5.3.2015

414 suomalaista BETT-messuilla

Team Pirkanmaa - lisää lähiseudun väkeä löytyi lentokentältä,
lentokoneesta, messuilta,.. 
Kuvassa vasemmalta Tiina
Sarisalmi, Auli Nikkanen 
ja Matleena Laakso
Tässä Lontoon opetusteknologiamessuilta vielä yksi bloggaus, joka odotti pressitoimistolta otsikon tietoa: osallistujista 1,2 % eli 414 oli suomalaisia. Tämä on 88. suomalainen blogikirjoitus, video tai muu digitaalinen matkaraportti tapahtumasta. Listauksen kaikista tarinoista löydät tästä: bit.ly/finnbett2015


Osallistujista 40 % ensikertalaisia
  • Osallistujia BETT-messuilla oli 113 maasta. Eurooppalaisia oli 95 % ja heistä 83 % Britanniasta ja 8 % Skandinaviasta. Lähes neljännes tuli yritysmaailmasta ja vähän yli puolet oli oppilaitosmaailmasta painopisteen ollessa selvästi perus- ja toisen asteen koulutuksessa. Heistä 17 % oli opettajia, 29 % koulujen tvt-väkeä ja 20 % johtoa. (Lähde: BETT-messujen infograafi)
  • Harkitsetko osallistumista ensi vuonna? Jos ei maksajaa löydy, voit monen muun tavoin osallistua omalla ajalla tai neuvotella osallistumisesta työajalla, mutta itse kulut maksaen. Tapahtuma on ilmainen ja jos lennot ostaa ajoissa, eivät ne paljoa maksa, Itse sain Ryanairin meno-paluulennot 95 eurolla eli matka ei välttämättä tule kalliimmaksi kuin maksullinen yöpymistä edellyttävä seminaari tai  koulutus kotimaassa.

Suomalaiset esillä
  • Suomalaiset esiintyjiä löysin ohjelmasta kahdeksan: Juha EskelinenJari LavonenSampo LokkiAnnika Meder-LiikanenReetta Nisonen Raini SipiläAntti Syvänen ja Paula Vorne. Lisäksi kaksi Tampereen Normaalikoulun lukion opiskelijaa oli istanbulilainen yhteistyökoulunsa ständillä kertomassa teenagerMBA-opinnoistaan. 
  • Messuilla oli 778 tahoa esittelemässä palveluitaan tai tuotteitaan ja täysin suomalaisia niistä olivat Petran Planeetta ja Grapho Game (Ekapeli). Jouni Paakkinen kertoo Suomi BETTissä -bloggauksessaan näistä tarkemmin. 
  • Helsingin Sanomat arvosteli Suomalainen koulutus ei näkynyt -otsikolla sitä, ettei ständejä ollut tänä vuonna kuin kahdella suomalaisyrityksellä. Itse sanoisin Suomen koulutusosaamisen näkyneen monella tavalla, jos asiaa tarkastellaan yritysständejä laajemmin. Ja yrityspuolelta ei sovi unohtaa eri rooleissa reissussa olleita yrittäjiä eikä varsinkaan Ilona IT Oy:tä, joka jälleen järjesti ryhmämatkan, get-together -illan ja yhteistyökumppaneiden kanssa monipuolista ohjelmaa, tapasi omia kontaktejaan ja solmi uusia jne. Ei oma ständi ole ainoa tapa olla esillä. Mutta mitäpä Hesari siitä tietäisi... 
  • Ensi vuonna BETT-messut järjestetään 20.-23.1.2016 (HUOM: päiväys muuttui tai korjattiin myöhemmin eikä Educa olekaan samalla viikolla). On käsittämätöntä, että samantapainen ja samalla kohderyhmälle suunnattu kotimainen Educa-messut järjestetään jälleen ensi vuonna samaan aikaan BETT:n kanssa. Ei se ainakaan suomalaista koulutusvientiä edistä ja kyllä moni vierailijoistakin mielummin Lontoon reissun valitsee, kun hinnassakaan ei välttämättä suurta eroa ole.
  • Tampere maailmankartalle!
    Aktiivisimmat tviittaajat olivat
    Tampereelta, Orivedeltä ja Jyväskylästä.
Finnbett Twitterissä
  • Yhteisen #BETT2015 tunnuksen ohella suomalaisosallistujien #finnbett oli kovassa käytössä. 180 käyttäjää lähetti kaikkiaan 746 tviittiä eli Twitterin käyttö oli selvästi aktiivisempaa kuin vuosi sitten (101 käyttäjää ja 547 tviittiä). 
  • Suosituimmat tapahtumaan liittuyvät tviitit olivat:
    • Mikko Jordman: Tehokoulu keskittyy tuloksiin, hyvä koulu kulttuuriin. Oppiminen tulee sen myötä. - Sir Ken Robinson. 
    • Matleena Laakso: Sir Ken: koulutusta muutetaan alhaalta käsin, opettajien ja rehtoreiden teoilla. Ei hallinnosta tms. 
    • Harri Luttinen: Tuohon oli aika hyvä lopettaa. (Oheinen kuva)
    • Applen John Couchin viimeinen dia.
    • Jari Sjölund: Microsoftin puhutuimmat: Office Mix (esim. flipped clasroom -käyttöön) ja Office 365:n & Moodlen kimppa. 
  • Aktiivisimmat tviittaajat olivat @matleenalaakso, @tiinsari ja @ilotimo.
  • Timo Ilomäen Storify-kooste #finnbett-tviiteistä

3D-tulostus oli näkyvästi esillä.
Suomalaisten osallistujien havainnoimia trendejä 2015

  • Esitystekniikka: älytaulut, älyprojektorit, interaktiiviset paneelit, jättisuuret kosketustaulut, 3D-näytöt,.. Ja niiden softat sekä integrointi tabletteihin
  • Tabletit, Chromebookit, läppärit ja niiden säilytysratkaisut, lataus ja synkronointi 
  • 3D-tulostus, -mallinnus, -skannaus 
  • Koodaus, koodikoulut, ohjelmointi, ohjelmoitavat robotit ja muut härpäkkeet 
  • Suljetut sähköiset oppimisympäristöt, myös avoimet virtuaaliset työtilat 
  • Kokonaisvaltaiset ratkaisut oppilaitoksille ja koulutuksen järjestäjille: 
    • Yksi softa, missä oppimisympäristö, materiaalit, oppimispelit, arviointi, yhteydenpito vanhempiin, koulun hallintoa yms. 
    • Palvelu, missä mukana laitteet ja niiden rahoitus ja vakuutus sekä softat, koulutus,..
  • Collaborative learning eli yhteisöllinen oppiminen verkon välineitä hyödyntäen. 
  • Digital leaders eli oppilaat jotka tukevat opettajia ja toisia oppilaita 
  • Pelillisyys, etenkin nuorempien oppijoiden kanssa 
  • Erityisopetuksen tukeminen opetusteknologialla 
  • Lisätty todellisuus (sovellukset, 3D-lasit, immersiivisyys,..), ks. esim. zSpace, finalisti Innovation of the year sarjassa

Vikkelät jalat ja monta selfietä
Smartfeet pelillisti osallistumista.
Ylh.vasemmalta: Antti Karvonen, minä, Jarmo Nevala,
Auli Nikkanen ja Sari Uski.
Alh.vasemmalta minä ja Ulla Turtiainen sekä
 Katri Lehtovaara, mitä taas ja Raini Sipilä.
  • Ilona IT ilahdutti meitä tapahtuman ajan SmartFeet-kisalla ja voittajia erinomaisilla palkinnoilla. Ideana oli suorittaa erilaisia tapahtumaan ja Lontooseen liittyviä tehtäviä. 
  • Smartfeetin näkymä oli monelle ThingLinkin käyttäjälle tutunoloinen. Klikkaamalla pistettä, kerrottiin siihen liittyvä tehtävä, kuten selfien ottaminen uusien BETT-tuttujen kanssa. IlonaIT:n henkilöstöstä sai lisäpisteitä :) Myös vastaus jätettiin tuota pistettä klikkaamalla ja kun tehtävä oli tehty, se muuttui vihreäksi.
  • Suurin haaste tässä oli, että tehtäviä ei päässyt lukemaan ilman nettiyhteyttä, joten muutaman tehtävän tein vähän sinne päin: Otin selfiekuvia Leban ständillä, kun siellä olisi pitänyt kuvata mielenkiintoinen tuote yms. Kuvat ja vastaukset saattoi ladata peliin, sitten kun netti taas toimi.
  • Peli oli innostava ja helppo, mutta kyseessä on maksullinen tuote. Siihen on tarjolla erilaisia lisenssejä. Yksittäin ostetun pelikierroksen hinta on alk. 60 euroa.

Lopuksi vielä talteen muutamia omia ja retviittaamiani tviittejä eri esityksistä, iloisessa sekamelskassa kahdella kielellä.

John Couch, Apple’s VP of Education: New Dimensions in Learning
  • Steve Jobs toi Couchin pojalle tietokoneen ja sanoi, että saat pitää tän, jos sun isä tulee mulle töihin. #finnbett #bettarena
    (Ja tulihan hän, Couch kuuluu 50 ensimmäisen Appleen palkatun joukkoon.)
  • Apple views education as not just a market but as a value. 
  • Learning is about content, collaboration and context! 
  • Couchin kouluaikaan collaboration tarkoitti lunttaamista, nyt se on keskeinen työelämätaito. 
  • Classroom should be about creation. 
  • Over 1 million @AppStore apps, 2 million @iBooks and over 10,000 @iTunesU courses on @iTunes
  • When the students are engaged, they learn. 
  • 20 year olds today are digital natives. Think about where 2 year olds today will be in 18 years. 
  • Tutkimuksen mukaan oppilaan aivotoiminta TV:n ääressä ja oppitunnilla on yhtä olematonta, unessa sentään vilkasta. 
  • Oleellinen kysymys on, mitä sellaista tekniikalla voi tehdä, mitä ei perinteisillä menetelmillä onnistu?

Sir Ken Robinson: Out of our minds: Learning to be Creative
Tunnettu mm. 30 miljoonaa katsojaa keränneestä TED Talkista How schools kill creativity
  • PISA is the Eurovision song contest of education (for popular music only).
  • If you get the culture of education right, the good results are almost guaranteed.
  • The tools are neutral. It’s what you do with them.
  • The schools do not celebrate diversity. 
  • Moniko teistä arvasi 15-vuotiaana, että teette nyt sitä työtä mitä teette? (En huomannut kenenkään viittaavan.)
  • If we can't predict what's going to happen with tech in next 10yrs how can we prepare children for future? 
  • Koulutusta muutetaan alhaalta käsin, opettajien ja rehtoreiden teoilla. Ei hallinnosta tms. 
  • Kodak-kameroita ei enää juuri osteta, mutta kuvia otetaan enemmän kuin ikinä. Vastaavasti koulutus ei lopu, mutta se sopeutuu. 
  • We don't need a evolution of education, we need a revolution. 
  • Our job is not to teach the national curriculum, but to teach our children. 
  • Sir Ken lopetti puheensa kehuen suomalaista koulujärjestelmää! 
  • Et voisi opettaa lastasi puhumaan. Sinä et osaisi ja lapsella ei kärsivällisyys riittäisi.
  • Mahtoikohan nyt joku Ken Robinsonin lauseista jäädä joltain twiittaamatta?

Tässä lopuksi muutama yksittäinen oma tai retviittaamani juttu talteen
  • Your knowledge needs updating every month - just like your apps! Scandinavia@Bett2015
  • Viekö Wikipedian tuottaminen paljon vai vähän aikaa? 100 miljoonaan tuntia vuoteen 2009 asti. Toisaalta joka päivä telkkaria katsotaan 500 milj, tuntia ja jo yhden viikonlopun mainokset vievät Wikipedian verran aikaa.
  • Yläkouluikäiset kertovat tehneensä omia appseja AppShed-palvelulla. Mikä oli appsien tekemisen vaikutus? Yhteistyö- ja tvt-taidot paranivat, kommunikaatio parani, motivaato kasvoi ja koulu alkoi innostaa. Oppilaat kertoivat, miten appseja tehdessä OPETTAJIEN teknologiaosaaminen lisääntyi :) Jatkossa 9-luokkalaiset nuorempien appsien tekjöiden apuna. Lisätietoja appsien tekemisestä: www.appsforgood.org
  • BYOD-paneeli: "This is a world in your pocket.” BYOD increases visibility and feedback! That means new culture. Opettajan sopeutuminen (uuteen tekniikkaan ja uusiin toimintatapoihin) tärkeää, sitähän nykynuoriltakin odotetaan. 
  • Mitä työelämä edellyttää, oikeita vastauksia vai kovaa työntekoa. Kumpaa siis tulisi mitata?

1 kommentti: