19.3.2019

ITK2019: Erityistä tukea tarvitsevat nuoret digin käyttäjinä

ITK:n teemana on tänä vuonna Muutos on mahdollisuus.
Ruudunkaappauskuva ITK-konferenssin ohjelmasta

ITK-perinne jatkuu


ITK eli Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konfererenssi järjestetään tällä viikolla 30. kertaa. Teemana on Muutos on mahdollisuus. ITK on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Se kokoaa vuosittain yhteen lähes 2000 opettajaa, rehtoria, opetusteknologian asiantuntijaa, tutkijaa, päättäjää, opiskelijaa ja muuta teemasta kiinnostunutta.

Twitterissä ja muuallakin somessa käytössä on hashtag #itk2019. Jos olet esiintyjä, kerro Twitterin käyttäjänimesi aloitusdiassa, samoin kuin esim. hankkeesi tai organisaatiosi tunnus tai hashtag. Jos kuvia esitysmateriaaleistasi saa jakaa somessa, merkitse ne CC-lisenssillä tai anna siihen lupa edes suullisesti esityksen alussa. 

Jos et pääse paikan päälle, kannattaa seurata pöhinää somessa. Hyvän katsauksen teemoihin saa myös yli 20 ITK-webinaarin tallenteesta.


Torstai klo 12.45: Erityistä tukea tarvitsevat nuoret digin käyttäjinä


Tervetuloa kuuntelemaan Minna Seppälän ja minun esitystä alakerran saliin 12. Kerromme tuolloin juuri päättyneen Digiosalliseksi-hankkeen kokemuksista liittyen erityistä tukea tarvitseviin nuoriin ja heidän opettajiin ja ohjaajiin digin käyttäjinä. Minna toimi hankkeen projektipäällikkönä ja oma roolini oli olla TAMKissa toisena asiantuntijana ja pitää workshopeja hankeverkoston opettajille ja ohjaajille.

Voit tutustua työhömme TAMKin tiimin hankeblogissa. Tästä blogista voit lukea omaa koontiani Digiosalliseksi-hankkeesta. Puhumme samalla teemalla, mutta laajemmin käytettyjä työkaluja esitellen, Kohtio-konferenssissa 12.4.2019


Erityistä tukea tarvitsevat nuoret digin käyttäjinä, ITK 21.3.19 from Matleena Laakso

Digi on kivaa ja ITK ihan huippujuttu!
Kuvan selfie minusta ja TAMK-kollega Minna Seppälästä on otettu heti esityksemme jälkeen. 


Alla lopuksi kopio abstraktistamme ITK:n sivulta
Olemme tehneet pirkanmaalaisessa Digiosalliseksi-hankkeessa töitä sen eteen, että erityistä tukea tarvitsevat nuoret eivät syrjäytyisi digitaalisesta maailmasta. Tämä on tarkoittanut sekä opettajien, ohjaajien että nuorten osaamisen kehittämistä. Olemme huomanneet, että kun opettaja tai ohjaaja hyödyntää tekniikkaa, se tekee vaikutuksen nuoriin. Hankkeen nuoret ovat olleet opiskelijoita tai kuntoutujia ja heistä moni on tullut mielellään moderniin luokkaan tai muuhun tilaan, missä digitalisaatiota hyödynnetään. Kaikki eivät digistä kuitenkaan innostu heti, vaan he tarvitsevat ensin onnistumisen kokemuksia.
Kokeilukulttuuri on ollut voimissaan, kun on etsitty työskentelytapoja, joissa hyödynnetään digitaalisuutta. Työskentelyä ovat ohjanneet mm. nuorten tarpeet ja palvelut, joita heidän tulee osata käyttää sekä organisaatioiden opetus- ja ohjauskäytössä olevat välineet. Välillä hankkeen työpajat ovat toimineet inspiraation lähteinä, välillä opettajat ja ohjaajat ovat löytäneet ideoita työskentelyyn oppilaitosvierailuilta ja projektiryhmän tapaamisista. Toisinaan nuoret ovat itse tarttuneet sovelluksiin ja keksineet yhdessä ohjaajien kanssa erilaisia tapoja niiden hyödyntämiseen.

Eräässä organisaatiossa nuoret kokivat, että osallistuakseen digityöpajoihin, pitäisi jo olla hyvät perustaidot, jotka monelta puuttuivat. Suosituissa Eroon digikauhusta -työpajoissa huomattiin, että usein varsinainen ongelma liittyi osaamisen sijaan asenteisiin. Kun niitä oli käsitelty, käytiin perustaitoja läpi yksitellen ja tarjottiin tarpeen mukaan jopa yksilöllistä ohjausta.

Hankkeen tavoitteena on ollut tuottaa nuorille osallisuuden kokemuksia eri elämänalueilla digitalisaation tukemana. Teimme henkilöstölle kyselyn ohjauksen ja opettamisen kysymyksistä sekä kaksi kyselyä nuorille. Niissä selvitimme heidän kokemuksia osallisuudestaan erilaisissa ryhmissä ja sitä, miten osallisuuden kokemukset ovat muuttuneet.

Esityksessä kerromme kyselyidemme tuloksista ja jaamme kokemuksia onnistuneista hankkeen toimintatavoista. On tärkeää, ettei yksikään nuori syrjäydy digitaalisesta maailmasta. Vaikka osa nuorista viettää verkossa liikaakin aikaa – ja monet nuoret itsekin tunnistavat siihen liittyvät haasteet - on tärkeää tukea myös niitä nuoria, joille verkon maailma ja sen mahdollisuudet ovat vaikeita tai ovat jääneet vieraiksi.

Digiosalliseksi oli Tampereen ammattikorkeakoulun hallinnoima ESR-hanke (2016-2018). Hankkeen tavoitteena oli tukea erityistä tukea tarvitsevien nuorten digiosallisuutta, niin että heillä olisi paremmat valmiudet sekä mahdollisuudet opiskella, työskennellä ja toimia digitaalisessa yhteiskunnassa. Hankkeen osatoteuttajat olivat Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Kiipulan ammattiopisto, Silta-valmennusyhdistys ja Valkeakosken ammattiopisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti