6.3.2018

Joko tunnet H5P-työkalut?

Kuvassa Humakissa kokoontunut Youth Work eLearning
Partnership -projektin kansainvälinen ryhmä riemuitsee,
kun projektitiimin esittely Image Hotspotilla on valmis. 
Kirjoitin tähän blogiin toukokuussa otsikolla H5P-työkalut verkkokursseilla eivätkä työkalut sinänsä juuri ole muuttuneet. Sen sijaan oma innostus on kasvanut oppimisen myötä ja työkalut ovat tulleet tutuiksi Mobie eSmartin (WordPress) lisäksi Moodessa.

Alle kokosin johdannon ja muistipeliesimerkin perään linkkejä omiin ja muiden ohjeisiin ja esimerkkeihin. Tämä on samalla #jaajotain-teemaviikon julkaisuni, siitä tarkemmin kirjoituksen lopussa.

H5P-työkalujen avulla kuka tahansa voi rakentaa erilaisia tehtäviä ja sisältöjä verkkokursseille ja -sivuille. Tekniikkana on HTML5 eikä Flash- tai Java-tekniikkaa tarvita. Avoimen lähdekoodin H5P-työkalut voi asentaa WordPress-, Drupal- ja Moodle-ympäristöihin. Työkalut ovat maksuttomia, mutta niiden asentamisesta voi aiheutua kuluja.

Jari Sarjan kirjoittamasta juuri julkaistusta H5P-oppaasta opin, että rekisteröitymällä h5p.org-sivulle voi maksutta luoda sisältöjä ja linkittää tai upottaa niitä myös muihin ympäristöihin, kuten tällaiseen Bloggerin julkaisuun. Tuolla sivustolla tehdyt sisällöt ovat kuitenkin aina julkisia eikä tekijä näe, miten tehtäviin on vastattu.

H5P-sivustolla on tarjolla jo peräti 47 työkalua (eng. content types) ja lisää kehitetään jatkuvasti. Itse jaa ne kolmenlaisiin työkaluihin:
  1. Yksinkertaiset tehtävätyökalut, esim. monivalinnat ja aukkotehtävät.
  2. Monipuoliset tehtävätyökalut, esim. interaktiivinen video. Tällaiseen videoon voidaan upottaa mm. tekstipohjaista informaatiota ja edellä mainituilla yksinkertaisilla tehtävätyökaluilla tehtäviä kysymyksiä kuten aukko- tai raahaustehtäviä. 
  3. Sisällön luomisen työkalut, esim. kuvakollaasi, syötteet somesta tai haitariteksti, josta on alla esimerkki heti muistipelin jälkeen,

Suurin osa H5P-tehtävistä on hyvin helppoja tehdä, esimerkiksi muistipeli. Siinä tarvitsee vain ladata kuvat ja kirjoittaa niille vaihtoehtoinen teksti, jotta tehtävät toimivat esteettömästi myös sokeille ja näkövammaisilla. Halutessaan ohjetekstit voi kääntää eri kielelle, kuin mitä on oletuksena. Tähän muistipeliin lisäsin viestit, jotka näkyvät aina kun kuvaparit on löydetty. Näin muistipeli ei ole vain peli, vaan tukee paremmin sisällön oppimista. Oletuksena kääntökorttien tausta on harmaa ja kuvana on kysymysmerkki, mutta nyt tein blogin värimaailmaan ja tehtävän teemaan sopivamman taustan.


H5P-ohjeita ja esimerkkejä



Hyvää kuudetta Jaa jotain -viikkoa!


Jaa jotain -viikon webinaarisarja alkoi eilen ja siellä Anne
Rongas kertasi tapahtuman historiaa ja myönsi minulle
SUPERjakajan tittelin. Anne on yksi niistä esikuvistani,
joiden esimerkistä jakamisen aikanaan aloitin.
Tällä viikolla juhlitaan vuosittaista Jaa jotain -viikkoa (linkistä webinaarit, somekanavat, jaetun koonti yms). Tavoitteena on, että mahdollisimman moni jakaa jotain tekemiään materiaaleja muidenkin hyödynnettäväksi. Materiaalit kannattaa merkitä Creative Commons -lisenssillä (ks. ohje), jotta mukana kulkee tieto tekijästä, lähteestä ja käyttöehdoista.

Alkuvuodesta 2012 aloitin somen esikuvieni tavoin jakamaan materiaalini avoimella lisenssillä julkisesti verkossa sitä aiemmin vähän jo kokeiltuni. Jakamisen faktoista, perusteluista ja kokemuksista olen kirjoittanut monesti, alla muutama poiminta.

1 kommentti: