Tähän on koottu poimintoja muutoksista suosituissa opetuksen sovelluksissa ja tekeillä on jo jatko-osakin. Tarkempia ohjeita sovelluksiin löydät kootusti blogin ohjesivulta. Kokonaisuutena suurin muutos on, miten generatiivinen tekoäly sulautuu vähitellen yhä laajemmin jo käytössä oleviin sovelluksiin. Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia myös sisällöntuotantoon, kuten ThingLinkin alle linkattu ruttoesimerkki näyttää.
Edelliset kirjoitukseni sovellusten muutoksista ovat Jamboard lakkautetaan ja Flip rajoittuu Teamsiin (8/2024) sekä H5P: Lumin muutokset ja tekoäly luonnostelun apuna (10/2024). Tämän tekstin kirjoitin muutama viikko sitten ja julkaisen nyt Lontoon Bett-opetusteknologiamessujen oppien jälkeen. Edellisestä bloggauksesta löydät tietoja tapahtumasta ja sinne kerään suomalaisten matkaraportit.
Padletissa yli 200 uutta ominaisuutta
- Padletilla on ollut vauhti päällä: he julkaisivat viime vuonna yli 200 uutta ominaisuutta, ks. esim. ABCs of new Padlet features in 2024. Nyt voit mm. etsiä ja merkitä toisia käyttäjiä ja ajoittaa viestejä. Hyödyllisiä ovat myös erilaiset linkit jakamiseen, esim. omat sarakkeet pienryhmille tai linkki, minkä avulla on ensin vastattava kysymykseen voidakseen nähdä koko Padletin. Uutta on myös linkki, jonka avulla kirjautuneet käyttäjät saavat itselleen kopion opettajan Padletista. Asetuksiin on tullut paljon lisää vaihtoehtoja, esim. voit mahdollistaa kommentit myös äänitiedostoina tai sallia tai estää videofilttereiden käytön.
- Merkittävimmäksi uudistukseksi nostan sandboxit. Ne ovat kuin valkotauluja, joissa on käytettävissä Padlet-taulujen tutut viestit ja ominaisuudet ja paljon muutakin. Jokaiseen sandboxiin saa 20 korttia. Kokeile tästä! Sandboxeilla korvaat Google Jamboardit, mutta saat nyt paljon paremman työkalun käyttöön. Suunnitelmissa on tehdä tästä ohjevideo hiihtolomien aikaan.
- Padlet oli toista kertaa mukana Bett-messuilla. Vuosi sitten kokosin sen uudistuksia bloggaukseen. Tänä vuonna lähetän erityiskiitoksen Zareen Levienille erinomaisesta uutuuksien esittelystä ja ihanasta heti käyttöön otetusta hiirimatosta!
- Ks. Padlet-ohjeet ja esimerkit. Sieltä löydät suosittelijan linkkini sekä ohjediat, esimerkkejä ja blogikirjoituksia.
ThingLink
- ThingLinkin osalta tärkeintä on nyt tammikuussa 2025 reagoida skenaarioiden uudistumiseen. Helmikuusta alkaen vanhat skenaariot (1.0 versio) toimivat, mutta eivät ole enää muokattavissa. Jos haluat muokata niitä, ne tulee tammikuun aikana muuntaa 2.0 versioon. Kirjaudu ThingLink-tilillesi, niin löydät tästä selkeän ohjeen.
- Skenaarioita luodessa tarjolla on neljä mallia, tyhjä pohja ja tekoälytyökalu. Tekoäly luo sinulle kehotteen ja lataamiesi tiedostojen (max 5) avulla muokattavan luonnoksen. Lisäksi tekoäly osaa auttaa skenaarion haarojen ja kysymysten teossa ja muotoilussa. Tekoälyn avulla voi myös mm. lisätä tageja kuviin kehotteen tai PDF-tiedon avulla.
- Kaikilla maksullisilla tileillä voi käyttää DALL-E-integraatiota kuvien generointiin ja SkyboxAI-sovellusta 360-kuvien generointiin. Generointien määrät vaihtelevat lisenssien mukaan, mikä on yleinen tapa muissakin tekoälysovelluksissa.
- Älypuhelimen 360-panoramakuvat voi viedä ThingLinkiin 360-kuviksi.
- Lisätyn todellisuuden (AR) kuvat toimivat nyt sekä Android- että iOS-sovelluksilla.
- Suosittele ThingLinkiä ja saa etuja uusista käyttäjistä (ks. referral program).
- Kolme erilaista läpinäkyvää tagia, kun haluat, että oppijat etsivät tagit esim. osana pakopeliä.
- Kuudes tagityyppi: kysymys, mihin opettaja määrittelee oikean vastauksen ja palautteet oikealle ja väärälle vastaukselle. Jos haluat, että oppijoiden vastaukset tallentuvat, käytä tämän sijaan skenaarioita.
- Bett2025-messujen yhteydessä järjestettiin ATEAn Nordic Day, missä myös ThingLink oli esillä. ThingLinkin perustaja Ulla-Maaria Koivula avasi visioita tulevaan ja korosti, miten odotuksemme muuttuvat ja alamme jo odottaa, että fyysisen maailman päällä on myös digitaalista sisältöä. Kiersin Bett-viikolla mm. museoissa, missä QR-koodeja ja audio-oppaita oli paljon, joissain myös erilaisia XR-elämyksiä. Me kaipaamme fyysiseen digitaalista sisältöä sen ohella, että mallinnamme fyysistä maailmaa digitaliseksi, totesi Ulla-Maaria. Tässä tiivistykseni hänen puheenvuorosta ja LinkedIn-julkaisusta:
- Oppijat odottavat saavansa fyysisiin ympäristöihin merkityksellisiä digitaalisia sisältöjä. Lisätyllä todellisuudella on vielä paljon annettavaa siihen, miten fyysinen maailma toimii oppimisympäristönä.
- Tekoälyavusteinen oppiminen tulee normiksi, jolloin jokaisella on "osaavampi toinen". Tämä auttaa kuromaan umpeen kuilua sen välillä, mitä osaamme nyt ja mitä voimme saavuttaa ohjauksen avulla.
- Etäkokemukset uudelleenajateltuina: Digitaaliset moniaistiset vierailut kaukaisiin, vaikeasti saavutettaviin paikkoihin ovat tulossa normaaliksi. Tekoälyavusteiset teleportaatiokokemukset ovat kehitteillä. Lue lisää ThingLinkin blogista, esim. Igloo vision tai Villagers stories. Jälkimmäinen esimerkki kertoo ja näyttää, miten terveysalan opiskelijat tutustuvat lähikylänsä Eyamin vuoden 1665 ruttoepidemiaan.
- Andreas Fischer ThingLinkiltä esitteli sovelluksen toimintaa. Tykästyin kovasti ideaan luoda pakopelin vihjeet huoneen fyysisiin tiloihin ThingLinkin AR-tageilla.
- ThingLink-esittely ja ohjeet, mukana runsaasti esimerkkejä ja päivittyvä diasarja. Ks, myös ThingLinkin oma koonti What's New on ThingLink
Sanapilvet ja sähköiset kyselyt
- Blogini luetuin kirjoitus esittelee sanapilviä. Työkalut niiden tekemiseen ovat usein hyvin yksinkertaisia eivätkä muutu edes joka vuosi. Suosikkini Answergarden ja WordArt toimivat kuten ennenkin. Sen sijaan sovelluksissa, joissa sanapilvet ovat yksi lukuisista ominaisuuksista, on tapahtunut muutoksia.
- Quizizz tarjoaa opettajille maksuttoman peruslisenssin (ks. suosittelijan linkkini). Sillä voi luoda viidenlaisia sisältöjä: kyselyt, esitykset (lesson), interaktiiviset videot, kääntökortit ja sekä tekstin/median ymmärtämis- tai analysointitehtävät (passage). Maksutta tarjolla on kuusi kysymystyyppiä, uusimpana sanapilvet. Uusimat pelimoodit ovat Mastery Peak sekä Stike and Shield. Osassa toimintoja on rajoituksia kuukausittain tai kaikkiaan luotaville yhtäaikaisille sisällöille. Nykyisin voit luoda 20 yhtäaikaista kyselyä. Mukaan ei lasketa vanhojen käyttäjien ennen 30.11.2024 luomia kyselyitä.
- Mentimeterillä voi tehdä diasarjoja, joihin liittää kysymyksiä kuten sanapilviä. Maksuttoman käytön raja on hiljattain rajattu vain 50 osallistujaan kuukaudessa.
- Blooketiin tullut mahdollisuus luoda kyselyitä tekoälyn avulla. Mukaan saa monivalintojen lisäksi avoimia kysymyksiä, joihin vaaditaan lyhyt täsmällisen oikea vastaus.
- Padletissa on jo jonkin aikaa ollut mahdollisuus tehdä äänestyksiä. Sitä taidan kyselytyökaluista käyttää nykyisin eniten, kun monille koulutuksilleni muutenkin luon Padletin.
- Sähköisten kyselyiden blogisivulta voit lukea lisää ja kokeillakin muutamia erilaisia työkaluja.
Yleiskuva Lontoon Bett2025-messuilta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.