26.5.2017

Ope, onks tää nyt sitä uutta opsia?

Pedagoginen piristysruiske
-koulutuksen osaamismerkki
Yhdestoista Pedagoginen piristysruiske -koulutus järjestettiin tänä keväänä ja tusina saadaan täyteen syyskuussa alkavalla koulutuksella, joka on suunnattu Tampereen kaupunkiseudun opetusalan osaamisen kehittämispalvelun (Osake) oppilaitosten henkilöstölle (ilmoittautumislinkki). Muut hankkeet, verkostot tai koulutuksen järjestäjät voivat pyytää tarjousta omasta koulutuksesta.

Koulutus on kolmen lähipäivän ja kolmen webinaarin mittainen. Siellä perehdytään laajasti ja paljon itse kokeilleen tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen opetuksessa.

Olen jo monesti aiemmin blogannut näiden koulutusten   kehittämistehtävistä (ks. linkit edellisestä bloggauksestani). Niiden ideana on kokeilla jotain itselleen uutta. Tällöin ei haittaa, että osallistujien lähtötaso vaihtelee. Vuodesta toiseen suosittuja teemoja kehittämistehtäville ovat Padletin, blogien, sähköisten kyselytehtävien ja erilaisten videoiden ja julkaisujen tekeminen. Alla muutama kokemus tämän kevään koulutuksesta.
Tässä harjoitellaan lukion terveystiedon
sanastoa Quizlet Liven avulla.

  • Sijaisia on yhä vaikeampi saada, mikä vaikeuttaa koulutuksiin pääsemistä. Tämän positiivisena puolena voi pitää sitä, että yhä useampi aktiivisesti jakaa koulutuksessa oppimaansa kollegoilleen. Ryhmästä löytyy usein jokunen, joka perustaa blogin, etenkin digitutoreista moni mieltyy blogin ideaan. Kevyempi vaihtoehto on Padlet, minne kerää hyviksi kokemiaan sovelluksia lyhyen kuvauksen kera. Tämä oli tässäkin koulutuksessa yksi vaihtoehtoinen tehtävä.
  • Yksi luokanopettaja kokeili neljäsluokkalaisten lyhytelokuvia, yhdistäen äidinkielen ja kuvataiteen teemoja. Videoeditointia tehtäessä hän totesi, että näin innoissaan eivät varmaan lapset aiemmin hänen äidinkielen tunneilla ole olleet. 
  • Eräs äidinkielen opettaja totesi, että hän koki tehneensä valtavan digiloikan ja hyödyntää nykyisin paljon muutakin kuin kirjasarjojen sähköisiä tehtäviä. Sähköinen arviointi innosti monen muun tavoin häntä. Kun Kahoot on monessa koulussa jo pitkään käytetty työkalu, oli sen käyttöön antoisaa oppia uusia käyttötapoja. Esimerkiksi Blind Kahoot sopii hyvin kielivalintailtaan. Paljon opitaan myös silloin, kun oppijat tekevät kyselyitä toinen toisilleen. Antoisaa oli myös kokeilla muita Kahootin kaltaisia työkaluja, joilla kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Yksi luokka palautteli mieleen näitä eri vaihtoehtoja ja totesi opettajalle Quizlet livestä, että "ai joo, se on se, missä pitää puhua". 
  • Toinen äidinkielen opettaja kokeili oppilaidensa kanssa Quizizz ja Quizlet live -kyselytyökaluja kielioppitehtäviin. Innostus oli valtava ja luokka vaati uusintoja, vaikka oppitunti oli jo päättynyt. Yksi oppilas kysyi: "Ope, onks nää nyt sitten sitä uutta opsia, kun tehdään niin paljon näillä padeillä?"  

Alla muutama suora lainaus palautelomakkeen kysymykseen: Mikä koulutuksessa oli keskeisin oppi sinulle? Mikä edisti sinun oppimistasi?
  • Minulle koulutuksen tärkein anti olivat helppokäyttöiset sovellukset, joihin oppilaan ei erikseen tarvitse kirjautua. Kurssi oli monipuolinen, kaikkia ideoita tai sovelluksia tuskin tulee kokeiltua, esim. Aurasmaa, mutta on mukavaa olla edes tietoinen siitä, mitä kaikkea on olemassa. Oppimistani edisti hyvä, rento ilmapiiri, jossa sai olla omana itsenään. 
  • Paljon on tarjolla kaikkea mahdollista! Pitää vaan uskaltaa heittäytyä mukaan ja rohkeasti kokeilla kaikkea uutta! Oli kiva käydä läpi paljon uusia sovelluksia ja jokainen voi niistä poimia itselleen sopivimmat. Hyvä, että täytyi tehdä paljon itse!
  • Keskeisin oppini on päivittynyt käsitys siitä, millaisia mahdollisuuksia ja käyttöideoita on olemassa ja mihin digimaailma on menossa. Oppimistani edisti nopeatempoisuus, luentomateriaalin löydettävyys (Pepi-blogi), asioihin tutustumiseen varattu aika sekä kouluttajan asiantunteva, yksilöllinen apu ihan kaikissa askarruttavissa kysymyksissä. Tutkimustieto avasi ikkunoita nuorten maailmaan ja ulkomaille. Lähipäivien ajankäytön rytmitys oli hyvä. Oheismateriaali (pahvikortit, intiaaninimet) suhteuttivat uuden oppimiseen liittyvät tuntemukset luontevaksi osaksi prosessia, rohkaisivat oppijoita kohtamaan haasteet omista lähtökohdistaan ja löytämään itsestään aloitteellisuutta.
  • Opin muutaman helpon sovelluksen, joiden avulla voin tuoda vaihtelua oppitunneille.
  • Kuulla tämän hetken tietotekniikkaohjelmista ja itse rohkaistua enemmän käyttämään niitä oppilaiden kanssa. 
  • Tutustuminen mielenkiintoisiin sovelluksiin, joista pikku hiljaa osa tulee arkiseen käyttöön oppilaiden kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti