Tavallaan tämä on blogini ensimmäinen kirjoitus. Olen tosin tuonut tänne kymmenkunta blogikirjoitustani päätyöni Pirkanmaan 2. asteen kehittämisverkoston eli PAOK:n blogista. Valikoidessani sieltä kirjoituksia tänne, ilahduin että ensimmäiseksi viestiksi sain kertomukseni vuoden 2009 ITK-konferenssista, missä liityin Sometun jäseneksi. Tuolloin Second Lifen virtuaalimaailma oli mielessäni päällimmäisiä juttuja somen kentällä. Vaikka se ja Moodle edeltäjineen olivat tuolloin jo minulle tuttuja, varsinainen hyppyni someen tapahtui keväällä 2009, kun aloitin työt PAOK:ssa. Tuolloin liityin Facebookiin sillä perusteella, että koin etten ole uskottava sosiaalisen median kouluttaja, jollen siellä ole. Alusta asti lähdin etsimään sieltä ammatillista hyötyä, mutta kaupanpäälle olen saanut paljon myös vapaa-ajalle.
Kouluttaessani opettajia ja muutoinkin heitä verkko-oppimisen saralla tukiessani, on yksi tärkeä ajatus se, että opiskelija - eikä myöskään opettaja - saa eksyä verkkoon. Jokaiselle kurssille tai ryhmälle tarvitaan verkossa yksi kotipesä. Yksi osoite, minkä takaa sitten kaikki hypyt ja syrjähypyt muualle verkkoon löytyvät. Näin kurssien kanssa. Entä sitten yksilöt, ihmiset, opettajat, kouluttajat?
Tarve omaan blogiin on syntynyt PAOK:n työn kautta. Oma verkkoläsnäoloni on netissä levällään. Materiaaleja on mm. wikeissä, blogeissa, Ningissä ja alkuvuodesta alkaen myös SlideSharessa. Vuorovaikutusta tapahtuu näiden lisäksi etenkin Facebookissa ja Twitterissä. Nettiin raportoin ainakin ajoittain lukemiani kirjoja, katsomiani elokuvia, liikuntasuorituksia ja tsekkauksia eri paikkoihin. Ja profiili on ties kuinka monessa palvelussa, joista moni tehty koemielessä tai satunnaiseen käyttöön. Pääosa ammatilliseen käyttöön, mutta muutama vain harrastusmielessä ja ilman tarvetta linkittää julkisesti tänne.
Tällä viikolla varasin itselleni oman pysyvän osoitteen ja palveluksi valitsin Googlen blogipalvelun. Viikonloppua meni tätä tuunatessa ja nyt blogini on valmis julkistettavaksi, olkaa hyvä!
30.9.2012
27.9.2012
CC-lisenssin käyttö lisääntyy. PAOK on mukana – niin olet sinäkin!
Keväällä sovimme PAOK-verkostossa systemaattisesti käytettävän Creative Commons (eli CC) -lisenssiä. Se on kansainvälinen ja epäkaupallinen järjestelmä, jonka tavoite on tarjota hyviä avoimuutta lisääviä vaihtoehtoja yksinoikeuden (copyright) sijaan. CC-lisenssien avulla voi merkitä omiin materiaaleihinsa miten laajasti ja millä ehdoin muut niitä voivat käyttää. Perusidean tunteminen auttaa myös netistä oppimateriaalia, kuvia ja musiikkia etsiviä.
CC-lisenssien idea kuuluu vahvasti tämän päivän verkostoyhteiskuntaan ja sosiaalisen median toimintatapaan. Se on opetuksen puolella tuttu ainakin tvt:n aktiivikäyttäjille ja on ollut jo vuosia esillä PAOK:n ja eVarikon koulutuksissa. Siihen perustuvat mm. useat Tampereen kaupungin palvelut kuten Koppa ja monet wikit. Muuallakin julkishallinnossa otetaan askeleita avoimen datan suuntaan ja Opetushallitus suosittelee, että opettajat ”julkaisisivat materiaalit CC-lisenssien alaisina verkossa. Näin käyttäjät tietäisivät välittömästi, millaisin ehdoin sisältöä voi käyttää tai kehittää edelleen.”
ESR-osarahoitteisten projektien tuotokset tulee olla avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Muutoin julkisella tuella voidaan vääristää kilpailua. Jakaen CC-lisensoitua materiaalia verkossa saamme erinomaisesti levitettyä PAOK:n tuloksia. Alla muutama esimerkki.
Lisätietoja Creative Commons -lisenssistä
Lopuksi muutama asia projektihallinnon näkökulmasta
CC-lisenssien idea kuuluu vahvasti tämän päivän verkostoyhteiskuntaan ja sosiaalisen median toimintatapaan. Se on opetuksen puolella tuttu ainakin tvt:n aktiivikäyttäjille ja on ollut jo vuosia esillä PAOK:n ja eVarikon koulutuksissa. Siihen perustuvat mm. useat Tampereen kaupungin palvelut kuten Koppa ja monet wikit. Muuallakin julkishallinnossa otetaan askeleita avoimen datan suuntaan ja Opetushallitus suosittelee, että opettajat ”julkaisisivat materiaalit CC-lisenssien alaisina verkossa. Näin käyttäjät tietäisivät välittömästi, millaisin ehdoin sisältöä voi käyttää tai kehittää edelleen.”
ESR-osarahoitteisten projektien tuotokset tulee olla avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Muutoin julkisella tuella voidaan vääristää kilpailua. Jakaen CC-lisensoitua materiaalia verkossa saamme erinomaisesti levitettyä PAOK:n tuloksia. Alla muutama esimerkki.
- Kun muutama vuosi sitten koulutin, jaoin diat osallistujille paperilla ja/tai sähköpostitse pdf-muodossa. Nyt jaan vain yhden paperin, mihin tulostan muistilapuksi 2-4 keskeisintä diaa ja verkko-osoitteen, mistä materiaalit löytyvät ja minne ne myös päivittyvät. Olen pitänyt työpajan ”Oppimateriaalia verkosta!” noin 100-140 opettajalle. Vastaavasti SlideShare-palvelussa olevia diojani aiheesta on katsottu vajaan 8 kk:n aikana 765 kertaa.
- Kun opetan opettajille Twitterin käyttöä, on minulla apuna diasarja aiheesta. CC-lisenssin mahdollistamana opettaja voi ladata verkosta diani, muokata ja käyttää niitä opettaessaan aihetta seuraavalla viikolla opiskelijoilleen.
- CC-lisenssin käyttäminen ei edellytä materiaalin jakamista avoimessa verkossa eikä se myöskään kerro siitä, että muut haluavat materiaalia hyödyntää. Oli silti häkellyttävää, että iltakuudelta ladattu PAOK:n tiedotussuunnitelma sai tunnissa peräti 180 katsojaa.
Lisätietoja Creative Commons -lisenssistä
- Tekijänoikeudet opetuksessa ja avoimet sisällöt -webinaari eli verkkoseminaari erityisesti PAOK:lle suunnattuna on ke 28.11. klo 14-17. Asiantuntijana Tarmo Toikkanen, KOTEK-hankkeesta. Lisätiedot: http://paokhanke.ning.com/. Osallistuminen ei vaadi kokemusta verkkoseminaareista.
- Tarmo Toikkasen ja Ville Oksasen kirja Opettajan tekijänoikeus (2011), kirjan verkkosivut ja Toikkasen Prezi-esitys avoimen lisenssin valitsemisesta
- Muut sivustot kouluihiin ja tekijänoikeuksiin liittyen, ks. PAOK:n hyvät linkit
- CC-lisenssijärjestelmän verkkosivut
Lopuksi muutama asia projektihallinnon näkökulmasta
- Taustalla on tarve saada yhdessä hankkeessa kerran tuettu kehitystyö yleisesti hyödynnettäväksi ja jatkokehitettäväksi, ilman että samaa kehittämistä tarvitsisi tukea veronmaksajien rahoilla useampaan kertaan.
- PAOK:n rahoittajaviranomaisena toimii Pirkanmaan ELY-keskus ja hankkeiden rahoituspäätöksissä on käytetty tekijänoikeuksien osalta päätösasiakirjan vakioehtoa. Keväisen selvitystyöni tuloksena sovimme rahoittajan kanssa, että mm. CC BY-SA –lisenssin käyttö sopii. Samalla liitämme aineistoon näkyville sen, että hankkeen taloudelliset oikeudet kuuluvat Pirkanmaan ELY-keskukselle. Sen tarkoituksena on varmistaa, että aineistot ovat yleisesti käytettävissä korvauksetta rakennerahasto-ohjelmien tavoitteiden mukaisesti. Ja jos sääntöjä rikotaan, tekijän lisäksi siihen voi puuttua ELY.
- Merkitsemme tekijänoikeudet näkyviin kaikkien diosarjojemme ensimmäiseen diaan logolla ja viimeiseen diaan tulevat tarkemmat käyttöehdot. ESR:n virallinen tekijänoikeusehto on kerrottu dian muistiinpanot-osiossa. Muihin materiaaleihin ja verkkosivustoihin tätä käytetään soveltuvin osin.
- CC BY-SA -lisenssiä käytetään useissa ESR-hankkeissa, Toikkanen ja Oksanen toteavat sen olevan ”yleensä suositeltavin lisenssi opetusmateriaalille” ja Toikkanen blogikirjoituksessaan pitää sitä yhtenä hyväksyttävistä lisensseistä ESR-hankkeille. Blogista löytyy myös sopimusmalleja tekijänoikeuksiin.
- - -
Bloggaus julkaistu alkuperin Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen
kehittämisverkosto - PAOK:n blogissa: paokhanke.ning.com
Lisäys lokakuussa 2012: Työ jatkuu monella tasolla. Suomi on liittymässä kansainväliseen Open Government Partnership -verkostoon, jossa hallitukset edistävät hallinnon avoimuutta mm.avaamalla dataa ja lisäämällä yhteistyömahdollisuuksia. Kansalaisilta pyydetään nyt vaikuttamaan asiaan Joukkoistaminen Suomessa -sivun kautta.
Lisäys lokakuussa 2012: Työ jatkuu monella tasolla. Suomi on liittymässä kansainväliseen Open Government Partnership -verkostoon, jossa hallitukset edistävät hallinnon avoimuutta mm.avaamalla dataa ja lisäämällä yhteistyömahdollisuuksia. Kansalaisilta pyydetään nyt vaikuttamaan asiaan Joukkoistaminen Suomessa -sivun kautta.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)