27.1.2014

Twitter BETT-messuilla


Osallistuin viime viikolla toista kertaa BETT-messuille Lontoossa ja yllä oleva kuvaa hyvin tunnelmaa. Twitter on kansainvälisten konferenssien vuorovaikutuskanava ja erinomainen oppimisen apu. Esimerkiksi Top 100 Tools for Learning -kyselyssä se on viidettä vuotta ykkösenä. BETT-esityksessään Lewis Wiltshire, Director of media partnerships/TwitterUK, kuvasi Twitteriä sanoilla "an interest network" ja totesi sen olevan lyhin reitti sinun ja mielenkiinnonkohteesi välillä.

Aamulehden parin viikon takaisen uutisen taustalla ovat säästöpaineet, mutta Twitterin ansiosta näin uutisessa myös mahdollisuuksia. Suomalaisissa kouluissa on kohtuullisen hyvä laitekanta ja BYOD-mallin mukaisesti voisi oppijoiden omia laitteita ottaa nykyistä aktiivisemmin käyttöön. Massaluennot, missä jokaisella on mobiililaite, mahdollistavat ammatillisen vuorovaikutuksen ja työelämän toimintatapojen ja -välineiden oppimisen. En varmaan ole enää vuosiin osallistunut konferenssiin tai vastaavaan isoon tapahtumaan ilman Twitteriä. Vaikka tapahtuman järjestäjät eivät Twitteristä mitään tietäisi, me aktiivitviittaajat voimme sitä silti hyödyntää.

Twitter on erinomainen muuttaessaan passiivisen kuuntelun aktiiviseksi ajatteluksi, toinen toisilta oppimiseksi ja vuorovaikutukseksi. Jopa niin, että Lontoossa mobiilidatan tökkiminen hiersi mieltä paljon pahemmin kuin herääminen aamuyöstä parin tunnin unien jälkeen paluulennolle. BETT-messuilla Twitter mahdollisti noin 33 000 osallistujan (noin 500 Suomesta) vuorovaikutuksen. Lähes joka viides suomalainen tviittasi ja tämän lisäksi oletettavasti aika moni kävi vain sitä lukemassa. Lisäksi Twitteriä seurasi joukko kotimaahan jääneitä kollegoita.


Tilastoa #finnbett-tunnuksen käytöstä


BETT-messut päättyivät lauantaina ja alla olevat tiedot ovat sunnuntai-iltana kerättyjä. Keskustelu toki yhä jatkuu, sillä nyt on kokemusten ja matkaraporttien jakamisen vuoro. Olen maininnut sivustot, mistä tiedot on kerätty, jotta voit halutessasi joskus koota vastaavaa dataa omasta, oppilaitoksesi, hankkeesi tai vaikka yrityksesi Twitter-liikenteestä. Huomaa, että kaikki palvelut eivät kerää dataa takautuen.

Vuorovaikutus ei enää edellytä Facebookissa tykkäämistä tai käyntikorttien vaihtamista. Maailma on avoin. Vuorovaikutus on mahdollista niiden kanssa, joilla on samat intressit. Tunnette toisenne tai ette.
Edellä on tämän vuoden #finnbett tunnuksella lähetetyistä useimmiten uudelleentviitattu - peräti 21 kertaa. Omia tviittejäni uudelleentviitattiin 35 kertaa, mutta se jakautui eri tviitten kesken. Seuraavana niistä suosituin (tieto löytyi palvelusta retweet.co.uk):
Suosituimmuutta voi mitata myös sillä, kuinka usein jonkun käyttäjän nimi mainitaan eli hänelle (tai hänestä) viestitellään kysymyksin, kommentein, kiitoksin, vastalausein,. Erilaisten top-listojen kärkinimet olivat lisäkseni Petri ImmonenMiss Malkavaara ja Timo Ilomäki. Onkin hyvä muistaa, että Twitterissä kiitetään ensisijassa käyttäjänimi mainiten tai uudelleentviittaamalla hyvä tviitti. Suosikiksi merkitseminen ei useinkaan näissä tilastoissa näy ja sitä käytetäänkin paljolti kirjanmerkin tavoin: merkkaamalla tviitin suosikiksi, sen löytää helposti uudelleen. Ja kun sen on tehnyt, sen voi poistaa suosikeista.

Suomalaisten BETT-messutunnus #finnbett oli nyt käytössä kolmatta vuotta. Edellisten messujen tviittailu loppui helmikuulle, kun matkakokemukset oli jaettu. Tunnus aktivoitui uudelleen 25. lokakuuta Kari Rajalan kutsulla osallistua BETT-ryhmämatkalle. Alla olevat tiedot #finnbett-tunnuksen käytöstä ovat sivulta www.hashtracking.com, sekä maksuttomasta versiosta että 30 päivän maksullisen palvelun kokeilujaksolta. On hyvä huomata, että kaikissa suomalaisten tapahtumaan liittyvissä tviiteissä ei ollut #finnbett -tunnusta, jolloin ne eivät tässä näy.
  • 101 käyttäjää (henkilö, organisaatio, yritys tms) lähetti 547 tviittiä, joista 25 % oli uudelleentviittauksia ja 9 % tietylle käyttäjälle kohdistettuja tviittejä. Tviiteistä 80 % oli aktiivisimman viidenneksen lähettämiä. Tviitit tavoittivat 73 224 käyttäjää, jos oletetaan jokaisen lukevan kaikki seurattaviensa omat tviitit. Tai peräti 510 584, jos oletetaan kaikkien lukevan myös seurattaviensa uudelleentviitattaukset.
  • Minä olin aktiivisin tviittaaja 159 tviitillä. Tein kahden messupäivän jokaisen luennon muistiinpanot Twitteriin ja aiemmin tapahtumassa olleena olin aktiivinen jo ennen matkalle lähtöä. Seuraavina ovat Miss Malkavaara (46 tviittiä) ja Petri Immonen (25 tviittiä). Näin pienellä otoksella aktiivisimmat nousevat myös suosikki-tilastojen kärkeen. 
  • Sivusto mittaa myös käyttäjien vaikutusvaltaa. Kärkee pääsi @tviitit, jolla on 8844 seuraajaa. Sen panoksena oli messujen aikana kertoa, että #finnbett -tunnuksen käyttö on suomalaisten keskuudessa vahvassa nousussa. Messuille osallistuneista ylivoimaisesti vaikutusvaltaisin on Timo Ilomäki 5755 seuraajalla.
  • Tviittejä oli lähetetty 20 laitteen, sivuston tai sovelluksen kautta. Vähän yli puolet tviiteistä oli lähetetty iPadin Twitter-sovelluksella. Kakkosena iPhonen Twitter-sovellus ja kolmosena WindowsPhonen Twitter-sovellus. 
  • Tviiteissä mainituista linkeistä suosituimmat veivät turkulaisten BETT-blogiin ja Timo Ilomäen Opeskuuppi-sivulle.
  • 51 % tviiteistä sisälsi #finnbett lisäksi jonkun toisen tunnuksen. Kärjessä olivat #bett2014 #bettarena (päälavan esitykset) ja #paokhanke (Pirkanmaan II asteen hanke).
  • Alla oleva kuva kertoo, että keskiviikko oli aktiivisin tviittauspäivä ja lauantaina moni oli jo kotimatkalla. Ja joka yö hiljeni hetkeksi. Sen sijaan moni muukin kirjasi jo sunnuntaina kokemuksiaan ylös, editoi videoita ja jakoi niitä kollegoille ympäri Suomen.
  • Raportti, mistä ylläolevat tiedot poimin, löytyy tästä. Sen luvataan päivittyvän, mutta osa tiedoista on ilmaisen kokeilujakson tietoja enkä tiedä niiden saatavuudesta kokeiluajan jälkeen.


#finnbett tviittien yleisimmät sanat.
Toinen Twitterin liikennettä ja käyttäjiä analysoiva sivusto on www.tweetarchivist.com. Ohessa sieltä poimittu kuva yleisimmistä sanoista #finnbett -tunnuksen ohella. Pääosa tviiteistä oli suomenkielisiä, mutta englanniksi tviitattiin 139 kertaa ja saksaksi 20 kertaa. Varmastikin ensisijassa englanninkielisten tviittien uudelleentviittausten ansiosta #finnbett mainittiin 10 eri kielen tviiteissä.
Tviitteihin liitetyt kuvat löytyvät tästä. Sivuston kautta löytyy myös paljon samoja tilastoja, kuin em. hashtracking-sivulta.
Matleenan eniten käyttämät sanat.

www.tweetstats.com -sivustolta voi etsiä tilastoa yksittäisistä käyttäjistä. Monen muun sivun tavoin voit tutkia omaa tai kenen tahansa muun Twitter-käyttäytymistä. Tviitit on toki mahdollista suojata, mutta en näe siinä mieltä, jos palvelua haluaa ammatillisessa verkostoitumisessa käyttää. Kaikki mitä Twitterissä tekee on äärimmäisen julkista ja sadat ilmaiset verkkosivustot ovat valmiina sitä analysoimaan ja visualisoimaan. Myös maksullisia työkaluja on tarjolla. Käsittääkseni Twitterin näille palveluille ja sitä kautta kenelle tahansa antamaa tietoa voidaan kutsua Big Dataksi. Sen avulla voidaan vetää hyvin monenlaisia johtopäätöksi käyttäjistä, tapahtumista, yrityksistä, tuotteista jne.

Somen komentokeskus


Dell esitteli BETT-messuilla sosiaalisen median komentokeskustaan. Oikeasta alaruudusta näki mm. miten Dell oli esillä BETT-tviiteissä. Tarjolla oli myös analyysia tapahtumasta, siitä tviittaavista, käytetyistä tunnuksista, tviittaajien kotimaasta jne. Tapahtuman ensimmäisen päivän loppupuolella 89 % tviiteistä oli briteiltä, 4,6 % ruotsalaisilta ja kolmanneksi eniten suomalaisilta, 1,6 %. Messujen aikana saimme #finnbett tunnuksen parhaimmillaan kaikista suosituimmaksi #bett2014 yhteydessä käyteyistä tunnuksista (esim. 22.1. klo 16.50; tämä lause korjattu jälkikäteen).

Dell seuraa monen muun yrityksen tavoin jatkuvasti heistä ja heidän tuotteista ja palveluista käytävää keskustelua. Kuten kuva antaa ymmärtää, heillä on minua järeämmät työkalut käytössä, mutta onpa heillä ainakin rahassa mitaten enemmän menetettävääkin. Mitä enemmän tviittaajalla on seuraajia ja vaikutusvaltaa, sitä herkemmin Dell osallistuu keskusteluun, missä sen tuotteita haukutaan, niitä ei osata käyttää tai vaikka ollaan asiakaspalveluun tyytymättömiä. Hyvä nettimaine on tärkeä yritykselle, mutta sitä se on yksittäiselle kouluttajallekin. Keskustelin hiljattain yhdestä tulevasta koulutuksesta erään alihankkijan kanssa ja sain palautetta, että "se oli heti googlettanut sut ja sano, että hyvältä kuulostaa."


Kirjoitin Twitteristä tähän blogiin aiemminkin tammikuussa otsikolla Twitter - dioja ja muutama ajatus. Sieltä löytyvät mm. Twitter-koulutusteni diat. PAOK-verkosto jatkaa kouluttamista enää reilun kuukauden ja hanke päättyy huhtikuun loppuun. Erittäin todennäköisesti sen viimeinen Twitter-koulutus on torstaina 13.2. klo 14-17 eVarikolla. Mukaan voi ilmoittautua PAOK:n etusivun kautta.

PS. Vasta nyt huomasin, että tviitit voi upottaa verkkosivulle. Upotuskoodi löytyy twitter.com-sivuilta tviitin alaraunasta sen suosikiksi lisäämisen vierestä.

-  -  -
Koonti suomalaisten BETT 2014 -matkaraporteista.
Tämä bloggaus on julkaistu myös PAOK-verkoston blogissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti