3.2.2018

Kymmenennet Tuunaa tuntisi -messut

Notegraphy.com-sivulla tehty kuvituskuva, joka sopii
hyvin aamun teemaan, kun kävelin koulutuspaikalle
kuunnellen YlePuheesta haastattelua tammikuussa
hyväksytystä avaruuslaista.
Tänään järjestetään Tampereella jo kymmenennet Tuunaa tuntisi -messut ja itse olen jo yhdeksättä kertaa mukana työpajoja vetämässä. Pirkanmaan opettajille on tarjolla yli 50 työpajaa, joista itselleni perinteisesti on valikoitunut vedettäväksi pääosin erilaisia sähköisen arvioinnin pajoja, joista tarkemmin alla. Ja kuten aamulla kirjoitin, täydensin tätä bloggausta vielä iltapäivällä työpajojen jälkeen.

Viime vuosien tapaan järjestäjänä on Osake eli Tampereen seudun opetus- ja kasvatusalan henkilöstön osaamisen kehittämispalvelu. Se tarjoaa opettajilleen maalis-toukokuussa jo 13. toteutuksen suositusta Pedagoginen piristysruiske -koulutuksesta. Kaipaatko sinä lisää osaamista digin hyödyntämiseen opetuksessa? Tervetuloa mukaan - aiempaa osaamista ei vaadita! Katso tästä lisätietoja ja ilmoittautumislinkki ja lue aiempia bloggauksiani koulutuksesta.


 Monipuolinen ja uudistunut Kahoot


Tunnetko suositun Kahootin monipuoliset mahdollisuudet? Sen avulla voit tehdä tai laittaa oppijat tekemään monivalinta (Quiz)- ja järjestämistehtäviä (Jumble) oppitunnille yksilöiden tai ryhmien välille. Voit myös jakaa kyselyitä itsenäistä harjoittelua varten vaikka kotiin, mutta tällöin oppijat tarvitsevat maksuttoman mobiilisovelluksen (Android, iOS). Kahootin avulla voit myös opettaa uusia asioita tai aktivoida ryhmän keskustelua (Blind Kahoot ja Survey).

Kahootin ohjeet löydät tämän blogin sähköisten kokeiden sivulta, missä on myös useita muita kyselyitä ja kokeita, joihin voit vastaamalla tutustua. Kahootista kerrotaan tarkemmin ylemmässä diasarjassa diasta 50 alkaen. Yritän alkukeväästä saada päivitettyä koko diasarjan, mutta perustiedot tuolta löydät hyvin eikä Kahoot ole vaikea.

Kahootiin kuuluu oma tunnettu taustamusiikkinsa, mikä toisten opettajien mukaan heti rauhoittaa luokan ja kertoo oppilaille, mitä seuraavaksi on tulossa. Kun luo kyselyn, voi tämän musiikin tilalle valita minkä tahansa YouTuben videon. Saksan tunnilla voisi olla saksalaista musiikkia ja jouluna jouluista. Tai sitten voi turvautua Jason Beauchampin Kahoot Full Soundtrack -soittolistaan, mistä löytyy 44 erilaista versiota sovelluksen musiikista.


 Helppoja työkaluja arvioinnin avuksi


Työpajassa tutustutaan kolmeen erittäin helppoon sovellukseen, jotka sopivat oppijaryhmän aktivointiin ja osaksi arviointia. Näistä Todaysmeet-chat ja AnswerGarden-sanapilvi eivät edellytä kirjautumista edes opettajalta, eivätkä myöskään erillistä mobiilisovellusta. Quizizz-monivalintakyselyt voi tehdä luokassa tai antaa kotitehtäväksi. Quizizz muistuttaa Kahootia, mutta sitä ei tarvitse tehdä kilpailuna, missä nopeudesta palkitaan.
  • Kokeile tästä työpajamme chattia (avoinna kuukauden) tai tee oma chat osoitteessa todaysmeet.com ja jaa linkki niille, joiden haluat osallistuvan. (Ks. video-ohje 2:19 min.)
  • AnswerGardenin avulla voi tehdä yhdessä sanapilviä ja tätä työpajassa aloittamamme voit täydentää tai luo omasi osoitteessa answergarden.ch. (Ks. diasarja sanapilvet opetuksessa.)
  • Myös Wordart.com -sivulla voi helposti ja ilman kirjautumista tehdä sanapilviä ja se toimii myös mobiililaitteilla. Valitse ensin Create ja lisää sitten sanalista kohdasta Import tai tuo yksittäisiä sanoja kohdasta Add. Tämän jälkeen voit valita muut asetukset kuten muodon, fontin ja värit. Kohdasta Visualize näet, miltä sanapilvi niillä asetuksilla näyttää.
  • Quizizz on Kahootin kaltainen sovellus, millä voi tehdä monivalintakyselyitä. Sen vahvuus on, että kukin vastaa omassa rauhassa omalta laitteelta ja opettaja voi valita, että nopeudesta ei saa lisäpisteitä. Kun vastausaikaa voi antaa jopa 15 min/kysymys, ei tarvitse kiireessä hätiköidä ja tehtävinä voi olla myös tiedonhankintaa, neuvottelua tai vaikka laskemista edellyttäviä tehtäviä. Quizizz toimii mobiililaitteillakin ilman erillistä sovellusta, mutta lataamalla sen pääsee eroon mainoksista, jotka vievät harmittavan suuren osan näytön pinta-alasta. Esimerkin ja ohjeet löydät sähköisten kokeiden sivulta (ylempi diasarja diasta 63 alkaen). 



Interaktiivisten videoiden tekeminen


Interaktiiviset videot tarkoittavat videoita, joita oppija katsoo niin, hän saa videota klikkaamalla lisätietoja esillä olevista asioista tai video pysähtyy tiettyihin paikkoihin erilaisia tehtäviä, kysymyksiä tai opettajan kommentteja varten.

Hyvä esimerkki on Lähitapiolan esi- ja alkusammutuksen verkkokurssi, missä näytettiin videolla tulipaloa olohuoneessa ja sitten video pysähtyi ja piti vastata, mitä siinä tilanteessa tekisi. Vaihtoehdot olivat muistaakseni, että käyttäisi sammutuspeitettä, vaahtosammutinta tai soittaisi palokunnan. Valinnan jälkeen video jatkui näyttämällä tulipalon leviämistä ja sitten taas kysyttiin, miten siinä tilanteessa toimisi. Tällainen tehtävä ei onnistuisi tehtävänannolla: katso video ja vastaa sen jälkeen kysymyksiin.

Työpajassa perehdyimme verkon maksuttomaan EDpuzzle-sovellukseen sekä vastaavaan H5P-työkaluun, joka kuuluu mm. Tampereen kaupungin Reppu-Moodleen. H5P-työkalut ovat avoimen lähdekoodin maksuttomia työkaluja, mutta niiden asentamisesta omaan tai organisaation verkkoympäristöön voi tulla kuluja. Videoon lisättyjä interaktiivisia tehtäviä voi käyttää sekä asioiden harjoittelussa että arvioinnin apuna.

 Aiempien vuosien bloggaukseni Tuunaa tuntisi -messuista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti