15.3.2022

H5P - mitä uutta?

Neljä laatikkoa, joissa tekstit: johdanto, onnistumiset, epäonnistumiset ja johtopäätös.
Structure Strip -työkalu
ohjaa jäsentyneeseen
kirjoittamiseen
H5P-työkalut kuuluvat verkkotyökalujen parhaimmistoon, sillä ne sisältävät yli 50 pääosin helppoa työkalua oppimateriaalien luomiseen ja automaattisesti tarkastuviin tehtäviin. Tässä bloggauksessa nostan esiin tänä lukuvuonna julkaistut työkalut. Listan neljä ensimmäistä julkaistiin maaliskuussa. 

Olen koonnut materiaalini H5P-työkalujen blogisivulle. Sieltä löydät linkin esimerkkeihin. Perustiedot ja työkalut esitellään myös diasarjassa. Sivulla on useita uusia ohjevideoita, joista osa on tekstitetty. Moni videoista on melko pitkä ja perusteellinen, mutta aikaleimojen avulla siirryt helposti haluamaasi kohtaan. Muutoksissa pysyt ajan tasalla tilaamalla englanninkielisen uutiskirjeen H5P:n sivulta tai seuraamalla blogiani. 

Koulutan aktiivisesti H5P:n käyttöä ja tämän blogin Tervetuloa-sivulla on nytkin tarjolla keväälle neljä H5P-koulutusta, ks. kohdat HY+ (maksullinen; uusinta syksyllä 2022), Tampereen korkeakouluyhteisö, Otavia (kaikille avoin ja maksuton) ja Samiedu (ammatillinen koulutus). 


Tekstin jäsentäminen (Structure Strip) 

  • Työkalu ohjaa oppijoita tekstin jäsentyneeseen kirjoittamiseen tarjoamalla kirjoitettavalle tekstille rungon, ohjeita, apukysymyksiä ja avainsanoja. 
  • Oppija kirjoittaa tekstin oheisen kuvan tavoin laatikoihin aloittaen johdannosta. Kysymysmerkistä hän näkee opettajan ohjeet kuten mihin kysymyksiin johdannossa tulee vastata tai kuinka pitkä sen tulee olla suhteessa muuhun tekstiin. Opettaja voi tarjota avuksi myös avainsanoja, joita suosittelee käytettävän. Ohjeiden lisäksi voi lisätä johdannoksi kuvan, videon tai äänitiedoston.
  • Kun teksti on valmis, oppija voi varmistaa, että tekstiä on vaadittu määrä, jonka jälkeen hän kopioi tekstin esim. tekstinkäsittelysovellukseen. 


Cornellin muistiinpanot (Cornell Notes) 

  • Sähköinen työkalu Cornellin yliopiston professori Walter Paukin kehittämään muistiinpanotekniikkaan (The Cornell Note Taking System). 
  • Ideana on tehdä muistiinpanot kolmessa osassa:
    1. Ensin tehdään muistiinpanot tavalliseen tapaan videosta, äänitiedostosta tai tekstistä.
    2. Seuraavaksi kirjoitetaan tiivistelmä omien muistiinpanojen pohjalta. Tällöin voidaan kirjoittaa ylös esim. avainsanoja, väliotsikoita ja kysymyksiä, joiden avulla opittua on myöhemminkin hyvä kerrata.
    3. Lopuksi kirjoitetaan yhteenveto opitusta parilla lauseella.


Lisätty todellisuus (AR Scavanger)

  • H5P-työkalujen ensimmäisessä lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality) työkalussa H5P-sisällöt tai 3D-malli avautuu, kun kohdistuskuvaa (marker) katsotaan mobiililaitteella tietokoneelta tai tulostettujen kuvien kautta. Katsojalla tulee olla Moodle-sivu (tai muu H5P-ympäristö) avoinna kahdella laitteella yhtä aikaa.
  • H5P-sisältöihin tämän tekeminen onnistui helposti, mutta 3D-mallia en vielä saanut onnistumaan.


Tietovisa (The Chase)

  • Tehtävän ideana on yhdistää aiemmin luotuja H5P-tehtäviä kokonaisuudeksi, missä oppijat kilpailevat reaaliaikaisesti toisiaan vastaan.
  • Tämä on ensimmäinen H5P-työkalu, joka on tarjolla vain maksaville asiakkaille, joten tätä en ole itse päässyt testaamaan.  


Matriisikysely (Grid Checker)

  • Matriisikyselyt sopivat esimerkiksi sanaston ja käsitteiden opiskeluun, kun halutaan luoda tehtäviä, missä tulee yhdistää samaa tarkoittavat sanat. Matriisikyselyitä on kolme erilaista: Voit valita, onko joka rivillä yksi tai useampi oikea vastaus. Voit myös edellyttää valitsemisen sijaan oikean vastauksen kirjoittamista. 


Sanaristikko (Crossword)

  • H5P:ssä on nyt kaksi erilaista sanaristikkoa. Aiemmin on julkaistu Find the Words, mistä näytetyt tai piilotetut sanat tulee etsiä. Uudempi sanaristikko on perinteinen sanaristikko, mihin sanat lisätään vihjeiden avulla.


Kuvavalintatehtävä (Image Choice) 

  • Tehtävässä näytetään useita kuvia ja oppijan tulee valita niistä oikeat. Esimerkissäni on erilaisia kukkia, joista tulee valita kaikki sipulikukat. 


Lauseiden oikea järjestys (Sort the Paragraphs).

  • Tavoitteena on järjestää lauseet (sanat) oikeaan järjestykseen. Kuten monissa muissakin tehtävissä, tarjolla on erilaisia valintoja, kuten se, saako pisteen lauseen oikeasta sijainnista vai siitä, että sijainti on oikea suhteessa edeltävään lauseeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.