29.4.2014

Somen mahdollisuudet ohjaamisessa

Tässä tämänpäiväisen koulutukseen diani. Näkökulmana sosiaaliseen mediaan oli ohjaaminen ammatillisessa koulutuksessa. Diasarjassa on kerrottu useista ohjaamisen työkaluista, valitettavasti SlideShare nappaa osan hyperlinkeistä pois. Mutta niinhän diat muutoinkin kertovat vain osan siitä, mitä koulutuksissa on käsitelty.

Luin tätä koulutusta varten jo toistamiseen Maarit Jaakkolan artikkelin Twitterin käytöstä: Vastakaikua visertäen - Twitter-osallistuminen toimittajaharjoittelijoiden oppimisyhteisön laajentajana -arikkeli. Se löytyy verkosta teoksesta: Joutsenvirta & Myyry (toim.) 2013: Sulautuvaa opetusta ja oppimista (sivut 71-79). On hienoa lukea tutkimustuloksia ja syvällisempää pohdintaa. Mielenkiintoista oli minulle erityisesti se, miten toimittajaharjoittelijat tasapainottelivat julkisuuden ja yksityisyyden välillä. Toimittajan ammatti on aina jossain määrin julkinen, toisaalta vasta ammatti-identiteettiä rakentavan opiskelijan ajatukset omista oppimiskokemuksista ovat yksityisiä. Tämä julkinen vs. yksityinen pohdinta kuuluu oleellisena ammattiin, tässä sitä käsiteltiin Twitterin ja sen käynnistämän keskustelun kautta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.