26.1.2013

Vuosi BETT-messuista

Osallistuin vuosi sitten Lontoossa opetusteknologian BETT-messuille, missä oli valtavan suuri näyttelyalue, useita seminaareja ja päälle vielä kaksi kouluvierailua. Paljon olen messumatkasta vuoden varrella ammentanut ja oppimaani muille jakanut. Mitä matkasta jäi käteen?

Somen hyödyntäminen mobiilisti
  • Minulla oli reissussa iPad lainassa, mutta omaa tablettia minulla ei vielä tuolloin ollut. Enää en ilman sellaista mihinkään alan konferenssiin lähtisi. Etenkin Facebookin ja Twitterin edut ovat niin suuret. Alkaen kimppataksin tilaamisesta aamuyöstä lentokentälle, jatkuen käytännön vinkkien ja opitun jakamiseen sekä matkaraporttien kokoamiseen.
  • Perustin Suomalaiset BETT-messuilla -Facebook-ryhmän, joka jäi verkkoon tulevienkin vuosien suomalaisryhmien käyttöön. Siitä sain paljon kiitosta ja tänään tein Opeverkostojen wikiin sivun suomalaisten some-kanaville ulkomaisissa konferensseissa.
  • Tutustuin uusiin ihmisiin ja tutustuin paremmin muutamiin, jotka aiemmin tiesin vain nimeltä. Yhteydenpito on jatkunut somessa ja kansallisissa seminaareissakin on tavattu. Te kollegat ympäri Suomen tai somesukulaiset, kuten teitä myös voisi kutsua, kiitos teille!

Messujen antia
  • Kun messukäytävillä kuljeskeli, iPad-hypetys hyppäsi silmille. Viime lukuvuosi toi mobiilioppimisen vahvasti myös Pirkanmaan toisen asteen koulutukseen. PAOK:n tekemään kyselyyn vastanneista oppilaitoksista noin kolmannes on hankkinut suurelle osalle opiskelijoistaan tabletin, noin kolmannes läppärin ja kolmannes ei kumpaakaan. Tableteista iPad on valtavirtaa, mutta myös Android-tabletteja on hankittu moniin oppilaitoksiin. Kiinnostus Windows8-tabletteihin on suurta, mutta niistä ei vielä juuri kokemuksia ole, kun vasta tulivat markkinoille. Opiskelijoiden omien laitteiden hyödyntäminen on vielä vähäistä, vaikka BYOD (Bring Your Own Device) -periaate on tuttu jo monille opettajille, jotka käyttävät työssään itse hankkimiaan (mobiili)laitteita. 
  • Lisätty todellisuus oli minulle vuosi sitten uutta ja ihmeellistä. BETT:ssä se oli esillä niin miljoonaluokan singaporelaisten museoiden kautta kuin tablettien helpon ja maksuttoman Google Sky Map -sovelluksen kautta. Jälkimmäistä pääsin itsekin kokeilemaan: taivaalla näin tähdet ja tähtikuviot lasikaton ja pilvien läpi, jännää! Mutta sitten petyin, kun huomasin että eihän sovellus toimikaan, kun tähtiä näkyi lattian allakin. Kunnes taas muistin, että maapallo onkin pallo... Nyt vuotta myöhemmin olen lisättyä todellisuutta hyödyntänyt jo PAOK:n toiminnassakin ja olen tehnyt auroja mobiilirataan. Näen lisätyllä todellisuudella paljon mahdollisuuksia opetuksessa.
  • Meitä oli messuilla usempi, jotka erään innostavan esityksen jälkeen päättivä kokeilla Jingiä ruudunkaappausvideoiden tekemiseen. Itse käytin sitä osana matkaraporttia kertoessani kouluvierailuista (ks. bloggaukseni Loxfordin ja New Line Learning Academyn kouluista). Kouluvierailut olivat antoisia, mutta niiden anti on jo Jingin kautta kerrottu.
  • Trendit kuluneelle vuodelle vuodelle olivat myös yksi tärkeä anti ja niitä olen pitänyt monissa koulutuksissa esillä. Ne olisivat aivan oman blogikirjoituksen arvoisia.

"When a man is tired of London, he is tired of life."
  • Tyttäreni kadehti Lontoon matkaa niin suuresti, että hiihtolomalla matkustimme sinne yhdessä. Tutkimme nähtävyyksiä, kävimme musikaaleissa, tietysti vaateostoksilla - kiitos kollegalle tyttärineen lounasseurasta ja nuorison vaatekauppavinkeistä!
  • Tällöin hyödynsin Wikitravelin matkaoppaita Lontoosta. Huomasin myös huikean eron suomen- ja englanninkielisen version ajantasaisuudessa. Wikitravel osoittautui ehdottamasti parhaaksi paikaksi selvittää esim. miten halvalla/nopeasti/helpolla - tai mikä oma kriteeri sitten onkin - pääsee vaikka lentokentältä keskustaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti