Katri Vuorijärvi-Rautiola ja Satu Drufva ovat tehneet wiki-sivuston Vektorigrafiikan perusteet Illustratorilla. Koottu aineisto sopii niin oppilaitoksissa kuin muutoinkin asiaa opetteleville ja opettaville. Opettajat itse käyttävät sitä lähiopetuksen tukena. Wikispaces avoimen verkkomateriaalin kokoamisen paikkana innosti. Seuraavaksi suunnitelmissa on vastaava sivusto Photoshopin käytöstä, ehkä niin että opettaja tekee pohjan ja opiskelijat luovat ja kokoavat sisältöä. Tervetuloa mukaan käyttämään, kokeilemaan, muokkaamaan ja palautetta antamaan! "Kiva, olen fani" -kommentti on jo tullut opettajille tutuksi, kun he ovat aktiivisesti opettajakollegoilleen sivun osoitetta jakaneet. Nyt he odottavat kriittisiä kommentteja, jotka heille kertovat, että wikiä on ehditty oikeasti käyttää.
Lempääälän ja Ylöjärven lukioiden yhdessä kehittämää Derivaatta (MAA7) kurssia esittelivät Jussi Kytömäki ja Laura Kauppinen. Moodlessa olevan kurssin sisältö oli jaettu 11 lohkoon, joista jokaisessa on teoria- ja esimerkkiosuus, harjoitustehtäviä ja STACK-tehtäviä. Jälkimmäiset ovat Moodleen lisäpalikalla tuotavia automaattisesti tarkistuvia tehtäviä, joista opiskelija saa välittömän palautteen. Lisäksi kurssilla käytetään CAS-laskimia ja GeoGebraa. Opettajat innostuivat kovasti Office2013-paketin mukana tulevan OneNoten mahdollisuuksista. Kurssia tullaan käyttämään (ilman oppikirjaa) Ylöjärven ja Lempäälän lukioissa ja kurssia tullaan tarjoamaan myös verkkokurssitarjottimella. Em. PAOK:n sivulta löydät vierailijatunnukset kurssin Moodleen.
Lukiossa alkavan kielen kurssia esittelivät eri kielten opettajat Leena Timonen, Anna Korkama ja Annemari Kallioranta (kuvassa). Erityisesti verkkokurssitarjottimen kautta voidaan tarjota harvinaisempienkin kielten kursseja aloittelijoille. Opettajatiimi selvitteli tekijänoikeuksia mm. kustantajan kanssa, tutustui moniin somen välineisiin ja rakensi kurssien yleisiä osia wikiin. Sieltä löytyy mm. valmiiksi mietitty kurssin runko eri kielten eri kursseille. Siitä työtä on hyvä jatkaa kurssien tarkemman sisällön suunnittelulla. Sellaista voisi olla mm. oman puheen äänittäminen Vocaroo-ohjelmalla. Samalla ohjelmalla voivat myös opettajat antaa ohjeita, esim. selittää kielioppiasioita.
Tredun Suvi Kaihua ja Pirkkö Pölönen sekä 29 asteen lämmöstä hengessä mukana oleva Pirkko Kaukametsä esittelivät Esimies verkossa -koulutusta. Aiemmin se on järjestetty lähiopetuksena, usean opettajan toimesta ja eri puolilta Pirkanmaata oleville opikelijoille, jotka ovat eri lähtötilanteissa. Haasteina on ollut, ettei lähipäiviin päästä, valinnaisuuden määrä lisääntynyt uusissa tutkinnon perusteissa ja mukana useita opettajia. Tämän pohjalta Tredussa on ensi syksyllä tarjolla uudenlainen joustavampi malli esimiesten tutkintoon valmistavan koulutuksen järjestämisessä. Tällöin kurssi on Moodlessa, sen voi aloittaa milloin vain ja opetusta on tehty avoimemmaksi. Jokaisella tutkinnon osalla on yhtenäinen rakenne: yleiset asiat, tutkinnonperusteet, osion arviointikriteerit ja mitä opintaan työssä ja mitä koulussa. Verkko-opetus pakottaa suunnittelemaan koulutusta pitkäjänteisesti eikä ovenripapedagogiikka toimi entiseen tapaan. Opettajan on verkkoa runsaasti hyödynnettäessä hahmotettava koko 1,5 vuoden opiskelu ensin kokonaisuutena ja siitä sitten pilkottava asioita osiin. Se ei ole helppoa, mutta tuottaa tulosta.
Kiinan historian, kulttuurin ja yhteiskunnan kurssista (1 ov) kertoivat Heikki Liuska ja Mari Vares. Projekti alkoi Oriveden lukion Kiina-yhteistyöstä. PAOK:n myötä Hatanpään lukio lähti mukaan ja opettajat loivat yhdessä kurssin, joka tulee tarjolle myös verkkokurssitarjottimelle. Kurssi on rakennettu Moodleen ja siinä on hyödynnetty yhteistoiminnnallista oppimista. Kurssin tavoitteista keskustellaan ja arviointiperusteista sovitaan opiskelijoiden kanssa kurssin aluksi. Tavoittena on madaltaa kynnystä opiskella myös vieraskielisten aineistojen avulla. Alla olevasta dian kuvasta näkee esimerkkkejä kurssin tehtävistä. Opiskelijat tulevat mm. laittaamaan kiinalaista ruokaa osana kurssisuoritusta. Em. PAOK:n verkkosivulta löydät kurssin osoitteen ja vierailijatunnukset.
PS. Tällä kertaa otin tavoitteeksi tehdä bloggauksen valmiiksi kolmetuntisen seminaarin aikana Android-tabletilla ja julkaisin tämän seminaarin loppusanojen aikana. Tulipa opittua hyperlinkkien tekemistä, mikä minusta tässä mobiiliversiossa on vähän kökköä. Ylipäätään kopi-peistaaminen ja tekstin muokkaaminen (lihavointi) jälkikäteen ei ole mobiilin vahvuus (toki sovelluksesta riippuen). Siltä osin on pakko vielä muutama minuutti tätä kotikoneelta editoida. Tekstin muokkaamisen ohessa Twitterille ei riittänyt aikaa eli poikkeuksellinen seminaari minulle.
- - -
Tämä bloggaus julkaistaan myös PAOK-verkoston blogissa.
Tämä bloggaus julkaistaan myös PAOK-verkoston blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.