17.11.2017

Luova luokka -mediakasvatusseminaari

Kulttuuritalo Valve Oulussa
Kulttuuritalo Valve ja Valveen elokuvakoulu järjestivät eilen Oulussa Luova luokka -mediakasvatusseminaarin.

Seminaarin alussa julkaistiin Suomi 100 -juhlavuoden interaktiivinen kaupunkisinfoniakartta. Sieltä voi katsoa, miten etenkin koululaiset ovat elokuvallisin keinoin kuvanneet kotikaupunkinsa "sykettä ja sävyä". Verkosta löydät opettajan ohjeet ja videoita otetaan edelleen vastaan.

Seminaarissa esiteltiin uutiset oppimateriaaliksi muuttava Yle Triplet, mistä opettaja löytää joka arkipäivä kolme uutista ja niihin liittyvää oppimateriaalia ja tehtäviä. Sovelluksesta voi hakea myös vanhempia uutisia esimerkiksi oppiaineittain.

Mediakasvatuksen materiaaleja voi tilata Ihmefilmiltä. Hankkeen tavoitteena on tuoda laatuelokuvien katsominen osaksi koulujen ja nuorisotilojen toimintaa. CinEd puolestaan on yhteiseurooppalainen hanke, jonka tavoitteena on tutustuttaa mahdollisimman moni 6–19-vuotias lapsi ja nuori eurooppalaiseen elokuvaan.

Seminaarin teemoina olivat myös lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus sekä tekoäly, joka on ollut tänä syksynä paljon esillä. Tekoäly herätti auditoriossa myös eniten keskustelua. Mitä se tarkoittaa ja millä aikavälillä? Mitä mahdollisuuksia se avaa ja riskejä tuo? Mitä supertehokas tietokone tekisi virtuaalilaseihin yhdistettynä? Mitä tekoäly tuo oppimisanalytiikkaan?

Aina kun oppimisanalytiikka on esillä, muistan ja usein tuon esiin tutkija Riina Vuorikarin ohjeet ITK-konferenssin avajaisista (esityksen tallenne alkaa kohdasta 1:23): Älkää innostuko ja ostako sitä (usein amerikkalaista) analytiikkaa, mitä kouluille aktiivisesti tarjotaan, vaan vaatikaa yrityksiltä sellaista dataa, mikä edistää oppimista, auttaa teitä työssänne ja on eurooppalaisten arvojen mukaista.

Viittasin omassa esityksessäni New Media Consortiumin Horizon-raportteihin opetusteknologian lähivuosien trendeistä, haasteista ja kehityskuluista. Niitä on tehty eri kouluasteiden, kirjastojen ja museoiden näkökulmasta. Monesta näistä noin 30-sivuisesta raportista on on tehty myös muutaman minuutin video (ks. NMC Horizon Report -soittolista). Yleiskuvan saa hyvin myös kunkin raportin sisällysluettelosta ja/tai alkulehdillä olevasta koontikuvasta. Tässä listaus uusimmista raporteista:

Ruudunkaappauskuva BlippAR-sovelluksesta, joka
pyrkii tunnistamaan ympäristöstä mitä tahansa
asioita, joista voi antaa lisätietoja. Lisäksi se
tunnistaa sovellukseen luotuja sisältöjä.

Sekä virtuaalitodellisuus että lisätty todellisuus nousee useissa NMC:n raporteissa esiin lähivuosien kehityskulkuna. Virtuaalilasien puolella uusia laitteita ja sovelluksia tulee jatkuvasti. Sen sijaan lisätty todellisuus on monen vuoden ajan ollut suhteellisen muuttumatonta. Uusia sovelluksia on toki tullut ja sisältöjä on tehty koulujen ohella mm. museoihin, näyttelyihin ja kirjastoihin.

Aurasma on pitkään ollut selkeästi käytetyin ja jotakuinkin ainoa sovellus, jolla voi helposti ja maksutta tehdä omia sisältöjä. Sen mobiilisovelluksella se onnistuu helposti, pc-koneen selaimella toimivalla Aurasma Studiolla monipuolisemmin. Nyt olen opettelemassa kuvan BlippAR-sovellusta, jolla voi tehdä monipuolisia sisältöjä ja odotan, mitä suomalaisen Arilynin kautta mahdollistuu.

Pokémon Go -peli teki lisätyn todellisuuden monille tutuksi ja sen myötä erilaisten usein maksullisten paikkatietoon sidottujen pelien kysyntä tuntuu kasvaneen. Minusta vaikuttaa, että suurin muutos lisätyn todellisuuden saralla moneen vuoteen on nyt käsillä, kun sovelluskehittäjille tarjotaan uusia mahdollisuuksia lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen. Tässä Mobiili.fi sivun artikkelissa sovelluksista kerrotaan iOS-laitteiden näkökulmasta, mutta eivät Android-laitteetkaan jää tästä kehityksestä sivuun.

Alla ovat aamupäivän esitykseni diat. Työpajan sisällöt poimin kolmesta erillisestä diasarjasta, mutta tuon ne alle kokonaisuudessaan. Diat on jaettu SlideShareeen, joka ei enää mahdollista diasarjojen päivittämistä, joten uusimmat versiot kolmesta viimeksi mainitusta diasarjasta löydät jatkossa tämän blogin koulutusdiojen sivulta.

Seminaari järjestettiin yhteistyössä mm. Oulun kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin kanssa ja seminaarissa käytimme elokuvafestivaalien tunnusta #oululef. Tärkeimmiksi someverkoston mielestä nousivat seuraavat kolme tviittiä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti