14.5.2013

Teematiimien helmiä osa 1.

Tämä on raportti tämän päivän teematiimiseminaarista, mikä oli UPEAA katsottavaa ja kuultavaa! Olen ylpeä PAOK:n loistavista teematiimien opettajista, kiitos! Seminaarin osa 2. on huomenna keskiviikkona 15.5. klo 14.00-16.45 Tammerkosken lukiolla Tampereella. Kannattaa osallistua! Ohjelman löydät tästä, ilmoittautuminen ei enää ole tarpeen. Jos et pääse mukaan, voit tutustua CC-lisenssillä jaettuihin tuotoksiin teematiimien wikissä.

-  -  -  -  -

PAOK-verkosto on ohjannut ja osarahoittanut yhdeksän teematiimin toimintaa tänä keväänä. Tänään kuulimme ensimmäisessä iltapäiväseminaarissa tiimien tuotoksista, jotka on kaikki koottu (tai kootaan nyt toukokuussa) myös teematiimien omaan wikiin: teematiimit.wikispaces.com. Kaikki tuotokset on jaettu CC BY-SA -linsenssillä kaikkien hyödynnettäväksi. Wikin kautta löydät tarinoita, kokemuksia, diaesityksiä, blogeja, wikejä ja ties mitä. Suosittelen lämpimästi!

Seminaari alkoi tällä upealla videolla Iduista kasvaa oivalluksia (1:03 min), jonka kollegani Minna Helynen ja opettajan työelämäjaksolla kuukauden PAOK:ssa viettävä Karkun kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitoksen opettaja Marjo Lehtonen ovat tehneet.


  • Teematiimin neljän opettajan tavoite on ollut tukea lukion lyhyen matematiikan heikoimpia opiskelijoita, joilla tavoitteena on päästä läpi matematiikan pakollisista kursseista. Tiimi on yhdistänyt matikan osaamisen, erityisopetuksen tietämyksen ja ohjauksellisen näkökulman.
  • Tiimi kävi perusteellista keskustelua ongelma-alueista ja käytti aikaa saatavilla olevan suomenkielisen aineiston läpikäymiseen ja hyödyllisyyden arviointiin. Uutta aineistoa ei tuotettu.
  • Tukipaketti rakennettiin wikiin: lyhytmatematiikka.wikispaces.com. Kullekin kurssille on oma osionsa ja niissä samankaltainen rakenne. Ne sisältävät mm. videoita ja tehtäväsivustoja. Wiki varmasti kehittyy ajan myötä ja opiskelijapalautteen kautta. Kiinnostuneet ovat tervetulleet kehittämään wikiä edelleen ja hyödyntämään sitä. Erityisesti toivotaan viestin siitä kulkevan matematiikan opettajille, opinto-ohjaajille sekä itse lukiolaisille, sillä sivustoa voi käyttää itsenäisesti opiskelun tukimateriaalina.
  • Kuvaava oli seminaariyleistön kommentti: "jossain sellaisessa timantti-ideassa te tässä ootte".
  • Kuusi silmin nähden innostunutt opettajaa viidestä oppilaitoksesta tutkaili kevään aikana pelillisyyttä lukion kielten opetuksessa sekä ammatillisessa koulutuksessa. Sovelluskauppoja ei tässä yhteydessä käyty läpi. Peleistä keskityttiin maksuttomiin.  
  • Kieli pelittää -blogiin on koottu valtava määrä pelejä kielten opetukseen: venäjä, ranska, ruotsi, saksa, italia ja englanti.
  • Ammatillisista oppimispeleistä ja virtuaalimaailmoista blogataan omassa blogissaan.
  • Eräs ope kommentoikin, että "mulla ainakin jää pojatkin välitunniks pelaamaan, että ne ei haluu lähtee tunnilta".
  • Sastamalan koulutuskuntayhtymän eri yksiköiden viisi ATTO-aineiden opettajaa kokoontuivat kevään kasvotusten ja AC:n välityksellä. Keskeiseksi tavoitteeksi nousi yhteisen verkoston luominen suuren koulutuskuntayhtymän ATTO-opettajille. Käytännön toimina on perustettu oma Facebook-ryhmä ja tiimille on luvattu, että he saavat koota kaikki ATTO-opettajat syksyllä yhteen tai kahteen yhteiseen päivään. 
  • Tiimiläiset loivat yhteisen Moodle-alustan ja yksi opettaja jakoi pari omaansa yhteiseen käyttöön, mm. laskeakseen jakamisen kynnystä. Yhteistä keskustelua tarvitaan vielä verkkokurssien yhteiskäytöstä ja muistakin toimintatavoista. Opettajat myös kouluttivat toinen toisiaan somen eri välineistä ja muutoinkin vinkkasivat hyvistä käytänteistä. 
  • "Miks kukaan ei oo meille aiemmin kertonu tällasesta", kysyi eräs opiskelija, kun kurssilla oli käytetty Google Driveä. 

Mobiilioppimisen teematiimi
  • Neljän opettajan tiimin juttuja olivat mm. valmistautuminen siihen, että syksyllä mennään pilveen eli Office 365 otetaan käyttöön. Samalla tulee Moodle2. Laitteista esillä olivat erityisesti Lumian puhelin ja Windows8-laite, joista jälkimmäisen kokemuksista voit lukea blogista. Jokaisessa koneessa tuntuu olevan vahvuutensa ja rajoitteensa. Kokeilussa olivat myös erilaiset pilvipalvelut, jakaminen jne. niihinkin kannattaa tutustua tiimin wikisivun kautta tarkemmin.
  • Tykkään Kotikoulu-hankkeen idesta, että opiskelijat tekevät tuotoksensa omaan pilveensä (Google Drive) ja sitten jakavat ne kurssin ajaksi muiden kurssin osallistujien nähtäville. Näin oppimisen ja omien materiaalien omistajuus säilyy oppijalla itsellään. Periaate on, että "ei tuoda uusia työvälineitä, jotka rajaisivat toimintaa". Opettajalle on tärkeää, että hän näkee opiskelijan tekemät matematiikan tehtävät, että on puhdas valkoinen paperi (tai sähköinen kirjoitusalusta) ja oma käsiala ilman rajoitteita, vaikka tietoverkkojen kautta toimitaankin. Kynällä paperile tai näytölle tehty lasku kertoo opettajalle paljon enemmän kuin vain valmis vastaus jossain. Se avaa laskemisen prosessin.
  • Tähän tiimiin kuului kuusi lukio-opettajaa Vammalasta ja Tampereelta. Mukana oli monta äidinkielen opettajaa, jotka kertoivat huomanneensa, miten tekstien julkaiseminen somessa on parantanut tekstien tasoa ja vuorovaikustusta. Facebookin puolestaan huomattiin tukevan ryhmäytymistä, auttavan tiedottamista ja tukevan oppiainerajat ylittävää yhteistyötä.
  • Tiimin wikisivulta löytyy diasarjoja wikiartikkelin kirjoittamisesta, kuratoinnista (Scoop it!) sekä teatterikasvastuksesta. Tampereen Teatterin Hamlet oli esillä moneen otteeseen ja sitä ovat tampereen lukiolaiset laajasti käyneet katsomassa. Katsomiskokemuksista on raportoitu mm. Twitteriin, Facebookiin ja blogeihin. Myös teatterin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa analysoitu. Tiimi tuotti paljon materiaalia, ja jotain vielä toukokuussa on tulossa lisää.
  • Vammalan lukion opettajat ovat panostaneet oppimistehtävien monimediallisuuteen ja koonneet valtavasti esimerkkejä wikiinsä. He kertoivat, miten tekemisen ilo näkyy, kun noustaan pulpetista ja uskaltaudutaan itse tekemään ja ulos luokkahuoneesta. Ja julkaistaa tuotoksia paikallislehdessä. Rohkeus kohdata todellinen maailma on tärkeä, esim. psykologian kursseilla on tavattu vanhuksia sairaalassa tai seurattu lasten piirtämisen kehittymistä. Samalla oppijat tuottavat omaa materiaaliaan ja opettajakin saa ne käyttöön. Alla kaksi loistavaa videota esimerkkinä. Opiskelijat kehuvat kursseja toisilleen. Vaikka moni innostuu, toisten kohdalla haasteena on aikaansaamisen ja tarttumattomuuden ongelma. 
  • Yleisökommentti kruunasi seminaaripäivän: "Tässä esityksessä some oli luontevassa roolissa. Mieleen jäi sisältö, eivät välineet!" 







PS. Twitter-raportin mukaan iltapäivällä ykkösenä oli #mmkisat ja nousussa #paokhanke. Seminaaripäivän iltana tunnuksella #paokhanke oli ollut 14 tviittaajaa ja lähetetty 84 tviittiä.

-----
Tämä kirjoitus on julkaistu samanaikaisesti myös PAOK-verkoston blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.