3.2.2012

Kouluvierailulla Kentissä: Nuori valitsee elämän, ei ammattia! #finnbett


Kuva: Matleena Laakso, CC BY
Tammikuussa 2012 Lontoon BETT-messujen jälkeen Tampereen 35-henkinen porukka vahvistettuna muutamalla hämeenlinnalaisella suuntasi Kentiin kohti New Line Learning Academy -koulua.

Koulun keskeisiä tavoitteita ovat hyvä käytös ja vuorovaikutustaidot sekä henkilökohtaisen tuen tarjoaminen. Vuorovaikutustaidot eivät kehity yksin työskenneltäessä, joten tiimityö sekä oppijoiden että opettajien kesken oli yleistä ja sitä varten oli myös paljon erilaisia ryhmätiloja.

Koulun johto vertaisi koulua ostoskeskuksiin – niissäkään ei aikuisia ja lapsia jaeta omille alueilleen. Niinpä koulussa ei ollut yhtään opettajanhuonetta ja kaikki työskentelivät samoissa tiloissa. Näin ollen vuorovaikutus koko kouluyhteisön kesken kävi helposti ja se olikin meitä koulussa kierrättäneiden 8-luokkalaisten mielestä parasta koulussa.

7-vuotiaana kukin saa oman läppärin. Koulussa käytettiin ainakin Sharepointia ja Skypeä. Muuta sosiaalista mediaa ei kuulemma käytetty, muuta kuin opettajat jonkin verran kotona. Koulussa oli yhtenä päivänä testattu verkko-opiskelua niin, että kaikki opiskelivat yhden päivän etänä – ihan jotta saataisiin sellaisesta kokemusta. Kuka kokeilisi tätä Suomessa? Etäopiskelu nähtiin mahdollisuutena myös esimerkiksi tilanteessa, että lunta sataa niin paljon, ettei kouluun pääse. Koulussa oli joitakin kosketustauluja, mutta enemmän isoja kosketusnäyttöjä.

Uuden koulurakennuksen tilat olivat monipuoliset ja muunneltavat. Jos kouluun rakennetaan 90 luokkaa, sinne tarvitaan myös 90 opettajaa. Mutta kuka tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Muunneltavuutta tarvitaan mm. oppimistavoitteiden, opettajamäärien, ryhmäkokojen ja kotikoulun suosion vaihdellessa vuosikymmenestä toiseen.

Koulu oli päätöksenteossa hyvin itsenäinen ja se helpotti yhteisöllistä kehittämistä. Ylhäältä annettuja ohjeita kansallista opetussuunnitelmaa lukuun ottamatta oli vähän. Sen sijaan tarkastajat kontrolloivat tuloksia. Käytännöissä oli paljon eroja suomalaisiin oppilaitoksiin, mutta näkisin kyllä seuraavissa videoraporteissani esitellyn koulutarkastajan käytännöissä mahdollisuuksia suomalaistenkin koulujen kehittämiseen:
- Miten voisimme lisätä yhteisopettajuutta ja oppiainerajat ylittävää työskentelyä?
- Miten voisimme saada työskentelyä joustavammaksi oppijaryhmien koon suhteen?
- Miten voisimme tukea osaamiseltaan heikompia opettajia omassa työssään, oli kyse sitten vuorovaikutustaidoista, erityisoppijoiden tukemisesta tai vaikka tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä?
- Miten pääsisimme liikahtamaan yksinopettamisesta kohti yhteisöllistä opetuksen suunnittelua, kehittämistä, materiaalien tuottamista ja jakamista?

Kuuntele ja katso valokuvien kera:
Kentin kouluvierailu osa 1/2 (5 min.): http://screencast.com/t/IEuHmTXXb9Nv
Kentin kouluvierailu osa 2/2 (5 min.): http://screencast.com/t/f1scZYfzGaP

Lisätietoja koulusta:
http://www.futureschoolstrust.com/about-us
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Line_Learning

Kiitos Tampereen porukan matkanjohtajallemme Riitta Juusenaholle sekä kouluvierailun isännälle, Microsoftin Petri Elsilälle!

Kokosin suomalaisten matkaraportit BETT-messumatkoilta verkkoon.

-    -    -
Bloggaus julkaistu alkuperin PAOK - Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri -ohjelman blogissa: http://paokhanke.ning.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.