27.4.2013

Lisätyn todellisuuden huikeita mahdollisuuksia

Talvella 1995-96 olin kurssisihteerinä yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa ja sain osallistua internetin perusteiden kurssille. Muistan hyvin sen tunteen, kun ymmärsin, että netin kautta pääsen minne vain. Koko ajatus avoimesta internetistä tuntui aivan uskomattomalta. Ehkä aivan yhtä suurta muutosta lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) kautta ei ole tulossa, mutta kyllä se valtavasti mahdollisuuksia tarjoaa.

The Horizon Report näkee lisätyn todellisuuden opetuskäytön keskeisenä 4-5 vuoden kuluessa, kun tällä hetkellä pinnalla ovat mobiilioppiminen, pilvipalvelut ja yhteisölliset työskentelyalustat. Väline lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen on jo lähes jokaisella taskussa: hienoja juttuja voi tehdä ja katsoa omalla mobiililaitteella. Yksinkertaisten juttujen tekeminen onnistuu keneltä tahansa: työkaverini opetti sen ensin 6-vuotiaalle pojalleen ja hetken päästä tämä opetti sitä jo 4-vuotiaalle pikkusiskolleen.

Jos lisätty todellisuus on sinulle aivan uusi ilmiö, pääset kokeilemaan sitä näin: lataa mobiililaitteellesi Aurasma-niminen sovellus ja katso sen läpi 20 euron seteliä. Tunnistatko muuten musiikin taustalla? Beethoven sävelsi sen kuuroutumisensa jälkeen. Vähän hurjempaa esimerkkiä kaipaaville sopii Wikitude-sovellus, minkä avulla näkee lähiympäristön julkista ja paikkatietoon liitettyä informaatiota. Jos et näe mitään, siirry lähemmäs keskustaa tai suurempaan kaupunkiin.

Monta hyvää vinkkiä eteenpäin löysin Mobiluck-hankkeen Timo Ilomäen bloggauksesta Lisätty todellisuus opetuksessa. Siksi olen viimepäivinä muutaman hetkisen viettänyt aikaa sohvalla ilmiötä YouTuben kautta tutkien. Sen videot kertovat toinen toistaan hurjemmista mahdollisuuksista ja miljoonaluokan projekteista. Mitä jos voisit talon seinää älypuhelimen näytön läpi katsomalla nähdä, missä on asuntoja myytävänä, toimistotilaa vuokralla tai vaikka vapaa aika parturiin juuri nyt? Tai mitä jos paperinen kirja "heräisi" sitä kautta eloon, kuva muuttuisi traileriksi, kuten viimeisimmässä Guinnesin ennätystenkirjassa käy (ks. esimerkki)? Tai mitä tarkoittaisi oppimiselle ja elämyksille, jos museon dinosaurusten luurangot tai Terrakotta-armeijan sotilaat lähtisivät liikkeelle? Mitä jos käyttöohjeet olisivat katsottavissa suoraan lasien kautta, kuten tässä jo viisi vuotta vanhassa BMW:n videossa?

Moni on varmastikin jo nähnyt videon Googlen laseista, joiden on ennustettu tulevan myyntiin ensivuoden alussa. Alla muutama muukin parin minuutin video YouTubesta. Ensimmäisessä lisättyä todellisuutta tehdään tutuksi kauppakeskuksessa, toinen on Layar-sovelluksen visio kahden vuoden takaa ja kolmannessa nähdään mm. miten paperi herää eloon... Jos markkinoinnin näkökulma kiinnostaa - ja yrittäjiksihän nyt monella alalla opiskelijoita kannustetaan - voi katsoa Mallory Russellin 11 esimerkkiä lisättyä todellisuutta hyödyntäviestä mainoksista.

Videoiden jälkeen on diasarjani Aurasma-sovelluksen käytöstä opettajien työpajassa eli palataan helppoon konkretiaan.








Olen aloittanut lisätyn todellisuudn opettelun Aurasma-sovelluksesta. Se toimii sekä Applen mobiililaitteissa ja Android-maailmassa. Haastavampia auroja tekeville ja valmiita etsiville on tarjolla myös aurasma.com -sivusto. Mutta siis pelkällä mobiililaitteellakin pärjää hyvin ja Aurasma on erittäin helppo käyttää. Itse olen toistaiseksi tehnyt auroja lähinnä mobiilirataan, minkä avulla autan näkemään mobiilioppimisen mahdollisuuksia.

Joanna Kalalahti AVO2-hankkeesta on perehtynyt asiaan perusteellisesti ja suosittelen hänen tänä vuonna toimittamaa ja nyt Wikikirjastossa muokattavana olevaa teosta nimeltään Viisautta virtuaalimaailmoihin ja lisättyyn todellisuuteen. Myös Joannan blogi Avoimesti tutkien johdattelee aiheessa eteenpäin.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti