, mutta sitä ei saa sidottua siihen, että edellinen vastaus oli oikein. Jos haluat rakentaa selittävät kysymykset erilaisiksi poluiksi, jotka haarautuvat eri suuntiin oppijan vastauksen perusteella, se onnistuu Branching skenario -työkalulla. Sinne saat myös videoita ja muita mediatiedostoja.

      H5P-suoritukset Moodlessa kootaan suoritusten seurannan ja/tai arviointikirjan avulla. En hallitse hyvin tuota arviointikirjan käyttöä, joten siltä osin kannattaa etsiä ohjeista esim. Mediamaistereiden tai Moodle.org:in ohjeista. Jotta videon tulokset tallentuvat, tulee oppijan tehdä kaikki tehtävät ja edetä yhteenvetosivulle asti.

      Poista

Kiitos, että haluaisit kommentoida! Suuren roskapostimäärän vuoksi kommentointimahdollisuus on kesätauolla.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.