H5P-työkalut

Tekstikyltti, missä lukee H5P-ohjeita ja esimerkkejä.H5P tarkoittaa noin 60 työkalun kokoelmaa verkkokurssien ja -sisältöjen tekijöille. Avoimen lähdekoodin H5P-työkaluja käytetään oppilaitoksissa, kirjastoissa, järjestöissä ja yrityksissä yleensä niin, että ne asennetaan esim. Moodleen ja WordPressiin. Jos käytössä ei ole ympäristöä, minne ne voi asentaa, H5P:n voi myös ostaa kuukausimaksullisena palveluna tai käyttää maksutonta Lumi-sovellusta selaimella tai työpöytäsovelluksella. Muutamaa sovellusta voi kokeilla myös kirjautumalla H5P:n sivulle

H5P:n lähtökohtina ovat mm. saavutettavuus ja kannustus avoimeen jakamiseen. Oppimateriaalit kannattaa jakaa AOE-sivulle.
Ks. interaktiivisesta kuvasta, mistä H5P:ssä on kyse. Saavutettavat ja esimerkiksi videoita hyödyntävät näet tästä työkalujen jaottelusta.


H5P-esimerkit ja ohjeet


Esimerkkejä H5P-sisällöistä löydät avoimelta H5P-esimerkit -Moodle-kurssilta SnellmanEDUn ympäristöstä. H5P: helpot -välilehdellä esitellään työkaluja, joista harjoittelu kannattaa aloittaa. Siellä olevasta haitaritekstistä (accordion) löydät linkkejä muidenkin esimerkkeihin, myös avoimesti jaettuihin. Samasta Moodle-ympäristöstä löydät luentojen aktivoinnin oppaan.

Tekemiäni ohjeita löydät myös alta. Perusteellisin on usein päivittyvä H5P-diasarja, joissa esittelen H5P:n ja sen työkalut. Sivun alaosasta ja H5P-soittolistaltani löydät myös ohjevideoita. Jari Sarjan H5P - Interaktioita helposti –opas on erinomainen opas sekä yksittäisiin työkaluihin että sen asentamiseen omaan verkkoympäristöön. Etenkin monimutkainen Drag and drop -tehtävä kannattaa tehdä orjallisesti Jarin ohjeiden mukaan. Moni muu tehtävä onnistuu helposti myös itse kokeillen, alla olevin ohjein tai työpajoissani harjoitellen.

Englanninkieliset nettisivut löydät osoitteessa H5p.org. Siellä on esimerkit sisältötyypeistä ja ohjeita omien sisältöjen luomiseen sekä keskustelufoorumi. Sivulta voi tilata uutiskirjeen. 

H5P-koulutuksia

  • H5P-webinaarisarja TUNI-henkilöstölle 8.3.-3.5.2023: Ei ennakkoilmoittautumista, tallenteet katsottavissa 2 vk TUNI-kirjautumisella. Zoom-linkki ja tallenteet intrassa, materiaaleja myös Padletissa.
  • H5P-työkalut ovat osa useaa OPH-rahoitteista verkkokoulutusta. Ne olivat vahvasti mukana myös uusimmassa täydennyskoulutushaussa, josta päätöksiä vielä odotellaan. Ks. tulevat koulutukseni
  • Olen kouluttanut H5P-työkalujen käyttöä vuodesta 2016 asti. Voit tilata organisaatiollesi oman lähi- tai verkkokoulutuksen (ks. yhteystietoni).


Mitä uutta H5P-työkaluissa?

Uudistuksista pysyt ajantasalla seuraamalla H5P:n listausta tai tilaamalla uutiskirjeen kirjautumalla h5p.org -sivulle. Seuraan molempia ja päivitän tietoa muutoksista alla olevaan diasarjaan sekä isompia uutisia ja bloggauksia alle. 


Ohjevideot 

Löydät kaikki ohjevideot Matleenan H5P-työkalujen soittolistalta. Videoiden kuvauksesta löydät mm. aikaleimat, jos kaipaat apua tiettyyn kohtaan sisällön rakentamista. Lyhyitä videoita löydät myös Ammattiopisto Samiedun H5P-soittolistalta

H5P-työkalut

H5P-työkalut ovat saatavissa Moodle-, WordPress- ja Drupal-ympäristöön. Niiden avulla voi luoda interaktiivisia sisältöjä esimerkiksi oppimateriaaleiksi tai luoda tehtäviä, joista oppija saa välittömän palautteen. Lue lisää ja katso esimerkit ja toimivat hyperlinkit: https://www.matleenalaakso.fi/p/h5p.html
Blogista löydät lisää vinkkejä muidenkin verkon sovellusten hyödyntämiseen.




H5P-soittolistalta löydät OKO!-hankkeen webinaari-tallenteet 17.3.2022.

2 kommenttia:

  1. MOI.
    Mietin muutamaa asiaa moodleen tulevan interaktiivisen kurssin osalta (H5P):
    - jos videon sisään ymppää kysymyksiä(oikein, väärin tai useita vaihtoehtoja), voiko ne pisteyttää (eriarvoisia kysymyksiä)
    - minkälainen raportointi kysymyksistä saadaan, kuten ovatko opiskelijat suorittaneet näitä videoon ympättyjä tehtäviä, miten oikeita vastauksia jne.?
    - olen myös miettinyt sellaista rakennetta, jossa olisi esim 3-4 osiota. Ensin kysymys+vastaus, sen jälkeen kysymyksen "selitys"+lisäkysymys (jne.) ja lopuksi selitys+lopullinen kysymys. Onnistuuko tämäntyyppinen interaktiivinen, selittävä kysyminen? Nämähän voisivat olla myös sellaisia, että jos ensimmäinen (tai toinen)vastaus on oikea, niin jatketaan videota.

    Ajatus tietysti on se, että halutaan toisaalta olla jossain määrin "varmoja" siitä, että opiskelija on katsonut videon. Ja toisaalta toisena juttuna tietysti se, että tärkeissä kohdissa voidaan vähän herätellä kysymyksellä.
    Videon lopussa sitten ovat tietysti nuo summary-kysymykset. Ja ne yhdessä videon sisällä olevien tehtävien kanssa muodostaisivat arvosanan ko. videon osalta. Saako sen moodlessa kiinnitettyä Arviointiin?

    Tämmöisiä...

    hatsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hatsa, kiitos kysymyksistä! H5P-tehtävien idea on, että oppija saa välittömän palautteen. Pisteet oppija saa automaattisesti eikä niihin saa eriarvoisia kysymyksiä. Pisteytyksen asetukset vaihtelevat kysymyksestä toiseen ja joskus voi valita esim. saako väärästä vastauksesta miinuspisteitä.

      Joistakin tehtävistä ope voi Moodlen arvioijan raportista nähdä suoritukset, mutta lähtökohta on, että palaute rakennetaan tehtäviä tehdessä eikä opettajan tarvitse tehtäviä mitenkään tarkastaa tai käydä katsomassa. Kun haluat varmistaa, että tehtävät on tehty, käytä Moodlen suoritusten seurantaa. Sieltä voit määritellä esim. että 70 % on oltava oikein, jotta tehtävä näkyy tehtynä. Oppija puolestaan saa tehtävistä aina palautteen ja halutessasi myös koonnin esim. diaesityksen tai videon päätteeksi. Pisteiden lisäksi voit antaa sanallisen automaattisen palautteen suoriutumisen mukaan.

      Selittävä kysymys onnistuu esim. monissa monivalinnoissa niin, että lisäät vastausvaihtoehtoihin palautteen, jonka oppija saa, jos hän valitsee tietyn kohdan. Ja sitten hän saa toisenlaisen palautteen, jos ei valitse sitä. Interaktiivisessa videossa voit estää videon kelaamisen. Voit myös tarjota oppijalle mahdollisuuden hypätä videossa tiettyyn kohtaan, mutta sitä ei saa sidottua siihen, että edellinen vastaus oli oikein. Jos haluat rakentaa selittävät kysymykset erilaisiksi poluiksi, jotka haarautuvat eri suuntiin oppijan vastauksen perusteella, se onnistuu Branching skenario -työkalulla. Sinne saat myös videoita ja muita mediatiedostoja.

      H5P-suoritukset Moodlessa kootaan suoritusten seurannan ja/tai arviointikirjan avulla. En hallitse hyvin tuota arviointikirjan käyttöä, joten siltä osin kannattaa etsiä ohjeista esim. Mediamaistereiden tai Moodle.org:in ohjeista. Jotta videon tulokset tallentuvat, tulee oppijan tehdä kaikki tehtävät ja edetä yhteenvetosivulle asti.

      Poista

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostivyöryn vuoksi kommentit hyväksytään ennen julkaisua.