4.12.2014

Kännyt esille ja kirjat pois - erään koulutuksen satoa

Yhden osallistujan PhotoGridillä tekemä
kuvakollaasi mobiilioppimisen päivästämme.
Sain joskus vuosia sitten palautetta opettajilta, että heidän oppilaansakin ovat huomanneet open olleen koulutuksessa. Tietyllä tapaa olen sitä pitänyt koulutusten tavoitteenakin, että uuden oppiminen näkyisi oppijoille asti.

Viime viikolla päättyi Tampereen seudun Osaava-hankkeen Pedagoginen piristysruiske IV -koulutus. Edellisenkin koulutuksen päättyessä kirjoitin blogiini osallistujien kehittämistöistä ja niin upeita tarinoita nytkin kuulin, että tässä muutamia maistiaisia teillekin. Tämän koulutuksen osallistujat olivat Pirkanmaalaisia perusasteen opettajia.

Padlet ja QR-koodit innostivat monia
  • Ulla Mustajoella on erityisopetuksen maahanmuuttajien ryhmä, joiden kanssa hän halusi tehdä jotain, millä oppilaat esittäytyvät toisilleen ja mikä luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Opettaja päätyi Padlet-seinään. Ensin hän teki wordillä pohjan asioista, joista Padletissä kerrotaan ja kukin täydensi siihen nimen ja iän lisäksi henkilökohtaisempiakin tietoja. Yhteisestä Padlet-seinästä tuli oppilaille tärkeä paikka, esimerkiksi aina kun joku täyttää vuosia, hän haluaa käydä päivittämässä seinälle uuden ikänsä. Muutoinkin opettaja kertoi usein kuulevansa toiveen: "Voidaanko me kattoo sitä nyt?"
  • Toinen opettaja oli käyttänyt Padletiä osana #kutsumua-kampanjaa. Luokan omalta Padlet-seinältä löytyy jokaisesta valokuva #kutsumua-tekstin kanssa valokuvattuna. 
  • Kai Järvinen ja Mikko Vainio lähtivät tekemään kehittämistyötänsä tavoitteena ilmiöpohjaisuus, oppiainerajojen ylittäminen ja jonkin uuden tvt-jutun kokeileminen. Opettajat päätyivät tekemään yhteistä työskentelyä uskonnon ja maantiedon seiskaluokkalaisten kanssa liittyen intiaaneihin, Padletiin ja QR-koodeihin. Tuotokset on kuvattu Emäkosken koulun blogiin.
  • Erilaisia QR-koodiratoja syntyi useita koulutuksen aikana ja muutamia on nytkin tekeillä. Mari Tyysteri kertoi, että heidän koulun pihalla on neljä rakennusta ja iso pihapiiri, joten siellä oli hyvin tilaa QR-koodiradalle. Pihalla oli yksi iso kartta, mistä rastien paikat käytiin katsomassa ja sitten kierrettiin rasteilla pienryhmissä. Opettaja suunnitteli rastitehtävät ja teki QR-koodit, oppilaat puolestaan pääsivät laminoimaan ne sään kestäviksi, mikä oli heistä aivan huippua.
Sähköiset kyselyt
Yhden osallistujan PhotoGridillä tekemä 
kuvakollaasi mobiilioppimisen päivästämme.
  • Yksi oppilaiden keskuudessa suosituimpia koulutuksen ansiosta luokkaan tuotuja sovelluksia oli kyselytyökalu Kahoot. Sen suosiosta kertoo, että moni oppilas haluaa tehdä vaikka samankin kyselyn kerta toisensa jälkeen. Osa oli käyttänyt Kahootia pareittain tai pienryhmissä, kun kaikilla ei ollut omaa mobiililaitetta. Välillä oikeasta vastauksesta neuvoteltiin, välillä arvottiin, kuka ryhmästä seuraavaan kysymykseen vastaa. On hyvä huomata, että kysymyksiin voi liittää kuviakin. Ainakin yksi opettaja päätti tehdä Kahoot-kyselyn kollegoilleen pikkujoulujuhliin.
  • Anu Hieta kertoi, miten oli tehnyt läksykuulusteluita sähköisesti. Ensimmäisellä kerralla hän oli joutunut kolmesti sanomaan, että "nyt kirjat ja vihkot pois ja kännykät esille", ennen kuin oppilaat uskoivat, että nyt tosiaan tehdään jotain ihan eri tavalla kuin yleensä. Tämän lausahduksen YlePuhekin nosti otsikoksi, kun haastatteli minua sosiaalisen median opetuskäytöstä. Nyt seiskaluokkalaiset anelevat: "Ope, milloin meillä on seuraavan kerran läksykuulustelu?" Toteutus tapahtui todaysmeet.com-sivustolla niin, että kukin kirjautui sinne nimimerkillä. Opettaja kysyi yhden termin kerrallaan ja kun kukin oli miettinyt vastauksen, jokainen lähetti sen samaan aikaan. Näin nähtiin luokan osaaminen ja sitten yhdessä katsottiin oikeat vastaukset ja keskusteltiin niistä.
  • Ryhmän jäsenet olivat kokeilleen myös äidinkielen koetta Socrativella sekä koulun kotisivulle linkattuja Quizlet-kyselyitä, joita kukin sai tehdä omalla ajallaan koulun kotisivulle linkattuna.

Digitaalinen tarinankerronta ja blogit kirjallisuuden opetuksessa
  • Heli Mäkisen kolmasluokkaiset toivat kotoa pieniä leluja, joiden kanssa oppilaat pareittain seikkailivat pitkin koulua. Seikkailut kuvattiin ja niistä tehtiin Book creator -ohjelmalla kuvakirjoja yhdistämällä kuvan päälle tekstiä. Työhön meni kullakin parilla 3-5 tuntia. Tarinoihin voit tutustua tältä Pedanet-sivulta.  
  • Digitarinoita oli tehty myös koulun historiasta sen 120-vuotisjuhliin ja näimmepä päivän päätteeksi koonnin mobiiliradastamme iMovie Trailerilla tehtynä. Otsikkona oli kuvaavasti Opet tajuntaa laajentamassa, sillä tuolloin oppimisen kohteena oli lisätty todellisuus.
  • Annu Viheriälehto hyödynsi blogeja opettaessaan kirjallisuuden lajityyppejä kahdeksasluokalaisille. Työskentely alkoi tällä Google-kyselyllä. Sen jälkeen opettaja toi koulukirjastosta kirjoja, joista sai valita yhden luettavaksi. Valintojen mukaan perustettiin ryhmät kirjallisuuden lajityypeittäin. Ensimmäiseksi ryhmät kirjoittivat blogeihinsa kuvauksen lajityypistään. Samalla he saivat muokata opettajan luoman blogipohjan mieleisekseen. Sitten blogit täydentyivät kirja-arvioinneilla. Myöhemmin blogien kanssa harjoitellaan ainakin asiallista nettikommentointia. Tässä linkki kolmeen blogiin:
Useampikin osallistuja kertoi, että on jo näyttänyt oppimaansa kollegoilleen. Tulossa on omia koulutuksia kollegoille ja yksi sai innostettua ainejärjestönsä hallituksen järjestämään tvt-koulutusta oman oppiaineen näkökulmasta. Muutamakin kertoi eri tilanteissa päätyneensä opettamaan näitä sosiaalisen median välineitä muille, vaikka oli tottunut siihen, että tipahtaa keskustelusta, kun tvt on puheena. Yhden oli reksi lähettänyt koulutukseen, olisi kuulemma hänelle tarpeen. Nyt tämä opettaja oli sitten kertonut reksille, että hänellä "olisi tässä sellainen kehittämishankeidea". Olisittepa nähneet, miten opettaja kuvaili reksin hämmästystä. Ihanaa voimaantumista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.