Näin hienon paidan sain Edmodon ständiltä! |
Finnbett-tunnuksen käytöstä bloggasin myös viisi vuotta sitten otsikolla: Twitter BETT-messuilla. Seuraavissa luvuissa on sulkeissa viiden vuoden takaiset vertailuluvut. Nyt finnbett-tunnusta käytti 144 (101) tahoa. Tviittejä lähetettiin 314 (547). Lukumäärissä jäädään jälkeen viiden vuoden takaisesta, vaikka mukaan laskettaisiin vain Ilonabett-tunnusta käyttäneet.
Twiittaajia siis oli aiempaa enemmän, mutta tviittien määrä on selvästi laskenut. Kaltaiseni aktiivitviittaajan näkökulmasta suurin muutos on siinä, että keskustelua ja vuorovaikutusta ei Twitterissä syntynut. Tämän vuoden finnbett-tviiteistä alkuperäisiä viestejä oli 33 %, kuvia ja linkkejä sisältäviä 28 %. ja retviittauksia 38 % (25 %). Vastauksia toisten tviitteihin oli vain prosentti! BETT2019-tunnuksellakin alle 3 %. Sain tviiteistäni palautetta vain sillä perusteella, miten niitä retviitattiin eli lähetettiin omille seuraajille ja moniko niitä merkitsi itselleen suosikeiksi.
Harto Pönkä on kirjoittanut tästä keskustelun vähenemisestä somen palveluissa esimerkiksi Mikrobitin kolumnissaan Murentaako some luottamusta uutisiin? Siinä hän kertoo miten "somepettymys näkyy konkreettisesti verkko-osallistumisen laskuna" ja viittaa Tilastokeskukseen, minkä mukaan blogien lukeminen (2014-2017) on vähentynyt vain hieman, mutta niiden kommentointi on laskenut 13 %:ista 5 %:iin".
Ansiokkaassa analyysissään Mitä sosiaalisessa mediassa tapahtui vuonna 2018 Pönkä nimeää viime vuoden somepettymysten vuodeksi. Kun Facebook aikanaan opetti toimimaan verkossa omalla nimellään, nyt se on osaltaan vaikuttanut siihen, että moni on viime vuosina siirtynyt suljettujen ja jopa anonyymien sosiaalisen median palvelujen käyttäjäksi, mistä Pönkä kirjoittaa otsikolla Uusi yksityisyyden aika.
Alla on ensin upotettuna neljä retviitatuinta finnbett-tviittiä. Sen jälkeen lista täydentyy eniten tykkäyksiä saaneilla tviiteillä. Kuten Ilkka Halava Ilonan seminaarissa totesi, me suomalaiset olemme tiennäyttäjiä. Tästä Kirsti Lonka jatkoi, että opettajamme ovat huiketa.
Näihin molempiin lainauksiin tiivistyy myös LessonApp-sovelluksen idea. Se on monivuotisten tamperelaisten yhteistyökumppaneideni toteuttama sovellus oppituntien suunnittelun ja toteutuksen avuksi. Sovellus sisältää myös hyviä ohjevideoita pedagogiikan perusteista. Perusversion luvataan pysyvän aina maksuttomana ja sen ajatus onkin tarjota suomalaista koulutusosaamista globaalisti - myös niihin kouluihin, missä opettajalle ei ehkä ole käytössä mitään muita työkaluja kuin oma älypuhelin. Sovellus on saatavilla sovelluskaupasta (Android, iOS), mutta se toimii myös selaimella. Premium-versio julkaistaaan helmikuussa. Sovellus on suunnattu perusopetukseen, mutta Suomessa siitä on innostuttu päiväkodeista yliopistoihin. Suosittelen etenkin koulutusvientiä ja muuta kv-yhteistyötä tekeviä siihen perehtymään ja sitä verkostoilleen mainostamaan.
Näihin molempiin lainauksiin tiivistyy myös LessonApp-sovelluksen idea. Se on monivuotisten tamperelaisten yhteistyökumppaneideni toteuttama sovellus oppituntien suunnittelun ja toteutuksen avuksi. Sovellus sisältää myös hyviä ohjevideoita pedagogiikan perusteista. Perusversion luvataan pysyvän aina maksuttomana ja sen ajatus onkin tarjota suomalaista koulutusosaamista globaalisti - myös niihin kouluihin, missä opettajalle ei ehkä ole käytössä mitään muita työkaluja kuin oma älypuhelin. Sovellus on saatavilla sovelluskaupasta (Android, iOS), mutta se toimii myös selaimella. Premium-versio julkaistaaan helmikuussa. Sovellus on suunnattu perusopetukseen, mutta Suomessa siitä on innostuttu päiväkodeista yliopistoihin. Suosittelen etenkin koulutusvientiä ja muuta kv-yhteistyötä tekeviä siihen perehtymään ja sitä verkostoilleen mainostamaan.
LessonApp has Finnish pedagogy packed in a compact form. It includes activating teaching methods which promote learning. Use ready-to-teach lessons or plan your own with the help of lesson blocks. Basic version free forever: https://t.co/fTitaonPKG #bett2019 #bettarena #finnbett— Matleena Laakso (@MatleenaLaakso) 23. tammikuuta 2019
Niin totta ja @KirstiLonka avasi silmäni. Ei olla vaatimattomia. Opetttajamme ovat huikeita. #finnbett #oppimisympäristö2020 @3StepITSuomi https://t.co/ZNiq8oXgy7— Erkki Kondelin (@Kondelin) 25. tammikuuta 2019
#Virtuaalitodellisuus on selkeästi se juttu opetusteknologian saralla tällä hetkellä yhdessä #tekoäly'n kanssa. Tärkeinpänä taustalla ovat tietenkin syyt ja tarpeet. #BETT2019 #finnbett #ilonabett pic.twitter.com/Vtexq2kSq1— Antti Ruohomäki (@AnttiRuohomaki) 24. tammikuuta 2019
#Tekoäly'llä tulevaisuudessa tukea mm. oppilaiden haasteiden tunnistamiseen ja eriyttämiseen. Kiinnostavinpana kuitenkin näin @TATtalks @Yrityskyla näkökulmasta tuki oppilaan kiinnostusten ja sen oman jutun löytämiseen! #Bett2019 #AI #finnbett pic.twitter.com/GF0l58qJ2I— Antti Ruohomäki (@AnttiRuohomaki) 25. tammikuuta 2019
Suomella ei ole tiennäyttäjää, me olemme sellainen. Meidän pienten, korkeasti koulutettujen ja teknologiamyönteisten kansojen on keksittävä ratkaisuja. Tulevaisuustutkijatkin katsovat Suomea kohti, toteaa @IlkkaHalava #ilonabett #finnbett— Matleena Laakso (@MatleenaLaakso) 24. tammikuuta 2019
Koulumme mukana Applen Education Leadership Summitissa. Mukaan on tarttunut uutta ja inspiroivaa asiaa pedagogisesta teknologian hyödyntämisestä opetuksessa. #AppleEDUchat @enorssi @UniEastFinland #BETT2019 #finnbett #opetusteknologia #enorssibett pic.twitter.com/Tbv7y1f8wI— Rantakylän normaalikoulu (@rantakylan) 23. tammikuuta 2019
Ilona ylpeänä esittää: SCOO! #ilonabett #finnbett Miltä vaikuttaa? Laittakaas kommenttia! pic.twitter.com/EpGQsJTIpe— Ilona IT (@ilonaitoy) 24. tammikuuta 2019
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.