Tänään yritin ihan oikeesti kokeilla, mitä saan irti tapahtumasta somen kautta osallistuen. Välineinä olivat lähinnä Twitter, Periscope, Facebook ja YouTube. Erityisen arvokkaita oluvat somessa jaetut nostot päivän parhaista löydöistä. Jari Kinnula nosti tällaiseksi älylattian nimeltä WizeFloor. Se tosiaan vaikuttaa esittelyvideon (1:57 min) perusteella innostavalta sekä alakouluun että erityisopetukseen.
Entisellään BETT-messuilla näytti olevan taideseinä, tässä yksi osuva Twitterissä jaettu kuva.
— Chris Yu (@cyumsft) 21. tammikuuta 2016
Britannian opetusministeri Nicky Morgan (video) painotti puheessaan, että koululaisten on saatava valmiudet kilpailla globaaleilla työmarkkinoilla. On hyvä välillä muistuttaa, että pääsy hakukoneelle ei tarkoita samaa kuin tieto ja osaaminen.Dan Haeslerin keynotesta (esityksen diat) kirjasin ylös ajatuksia ja perusteita teemasta Connected Learning. Ymmärsin, että se yhdistäisi yhteisöllisuuden ja vertaisoppijuuden, oppijoiden mielenkiinnon kohteet ja ympäröivän yhteisön. Kouluilla on paljon tehtävää yhteisöllisyyteen kasvattajina, samoin vanhemmilla. Yhteisöllisyydellä on merkitystä monesta näkökulmasta, myös masennuksen ehkäisijänä.
Messuilla puhuttiin paljon ns. BBC-projektista, missä kaikille Britannian seitsemännen luokan oppilaille annetaan oma pieni ohjelmoitava laite nimeltä Micro:bit (ks. wikipedia tai Micro Bitin sivut ja sen esittelyvideo). Vaikka laite on hyvin pieni ja sitä ohjelmoidaan mobiilialitteilla tai läppärillä, se on 18 kertaa nopeampi kuin BBC:n kouluille 1980-luvun alussa lahjoittamat koneet. Sen avulla voi esimerkiksi koodata pelin. Micro:bitin kehittäminen on BBC:n ja sen kumppaneiden yhteisen työn tulosta. Asiasta kerrotaan mm. BETT-messujen Microsoftin haastattelussa (5:12 min).
Kiinnostavia sovelluksia jakoi mm. Tuula Kyrölä. Blendspacen avulla (esittelyvideo 1:17 min) voi helposti tehdä interaktiivisia oppitunteja. Videon perusteella vaikutti hieman samankaltaiselsta kuin Nearpod. Wattpad.com (iOS, Android, Windows) on sovellus, millä voi lukea ja julkaista tarinoita, myös offline. Lukijat voivat sitten yhteisöllisesti kommunikoida tekstejä.
Periscope-aktiivisuudesta erityiskiitokset IlonaIT:n Teemu Moilaselle (@teemum). Hänen mukaan päivän innostaviin teemoihin kuului mm. BBC:n micro:bit ja viime vuonna ruuhkaa ständilleen kerännyt Bird, joka otti ennakkotilauksia sormustimesta, jolla voi ohjata tietokoneen näytön tapahtumia. Kiinnostava oli myös Googlen virtuaalilaseihin kehitetty rajapinta 360-videoille eli pian voi ilmeisesti tiputtaa kuvaamansa 360-videon sisälle vaikka omia oppimistehtäviä.
Teemun mukaan Maker-kulttuuri oli vahvasti esillä, mm. koodaukseen liittyen. Tämän havainnon tein itsekin päivän aikana. Kuluttajasta sisällön tuottajaksi on myös NMC:n Horizon-raporteissa mainittu globaalina trendinä 3-5 v. sisällä ja tämän olen ollut työssänikin huomaavinani. Oma tuottaminen voi olla bloggaamista, koodausta, videoiden kuvaamista tai vaikka Minecraftin rakentelua. Tähän teemaan liittyi alla oleva päivän suosituin tviitti. Microsoftn hiljattain ostama Minecraft Education oli messuilla näkyvästi esillä.
The Mausoleum of Halicarnassus - another of the 7 wonders for @PlayCraftLearn at #Bett2016. #Minecraft pic.twitter.com/b0O1QrhyI8
— BlockWorks (@BlockWorksYT) 21. tammikuuta 2016
Muutamia esityksiä lähetettiin Periscopen avulla, Seuraavan puhuja ei käynyt lähetuksestä ilmi, mutta sen lähetti @speak2kim. Esityksessä painotettiin mobiililaitteiden kouluihin tulemisen tuomaa valtavaa muutosta. Nyt uusi muutos eli siirtyminen edellä mainittuun kuluttajasta tuottajaksi -kulttuuriin on käynnistynyt. Se antaa oppijoille valtaa ja mahdollisuuden tehdä jotain todellista. Opettajien tulisi nyt toimia niin, että oppijat voivat keskittyä passiivisen sisällön ymmärtämisen sijaan todelliseen aktiiviseen osallistumiseen. Kun oppijat oppijat ymmärtävät asioita ja kokevat ja kokeilevat niitä sekä jakavat eri sovelluksilla luomaansa sisältöä, se on merkityksellistä tekemistä.Twitter-poimintoja torstailta, ensimmäisenä päivän suosituin #finnbett-tviitti
- @leenapontynen Sugata Mitran ajatukset #finnbett liikuttivat minua suuresti. Tulevaisuuden koulutuksessa on vain mahdollisuuksia! http://opsiaetsimassa.vuodatus.net/lue/2016/01/ja-tasta-on-hyva-jatkaa-eteenpain
- @Varikkotunti @danhaester Lapset viihtyvät somessa, koska he haluavat jakaa kokemuksia ja kokea yhteenkuuluvuutta.
- @k_triquet 82 per cent of young people say they are interested in #digitalmaking @nesta_uk report http://www.nesta.org.uk/sites/default/files/youngdigmakers.pdf
- @EditaPublishing Find out what is relevant for students outside school and bring it into class. @danhaesler
- @EditaPublishing "Digital safety", moraali ja osaaminen somekäytössä, tekijänoikeusasiat sisällön luomisessa jne opettajien nykyisiä haasteita.
- @EditaOppiminen Find out what is relevant for students outside school and bring it into class. @danhaesler
- @EditaOppiminen #flippedlearning herättää opiskelijoissa myös epäilyksiä: "Me tehdään kaikki työ!" Indeed. ;-)
Päivä oli mielenkiintoinen ja aika silppua monen kanavan keskellä. Kun alkuillasta kaipasin jotain vähän jäsennellympää, katsoin pari TED talksia ja sitten jaksoin taas. Ja toki virtuaaliosallistumiseenkin kuuluu vähän viihdettä ja iltaohjelmaa. Alex Horne esiintyi keskiviikon BETT-palkintogaalassa, tosin tämä video (2:42 min) on muutaman vuoden takaa. Ja illallisella olisi jäkiruuaksi välinnut tällaisen suklaayllätyksen (kesto 1:11 min).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.