26.8.2019

Flipgrid - videochat opetuskäyttöön

Flipgrid on opetuskäyttöön tarkoitettu Microsoftin omistama maksuton palvelu. Sen avulla opettaja voi luoda alustan, missä keskustellaan lyhyiden videoviestien avulla. Nyt uutena ominaisuutena opettaja voi lisätä keskusteluteemojen alkuun paitsi tekstiä ja oman videokommentin, myös esim. Kahoot-kyselyn tai Spark-videon.

Flipgrid on kesän aikana uudistunut. Sitä voi käyttää itsenäisesti tai hyödyntää sitä osana Microsoftin (esim. Teams) tai sen yhteistyökumppaneiden (esim. ThingLink) palveluita. Flipgridillä tehtyjä videoita on nyt mahdollista jakaa myös palvelun ulkopuolelle. Esimerkiksi ThingLinkin (ks. eilen päivitetyt ohjediat) videotagiin saa nyt tuotua YouTuben ohella videoita Flipgridistä.

Flipgridin ohella myös mm ThingLinkissä ja Teamsissa on käytettävissä syventävä lukuohjelma eli Immersive Reader. Se tarkoittaa, että haluttaessa sovellus lukee ja jopa kääntää tekstin. Lisäksi se tarjoaa työkaluja niille, joille lukeminen on vaikeaa. Tällöin voi käyttää esim. viivainta, tavutusta, kuvasanakirjaa tai merkitä adjektiivit omalla värillä.

Sumennettu ja rakeinen kuva opettajasta. Kuvan päällä on tarroja ja kynällä piirretty sydän.
Flipgridin kameraan on tuotu erilaisia filttereitä, joilla
saa kasvot sumennettua, jos ei halua jakaa
itsestään hyvälaatuista videokuvaa.
Merkittävin kuulemani Flipgrid-kritiikki liittyy haluttomuuteen jakaa videolla omaa naamakuvaa. Mobiililaitteella on helppo kuvata muutakin, mutta läppärillä se vaatii vähän vaivaa. Siksi kameraan on lisätty mm. filttereitä, joilla oman videokuvan voi eri tavoin sumentaa. Lisäksi kuvaan voi lisätä mm. post-it-lappuja ja tarroja.

Flipgridille on helppo ideoida monia käyttötarkoituksia kieltenopetuksesta oman projektityön esittelyyn ja ryhmän tutustumisesta vaikuttamiseen. Flipgrid sopii myös vuorivaikutukseen yli maa- ja kielirajojen. John Schwartz on ideoinut runsaasti erilaisia käyttötapoja näihin infograafeja, Seuraavassa on esimerkki ammattikorkeakoulusta ja sen jälkeen löytyvät kokeilutunnukset ja päivittyvät ohjediat.


Rekrytointia videomuodossa


Minttu Merivirta on käyttänyt Flipgridiä Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden opetuksessa. Harjoituksessa opiskelijaryhmät eli ns. tiimiyritykset laativat ensin työpaikkailmoitukset videomuodossa. Sen jälkeen kukin oppija kävi jättämässä oman työhakemuksen videomuodossa. Lopuksi tiimiyritykset kävivät läpi heille jätetyt hakemukset ja keskustelivat siitä, mihin he työnantajina kiinnittivät eniten huomiota.

Merivirta koki työskentelyn onnistuneeksi ja Flipgridiä oli helppo käyttää, kun videoiden editointia tai siirtämistä laitteelta toiselle ei tarvinnut tehdä. Koska video tuli äänittää yhdellä otoksella, oli käsikirjoitus tärkeä. Opettaja voi määritellä videon keston (15 sek - 5 min), joten tiivistäminenkin nousi yhdeksi taidoksi. 

Kannattaa lukea tämä ja 24 muutakin hienoa esimerkkiä verkkototeutuksista LOVO – Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut -hankkeen julkaisusta Innostusta verkkotyöskentelyyn. Julkaisun ovat toimittaneet Arkko-Saukkonen & Saloniemi 2018. 



Kokeile nyt oppijan roolissa 


Jos haluat kokeilla Flipgridiä selaimella, avaa se tästä linkistä: Digiosalliseksi-niminen julkinen Flipgrid-yhteisö. Jos käytät mobiilisovellusta, ohjeistaa em. sivu avaamaan appin kun yrität tallentaa videon. Voit myös avata Flipgridin alla olevasta QR-koodista (klikkaa vasenta yläkulmaa). Valitse sitten teema (topic).

Tämän gridin tällä hetkellä viiden teeman (topic) sisällöt ovat julkisia ja näkyvät kirjautumatta, mutta oman videon tallentaminen edellyttää tunnistautumista Microsoftin tai Googlen tunnuksilla (oma tai oppilaitoksen). Voit kokeilla tätä gridiä myös yhteistunnuksella flipkokeilu@gmail.com (salasana: flipsalis2018).









Kokeilin podcastin tekemistä ja toisen jakson teemana on tämä bloggaus (lisätty 23.9.19) 


Listen to "Flipgrid - videochat opetuskäyttöön" on Spreaker.
-  -  -  -  -
Tämä blogijulkaisu on päivitetty ja muokattu kopio TAMKin koordinoiman Digiosalliseksi-hankkeen (2016-2018)  blogikirjoituksestani 11.12.2018 (CC BY-SA). Sillä on ollut lukiojoita yli tuplasti verrattuna toiseksi suosituimpaan julkaisuun.

SINNE LINKKI JA CHECK DIAT

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti