28.4.2014

Askeleita tvt:n opetuskäyttöön

Tällä viikolla päättyi vetämäni kolmen päivän Pedagoginen piristysruiske -täydennyskoulutus, mihin liittyen kirjoitin blogiini jo aiemmin otsikolla Kokeillaan somea porukalla. Koulutuksen lopuksi jokainen opettaja kertoi tekemästään kehittämistyöstä - siitä miten he ovat oppimaansa kevään aikana työssään hyödyntäneet. Tästä jakamisesta opimme kaikki paljon ja alla on maistiaisia teillekin, pirkanmaalaisilta peruskoulu- ja lukio-opettajilta.
  • Padlet: Koonteja mm. matematiikan kertausvideoista ja sähköalan sanastosta.
  • Sähköisiä kyselyitä oli tehnyt moni, ainakin Socrative ja Kahoot olivat käytössä. Hienoa, että mekin pääsimme yhden testin tekemään, siinä pärjäsivät ruotsin osaajat. Kannattaa muistaa, että niihin voi tehdä omia kyselyitä tai hyödyntää toisten tekemiä. Ja omat kyselyt voi jakaa muidenkin käyttöön.
  • Kuratointipalvelu Scoop.it toimi esimerkissä niin, että opettaja oli koonnut sinne yhteiskuntaopin tiettyihin teemoihin liittyviä uutisia, joista oppijat poimivat muutamia ja kommentoivat niitä blogiin
  • Yksi alakoululuokka aloitti oman lehden tekemisen blogiin. Oppilaat voivat lähettää juttunsa blogiin sähköpostin kautta, kun opettaja sen vain asetuksista sallii. Kun kyse on pienistä oppilaista, joista monellakaan ei sähköpostia vielä ole, onnistuu päivittäminen myös opettajan kautta. 
  • Oppimispeleista kehuttiin Itämeren kaloista kertovaa Erikoista kalasoppaa ala- ja yläkoulun taitteessa oleville. Toinen opettaja puolestaan kokosi koulutuksen blogiin maantiedon karttasovelluksia ja pelejä Androidille: Physical map, World Map Puzzle, Countries Location Map, Map Game ja Geography Quiz Game
  • Todaysmeetiä oli käytetty luokkatilanteessa Twitterin tavoin reaaliaikaisena chattinä ja Kirjoitusalustalle puolestaan on usemman oppilaan helppo kirjoittaa tekstiä yhdessä. Yhtenä teemana oli Suomen historiaa käsiteltäessä väitellä, oliko Kekkonen konna vai sankari. Toisena teemana oli pohtia, miksei Suomestakin tullut diktatuuria, kun niin moni muu Euroopan maa siihen viime vuosisadalla päätyi.
  • Oppilaiden tekemiä elokuvia oli tehty mm. kemian tunnilla kemiallisista reaktioista liittyen sen tutkimiseen, ovatko metallit jalometelleja vai eivät. Videoista osa näytti ja selitti oppitunneilla tehtyjä kokeita. Osa oli opetusvideon tyylisiä tietoiskuja.
  • Wikiä oli käytetty sekä oppilaiden yhteisen tuottamisen alustana (musiikkiyhtyeiden englanninkieliset esittelyt) että niin, että opettaja kokosi yhteen oppilasryhmien tuotokset (erilaiset videot). Käytetyistä sosiaalisen median palveluista wiki jakoi eniten mielipiteitä. Osa koki sen vaikeaksi, osalle se ei välttämättä ollut paras alusta tehtyyn työhön. 
  • Move Notella voi tehdä hyvin helposti elokuvia ja ne saa lähetettyä Gmailin kautta. Yhdessä koulussa ensimmäisen ja neljännen luokan oppilaat kirjoittivat ja kuvittivat yhdessä eläinsatuja. Sen jälkeen ne luettiin ääneen ja taustalla näytettiin oppilaiden tekemiä kuvia. Kun kaksi opettajaa tekee yhteistyötä, se helpottaa uuden oppimista. Myös oppilaille oli iloa, kun vanhemmat pystyivät auttamaan pienempiään.
Monessa työssä tietoisesti huomioitiin tekijänoikeudet ja tätä kautta CC-lisenssi tuli monille oppilaillekin tutuksi. Kehittämistehtävistä näki, että kullakin on oma tyyli: yksi opettelee yhden välineen perusteellisesti, toinen kokeilee montaa erilaista. Muistijälki on aivan erilainen, jos palvelusta vain kuulee, kuin jos käyttää sitä omien oppilaidensa kanssa. Yhteistä oli havainto, miten usein aivan samat sosiaalisen median palvelut toimivat eri oppiaineissa ja eri-ikäisten kanssa.

Osa teki kehittämistehtävän omilla mobiililaitteillaan, sillä kaikilla ei sellaisia vielä koulun puolesta ole. Useimmiten oppilaat tekivät työn pareittain tai pienryhmissä. Yksi opettaja kertoi, miten toisinaan antaa "kympin tyttöjen ja sitten ysin poikien tehdä töistä yhdessä". Kun ryhmät muodostetaan numeroiden perusteella, jää opettajalle enemmän aikaa ohjata niitä, jotka apua enemmän taritsevat.

Koulutus paljasti hyvin. että kun opettaja pääsee kolmeksi päiväksi koulutukseen, hän käyttää myös aika monta iltaa uuden oppimiseen ja tekee arjessa oppijoidensa kanssa monta asiaa toisin. Kehittämistehtävissä oli käytetty sekä koulutuksessa esillä olleita sosiaalisen median palveluita, että muutoin verkosta löydettyjä. Moni oppi myös hyödyntämään käytössään olevaa mobiililaitetta monipuolisemmin.

Totisesti kaiken säästämisen keskellä toivon, että useampikin opettaja pääsisi aika ajoin useamman päivän koulutukseen. Niiden  vaikuttavuus on aivan toista kuin yhden iltapäivän työskentely yhden teeman ympärillä. Tampereen seudun Osaava tarjoaa tämän koulutuksen verkostonsa opettajille myös ensi syksynä. Silloin on hyvä aika tulla ottamaan ensiaskeleita tvt:n opetuskäytön maailmaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti