Matleena Laakso
Sähköposti: etunimi.sukunimi@outlook.com
TAMK/TAU: etunimi.sukunimi@tuni.fi (profiilisivu)
Some: LinkedIn, Facebook, Instagram, X
Olen digipedagoginen asiantuntija, freelancer-kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja sekä avoimen oppimisen vaikuttaja. Olen työskennellyt yli 20 vuotta täydennyskoulutuksen parissa. Koulutukseltani olen KM, pääaineena aikuiskasvatus, ja ammatillinen opettaja AmO.
Tällä sivulla esittäydyn. Alta näet keskeisiä some-sivujani sekä listauksen erilaisista haastatteluista, lehtijutuista ym.
Freelancer-keikkojen ohella työskentelen sivutoimisesti Tampereen korkeakouluyhteisössä: TAMKin Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikössä koulutan lähinnä opetustoimen täydennyskoulutushankkeissa. Yliopistolla työskentelen tällä hetkellä asiantuntijana kirjastoalan täydennyskoulutuksen parissa Tree - jatkuvan oppimisen palvelut -yksikössä, minne aika ajoin vedän muitakin koulutuksia. Lisäksi koordinoin Osakkeen lukioiden ainetiimitoimintaa. Tulevia avoimia koulutuksiani löydät kootusti Tervetuloa-sivulta.
Olen ITK-konferenssin suunnitteluryhmän jäsen. Kesällä 2023 minut hyväksyttiin uuteen H5P Ambassador -verkostoon, MIEE-verkostoon (Microsoft Innovative Educator Expert) olen kuulunut 2017-2024, sen jälkeen en hakenut mukaan. Aiemmin (2014 alk.) toimin myös Digabi-kouluttajana tukien lukio-opettajia sähköisiin ylioppilaskokeisiin valmistautumiseen liittyen.
Vuodesta 2009 alkaen pääasialliset koulutusteemani ovat liittyneet digipedagogiikkaan laajasti, mm. somen ja lukuisien sovellusten hyödyntämiseen oppimisen tukena, opetuksessa, verkkosisältöjen luomisessa ja ammatillisessa verkostoitumisessa. Pandemian aikaan kysytyin teema oli osallistujien aktivointi verkossa. Sen jälkeen kärkeen nousi verkkosisältöjen luominen (esim. videot, animaatiot, interaktiiviset kuvat ja videot, H5P-työkalut ja verkkokurssit). Syksystä 2023 alkaen olen kouluttanut eniten tekoälyä, pääosin opetuksen näkökulmista. Siitä olen ehtinyt pitää koulutuksia noin 60 ja teema näkyy myös kymmenissä blogikirjoituksissani. Voit tutustua bloggauksiini vuoden 2023 ja 2022 töistäni tai katsoa webinaaritallenteita. Ota yhteyttä, kun tarvitset hyvää kouluttajaa!
Työskentelen pääasiassa oppilaitosten (perusasteelta korkea-asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön) ja niiden hankkeiden kanssa, mutta koulutan myös muiden koulutusorganisaatioiden, kirjastojen, julkishallinnon ja yritysten henkilöstöä. Yrityksiä ja julkisyhteisöjä olen tukenut mm. verkon palveluiden, H5P:n ja Mobien koulutusympäristöjen hyödyntämisessä. Olen luonut tilauksesta useita verkkokursseja Mobien ja Moodlen avulla sekä rakentanut H5P-tehtäväpaketteja tilaajien materiaaleista.
Freelancerina olen kouluttanut vuodesta 2008 alkaen. Sen ohella minulla on ollut useita pää- ja sivutoimisia ja yleensä oppilaitoshankkeisiin liittyviä työsuhteita, joissa kaikissa keskeisintä on ollut digipeda-teemojen kouluttaminen tai verkkomateriaalien luominen. Tampereen yliopistolla olen pitkään vetänyt erilaisia koulutuksia mm. henkilöstölle. Tänä vuonna 2024 olen yhtenä kouluttajana Treen kirjastoalan täydennyskoulutushankkeissa. Vuonna 2021 olin asiantuntijana mm. hybridiopetuksen kehittämisessä Johtamisen ja talouden tiedekunnassa. Vuoden 2020 olin asiantuntijana Jatkuvan oppimisen strategisen kehityshankkeen digipilottien parissa kouluttaen ja tukien kuuden laajan verkkokurssikokonaisuuden tekijöitä. 2018-2020 työskentelin digipedagogisena asiantuntijana Kiipulan ammattiopiston Digi työtavaksi -digistrategiahankkeessa. 2019 työskentelin OAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Digierko-koulutuksen verkko-ohjaajana, 2016-2017 työskentelin kouluttajana ja koordinaattorina Turun yliopiston lukio-opettajille suunnatussa Scholae Futurum -hankkeessa.
Vuosina 2009-2014 työskentelin päätoimisesti Tampereen kaupungin opetusteknologiakeskus eVarikolla Pirkanmaan II asteen oppilaitosten PAOK-hankkeissa. Niissä tehtäväni oli edistää tieto- ja viestintätekniikan pedagogisesti mielekästä hyödyntämistä mm. kouluttamalla opetushenkilöstöä ja vastaamalla maakunnallisesta kollegavalmennuksesta eli digitutoreiden toiminnasta. Sitä ennen työskentelin Tampereen yliopistolla opetuksen kehittämisen projekteissa ja koulutin opetushenkilöä perusasteelta korkea-asteelle etenkin yhteistoiminnalliseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen liittyen.
Olen joustava ja sitoudun työhöni. Kaikki seitsemän jo päättynyttä ESR-hanketta ja kymmenet OPH-hankkeet olen hoitanut loppuun asti. Peräti kolmesti on entinen esihenkilöni työpaikkaa vaihdettuaan rekrytoinut minut uudelleen. Työyhteisössä ja verkostoissa tapahtuva kehittäminen ja osaamisen jakaminen ovat minulle tärkeitä. Tampereen kaupungilla työskennellessäni innostin esimerkilläni kollegoita Twitteriin (nyk. X) ja jakamaan materiaalejaan verkossa avoimella CC-lisenssillä. Jaa jotain -teemaviikolla 2018 minut nimitettiin SUPERjakajaksi ja kesällä 2023 Avoin tiede palkitsi minut Avoimen oppimisen vaikuttaja 2023 -palkinnolla.
Olen hyvä räätälöimään koulutuksia kunkin ryhmän tarpeisiin ja käytän vaihtelevia ja monipuolisia opetusmenetelmiä - digityökalujen kera ja ilman. Viestipalvelu X:ssä saamiani palautteita löytyy suosikeistani (ovat muuttuneet yksityisiksi). Ne kertovat taidoistani auttaa ja innostaa toisia sekä myös erinomaisista materiaaleistani, joita on yksistään diojenjakopalveluista (SlideShare ja SpeakerDeck) katsottu puolitoista miljoonaa kertaa. Elokuussa 2023 ylittyi tämän blogin miljoonan yksittäisen vierailijan raja.
Asun Tampereella ja teen töitä kotoa käsin. Koulutuksia pidän pääosin tilaajan tiloissa eri puolilla Suomea sekä paljon myös verkossa. Mobien oppimisympäristöä olen käynyt kouluttamassa myös Ruotsissa ja Virossa ja tulevia opettajia TAMKin kautta Kiinan Chongqingissä.
Puolisoni työskentelee IT-ihmisen nimikkeellä ja kolmen lapsemme kautta näen filosofian ylioppilaan, pian valmistuvan tekniikan kandin ja vasta valmistuneen DI:n elämää.
Sosiaalisen median sivuja ja profiileita
- Blogeja
- Matleenan blogi - ks. sivukartta, saavutettavuus ja hiilijalanjälki
- Osakkeen eli Pirkanmaan lukioiden ainetiimien blogi
- Perennani-blogi puutarhaharrastuksesta
- Blue Sky
- Facebook: Seuraamalla minua näet vain julkiset, pääosin työhön liittyvät päivitykset. Minä näen sinusta vain julkisesti jakamasi tiedot. Toki voit myös esittäytyä ja lähettää kaveripyynnön.
- Moodle: avoin kurssi, missä Aktivoi luentosi -opas ja H5P-esimerkit.
- Osaamismerkit: Open Badge Passport, Badgr Backpack ja Credly
- Padlet: julkisia mm. Padlet-ohjeet, tekoäly, oppimispelit ja hybridiopetus
- Pinterest (käytän kovin satunnaisesti)
- SlideShare (yksittäisten koulutusten diat, ks. myös koulutusdiojen sivu)
- Speaker Deck (päivittyvät diat, jotka koottu koulutusdiojen sivulle)
- ThingLink-ohjekuva, mistä linkkejä useisiin esimerkkeihin ja ohjeisiin
- Threads
- Wakelet (sisältää 5/2018 lakkautetun Storifyn tarinat; käytän kovin satunnaisesti))
- WhatsApp (puh.nro sivun yläosassa)
- X (ent. Twitter)
- YouTube (runsaasti ohjevideoita teemakohtaisilla soittolistoilla, webinaaritallenteiden soittolista ym.)
Artikkelit, podcast-vierailut, lehtijutut, haastattelut yms.
- Tempus, SUKOL ry:n jäsenlehti, Anna Halme; Sovellusten viidakossa. Numero 4/2024. (verkkolehdet).
- Opettaja-lehti, Matias Manner: Tekoäly sparraa ja eriyttää – mutta myös hallusinoi 22.1.2024, ks. myös OAJ:n Instagram.
- Tekoälyn vuosi. Etelä-Pohjanmaan kesäyliopiston vierasbloggaus 12.12.2023.
- Avoimen oppimisen vaikuttaja 2023 -palkinto.
- Kommentoijan rooli: Helsingin verkkolukion laatukäsikirja. 2023. Tekijät Kati Immeli-Vänskä ym. Julkaistu AOE-sivustolla. CC BY-NC-SA.
- Henkilöhaastattelu Oppivan opettajan foorumille, kevät 2023 (ks. bloggaus).
- Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centren blogijulkaisu Hyvää #JaaJotain -teemaviikkoa! 6.3.2023.
- Vieraana 16.2.2022 julkaistussa Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin jaksossa Oppimisdatasta uusi aapinen - mullistaako alustatalous peruskoulun ja lukion?
- Opettaja voi vaikuttaa siihen, miten opiskelija kokee etäopinnot, Moreenimedia & Radio Moreeni 30.10.2020
- Opettaja-lehti, Ulla Ojala: Retkelle vaikka kansainväliselle avaruusasemalle, haastateltavana artikkelissa (2020)
- Jari Larun Verkkolive: viikonlopun vieras on digipedagogiikan asiantuntija Matleena Laakso, 5.4.2020.
- Virtuaalitodellisuus lisääntyy opetuksessa, Haapavesi-lehti 7.11.2018
- Antila H., Laakso M. & Seppälä M. (2018). Teknologia haastaa ja koettelee, mutta digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet tunnistetaan. TAMK Journal 29.10.2018.
- Rongas A. (2018). Jakamista pitkäjänteisesti ja systemaattisesti – Matleena Laakso. Jaa jotain -teemaviikon blogi 6.3.2018.
- Laakso M. (2018). Delad glädje är dubbel glädje: därför bör läraren dela med sig av sitt material. Käännös M. Jaakkola. Teoksessa M. Jaakkola & B. Holm (toim.) Nordicom Information, Medie- och kommunikationsforskning i Norden 1/2018, 46-51.
- Laakso, M. (2016, päivitetty 2021). Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen. 2016 versio: Tampereen Teknillinen Yliopisto. Sen jälkeen päivitetty useasti ja yllä nykyinen linkki.
- Laakso, M. (2016). Miksi jakaa avoimesti? Teoksessa A-M. Korhonen & S. Ruhalahti (toim.) Oppimisen digiagentit II. HAMK Unlimited.
- Laakso, M. (2016). Ryhman ohjaajan toiminta koulutusryhman muodotusmisvaiheessa. Artikkeli on kirjoitettu osana opintojani ja julkaistu vain tässä blogissa.
- Haastattelu YlePuheen Puheen iltapäivä -ohjelmassa (2014).
- Vanninen, R, Laakso, M & Helynen, M. (2013). PAOK - ICT Network for Upper Secondary Education. European Conference on e-Learning; Kidmore End: 644-XV. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. (Oct 2013).
- Laakso, M. (1999). Pro gradu -tutkielma: Partiojohtajien Gilwell-koulutus Suomessa 1927-1959. Teoksessa Pitkänen J. (toim.) Suomen Partiomuseon Vuosikirja 1998. Suomen Partiomuseon julkaisuja. Turku 1999. 23-64.
- Laakso, M. (1997). Partiojohtajien Gilwell-koulutus Suomessa 1927-1959. Pro Gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto.
Aiemmat koulutukset -sivulta löydät mm. seminaaripuheenvuorojani, kysytyimpiä koulutusteemoja, hankkeita ja organisaatioita, joille olen tehnyt koulutuksia.
Ei kommentteja:
Uudet kommentit eivät ole sallittuja.