H5P-työkalut

Tekstikyltti, missä lukee H5P-ohjeita ja esimerkkejä sekä osaamismerkki: H5P Ambassador.
Osaamismerkin linkki
H5P tarkoittaa noin 60 työkalun kokoelmaa verkkokurssien ja -sisältöjen tekijöille. Avoimen lähdekoodin H5P-työkaluja käytetään oppilaitoksissa, kirjastoissa, järjestöissä ja yrityksissä yleensä niin, että ne asennetaan omaan verkkoympäristöön (esim. Moodle tai WordPress). Jos käytössä ei ole ympäristöä, minne ne voi asentaa, H5P:n voi myös ostaa kuukausimaksullisena palveluna tai käyttää mainosrahoitteistä tai maksullista Lumi-sovellusta selaimella tai työpöytäsovelluksella. 

H5P:n lähtökohtina ovat mm. saavutettavuus ja kannustus avoimeen jakamiseen. Työkalut kehittyvät jatkuvasti.


H5P-esimerkit ja ohjeet

Esimerkkejä sisällöistä löydät H5P-esimerkit -Moodle-kurssiltani, joka on avoimesti näkyvillä SnellmanEDUn ympäristössä. H5P: helpot -välilehdellä esitellään työkaluja, joista harjoittelu kannattaa aloittaa. Sellaisia ovat haitariteksti, järjestämistehtävä ja erilaiset aukkotehtävät sekä monivalinnat.

Tekemiäni ohjeita löydät myös alta. Perusteellisin on usein päivittyvä H5P-diasarja, joissa esittelen H5P:n ja sen työkalut. Sivun alaosasta ja H5P-soittolistaltani löydät myös ohjevideoita. Jari Sarjan H5P - Interaktioita helposti –opas on erinomainen opas sekä yksittäisiin työkaluihin että sen asentamiseen omaan verkkoympäristöön. Etenkin monivaiheisesti luotava Drag and drop kannattaa tehdä orjallisesti Jarin ohjeiden mukaan. Muiden sisältöjen osalta usein riittää, että katsoo esimerkin tai pikaohjeet alla olevasta diasarjasta ja sitten vain lähtee kokeilemaan.


H5P-koulutuksia

Olen kouluttanut H5P-työkalujen käyttöä ja tehnyt verkkomateriaaleja yrityksille, julkishallinnolle ja oppilaitoksille vuodesta 2016 alkaen. Pandemian loppuaikoina aina tekoälyboomin alkuun H5P oli kysytyin koulutusteemani Kesäkuussa 2023 minut hyväksyttiin mukaan uuteen H5P Ambassador -verkostoon (ks. Open Badge Passport). Voit tilata sinulle tai organisaatiollesi oman lähi- tai verkkokoulutuksen (ks. yhteystietoni) tai osallistua seuraaviin:


Mitä uutta H5P-työkaluissa?

Uudistuksista pysyt ajantasalla seuraamalla H5P:n päivitysten listausta tai tilaamalla uutiskirjeen, jonka uusimmat viestit näet tiiviisti alta. Päivitän tietoa muutoksista myös alla olevaan diasarjaan ja isompia uutisia erillisiin bloggauksiin, joista viimeisimmät alla. 


Ohjevideot YouTuben soittolistalla 

Löydät kaikki ohjevideot Matleenan H5P-työkalujen soittolistalta. Videoiden kuvauksesta löydät mm. aikaleimat, jos kaipaat apua tiettyyn kohtaan sisällön rakentamista. Lyhyitä videoita löydät myös Ammattiopisto Samiedun H5P-soittolistalta

H5P-työkalut

H5P-työkalut ovat saatavissa Moodle-, WordPress- ja Drupal-ympäristöön. Niiden avulla voi luoda interaktiivisia sisältöjä esimerkiksi oppimateriaaleiksi tai luoda tehtäviä, joista oppija saa välittömän palautteen. Lue lisää ja katso esimerkit ja toimivat hyperlinkit: https://www.matleenalaakso.fi/p/h5p.html
Blogista löydät lisää vinkkejä muidenkin verkon sovellusten hyödyntämiseen.




H5P-soittolistalta löydät OKO!-hankkeen webinaari-tallenteet 17.3.2022.

6 kommenttia:

  1. MOI.
    Mietin muutamaa asiaa moodleen tulevan interaktiivisen kurssin osalta (H5P):
    - jos videon sisään ymppää kysymyksiä(oikein, väärin tai useita vaihtoehtoja), voiko ne pisteyttää (eriarvoisia kysymyksiä)
    - minkälainen raportointi kysymyksistä saadaan, kuten ovatko opiskelijat suorittaneet näitä videoon ympättyjä tehtäviä, miten oikeita vastauksia jne.?
    - olen myös miettinyt sellaista rakennetta, jossa olisi esim 3-4 osiota. Ensin kysymys+vastaus, sen jälkeen kysymyksen "selitys"+lisäkysymys (jne.) ja lopuksi selitys+lopullinen kysymys. Onnistuuko tämäntyyppinen interaktiivinen, selittävä kysyminen? Nämähän voisivat olla myös sellaisia, että jos ensimmäinen (tai toinen)vastaus on oikea, niin jatketaan videota.

    Ajatus tietysti on se, että halutaan toisaalta olla jossain määrin "varmoja" siitä, että opiskelija on katsonut videon. Ja toisaalta toisena juttuna tietysti se, että tärkeissä kohdissa voidaan vähän herätellä kysymyksellä.
    Videon lopussa sitten ovat tietysti nuo summary-kysymykset. Ja ne yhdessä videon sisällä olevien tehtävien kanssa muodostaisivat arvosanan ko. videon osalta. Saako sen moodlessa kiinnitettyä Arviointiin?

    Tämmöisiä...

    hatsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hatsa, kiitos kysymyksistä! H5P-tehtävien idea on, että oppija saa välittömän palautteen. Pisteet oppija saa automaattisesti eikä niihin saa eriarvoisia kysymyksiä. Pisteytyksen asetukset vaihtelevat kysymyksestä toiseen ja joskus voi valita esim. saako väärästä vastauksesta miinuspisteitä.

      Joistakin tehtävistä ope voi Moodlen arvioijan raportista nähdä suoritukset, mutta lähtökohta on, että palaute rakennetaan tehtäviä tehdessä eikä opettajan tarvitse tehtäviä mitenkään tarkastaa tai käydä katsomassa. Kun haluat varmistaa, että tehtävät on tehty, käytä Moodlen suoritusten seurantaa. Sieltä voit määritellä esim. että 70 % on oltava oikein, jotta tehtävä näkyy tehtynä. Oppija puolestaan saa tehtävistä aina palautteen ja halutessasi myös koonnin esim. diaesityksen tai videon päätteeksi. Pisteiden lisäksi voit antaa sanallisen automaattisen palautteen suoriutumisen mukaan.

      Selittävä kysymys onnistuu esim. monissa monivalinnoissa niin, että lisäät vastausvaihtoehtoihin palautteen, jonka oppija saa, jos hän valitsee tietyn kohdan. Ja sitten hän saa toisenlaisen palautteen, jos ei valitse sitä. Interaktiivisessa videossa voit estää videon kelaamisen. Voit myös tarjota oppijalle mahdollisuuden hypätä videossa tiettyyn kohtaan, mutta sitä ei saa sidottua siihen, että edellinen vastaus oli oikein. Jos haluat rakentaa selittävät kysymykset erilaisiksi poluiksi, jotka haarautuvat eri suuntiin oppijan vastauksen perusteella, se onnistuu Branching skenario -työkalulla. Sinne saat myös videoita ja muita mediatiedostoja.

      H5P-suoritukset Moodlessa kootaan suoritusten seurannan ja/tai arviointikirjan avulla. En hallitse hyvin tuota arviointikirjan käyttöä, joten siltä osin kannattaa etsiä ohjeista esim. Mediamaistereiden tai Moodle.org:in ohjeista. Jotta videon tulokset tallentuvat, tulee oppijan tehdä kaikki tehtävät ja edetä yhteenvetosivulle asti.

      Poista
  2. Anonyymi6.4.23

    Hei Matleena! Kiitos hienosta blogista ja hyvistä videoista! Kysymykseni liittyy H5P:n interaktiiviseen videoon. Saanko upottaa interaktiiviseen videoon sellaisen videon, johon esimerkiksi minulla ei ole tekijänoikeuksia (esim. Youtubesta avoimesti löytyvä video)? Kiitos jo etukäteen🙂 t. Linda

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ymmärtänyt, että mistä tahansa laillisesti YouTubeen viedystä videoista voi tehdä interaktiivisen videon ei-kaupalliseen käyttöön, jos videon lisää H5P-työkaluun YouTube-linkillä. Tällöin jokainen videon katsoja lisää katsojamäärää YouTubessa, mikä on tärkeää esim. jos sen tekijä hankkii sitä kautta mainostuloja.

      YouTuben haun kautta voi etsiä myös CC BY -lisenssillä jaettuja videoita, jolloin tämä on ihan varmasti sallittua, kun kertoo H5P:n työkalujen avulla videon tekijän ja muut tiedot. Tee ensin tavallinen haku, sitten löydät suodattimista kohdan Creative Commons.

      Poista
  3. Anonyymi4.12.23

    Hei! Vieläkö H5P-esimerkkikurssi on toiminnassa? En saa sisältöjä näkyville. Kurssin välilehdet kyllä näkyvät, mutta H5P:t itsessään eivät avaudu. Olen kokeillut useampaa eri selainta, mutta ongelma toistuu kaikilla selaimilla. Aikaisemmin tänä vuonna vielä onnistuin tätä erinomaista kurssia tutkailemaan, mutta nyt jostain syystä en saa näkyviin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kyllä se edelleen toimii ja löytyy siis edeltä keltaisella merkittynä tekstistä. Nyt illalla avautui minulla ensi yrittämällä, vierailijatunnuksin ja parillakin eri selaimella. Sinä kirjoitit kysymyksen puolilta päivin. Olisikohan ollut vain joku tilapäinen häiriö Moodlessa tai H5P:ssä?

      Poista

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.