Koulutus järjestettiin Snellman-kesäyliopiston kautta. Se on yksi vapaan sivistystyön organisaatioista, joka pyrkii myös tieto- ja viestintätekniikan osalta palvelemaan nykyaikaisin välinein ja toimintatavoin. Kouluttamisen lisäksi olen siellä myös yhdellä kurssilla osallistujana, sillä verkko mahdollistaa osallistumisen muualtakin kuin Kuopiosta käsin, ja vapaasti valittavana ajankohtana. Siitä ja muista - myös maksuttomista - webinaareista, tallenteista ja vinkeistä voit lukea esimerksi heidän Mobie Zinellä tehdystä julkaisusta Mobiililaitteet mahdollistajina - Tietoa ja koulutuksia erityisopetukseen ja kuntoutukseen.
Sähköistyvien ylioppilaskirjoitusten ja uusien opetussuunnitelmien kautta tietotekniikka tuntuu olevan julkisuudessa esillä pääosin yleissivistävän koulutuksen kautta. Myös vapaan sivistystyön puolella on jo pitkään otettu askeleita digitalisaation hyödyntämiseksi: Jo vuonna 2008 suoritin opintoja Kansalaisfoorumin kautta Second Lifen virtuaalimaailmassa ja seuraavana vuonna osallistuin siellä Helsingin (virtuaalisen) työväenopiston avajaisiin. Kuluneen vuoden aikana olen kouluttanut verkon välityksellä Lapin kansalaisopistojen opettajia ja rehtoreita. Kyse ei ole siitä, että minä tamperelaisena kouluttajana olen kaukana, vaan myös osallistujat tulevat eri puolilta maakuntaa, jolloin verkko on käytännössä ainoa mahdollisuus tarjota pidempikestoista koulutusta. Vantaalla osallistujat tulevat eri puolilta kaupunkia, mutta tuolloinkin ajan säästö on merkittävä. Webinaarit ovat yksi helpoimmista tavoista osallistua täydennyskoulutukseen. Lähes poikkeuksetta ne myös tallennetaan. Blogini webinaarit-sivulta löydät listauksen tvt:n opetuskäytön maksuttomista webinaareista. Vinkkaa minulle, jos huomaat, että sieltä joku puuttuu!
Sosiaalinen media opetuksessa 19.11.15 from Matleena Laakso
Listätty iltapäivällä webinaarin jälkeen:
Jälkimmäisen webinaarin työkaluista osallistujille tutuimat olivat Kahoot (95%), QR-koodit (70 %), Padlet (60 %) ja ThingLink (35 %). Padletiä emme juuri ehtineet kokeilla, mutta voit käydä testaamassa sitä alakoulun tai yläkoulun seinällä viemällä sinne oman ideasi.
25 % osallistujista tunsi CC-lisenssit. Kuukauden aikana 40 % oli käyttänyt avoimen lisenssin materiaaleja, 15 % oli itse jakanut tekemäänsä aineistoa verkossa muille. 20 % ei ollut koskaan käyttänyt avoimen lisenssinmateriaaleja ja 15 % vastasi, ettei osaa sanoa. Alemman diasarjan 17. dia kertoo vastaavat luvut Kopioston selvityksestä, mutta webinaarin otos oli sen verran pieni, ettei sen pohjalta voi tehdä luotettavaa vertailua Vantaan ja muun Suomen välillä.
Listätty iltapäivällä webinaarin jälkeen:
Jälkimmäisen webinaarin työkaluista osallistujille tutuimat olivat Kahoot (95%), QR-koodit (70 %), Padlet (60 %) ja ThingLink (35 %). Padletiä emme juuri ehtineet kokeilla, mutta voit käydä testaamassa sitä alakoulun tai yläkoulun seinällä viemällä sinne oman ideasi.
25 % osallistujista tunsi CC-lisenssit. Kuukauden aikana 40 % oli käyttänyt avoimen lisenssin materiaaleja, 15 % oli itse jakanut tekemäänsä aineistoa verkossa muille. 20 % ei ollut koskaan käyttänyt avoimen lisenssinmateriaaleja ja 15 % vastasi, ettei osaa sanoa. Alemman diasarjan 17. dia kertoo vastaavat luvut Kopioston selvityksestä, mutta webinaarin otos oli sen verran pieni, ettei sen pohjalta voi tehdä luotettavaa vertailua Vantaan ja muun Suomen välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.