25.3.2015

Reksiseminaarin BYOD-työpaja

Olin tänään Tampereen seudun Osaava -hankkeen oppilaitosjohdon seminaarissa vetämässä kahta samanlaista työpajaa otsikolla BYOD ja luokan toimintakulttuurin muutos. Alkuosa meni keskustelevan luennon keinoin omien laitteiden opetuskäyttöä ja opetusteknologian trendejä tutkien. Sen jälkeen kierrettiin eri tehtäväpisteessä. Ne on tuotoksineen kuvattu diasarjan jälkeen.




Tehtävä: Tukea BYOD:iin

Koulun johto ja opettajat tarvitsevat tukea, jotta BYOD tulee kaikille osaksi normaalia ja sujuvaa arkea. Katsokaa oheisia eläinkortteja (tulostettu Anne Ronkaan blogijulkaisusta). Mikä niistä on sinun tapasi edistää BYOD:ia vai puuttuuko joukosta joku oleellinen kortti? Opettajakunnastanne varmastikin löytyy näiden kaikkien tapojen kannattajia. Kirjoittakaa kirjoitusalustalle korttien mukaisten alaotsikoiden alle vähintään yksi uusi konkreettinen idea tai vinkki kuhunkin kohtaan: Miten voitte tukea kyseisen tavan valinneita?

  • Sinä blogin lukija olet tervetullut täydentämään kirjoitusalustan listaa.
  • Ylöjärven BYOD-opettajan toimintamalli oli  työpajassa useaan kertaan esillä toimivana mallina (BYOD-ope Antti Karvosen blogi ja Ylöjärven uutiset 24.9.14)

Tehtävä: Seuraava askel

Asiat omaksutaan vähitellen ja teidän oppilaitokset ovat omien laitteiden käytössä eri vaiheissa. Keskustelkaa siitä, mikä on itse kullekin seuraava askel, mikä teidän (rehtorina tai kouluna) tulee ottaa, jotta BYOD tulisi osaksi sujuvaa arkea. Tehkää Notegraphylla yksi tai useampi yhteinen tuotos, missä kerrotte ja jaatte seuraavan askeleenne.

Tuotoksena syntyneet tekstit ovat tämän bloggauksen kuvituksena.


Tehtävä: Suuri kysymys

Miettikää kukin hetki hiljaa sitä, mikä on kunkin suuri ja vielä avoinna oleva kysymys BYOD:iin tai tvt:n opetuskäyttöön liittyen. Kukin kirjoittaa oman kysymyksensä todaysmeetiin. Kun jokainen on kysymyksensä kirjoittanut, valitkaa niistä yksi ja keskustelkaa teemasta.

Pääosa tämän tehtävän keskusteluista käytiin liittyen vastuukysymyksiin ja erityisesti siihen, mitä jos oppilaan kännykkä hajoaa koulussa? Perusopetuksen uuden opsin (s. 29) mukaan "Oppilaiden omia tietoteknisiä laitteita voidaan käyttää oppimisen tukena huoltajien kanssa sovittavilla". Tähän liittyen kaivattiin perusopetukseen tehtyjä BYOD-ohjeita, lukioillehan niitä varmaan on jo enemmänkin tehty. Kommentoikaa, ketkä tiedätte muitakin kuin seuraavat:
- Joensuu (tämä viikko aikaa kommentoida, julkaistaan aprillipäivänä)
- Tampere (erilaisia lupalomakkeita, mutta ei juuri tätä)

Esille nousi myös kysymys, onko älypuhelin huomispäivän penaali ja samalla pohdinta tasa-arvosta ja maksuttomuudesta. Myös omien taitojen riittävyys arvelutti.


Tehtävä: Peilaa viime vuoteen

Vuosi sitten tässä samassa työpajassa listattiin BYOD:n mahdollisuuksia (löydät ne dioista nro 21-22.). Kirjatkaa nyt yhteiselle Padlet-seinälle listalta ja omista kokemuksista asioita, mitkä ovat oppilaitoksissanne jo toteutuneet. Voitte liittää mukaan linkkejä tai kuvata asioita konkreettisesti esim. vuosiluokittain.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.