14.9.2015

NETforum herätti ajatuksia

NETforum järjestettiin Helsingin Wanhassa satamassa
Lähdin NETforum-tapahtumaan lauantaiksi melko ex tempore voitettuani Opeblogin kyselystä pääsylipun. Valitsin ohjelmaan seminaariesityksiä ja sovin muutaman tapaamisen.


Creative learning

Anne Bamfordin esitys teemalla Creative learning and well-being oli erinomainen. Twitteriin poimin enemmänkin yksityiskohtia hänen esityksestään, tässä niistä yksi esimerkki: Sadan vuoden takaisessa opettajan arviointilomakkeessa oppiaineet ovat entisellään (äidinkieli, matematiikka, biologia,..), mutta läksyissä (lypsäminen, munien keruu,..) ei ole juuri mitään samaa kuin nykyisin. Koulun ulkopuolinen maailma on siis muuttunut, mutta koulu pysynyt ennallaan. Ehkä kärjistettyä, mutta antaa ajattelemisen aihetta.

Alla toinen lainaus Bamfordin esityksestä. Se saa pohtimaan, miksi toimitaan eri tavalla kuin mitä oppijat ja opettajat parhaaksi kokevat? Miten itse täydennyskouluttajana voisin useammin viedä osallistujat luokkahuoneen ulkopuolelle? Ehkä tässä osaltaan on Mobiilikesäkoulun viehätys!

Kuva on lainaus Anne Bamfordin esityksestä


Kuva on lainaus Anne Bamfordin esityksestä
Bamford nosti esiin myös kuvan faktan: freelancereiden ja yksinyrittäjien määrä tulee kasvamaan valtavasti lähivuosina. Viimeksi aiemmin viikolla selvittelin kahden yrityksen sekä kolmen valtion viraston kanssa heidän tulkintaa roolistani freelancerina. Freelancerhan sinänsä on vain "vapaa taiteilija", mutta hämmentävää on se, että jälleen kerran törmäsin siihen, että on kysymyksiä, joihin kukaan viranomainen ei osaa vastata. He neuvovat mielellään käytännöistä yleisellä tasolla, mutta tarkkaa tulkintaa juuri minun tilanteesta ei ole mahdollista saada kuin jälkikäteen jonkun yksittäisen viranomaisen päätöksenä. Kaikki nämä viranomaiset totesivat, että lainsäädäntö ja heidän osaamisensa lähtee perinteisestä ajatuksesta, että on vain työnantajia ja työntekijöitä. Muutospaineita on siis muillakin kuin oppilaitoksilla!

Bamford lopetti esityksensä kertomalla biologian opetuksesta, missä teemana oli sydän. Opetuksessa sitä tutkittiin monipuolisesti ja käytössä oli sydämen muovimalli, virtuaalimalli ja lopuksi korillinen aitoja oikeita lampaan sydämiä. Kun lapsilta lopuksi kysytiin, mikä näistä parhaiten edisti oppimista, oli jokaisen vastaus, että virtuaalisydän, sillä se oli luonnollisin. Että tällaisten lasten kanssa te teette töitä!


Älä keskity liikaa

Kuva on lainaus Pearl Arredondon esityksestä
Pearl Arredondo muistutti meitä omista sokeista pisteistämme näyttämällä Daniel Simonsin and Christopher Chabrisin reilun minuutin videon. Se sai miettimään omia sokeita pisteitä: kun oikein kovasti keskityn johonkin tärkeään, mitä minulta jää huomaamatta?

Arrendo kertoi myös, miten vuorovaikutuksen haasteita on ratkaistu Yhdysvalloissa koululaisten espanjankielisten vanhempien kanssa. Koska hyviä käännöskoneita on tarjolla, tekniikkaa myös hyödynnetään ja vanhemmille on järjestetty kuuden tunnin koulutuksia aiheesta. Olisikohan tässä ideaa Suomeenkin erityisesti tämän hetken pakolaistilanteeseen? Ulkomaisia esityksiä kuunnellessa aina ajoittain törmää käytöntöön, että vanhempainiltoihin tullaan oppimaan. Niissä vähän koulutetut vanhemmat ja jopa isovanhemmat oppivat tietoyhteiskuntavalmiuksia.


Kohti koodausta


Linda Mannilan esitys avasi hienosti koodauksen teemaa, vaikka tulin paikalle myöhässä ja esityskin oli yllätyksekseni på svenska. Esimerkiksi algoritmejä hän havainnollisti teen keittämisellä - sillä millaisia vaiheita ja sääntöjä prosessi vaatii. Lähtökohta on, että keitätään vettä, laitetaan kuppiin teepussi ja kaadetaan vesi päälle. Tämän voi jakaa  moneen pienempään osaan, mistä koko prosessi koostuu. Näin ohjelmoinnillisen ajattelun vaiheet vähän avautuivat maallikollekin.

Mannila puhui myös siitä, miten koodaus ihan jo alaluokilla voidaan liittää eri oppiaineisiin eli että sen ei tarvitsisi olla vain osa matematiikan opetusta. Hyviä sivustoja aiheeta ovat mm.
  • Koodaustunti, tunnin tutustuminen teemaan
  • Koodiaapinen, suunnattu peruskoulun opettajille. Sivuston kautta voit ilmoittautua 10.10. alkavalle ilmaiselle MOOC-verkkokurssille.
  • Majava-kilpailu, alakoulusta toiselle asteelle


Tapahtuma Twitterissä

Vimeisen yhdeksän päivän aikana #NETforum-hastagia käytti 260 tviittaajaa kaikkiaan 1229 kertaa. Näistä tviittaajista peräti 75 % on naisia. Tapahtuma saavutti Twitterissä yli 290 000 tviittaajan yleisön. Suosituimmat uudelleenlähetetyt tviitit olivat seuraavat:


Followthehashtag-palvelu kertoo myös, että useimmiten suosikiksi puolestaan merkattiin seuraava tviitti:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti