Kuva: (c) Matleena Laakso |
Pedagogisesta johtamisesta suosittelen Pasi Silanderin & kumpp. toimittamaa kirjaa: Tietoyhteiskuntakehityksen strategisesta johtajuudesta kouluissa ja opetustoimessa. Alla muutama Silanderin seminaaripuheenvuorosta twiittaamani ajatus:
- Asiat etenevät vain suunnnitelmien kautta. Kun ne viedään valtuustoon, niistä tulee velvoittavia ja silloin rahaakin löytyy.
- Onko teknologia opettajan vai oppijan työkalu? Oppiminen tapahtuu ajattelun kautta. Miten ajattelua voidaan tukea tvt:llä? Mitä ajattelun työkaluja tvt tuo oppijoille (vrt. helmitaulu)?
- Tvt-osaaminen on yksi tärkeä opettajan pedagogisen osaamisen alue. Erilaisten oppimismenetelmien hallinta on tärkeää (yhteistoiminnalliset, sosiodraamalliset, some, pensselit ja naulat,..) Kun opettaja hallitsee paljon erilaisia opetusmenetelmiä, on myös tvt:n opetuskäyttö helpompaa.
- Johdolla on oltava erittäin syvälliset pedagogiset taidot. Monellako teistä on pedagoginen visio? Onko se jaettu työyhteisössä? Vain jaettu visio ohjaa toimintaa.
- Koulusta ei saa tulla museo. Kaikilla ammattialoilla tvt on ydinosaamista.
Porinaryhmissä keskusteltiin viimeaikaisista pedagogisista innovaatioista, joista erityisen mielenkiinoiselta kuulosti Pirkkalan lukion uudehko tapa, missä koeviikot on korvattu projektiviikoilla. Myös Edmodo nousi (jälleen kerran) ylistettynä hyvänä käytänteenä kurssien tueksi, kokeiden järjestämiseen, materiaalien jakamiseen jne. Facebookia muistuttavana ympäristönä se on helppo ottaa haltuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.