Matleena Laakso
Twitter: @MatleenaLaakso
LinkedIn: www.linkedin.com/in/matleenalaakso
Sähköposti: etunimi.sukunimi@outlook.com
Tampereen korkeakouluyhteisön työt: etunimi.sukunimi@tuni.fi (profiilisivu)
Olen joustava ja sitoudun työhöni. Kaikki kuusi jo päättynyttä ESR-hanketta ja kymmenet OPH-hankkeet olen hoitanut loppuun asti. Peräti kolmesti on entinen esimieheni työpaikkaa vaihdettuaan rekrytoinut minut myöhemmin uudelleen. Työyhteisössä ja verkostoissa tapahtuva kehittäminen ja osaamisen jakaminen ovat minulle tärkeitä. Tampereen kaupungilla työskennellessäni innostin esimerkilläni kollegoita Twitteriin ja jakamaan materiaalejaan verkossa avoimella CC-lisenssillä.
Olen hyvä räätälöimään koulutuksia kunkin ryhmän tarpeisin ja käytän vaihtelevia ja monipuolisia opetusmenetelmiä - digityökalujen kera ja ilman. Twitterissä saamiani palautteita löydät suosikeistani. Ne kertovat taidoistani auttaa ja innostaa toisia sekä myös erinomaisista materiaaleistani, joita on SlideSharen ja SpeakerDeckin kautta katsottu jo yli miljoona kertaa.
Asun Tampereella ja teen töitä kotoa käsin. Koulutuksia järjestän pääosin tilaajan tiloissa eri puolilla Suomea sekä verkossa. Mobie eSmartia olen käynyt kouluttamassa myös Ruotsissa ja Virossa ja tulevia opettajia TAMKin kautta Kiinan Chongqingissä.
Puolisoni työskentelee yliopistolla IT-asiantuntijana ja kolmen lapsemme kautta näen tänä vuonna ylioppilaan/varusmiehen ja kahden tekniikan ylioppilaan elämää.
Tästä pääset blogini etusivulle.
Olen digipedagoginen asiantuntija, freelancer-kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja Tampereelta. Työskentelen sivutoimisesti TAMKin Pedagogiset ratkaisut -yksikössä ja koulutan Tampereen korkeakouluyhteisön uuden Tree - jatkuvan oppimisen palvelut -brändin alla. Tämän vuoden TAMKin hankkeeni ovat ammatillisen koulutuksen OPPIJA ikä kaikki ja Digiportaat sekä lukiokoulutuksen Oppimisen Kipinä ja Turvallisuudesta osallisuutta ja hyvinvointia (perus- ja toinen aste sekä vapaa sivistystyö). Lisäksi koordinoin Osakkeen lukioiden ainetiimitoimintaa.
Koulutukseltani olen KM, pääaineena aikuiskasvatus, ja ammatillinen opettaja AmO. Olen työskennellyt pitkään täydennyskoulutuksen parissa. Vuodesta 2009 alkaen pääasialliset koulutusteemani ovat liittyneet opetukseen ja digiin. Esillä ovat olleet mm. digi, some, mobiili, verkkokurssit, webinaarit, etäopetus, lukuisat verkon sovellukset opetuksessa ja hankkeissa sekä ammatillinen verkostoituminen. Ota yhteyttä, kun tarvitset hyvää kouluttajaa!
Työskentelen pääasiassa oppilaitosten (perusasteelta korkea-asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön) ja niiden hankkeiden kanssa, mutta koulutan myös muiden koulutusorganisaatioiden, julkishallinnon ja yritysten henkilöstöä. Tutustu bloggaukseen vuoden 2019 töistäni. Yrityksiä ja julkisyhteisöjä olen tukenut etenkin suomalaisen Mobie eSmart ja Academy -koulutusympäristöjen hyödyntämisessä ja olen luonut mm. sen avulla tilauksesta useita verkkokursseja.
Opettajia koulutan mm. Office365-palvelun hyödyntämisessä ja kuulun MIEE-verkostoon (Microsoft Innovative Educator Expert). Aiemmin toimin myös Digabi-kouluttajana tukien lukio-opettajia sähköisiin ylioppilaskokeisiin liittyen, mutta sitä osaamista en enää ole ylläpitänyt.
Freelancerina olen kouluttanut vuodesta 2008 alkaen. Sen ohella minulla on ollut useita sivutoimisia hankkeisiin liittyviä työsuhteita, joissa kaikissa keskeisintä on ollut digipeda-teemojen kouluttaminen. Tampereen yliopistolla työskentelin vuoden 2020 asiantuntijana Jatkuvan oppimisen strategisen kehityshankkeen digipilottien parissa kouluttaen ja tukien kuuden laajan verkkokurssikokonaisuuden tekijöitä. Lisäksi koulutin muuta henkilöstöä ja täydennyskoulutuksiin osallistuvia. 2018-2020 työskentelin digipedagogisena asiantuntijana Kiipulan ammattiopiston Digi työtavaksi -digistrategiahankkeessa. 2019 työkentelin OAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Digierko-koulutuksen verkko-ohjaajana, 2016-2017 työskentelin kouluttajana ja koordinaattorina Turun yliopiston lukio-opettajille suunnatussa Scholae Futurum -hankkeessa.
Työskentelen pääasiassa oppilaitosten (perusasteelta korkea-asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön) ja niiden hankkeiden kanssa, mutta koulutan myös muiden koulutusorganisaatioiden, julkishallinnon ja yritysten henkilöstöä. Tutustu bloggaukseen vuoden 2019 töistäni. Yrityksiä ja julkisyhteisöjä olen tukenut etenkin suomalaisen Mobie eSmart ja Academy -koulutusympäristöjen hyödyntämisessä ja olen luonut mm. sen avulla tilauksesta useita verkkokursseja.
Opettajia koulutan mm. Office365-palvelun hyödyntämisessä ja kuulun MIEE-verkostoon (Microsoft Innovative Educator Expert). Aiemmin toimin myös Digabi-kouluttajana tukien lukio-opettajia sähköisiin ylioppilaskokeisiin liittyen, mutta sitä osaamista en enää ole ylläpitänyt.
Freelancerina olen kouluttanut vuodesta 2008 alkaen. Sen ohella minulla on ollut useita sivutoimisia hankkeisiin liittyviä työsuhteita, joissa kaikissa keskeisintä on ollut digipeda-teemojen kouluttaminen. Tampereen yliopistolla työskentelin vuoden 2020 asiantuntijana Jatkuvan oppimisen strategisen kehityshankkeen digipilottien parissa kouluttaen ja tukien kuuden laajan verkkokurssikokonaisuuden tekijöitä. Lisäksi koulutin muuta henkilöstöä ja täydennyskoulutuksiin osallistuvia. 2018-2020 työskentelin digipedagogisena asiantuntijana Kiipulan ammattiopiston Digi työtavaksi -digistrategiahankkeessa. 2019 työkentelin OAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Digierko-koulutuksen verkko-ohjaajana, 2016-2017 työskentelin kouluttajana ja koordinaattorina Turun yliopiston lukio-opettajille suunnatussa Scholae Futurum -hankkeessa.
Vuosina 2009-2014 työskentelin päätoimisesti Tampereen kaupungin opetusteknologiakeskus eVarikolla Pirkanmaan II asteen oppilaitosten PAOK-hankkeissa. Niissä tehtäväni oli edistää tieto- ja viestintätekniikan pedagogisesti mielekästä hyödyntämistä mm. kouluttamalla opetushenkilöstöä ja vastaamalla maakunnallisesta kollegavalmennuksesta (vrt. digitutorit). Sitä ennen työskentelin Tampereen yliopistolla opetuksen kehittämisen projekteissa ja koulutin opetushenkilöä perusasteelta korkea-asteelle etenkin yhteistoiminnalliseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen sekä työssäoppimisen ohjaamiseen liittyen.
Olen joustava ja sitoudun työhöni. Kaikki kuusi jo päättynyttä ESR-hanketta ja kymmenet OPH-hankkeet olen hoitanut loppuun asti. Peräti kolmesti on entinen esimieheni työpaikkaa vaihdettuaan rekrytoinut minut myöhemmin uudelleen. Työyhteisössä ja verkostoissa tapahtuva kehittäminen ja osaamisen jakaminen ovat minulle tärkeitä. Tampereen kaupungilla työskennellessäni innostin esimerkilläni kollegoita Twitteriin ja jakamaan materiaalejaan verkossa avoimella CC-lisenssillä.
Olen hyvä räätälöimään koulutuksia kunkin ryhmän tarpeisin ja käytän vaihtelevia ja monipuolisia opetusmenetelmiä - digityökalujen kera ja ilman. Twitterissä saamiani palautteita löydät suosikeistani. Ne kertovat taidoistani auttaa ja innostaa toisia sekä myös erinomaisista materiaaleistani, joita on SlideSharen ja SpeakerDeckin kautta katsottu jo yli miljoona kertaa.
Asun Tampereella ja teen töitä kotoa käsin. Koulutuksia järjestän pääosin tilaajan tiloissa eri puolilla Suomea sekä verkossa. Mobie eSmartia olen käynyt kouluttamassa myös Ruotsissa ja Virossa ja tulevia opettajia TAMKin kautta Kiinan Chongqingissä.
Puolisoni työskentelee yliopistolla IT-asiantuntijana ja kolmen lapsemme kautta näen tänä vuonna ylioppilaan/varusmiehen ja kahden tekniikan ylioppilaan elämää.
Sosiaalisen median sivuja ja profiileita
- Blogeja
- Matleenan blogi
- Osakkeen lukioiden ainetiimien blogi (2018-)
- OPPIJA ikä kaikki -hanke (2020-2021)
- Perennani-blogi
- Canva
- Facebook: Seuraamalla minua näet vain julkiset, pääosin työhön liittyvät päivitykset. Minä näen sinusta vain julkisesti jakamasi tiedot. Toki voit myös esittäytyä ja lähettää kaveripyynnön.
- Flickr
- Moodle: avoin kurssi, missä Aktivoi luentosi -opas ja H5P-esimerkit.
- Osaamismerkit
- Open Badge Passport
- Badgr Backpack (ent. Mozilla Open Badge Backback)
- Acclaim ja sen maksuton edeltäjä Credly
- Padlet: julkisia mm. Padlet-ohjeet, digitarinat, oppimispelit sekä webinaari-ohjeita
- Scoop.it
- Signal (puh.nro sivun yläosassa)
- Skype: matleena.laakso ÄT tuni.fi (myös matlaakso / Matleena Laakso)
- SlideShare (ks. myös diasarjojen koonti koulutusdiojen sivulla)
- Snapchat: matleenalaakso
- Speaker Deck (ks. myös diasarjojen koonti koulutusdiojen sivulla)
- Spreaker: Digi-innostaja -podcast (2019)
- ThingLink-ohjekuva, mistä linkkejä muutamiin muihinkin esimerkkeihin
- Wakelet (sisältää 5/2018 lakkautetun Storifyn tarinat)
- WeChat ID: matleenalaakso (en tällä hetkellä seuraa viestittelyä)
- WhatsApp (puh.nro sivun yläosassa)
- YouTube (webinaaritallenteita löydät lisää Tervetuloa-sivun alaosasta)
Artikkelit ja julkaisut
- Antila H., Laakso M. & Seppälä M. (2018). Teknologia haastaa ja koettelee, mutta digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet tunnistetaan. TAMK Journal 29.10.2018.
- Laakso M. (2018). Delad glädje är dubbel glädje: därför bör läraren dela med sig av sitt material. Käännös M. Jaakkola. Teoksessa M. Jaakkola & B. Holm (toim.) Nordicom Information, Medie- och kommunikationsforskning i Norden 1/2018, 46-51.
- Laakso, M. (2016, päivitetty 2020). Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen. 2016 versio: Tampereen Teknillinen Yliopisto. Sen jälkeen päivitetty useasti ja löytyy 2020 alkaen SnellmanEdun Moodlesta.
- Laakso, M. (2016). Miksi jakaa avoimesti? Teoksessa A-M. Korhonen & S. Ruhalahti (toim.) Oppimisen digiagentit II. HAMK Unlimited.
- Laakso, M. (2016). Ryhman ohjaajan toiminta koulutusryhman muodotusmisvaiheessa. Artikkeli on kirjoitettu osana opintojani ja julkaistu vain tässä blogissa.
- Vanninen, R; Laakso, M & Helynen, M. (2013). PAOK - ICT Network for Upper Secondary Education. European Conference on e-Learning; Kidmore End: 644-XV. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. (Oct 2013)
- Laakso, M. (1999). Pro gradu -tutkielma: Partiojohtajien Gilwell-koulutus Suomessa 1927-1959. Teoksessa Pitkänen J. (toim.) Suomen Partiomuseon Vuosikirja 1998. Suomen Partiomuseon julkaisuja. Turku 1999. 23-64.
Tästä pääset blogini etusivulle.
Ei kommentteja:
Uudet kommentit eivät ole sallittuja.