17.12.2019

Vuorovaikutuksen aktivointi digivälineillä

Pidin tänään Tampereen yliopiston henkilöstölle koulutuksen vuorovaikutuksen aktivoinnista digivälineillä, luennolla ja verkossa. Teema on ollut tänä syksynä usein esillä tässä blogissa: Elokuussa bloggasin mm. Flipgrid-videochatistä ja Kahootin muutoksista. Lokakuussa kerroin Twitterin muutoksista blogissa ja tallenteella. Marraskuussa esillä oli Quizizz-monivalinta ja Digiä esityksiin. Julkaisin myös pitkään kokoamani koonnin muutoksista erilaisissa opetuksessakin käytetyissä sovelluksissa otsikolla
Kymmeniä muutoksia suosituissa sovelluksissa. Kootusti päivittyviä ohjeita verkon sovelluksiin löydät tämän blogin koulutusdiojen sivulta.


Luentojen aktivoinnin oppaan uusi versio tulossa


Kirjoitin keväällä 2016 Tampereen teknilliselle yliopistolle eli nykyiselle Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle oppaan Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen. Sen jälkeen olen sitä useasti omalla ajalla päivittänyt. Nyt kun vanha Moodle yhdistymisten vuoksi ensi vuonna poistuu, saa myös opas uuden ympäristön ja samalla päivittyy. Tässä jälkikäteen lisätty uusi linkki oppaaseen.


Ruudunkaappauskuva Padletin aikajanaformaatista. Kuvassa näkyy seitsemän aikajanalle sijoitettua verkon palvelua, joita koulutuksessa kokeiltiin.
Ruudunkaappauskuva Padletin uudesta aikajanasta.
Oheisesta tekstistä löydät linkin aikajanaan.

Padletissa uusi aikajana


Käytän Padlettiä lähes päivittäin ja eilen huomasin, että sinne on tullut tarjolle jo kahdeksas formaatti eli mallipohja. Se on kuvan aikajana. Jostain syystä sen upottaminen ei (vielä) onnistunut nätisti, joten toin oheen kuvan editointinäkymästä.

Avaamalla Vuorovaikutuksen aktivoinnin Padletin näet, miten sisällöt aikajanalla näkyvät ja sen useita sovelluksia voit kokeillakin. Mentimeterin kohdalta näet ryhmän tulokset.

Padletin edellinen uudistus lokakuussa toi tarjolle karttapohjat (ks. bloggaus ja esimerkki). Padlet on suosittu muistitaulu, joita voi maksutta omistaa kolme yhtäaikaista, suosittelulinkillä liittyvät saavat niitä neljä. Vanhojen käyttöehtojen aikaan liittyneillä Padletteja voi olla huomattavasti enemmänkin. Uusia Padletteja voi ostaa tai sitten poistaa vanhoja ja luoda vastaavan määrän uusia.



9.12.2019

H5P: upotukset ja Moodle-kysymyksiä

Kuvassa on teksti: H5p.org-sivu on tarkoitettu H5P-työkalujen testaamiseen ennen hankintapäätöstä tai jos joku uusista työkaluista puuttuu omasta oppimisympäristöstäsi. Sieltä löydät myös ohjeita ja esimerkkejä. Kirjautumalla voit tilata uutiskirjeen.
H5P-työkalut ovat nopeasti saavuttaneet suuren suosion oppimistehtävien ja verkkosisältöjen luojien keskuudessa. Olen kouluttanut niitä paljon niin oppilaitosten kuin yritystenkin henkilöstölle. Noin 50 työkalun kokoelmasta löytyy jatkuvasti uuden oppimisen aiheita itsellenikin. Työkaluja kehitetään aktiivisesti ja alkuvuodesta on tulossa kaksi uutta tehtävätyyppiä, interaktiivinen kirja ja minikurssi.

Tässä bloggauksessa nostan esiin vastauksia viime viikkojen H5P-koulutuksissa nousseisiin kysymyksiin ja osallistujilta oppimiini vinkkeihin etenkin Moodlen käytön suhteen. Lisäksi mukana on tietoa viime viikon muutoksista h5p-org-sivun käyttäjille. Lopusta löydät uuden haitaritekstin, missä on minun ja muidenkin käyttäjien H5P-ohjeita ja esimerkkejä.

Aloitin tämän blogin kirjoittamisen 2011 ja tämä julkaisu on vuoden 40., mikä on ennätykseni. Aiemmat H5P-työkalujen bloggaukset ovat:

H5p.org:n upotukset eivät toimi entiseen tapaan


H5P on avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Se tarkoittaa, että Moodlen, WordPressin ja Drupalin ylläpitäjä voi ladata sen maksutta ympäristöönsä. Tosin asentamisesta ja ylläpidosta voi aiheutua kuluja, mutta ainakin Mobie eSmart/Academyssa ja Mediamaistereiden Pinja-Moodlessa H5P kuuluu aina oppimisympäristön hintaan. Tämä on se tapa, miten suurin osa suomalaisoppilaitoksista H5P:tä käyttää. Vaihtoehtoisesti H5P-työkalut voi ostaa käyttöön osoitteesta h5p.com. Jos käytät jotain näistä tavoista, työkalut ja niiden upotukset toimivat entiseen tapaan eikä seuraavan kappaleen varoitus koske sinua.

Viime torstaina h5p.org:n palvelimet ylikuormittuivat ja sen seurauksena H5P-sisältöjen upottaminen kyseiseltä sivulta estettiin. Ylikuormitus johtui siitä, että kyseistä sivustoa käytetään jatkuvasti oikeiden sisältöjen jakamiseen, vaikka se on tarkoitettu vain testikäyttöön ennen hankintapäätöksen tekemistä. Nyt upottaminen toimii taas, mutta sitä tehtäessä tulee muistutus siitä, milloin se on sallittua.

Olen itsekin käyttänyt H5P.org-sivua väärin ja jakanut sieltä sisältöjä, etenkin ohjeiden haitaritekstiä. Siellä on edelleen esimerkkejäni ja se on hyvä paikka testata uusia työkaluja, joita ei omaan verkkoympäristöön vielä ole asennettu. Perjantaina kopioin sieltä muualle upottamani sisällöt toiseen ympäristöön ja päivitin upotuskoodit, joten nyt tänne Bloggeriin upottamani sisällöt toimivat jälleen.


H5P ja Moodlen edistymisen seuranta


Kun käytät H5P-työkaluja organisaatiosi Moodlen kautta, voit lisätä verkkokurssillesi edistymisen (eli suoritusten) seurannan lohkon, jos se on siellä tarjolla. Tällöin jokainen opiskelija saa visuaalisen koonnin omasta edistymisestään ja opettaja näkee samanlaisen koonnin koko ryhmän edistymisestä.

Aina kun lisäät kurssille aktiviteettejä tai aineistoja, voit määritellä, huomioidaanko ne edistymisen seurannassa. Jos haluat ne huomioiduksi, voit valita, pitääkö tehtävästä saada tietty arvosana, riittääkö pelkkä aineiston avaaminen vai tekeekö opiskelija itse päätöksen siitä, milloin merkitsee tehtävän suoritetuksi. Et voi estää sitä, että opiskelija voi tehdä H5P-tehtävät niin monta kertaa kuin haluaa. Et myöskään voi lisätä kurssille pakollisia tehtäviä sen jälkeen, kun kurssi on jo alkanut. Mediamaistereiden sivulta löytyy ohjeita edistymisen seurantaan Moodlessa.



Neljä tapaa jakaa H5P-sisältöjä Moodlessa


Moodle-ympäristössä voit jakaa H5P-sisällöt neljällä eri tavalla. Kun käytät upottamista, menetät mahdollisuuden edistymisen seurantaan, ellet upota sisältöä kyseiseltä kurssilta niin, että siinä on joitain tehtäviä (lauseen sisältöä korjattu 13.2.20). Upottamalla kurssista voidaan saada visuaalisesti hienompi ja selkeämpi. Huomaa, että kun kopioit kurssin, missä on upotuksia, täytyy upotukset tehdä kurssikopioon uudestaan, koska muuten upotukset viittaavat alkuperäiseen kurssiin, minne opiskelijoilla ei ole pääsyä, vaikka ne näkyvätkin opettajan roolissa.

Kurssin upotukset voi tehdä kahdella tavalla: Jos jaat ne erilliseltä julkiselta sivustolta, sinulle ei tule em. ongelmaa kurssikopioiden kanssa. Yleisempi tapa on luoda H5P-sisältö normaalisti haluamaasi lohkoon (kurssiin) ja upottaa se sitten samaan lohkoon (kurssiin). Jotta sisältö ei näy opiskelijalle kahtena, piilota alkuperäinen sisältö opiskelijoilta ja salli sitten pääsy. Jos haluat verkkokurssista saavutettavan, älä piilota alkuperäistä sisältöä, vaan kirjoita otsikon perään, että se on upotettu edelle, sillä H5P-upotukset eivät tällä hetkellä ole saavutettavia (lause lisätty 13.2.20).

Saat H5P-sisällöt Moodlessa näkyville neljällä vaihtoehtoisella tavalla:
  1. Kun lisäät uuden H5P-sisällön kohdasta Lisää aineisto tai aktiviteetti, se tulee kurssinäkymään niin, että H5P-logon jälkeen näkyy tehtävän nimi - ja myös kuvaus, jos niin haluat. Tämä on yleisin tapa lisätä H5P-sisältöjä.
  2. Kun haluat luoda yhdestä teemasta monta H5P-sisältöä tai haluat yhdistää aiemmin luomiasi kokonaisuudeksi, voit tehdä sen H5P:n Column-työkalulla. Tällöin Moodlessa näkyy em. kohdan tavoin yksi linkki aineistoon tai aktiviteettiin, mutta se voi sisältää esim. interaktiivisen videon, aukkotehtävän ja haitaritekstin. 
  3. Voit upottaa valitsemasi H5P-sisällöt Moodleen, mikä auttaa luomaan verkkokurssista visuaalisesti hienomman. Jos käytät useita upotuksia, kurssin rakenteeksi kannattanee valita välilehdet. Tällöin sisällöt löytyvät omilta välilehdiltään eikä sinun tai opiskelijan tarvitse jatkuvasti skrollata pitkää etusivua alaspäin, jotta löytää etsimänsä. 
  4. Voit luoda Moodleen sivun, minne kokoat tietystä teemasta esim. tekstiä, kuvia ja upotuksia niin H5P-sisällöistä kuin verkon muistakin sisällöistä. 

Moodlen ylläpitäjä voi räätälöidä muutamia H5P-ominaisuuksia


Vaikka H5P on periaatteessa samanlainen kaikille, jopa alustasta riippumatta, löytyy sielläkin kohtia, joita kannattaa organisaatiokohtaisesti muokata. Mediamaisteri Oy ylläpitää satoja Moodle-ympäristöjä. Heidän asiakkaat saavat Course Presentation -työkaluun yhden sisältö-templaten eli valmispohjan organisaation väreillä, fonteilla ja kuvilla ja useampiakin voi tilata. Näin saadaan luotua hienompia esityksiä, sillä työkalun omat ominaisuudet jäävät kauaksi Power Pointin mahdollisuuksista.    

H5P mahdollistaa videoiden tuomisen interaktiiviseen videoon tiedostona ja YouTube-linkkinä. Nykyisin monilla organisaatioilla on omia videoidenjakopalveluita. Mediamaistereilta löytyy lisäosa, millä voidaan tuota videoita myös Ubicastista. Vastaavaa on kaivattu myös Panopton käyttäjille. Löysin tähän h5p.orgin keskustelusta ratkaisun, jota en tosin itse ole päässyt testaamaan, mutta Pasi Häkkinen kommentoi Twitterissä 9.12. sen toimivan hyvin: "In Panopto, choose the video settings and then select "outputs." There you will find an option to "View Podcast." Click that and then copy the URL. This is the URL you can use in H5P. I was so happy that this worked."


H5P-ohjeita ja esimerkkejä uudessa osoitteessa


Kommentti 18.8.20: Jatkossa löydät H5P-ohjeet ja esimerkit kätevimmin tämän blogin H5P-sivulta. Alle upotettu haitariteksti poistuu kyseisen ympäristön lakkauttamisen myötä syksyllä 2020.

Alla on uuteen osoitteeseen viety päivittyvä haitaritekstini eri tahojen H5P-ohjeista ja esimerkeistä. Vielä viime viikolla jaoin tämän osoitetta h5p.org-sivustolta, mutta jatkossa löydät uusimmat ohjeeni ja alla olevan H5P:n Accordionilla tehdyn koonnin varmimmin tämän blogin koulutusdiojen sivulta. Siellä on linkki päivittyviin dioihini ja uusimpaan H5P-bloggaukseeni, missä tämä haitariteksti kulkee aina mukana.

PS. Opin tänään, että Essee-tehtävään voi määritellä avainsanojen (keyword) alkuosat *-merkillä. Kun merkitsee avainsanaksi esim. palkin*, sovellus tunnistaa palkinto-sanan eri taivutusmuodoissaan. Toki voi myös luetella hyväksytyt vaihtoehdot sekä sallia pienet kirjoitusvirheet. Tämä ominaisuus tekee essee-tehtävistä entistä monikäyttöisempiä myös suomenkielellä (kokeile esimerkkiä).

26.11.2019

Kymmeniä muutoksia suosituissa sovelluksissa

Sana MUUTOS kirjoitettuna korkkitaululle.
Muutos on pysyvää eikä kukaan yksin pysy ajantasalla
opetuksen sovelluksen muutoksista. Apuna kannattaa
hyödyntää somen ammatillisia verkostoja ja halutessaan
myös tilata palveluiden uutiskirjeitä tai lukea niiden blogeja.
Kuva on muokattu CC0-kuvasta (Kalhh, Pixabay).
Huomaan lähes viikottain uusia ominaisuuksia tai muita muutoksia opetuksessa ja ammatillisessa verkostoitumisessa käytetyissä verkon sovelluksissa.

Blogini ylivoimaisesti luetuin kirjoitus on huhtikuulta 2018. Siinä esittelin 10 suosittua sovellusta, jotka muuttuvat tai lakkautetaan. Nyt käyn alla läpi noin 20 sovellusta ja nostan esiin niiden keskeisiä muutoksia, hyviä tai huonoja. Melkein kaikissa on linkki lisätietoihin, useimmiten aiempiin bloggauksiin tai ohjedioihin, jotka löytyvät kootusti koulutusdiojen sivulta.


Padletissa uutena karttapohja


Padletissa uutta ovat karttapohjat, joista bloggasin esimerkin kera lokakuussa. Nyt tarjolla on seitsemän erilaista pohjaa (formaattia), joilla voi luoda erilaisia seiniä, kuten ajatuskarttoja tai jakaa sisältöjä eri sarakkeisiin. Padletiin ei ole tullut isoja muutoksia, mutta päivitin samalla ohjediat, jotka tosin lähipäivinä uusin ja tuon mukaan myös maksullisen koululisenssin ominaisuuksia.

Uusien käyttäjien maksuttomien Padlet-seinien määrä on rajattu kolmeen, mutta liittyessään suosittelulinkillä, saa neljä seinää. Suosittelija puolestaan saa kolmesta uudesta käyttäjästä yhden uuden seinän.

Lisäys 16.12.19: Padletiin näyttää tulleen tarjolle jo kahdeksas pohja (formaatti) nimeltään aikajana. Tässä siitä esimerkki, jota vielä huomiseen koulutukseen muokkaan.
Lisäys 14.1.20: Kokosin ohjeet ja esimerkit yhteen Padletiin. Nyt mukana ohjeita myös koululisenssin käyttäjille


ThingLink uudistuu vauhdilla


ThingLinkiin on tullut hurjasti uusia hyviä ominaisuuksia. Sen editori on samanlainen. luot sitten interaktiivisia kuvia tai videoita, tavallisia tai 360-sisältöjä. Kun lisää tagin, tarjolla on neljä erilaista vaihtoehtoa. Yksi uusimmista ominaisuuksista on mahdollisuus äänittää kuvaan tai tagiin ääntä suoraan ThingLinkillä. Sisältöjen katsominen onnistuu nyt suoraan Twitteristä ja jopa offline. Sovelluksessa on syventävä lukuohjelma ja muutoinkin saavutettavuutta on kehitetty. Koululisenssillä voi luoda kursseja ja jaettuja kansioita, tosin alkuun vain organisaation sisäisesti.

Thinglinkin peruskäyttö on opettajille maksutonta, mutta kun oppijatkin halutaan sisällöntuottajiksi, tarvitaan koululisenssi. Sen kanssa kutsukoodilla kirjautuminen takkuaa useista eri syistä, mutta O365-pääkäyttäjä voi Azure tenantID:n kautta ratkaista ongelman ja sallia kirjautumisen ilman koodeja suoraan O365-tunnuksilla. Kun kirjautumisesta selviää, sisältöjen luominen on helppoa. Kokemukseni mukaan vaikuttaa siltä, että ThingLink on oppilaitoksiin useimmiten hankittu maksullinen oppimista tukeva palvelu, jos mukaan ei lasketa O365:sta ja sähköisiä oppimisympäristöjä.


Kahoot siirtynyt kohti maksullisuutta


Kahoot pyrkii saamaan opettajista ja kouluista maksavia asiakkaita. Peruskäytön on luvattu pysyvän opettajille aina maksuttomana, mutta ilmaisversion ominaisuuksia on kesällä ja syksyllä 2019 karsittu. Samalla maksullista versiota on huomattavasti monipuolistettu.

Keskeisin muutos on kysymystyyppien karsiminen. Nyt voi maksutta luoda vain Quiz-monivalintakyselyitä. Aiemmin tehdyt Jumble-kyselyt näyttävät toistaiseksi toimivan, vaikkei uusia voi ilmaisversiolla enää tehdä. Parannuksena on kysymyspankki, mikä nopeuttaa huomattavasti kyselyiden tekemistä. Nyt kysymykset ja vastausvaihtoehdot voivat olla aiempaa pidempiä ja vastausaikaa voi antaa aiempaa enemmän. Kyselyt tallentuvat myös keskeneräisinä.


Lisäys 15.3.20:
Helmikuussa Kahootin haasteet (Challange) muutettiin ja nyt siihen voi vastata omassa tahdissa selaimella eli mobiilisovelluksen lataamista ei enää edellytettä. Kahoot antaa aina pisteitä nopeudesta, mutta haasteessa voi valita, että se painottaa oikeita vastauksia nopeuden kustannuksella. Opettajat, joiden koulun korona on sulkenut, saavat nyt Premium-ominaisuudet käyttöönsä. Itse jo vähän niitä tutkailin ja voi kun kivoja ja monipuolisia kyselyitä sen avulla voi helposti luoda etänä opiskeleville - suosittelen!


Maksuton Quizizz-monivalintakysely monipuolistunut


Quizizz on monipuolistunut ja alkaa yhä paremmin korvata suurelta osin maksulliseksi muuttunutta Kahootia. Quizizz on ainakin tällä hetkellä täysin maksuton. Hyvää Quizizz-kyselyssä on kilpailijaansa Kahootiin verrattuna ollut pitkään mahdollisuus antaa kotitehtäviä ja rauha vastata kyselyihin omassa tahdissa.

Quizizz mahdollistaa vain erilaiset monivalintakysymykset, kuten valitse yksi tai usea oikea vaihtoehto ja uutena myös mielipidekysymykset. Kysymyksiin ja vastausvaihtoehtoihin voi lisätä, tekstiä, kuvia, gif-animaatioita ja matemaattisia merkkejä. Lisäksi kysymyksiin voi äänittää lyhyen ääniviestin (10 sek). Lukutaidottomien kanssa voit siis kysyä ääneen ja vastaus annetaan klikkaamalla kuvaa.

Quizizz-palvelussa on Google Classroom -integraatio. Muut voivat luoda sovelluksen sisällä luokkia oppijaryhmilleen. Uutta on myös kyselyn tiimimoodi. Siinä jokainen vastaa kyselyyn itsenäisesti, mutta pisteet kertyvät ryhmälle. Nyt on mahdollista live-pelin ja kotitehtävien ohella jakaa kysely linkillä niin, että linkki ei vanhene, mutta toisaalta tällöin vastaukset eivät näy kyselyn tekijälle. Tämä sopii erinomaisesti esimerkkikyselyiden tai harjoitustehtävien jakamiseen. Tästä voit vastata kyselyyn ylioppilaskokeesta.


H5P kehittyy hyvään suuntaan


Avoimen lähdekoodin H5P-työkalujen käyttö tuntuu kokoajan lisääntyvän ja hyvä niin. Ne löytyvät jo monen oppilaitoksen Moodlesta ja Mobien oppimisympäristöissä ne kuluvat aina hintaan. Työkalut saa nykyisin käyttöön myös SaaS-palveluna kuukausimaksulla. Uusimpana teemana lisäsin ohjedioihini vinkkejä Moodlen käyttäjille mm. edistymisen seurannasta ja sisältöjen upottamisesta.

Alla olevan maaliskuisen bloggauksen jälkeen uusina on julkaistu kaksi uutta tehtävätyyppiä: Advanced Fill in the Blanks & Find the Words. Seuraaviksi tulee Interactive Book ja MiniCourse. H5P-työkaluja kehitetään jatkuvasti, niiden saavutettavuutta kehitetään ja seuraavia suuria uutisia on luvattu julki toukokuun 2020 H5P-konferenssin aikaan.

Muutoksia upottamisessa (lisätty 5.12., muokattu 9.12.19): H5p.org on tarkoitettu vain työkalujen testaamiseen, ei sisältöjen jakamiseen oppijoille tai muille verkon käyttäjille. Moni on sitä kuitenkin käyttänyt ensisijaisena sisältöjen luomisen ja jakamisen paikkana, mikä on ylikuormittanut palvelimia. Sen vuoksi sisältöjen upotus sieltä on tilapäisesti estetty. Tarkoitus on, että H5P-työkaluja käytetään joko asentaen ne itselle esim. Moodleen tai ostamalla palvelu osoitteesta h5p.org. Julkaisin aiheesta bloggauksen, missä on mukana vinkkejä myös Moodlen käyttäjille: H5P: upotukset ja Moodle-kysymyksiä.


Google ja Microsoft ovat luopumassa maatunnuksista


Google ja Microsoft ovat jo vuosien ajan vähitellen luopuneet maatunnuksista. Aiemmin blogspot.fi-osoitteella luodut blogit ovat jo pitkään löytyneet osoittesta blogspot.com. Samaan pyritään sähköposteissa. Jos sinulla on vielä Microsoftin live.fi-sähköposti, vaihda sen tilalle esim. outlook.com tai hotmail.com. Saat uudelleen ohjattua vanhaan osoitteeseen tulevat viestit uuteen osoitteeseesi (ks. Microsoftin ohje).

Live.fi-osoitteen kaikkia toimintoja ei enää ylläpidetä, joten pieni osa sähköposteista ei koskaan löydä perille. Siksi vaihdoin osoitteeksi etunimi.sukunimi@outlook.com. On käsittämätöntä, ettei Microsoft ei ole asiasta mitenkään sähköpostin käyttäjiä informoinut, vaikka tilanne on ollut ongelmallinen jo yli vuoden. Tämän selityksen löytäminen kadonneiden viestien syyksi ja sitä kautta ratkaisun löytäminen oli ison harmin ja työn takana. 



Twitterissä useita uusia ominaisuuksia


Suomalaisista 18 % käyttää Twitteriä ja heistä 43 %:lle se on päivittäinen työkalu eli ne jotka sovellusta käyttävät, kokevat sen varsin hyödylliseksi.

Twitterin tekemät muutokset ovat pieniä uusia ominaisuuksia, mutta niitä on paljon. Uusista ominaisuuksista keskeisimpiä ovat mielestäni seuraavat: Saat Twitteriin helposti useamman käyttäjätilin, esim. oman ja organisaation tilin. Julkisten tykkäysten ohella voit lisätä tviitin vain itsellesi näkyviin kirjanmerkkeihin. Pitkistä tviiteistä voit muodostaa viestiketjuja. Voit koota omia tai muiden tviittejä yhteen ns. hetket-ominaisuuden avulla (ks. esimerkki teemasta Diasarjoa digistä ja opetuksesta). Nimestään huolimatta hetket jäävät pysyvästi näkyviin, ellet niitä poista. Vastaavia, mutta monipuolisempia koonteja voit tehdä Wakelet-palvelulla (ks. koonti ITK2019-konferensista), mikä muistuttaa lakkautettua Storify-palvelua.

Monen muun somepalvelun tavoin voit lisätä Twitterissä jakamiisi kuviin teksti- tai äänivasteen, jolloin viestisi ovat saavutettavia ja kuvien sisältö on ymmärrettävissä esim. ruudunlukuohjelmilla. Mahdollisuus lisätä tekstivaste täytyy ottaa erikseen käyttöön jokaisella laitteella Twitterin asetuksista. Se ei siis ole käyttäjäkohtainen ominaisuus.

Twitter on päättänyt kieltää ehdokkaiden vaalimainonnan ja mainonnan mielipiteisiin vaikuttamiseksi liittyen kansallisesti tärkeisiin lainsäädäntöhankkeisiin liittyen mm. ilmastonmuutokseen, terveydenhuoltoon, maahanmuuttoon ja verotukseen. Twitterin pääjohtajan Jack Dorseyn mukaan "päätöksen taustalla on kasvava huoli, joka liittyy koneoppimiseen perustuvaan viestien kohdentamiseen ja valeuutisiin". Dorsey jatkaa, että internet-mainonta on erittäin tehokasta, mutta se tuo samalla politiikkaan merkittäviä riskejä. Poliittinen mainonta ei ole Twitterille merkittävä tulonlähde. (Lähteinä YLE/HaukkaYLE/Pilke ja HS/Pullinen)


Lisätty 7.12.19:
Twitter aloittaa piakkoin yli puoli vuotta käyttämättä olleiden tilien poistamisen. Sitä ennen tuodaan tarjolle mahdollisuus asettaa edesmenneiden käyttäjien tilit muistotilaan samaan tapaan kuin Facebookissa voi tehdä. Lue lisää Jani Liljan bloggauksesta: Twitter aloittaa passiivisten tilien poistamisen, mitä yritysten tulisi huomioida?


Animaatio- ja videosovellukset


  • Flipgrid-videochat on tuonut uusia ominaisuuksia ja hyödyntää monipuolisesti muita Microsoftin ja sen yhteistyökumppaneiden sovelluksia. Flipgridillä voi tehdä kätevästi videoita esim. ThingLinkissä jaettavaksi. Ks. Flipgrid - videochat opetuskäyttöön -bloggaus (8/2019).
  • Biteable antaa tehdä ilmaisversiolla enää 10 animaatiota. Ks. Animaatioita Biteable-sovelluksella (10/2018). 
  • Automaattisesti videon materiaaleistasi koostava Magisto on nykyisin maksullinen (alk. 5 $/kk, 7 pv ilmainen kokeilujakso). 
  • Lasten tarinankerronnansovellus Storybird on nykyisin maksullinen. 
  • Adobe Sparkilla on kolme maksutonta sovellusta: Video (ks. esimerkkejä), Page (esimerkki) ja Post. Nykyisin Sparkin sisältöjä voi muokata selaimen kautta yhdessä, mutta ei samanaikaisesti. Koulutuksenjärjestäjät saavat maksutta käyttöönsä Premium-ominaisuudet (mm. omat logot, teemat. fontit), kun liittävät Sparkin käyttäjähallintaansa. Tällöin kirjautuminen tapahtuu oppilaitoksen tunnuksilla ja käyttö on GDPR:n mukaista. Tässä Adoben ohjeet liittymisestä. Palvelun voi myös ostaa IlonaIT Oy:ltä.

Tämän blogin koulutusdiojen sivulta löydät päivittyvät diasarjat animaatioiden, videoiden ja kuvatarinoiden sekä ruudunkaappausvideoiden tekemisestä. Esimerkkejä eri sovelluksilla tekemistäni tuotoksista olen koonnut digitarinoiden Padletiin. Adobe Sparkin sovellukset (Video, Page, Post) esitellään omassa diasarjassaan, niistä löytyy myös IlonaIT:n tallenteita (ks. Spark-bloggaus). (Kappaletta muokattu Sparkin osalta 14.1.2020.)



Siirrä osaamismerkit Mozilla Backbackistä uuteen palveluun


Jos sinulla on ollut osaamismerkkejä Mozilla Backbackissa, sait elokuussa sähköpostin (lähettäjänä badges ÄT mozillafoundation.org), missä oli ohjeet merkkien siirtämiseksi uuteen Badgr Backpack -palveluun. Moni lienee ohittanut viestin mainosviestinä sitä tarkemmin katsomatta, joten tsekkaapa sähköpostisi!


HP Revealin Studio on lakkautettu (otsikkoa muokattu jälkikäteen) 


HP Reveal (ent. Aurasma) on vuosien ajan ollut mielestäni paras maksuttomista ja helppokäyttöisistä sovelluksista, joilla voi itse tehdä lisätyn todellisuuden sisältöjä, joskin aivan viime vuosina sille on tullut runsaasti kilpailijoita mm. ARCore/ARKit-tekniikan myötä. Kun Aurasma myytiin HP:lle ja sen nimi muuttui ja alettiin luvata muutoksia. Viime kesänä HP Revealin Studio suljettiin ja kaikki sillä tehty sisältö on poistunut. Tilalle on lupailtu jotain uutta vielä tälle syksylle, mutta siitä ei ole tarkempia tietoja eivätkä heidän aikataulut ole ennenkään pitäneet.

Helppokäyttöinen ja yksinkertainen HP Reveal-mobiilisovellus sillä luotuine sisältöineen toimii entiseen tapaan. Sillä luodut sisällöt voivat olla sovelluksesta löytyviä 3D-animaatioita tai omia kuvia ja videoita.
  • Ks. lisätyn todellisuuden diasarja koulutusdiojen sivulta 
  • Lisäys 15.3.20: HP Reveal on lakkautettu. En ole löytänyt sille vaihtoehtoa, mihin olisin kovin tyytyväinen.



Oletko löytänyt Opehommien wikin?


Opeverkostojen poistuttua Wikispaces-palvelun myötä, sivusto löysi uuden kotipesän kotimaisesta Purot.net-wikistä. Opehommien nimellä kulkevalta sivustolta löydät opetusalan sadat Facebook-ryhmät, erinomaiset blogit, hyvät diat sekä tapahtumakalenterin. Uusimpana sieltä löytyy opetusalan podcasteja.


Lopuksi nostoja SlideSharen korvaajista, ARCoresta, CC-lisensseistä, Notegraphystä ja Expeditions-viertuaaliretkistä

  • SlideShare jatkaa takkuamista ja sen korvaajat eivät tavoita yleisöä: SlideShare ei toimi eikä korvaajaa löydy -bloggaus (10/2019).
  • Puuttuuko mobiililaitteestasi uudet lisätyn todellisuuden ominaisuudet mahdollistava ARCore? Moniin laitteisiin sen saa toimimaan lataamalla maksuttoman mobiilisovelluksen Google Play Services for AR (Android).
  • "Creative Commons -lisensseistä tuli Suomessa julkishallinnon standardilisenssi vuonna 2014. Nyt Euroopan komission on saanut valmiiksi oman lisenssipäätöksensä ja on päätynyt tarkalleen samaan lopputulokseen: CC BY 4.0 ja CC0." Lähde: Toikkanen, CC-uutiset
    Lisäys 15.3.20: Myös UNESCO suosittaa nykyisin avointa jakamista (lähde).
  • Notegraphy on toiminut tänä syksynä kovin epävakaasti.
  • Google Expeditions (Android, iOS) mahdollistaa virtuaaliset luokkaretket ja tarjoaa lisätyn todellisuuden sisältöjä. Kuusamon digitutor Jaana Virtanen on suomentanut useita retkiä ja jos tiedät muista, vinkkaa minulle niin päivitän tiedot Virtuaaliretkiä Google Expeditions -sovelluksella -bloggaukseen (10/2019). Uutena ominaisuutena voi nyt myös sovelluksen retket  jakaa katsottavaksi linkillä. 

    19.11.2019

    Quizizz-monivalintakysely monipuolistunut

    Quizizz mahdollistaa monivalintakyselyiden tekemisen reaaliaikaisesti yksilöille ja ryhmien väliseen kisailuun. Opettaja voi kyselyn asetuksista määritellä miten kilpailullisen ja pelillisen kokemuksen haluaa tarjota. Halutessaan mukaan saa musiikin ja voi palkita nopeudesta, näyttää parhaiten pärjäävien nimien listauksen ja ottaa käyttöön meemipalautteet. Quizizz mahdollistaa myös aina avoimet harjoituskyselyt (vastaukset eivät tallennu) sekä määräajaksi avatut kotitehtävät (vastaukset näkyvät opettajalle).

    Quizizz-kyselyt ovat aina monivalintoja, mutta ominaisuuksia on runsaasti: Kysymyksen voi esittää 10 sek äänitiedostona, lisäksi kysymyksiin ja vastausvaihtoehtoihin saa tekstiä, kuvia tai matemaattisia merkkejä. Oikeita vastauksia voi olla yksi tai useampi ja mukana voi olla myös mielipidekysymyksiä. Uusi kiva ominaisuus on sen mahdollistaminen, että lopuksi saa johonkin kysymykseen uuden yrityksen (Redemption Question). Tämä tukee hyvin oppimista sen ohella, että oppija saa välittömän palautteen. Tästä voit kokeilla vastaamista päivitettyyn kyselyyn suomalaisesta ylioppilaskokeesta. Mukana ovat kaikki mahdolliset kysymystyypit.

    Kahoot on samankaltainen työkalu ja tarjoaa opettajille maksutta monivalintakyselyt. Niin hauska kuin Kahoot monen mielestä onkin, opetuksessa on hyvä käyttää erilaisia sovelluksia muun muassa jotta onnistujat ja epäonnistujat eivät aina olisi samoja oppijoita. Kahoot ei ole kaikille mieleen, sillä se suosii nopeita vastaajia ja siinä vastaus annetaan kahta erillistä näyttöä katsomalla. Nämä voivat aiheuttaa haasteita esim. lukivaikeudesta ja hahmottamisen häiriöistä kärsiville. Lisäksi se nostaa aina julkisesti esiin viisi parasta. Bloggasin Kahootista viimeksi otsikolla: Kahoot - parannuksia ja huononnuksia.

    Molemmat ovat helppokäyttöisiä työkaluja, joihin vain kyselyn tekijän tarvitsee kirjautua. Tosin kirjautumalla ja mobiilisovelluksella vastaajat saavat lisäominaisuuksia. Molemmissa voi luoda omia kyselyitä tai jakaa ne muillekin. Miljoonia jaettuja kyselyitä ja kysymyksiä voi käyttää sellaisenaan tai kopioida ne itselle muokattavaksi.

    Quizizz-kyselyssä on myös seuraavia etuja

    • Kaikille maksuton (ainakin toistaiseksi).
    • Voidaan toteuttaa niin, että kukin keskittyy vain omaan kyselyyn eikä kilpaileminen vie lainkaan huomiota muiden tekemisiin. 
    • Vastausaikaa voi antaa jopa 15 min/kysymys. Tämä mahdollistaa esim. tiedonhankintatehtävät tai avustajan kanssa työskentelyyn. 
    • Kyselyitä voi antaa kotitehtäväksi ilman, että tarvitaan mobiilisovellusta (toisin kuin Kahootissa). Jos tuloksia ei tarvitse tallentaa, voi jakaa pelkän harjoittelulinkin. 
    • Vastaukset tallentuvat automaattisesti. Opettaja voi valita, näyttääkö ryhmälle reaaliaikaisesti miten muut suoriutuvat vai piilottaako näkymän. Kyselyn jälkeen voi avata näkymän, minkä avulla tulokset käydään yhdessä läpi. 
    • Voit luoda kyselyistäsi kokoelmia esim. oppiaineen mukaan. 
    • Mobiilisovellus osaa lukea kysymykset ääneen (ei suomeksi). 
    • Voit luoda palveluun kirjautuneista oppijoistasi ryhmiä (Classes). 
    • Google Classroom -integraatio mahdollistaa mm. kyselyiden jakamisen ilman koodeja ja tulosten jakamisen huoltajillekin.
    • Kysymykset vastausvaihtoehtoineen voit kerätä oppijoilta Google-lomakkeella. Ohjeet löydät palvelun blogista. Voit suomentaa osan lomakkeesta, mutta älä käännä kohtia Question, Option, Correct Answer ja Time.
    Olen koonnut tämän blogin sähköisten kokeiden sivulle esimerkkejä kymmenistä vastaavista työkaluista, niiden linkkejä ja päivittyvät ohjediat.


    Kolme ruudunkaappauskuvaa Quizizz-kyselyistä: kysymyksissä monivalinta kuvista, kysymys mihin vastataan äänitiedoston kuuntelemisen jälkeen ja mielipidekysely..
    Ruudunkaappauskuvia Quizizz-kyselyistä.

    6.11.2019

    Digiä esityksiin

    Vedin syksyllä kolme melkein samansisältöistä koulutusta teemalla digiä opetuksiin. Tutustuimme pääosin verkon maksuttomiin sovelluksiin, joita voi hyödyntää erilaisia esityksiä ja koulutuksia pitäessään. Moni sovelluksista toimii hyvin myös erilaisissa työryhmissä ja kehittämishankkeissa. Mukana on myös useita kirjautumatta toimivia sovelluksia. Huomaa, että moni sovelluksista on kaupallisessa käytössä maksullinen.

    Alla on koulutusten yhteinen Padletin, mistä löydät kokeilulinkkejä ja jokaisen kolmen koulutuksen diaesityksen. Sinne on koottu myös useita kokeilulinkkejä. Osa niistä toimii edelleen, osa toimi vain sen hetken, kun olin itse kirjautuneena ja avannut kyseisen ympäristön. Moniin sovelluksiin löydät tarkempia ja ajoittain päivittyviä ohjeita tämän blogin koulutusdiojen sivulta.

    Padletin sovellukset on jaoteltu teeman mukaisiin sarakkeisiin. Sisältöjen jakaminen sarakkeisiin on yksi seitsemästä Padletin mallista. Padlettia esittelin tarkemmin edellisessä bloggauksessani: Padlet toi tarjolle karttapohjat.


    Tehty Padletilla



    22.10.2019

    Padlet toi tarjolle karttapohjat

    Padlet-muistitaulut ovat minun ja monen muun opettajan ja kouluttajan suosikkeja. Veikkaisinpa, että maksuttomien sovellusten suosijoita on viime vuosina eniten kirpaissut se, että uudet käyttäjät saavat nykyisin vain kolme tai neljä uutta Padlettia ja toisaalta se, että Kahoot on viimekuukausina kovalla kädellä karsinut maksuttomia ominaisuuksia (ks. Kahoot-bloggaus).

    Padlet on ollut pitkään luotettava ja vain vähän muuttunut helppokäyttöinen sovellus. Se sopii niin ryhmän kuin yksilöiden työskentelyyn sekä kuratoinnissa kommentoitujen linkkien kokoamiseen. Itse käytän sitä myös kevyenä oppimisympäristönä lyhyille koulutuksille. Tällöin käytän formaattina hyllyä ja teen oman sarakkeen mm. käytännöille, ennakkotehtävälle, kullekin koulutuspäivälle ja webinaarille sekä kehittämistehtävälle. Se toimii hyvin silloin, kun tarpeena on yhteinen alusta materiaaleille ja lyhyille kommenteille.

    Julkisista Padleteistani löydät mm. koonnin oppimispeleistä (voit lisätä omat suosikkisi) ja esittelyn digitarinasovelluksista (videot, animaatiot, kuvatarinat). Siellä on myös muutama testiseinä, missä voi kokeilla Padletin käyttöä ilman kirjautumista.

    Padlet toi hiljattain tarjolle seitsemännen vaihtoehdon formaatiksi eli asettelumalliksi. Uusin formaatti on kartta, missä viestit liitetään tiettyyn paikkaan zoomattavalle maailmankartalle. Käyttäjä voi valita 11 karttapohjasta, mitä haluaa käyttää. Upotin alle tekemäni esimerkin, jonka näet myös tästä linkistä.

    Kartan jälkeen löydät vielä päivitetyt ohjediat ja Digi-innostaja -podcastin Padletin käytöstä. Molemmissa on lisää esimerkkejä sen opetuskäytöstä.

    Kommentti 18.12.2019: Joulukuussa Padlet toi tarjolle kahdeksanneksi formaatiksi aikajanan. Esimerkin näet Vuorovaikutuksen aktivointi digivälineillä -bloggauksesta.
    Kommentti 11.1.2020: Alle vaihdettu päivitetty Padlet-diasarja. Ks. myös tämä Padlet, minne on koottu ohjeita, esimerkkejä ja kokeiluympäristöjä



    Tehty Padletilla

    Padlet opetuksessa

    Padlet on suosittu opetuksessa paljon käytetty muistitaulusovellus. Se on helppo, mutta monipuolinen palvelu, minkä avulla voi luoda työkentely-ympäristön ryhmälle tai yksittäisille oppijoille. Se sopii myös esim. kommentoitujen linkkien jakamiseen tai kuratointiin.


    Kokemuksia podcastien tekemisestä (lisätty 2.6.2023)


    Siivoilen blogini luonnoksia. Bloggaus podcast-kokemuksista jäi aikanaan kirjoittamatta ja kokeiluni jatkui vain neljän jakson verran. Alla pari kappaletta kokemuksiani kolmen vuoden takaa.

    Yksi hyvä tapa oppia uutta, on luvata kouluttaa teemasta muutaman kuukauden kuluttua. Tällainen haaste sai minut kokeilemaan podcastien tekemistä. Vaikka monta päivää aiheeseen perehdyin ja luin muiden kokemuksia ja kokosin samalla omaa materiaalipankkia ja oppia teemasta, paljon jäi opittavaa vielä itse tekemisvaiheeseen. Ensimmäisissä podcasteissä ääni ei ollut lähellekään täydellinen, vaikka joka paikassa painotetaan, miten tärkeää hyvä äänen laatu on. Tämä johtuu siitä, että podcasteja kuunnellaan paljon kuulokkeilla mobiililaitteist

    Päällimmäisenä on nyt alkuun fiilis, että ei minusta tule radiotoimittajaa, vaan tällainen kirjallinen ilmaisu sopii minulle paremmin. Tekstiä jaksan hioa tuntikausia, oman äänen kuuntelu ja editointi vain tuskastuttaa. Huomaan toistelevani asioita, erilaisia täytesanoja tulee ihan liikaa jne. Asioita, jotka tuskin live-tilanteessa haittaavat, mutta tallenteessa tuskastuttavat. Toinen haaste on koko ajan se, että kun puhun digisovelluksista, mukaan tarvittaisiin linkkejä ja mahdollisuus näyttää asioita. Niinpä podcast tuskin on teemoilleni ideaali ympäristö, mutta kokeilen silti. Huomaan meneväni ensimmäisissä podcasteissa liian yksityiskohtiin (klikkaa sieltä ja sieltä), kun varmasti toimivampaa olisi yleisemmällä tasolla oleva puhe ja tekniikan sijaan enemmän käyttötarkoituksiin ja pedagogiikkaan keskittyvä anti. Tässä näkyy sekin, että jälleen kerran otan käyttöön uuden sovelluksen niin, että ensisijainen tarve on oppia käyttämään sitä, ei sen kummenpi todellinen tarve.

    16.10.2019

    SlideShare ei toimi eikä korvaajaa löydy

    Tekstikyltti: SlideSharen kilpailijat AuthorStream ja Speaker deck eivät tavoita yleisöä.Bloggaushistoriani toiseksi luetuin kirjoitus on kahden vuoden takainen SlideShare on rikottu.  Microsoftin omistaman tiedostojenjakopalvelun hajoaminen ja vähittäinen alasajo ilman käyttäjien informointia on sattunut minuun kipeimmin kuin minkään muun palvelun lakkautus.

    Hyvää korvaajaa ei ole löytynyt, joten käytän SlideSharea edelleen Speaker Deckin ja AuthorSTREAMin ohella, joista kerroin maaliskuussa otsikolla SlideSharen alamäki jatkuu - ehdolla pari korvaajaa ja nyt vähän lisää. Näistä kahdesta löytyy minulle tärkein: mahdollisuus päivittää tiedostoja linkin tai upotuskoodin muuttumatta.

    Tämä kirjoitus on ollut tekeillä pitkään ja työnimenä on ollut: SlideSharen korvaaja löytyi. Sitä ei ole löytynyt, mutta julkaisen katsauksen siihen, mitä sovelluksia nyt käytän. Tämä on samalla vastaus Marjaana Jokisen tviittiin, missä hän kysyy SlideSharen tilanteesta ja sen mahdollisista korvaajista. Samassa Twitterin keskusteluketjussa hän kertoo, ettei ole käyttänyt SlideSharea "pitkiin aikoihin, oikeastaan minkään katsomiseen" ja jatkaa "Vähän ehkä muna-kana -ilmiö: ei tule katsottua dioja verkosta, kun asiantuntijat eivät niitä sinne laita. Ne mitä Googlella löytää, alkavat olla jo vanhoja. Toisekseen blogit, podcastit ja webinaarit korvaavat ainakin mun käytössäni SlideSharen tarjooman."


    Miksi SlideShare ei toimi - ja milloin se toimii?


    Syyt SlideShare-tiedostojenjakopalvelun heikkenemiseen on listattu jo aiemmissa bloggauksissa. Minulle niistä keskeisin on ollut se, ettei dioja voi enää päivittää. Tilanne on kahdessa vuodessa vain huonontunut. Esimerkiksi SlideSharen sisäinen haku ei toimi, vaan sisällöt löytyvät paremmin jopa Googlen avulla. Minun nimellä hakemalla 10 uusinta tulosta viittaavat vanhoihin vuosina 2013-2017 jaettuihin diasarjoihin, joista yhdelläkään ei edes ole ollut runsaasti katsomiskertoja. Näin siitä huolimatta, että käytän palvelua jatkuvasti. Diani löydät siis palvelusta vain profiilisivultani tai kattavammin tästä blogista.

    En ole näiden haasteiden kanssa yksin. Moni aktiivikäyttäjä on hylännyt SlideSharen kokonaan ja esimerkiksi Top Tools for Learning 2019 -äänestyksessä SlideShare oli kolmen vuoden ajan sijoilla 5-9. Nyt se on tipahtanut sijalle 89 (lähde).

    No miksi yhä käytän SlideSharea? Siksi, että hyvää ja keskeiset ominaisuudet omaavaa palvelua ei ole löytynyt - eikä ehko ole olemassakaan. Jaan SlideShareen yksittäisten koulutusten dioja, joita ei ole tarvitse päivittää jälkikäteen. Hyperlinkit toimivat satunnaisesti, mutta diat saa nätisti upotettua verkkoon ja ennen kaikkea sitä kautta ne löydetään.


    Jos diojani ei löydetä, teen paljon turhaa työtä


    Otetaan esimerkiksi katsotuin diasarjani SlideSharesta: Sähköiset kokeet ja arviointi. Olen ladannut sen palveluun helmikuussa 2014 ja sen jälkeen päivittänyt sitä kymmeniä tai ehkä jopa sata kertaa. Sitä on katsottu 115000 kertaa. Kun sisältöjen päivittäminen SlideSharessa estettiin, vein diasarjan Speaker Deck -palveluun. Siellä sitä on katsottu noin vuoden aikana 1500 kertaa, vaikka sisältö on edelleen ajankohtainen ja teemaa useita kertoja kuussa koulutan.

    55 % löytää SlideSharen diani niin, että niihin on viitattu muualla. 23 % tulee suoraan linkillä. 12 % hakukoneen kautta. 8 % SlideSharen kautta.
    Kuva lähteistä, joiden kautta käyttäjän ovat
    vimeisen vuodan aikana SlideSharen diani löytäneet.
    Tämä on SlideSharen korvaavien palveluiden haaste: Sisältöjä ei niistä löydetä. Yksikään palvelu ei ole onnistunut saamaan valtavirran asemaa, vaan tieto on hajallaan pitkin verkkoa. Noin vuodessa Speaker Deckissä diasarjani ovat keränneet 10 000 katsomiskertaa (vain 20-3300/diasarja).

    AuthorSTREAMissa katsomiskertoja on ollut vielä vähemmän, yhteensä 2400, mikä tarkoittaa vain 57-613/diasarja. Nämä kaikki diat ovat suurella vaivalla tehtyjä ja usein päivitettyjä diasarjojani, jotka aikanaan SlideSharessa keräsivät tuhansia ja monet kymmeniätuhansia katsojia. Tämän lisäksi niitä jaettiin runsaasti ja upotettiin kymmenien oppilaitosten oppimisympäristöihin ja hankesivuille.

    SlideSharen kautta sisällöt vielä jotenkin tavoittavat yleisön. Minun dioja on viimeisen vuodan aikana katsottu 109 000 kertaa, missä on noin 20 000 laskua edellisvuoteen. Kuluneen vuoden viisi katsotuinta ovat suosittuja ajoittain päivittyviä diasarjoja, joista uusin versio löytyy nykyisin toisesta palvelusta. Tätä uusinta versiota harva on löytänyt, vaikka siihen viittaan diasarjojen otsikossa ja kuvauksessa, joita edelleen pystyn päivittämään. Sen sijaan Google ei näitä uusia versioita ja palveluita tunnu kovin hyvin löytävän. Se pyrkii löytämään suosittuja sisältöjä, ei suinkaan uusimpia ohjeita. Niinpä ohjeita etsiessä kannattaa rajata hakutulos esim. viimeisen vuoden aikana julkaistuun. Ja jonkun toisen hakukoneen käyttäminenkin voi auttaa. Tunnetko esim. DuckDuckGo-hakukoneen, mikä ei tallenna tietoja käyttäjistä?

    Miksi näillä tilastoilla sitten on väliä? En freelancerina tee perinteistä markkinointia, vaan jaan osaamistani, mikä puolestaan tuo asiakkaita. Olen ollut jo useamman vuoden siitä onnellisessa tilanteessa, että töitä on riittämiin, ja enemmänkin, mutta ei se toki tarkoita, ettei mitään markkinointityötä enää tarvita.

    Päivitän ja julkaisen diasarjoja etenkin opetusalalla työskentelevien avuksi. Teen niiden eteen paljon työtä ja jos käyttäjät eivät niitä löydä, teen turhaa työtä. SlideShare on vuosien varrella tuonut dioilleni katsojia tuplasti sen määrän, mikä blogissani on ollut kävijöitä. Yksi miljoonien käyttäjien suuri palvelu tuo näkyvyyttä paremmin kuin tietyllä alalla suosittu yksittäinen blogi.


    Speaker Deckin ja AuthorSTREAMin haasteet


    Monia sovelluksia olen kokeillut ja vielä useampia tutkinut, mutta SlideSharelle sellaisena kuin se oli, ei ole korvaajaa. Verkosta puuttuu palvelu, missä jakaminen onnistuisi sujuvasti ja monipuolisiin tarpeisiin ja josta sisällöt myös löydettäisiin. Hyperlinkkien toimivuus olisi erittäin toivottavaa. SlideShareahan aikanaan verrattiin diasarjojen YouTubeksi. Ajattele, jos YouTube lakkautettaisiin - mistä etsisit videoita? Minne ne jakaisit? Miten ne löydettäisiin?

    Kumpikaan seuraavista peruskäytön osalta maksuttomista palveluista ei ole lähelläkään täydellistä, mutta parempiakaan en ole löytänyt. Molemmista löytyy minulle tärkeä ominaisuus: tiedostoja voi päivittää linkin muuttumatta.

    AuthorSTREAMin haasteita

    • Somessa tästä puhutaan SlideSharen seuraajana ja korvaajana, mutta katsojaluvut sitä kautta ovat järkyttävän vähäiset. Dioja ei täältä löydetä.
    • Kun päivittää diat, sen alla oleva esityksen sanallinen kuvaus ei muutu. 
    • Diasarjan vieressä näkyvä CC-lisenssikuvake ei näy oikein. 
    • Upotuskoodissa ei httpS-alkua, joten se ei toimi kaikilla sivuilla (S:n voi lisätä itse koodiin).
    • Hyperlinkit ei toimi jaettaessa pdf-muodossa. Dioina jaettaessa toimivat osittain, mutta diojen laatu on niin huono, ettei niin kannata jakaa.
    • Kertoo minulle yllättävän korkeita lukuja siitä, miten diasarjojani olisi palvelusta ladattu - en oikein usko niitä (esim. katsottu 91 kertaa, ladattu 50 kertaa, ei lainkaan tykkäyksiä).
    • Matleenan sivu authorSTREAMissa

    SpeakerDeckin haasteita



    Miten tästä eteenpäin?


    Olen kuulolla uusien palveluiden suhteen ja otan mielelläni vinkkejä vastaan. Jakamisen paikan tulee mahdollistaa vähintään tiedoston päivittäminen linkin/upotuskoodin muuttumatta ja jotenkin myös taata diojen löydettävyys. Näistä jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä ainakin peruskäytön osalta maksutonta palvelua, jotta sen käyttö voisi yleistyä opetusalalla. Jos palvelu ei tarjoa löydettävyyttä, se ei tuo lisäarvoja omaan pilvipalveluun tai blogiin. Kovasti toivon myös hyperlinkkien toimivuutta, mutta muuten toiveissa varmasti täytyy joustaa.

    Jatkan edelleen mainitsemani kolmen palvelun käyttämistä. Tosin edellä oleva yhteenveto siitä, miten huonosti diat SpeakerDeckistä ja AuthorSTREAMista löydetään kyllä sen verran järkytti, että laittaa taas miettimään, mikä tässä on järkevää työajan käyttöä.

    Koska jaan dioja useissa palveluissa ja toivottavasti aikanaan löydän yhden hyvin, lupaan, että tämän blogin koulutusdiojen sivulta löydät aina linkit uusimpiin ja ajoittain päivittyviin diasarjoihini, mutta myös viimeisimpien koulutusteni materiaaleihin.

    9.10.2019

    Dikata-koulutukset ja Twitter-tallenne

    Piirroskuva, missä oksalla istuu Twitterin logoa muistuttava sininen lintu ja laulaa.
    Twitterin logo sinilinnusta löytyy paljon versioita.
    Kuva: OpenClipart-Vectors, CC0, pixabay.com
    Tiesitkö, että DiKATA-hanke tarjoaa runsaasti maksuttomia ja kaikille avoimia digikoulutuksia? Suomen kesäyliopistojen yhteisen hankkeen motto on: "Digiosaaminen on uusi kansalaistaito".

    Hankkeen koulutukset järjestetään pääosin verkossa ja ne ovat katsottavissa myös jälkikäteen tallenteina. Kun osallistut verkkokoulutuksiin reaaliaikaisesti, onnistuu myös kysymysten tekeminen chatissa (ks. tulevat koulutukset). Sisältöinä löytyy mm. Office365 kotona ja koulussa, tietoturva, medialukutaito, somen palvelut, helppokäyttötominnot ja ajanhallinta.

    Kommentti 28.5.21: Toimimattomat linkit hankesivuille poistettu ja yksi uusi linkki lisätty.


    Tallenne ja päivitetyt ohjediat Twitterin käytöstä


    Bloggasin kesällä otsikolla 10 vuotta Twitterissä. Se on ollut minulle yksi tärkeimmistä somen palveluista koko tämän ajan. Löysin tällä viikolla Harto Pönkän tviitistä tuoreen laajan Audience Projectin raportin, missä kerrotaan somen käytöstä myös suomalaisten osalta: INSIGHTS 2019 App & social media usage. Sen mukaan suomalaisista 18 % käyttää Twitteriä ja heistä 43 %:lle se on pävittäinen työkalu, joskin vain 24 % jakaa sisältöä edes viikottain. Moni siis vain seurailee muita, mikä on toki ihan sallittua sekin. Raportin mukaan suomalaisten tärkeimmät syyt Twitterin käyttöön ovat uutiset (48 %), viihde (48 %), yritysten/brändien seuraaminen (35 %) ja ammatilliset verkostot (20 %) ja yhteydenpito ystäviin (13 %).

    DiKATAn tallenteista löydät tällä viikolta tekemäni tunnin Twitter-ohjeistuksen (mobiilaitteilla tarvitset kuuntelemiseen Puffin-selaimen). Alla ovat aiheeseen liittyvät diat ja YouTubesta voit katsoa aiemmin tekemäni minuutin animaation Vinkkejä uudelle tviittaajalle (ks. myös animaation uudempi versio (2021). Aloitan tallenteen Twitterin esittelyllä ja perusohjeilla. Jos kuuntelet koko tunnin tallenteen, pääset tutustumaan myös mm. moniin uudehkoihin ominaisuuksiin sekä Twitterin käyttäjille suunniteltuihin sovelluksiin. Tallenteesta puuttuvat dioista löytyvät esimerkit opetuskäytöstä.


    Mitä uutta Twitterissä?


    Listasin alle Twitteriä jo jonkin verran käyttäneille tiiviisti muutaman vinkin lähinnä uudehkoista ominaisuuksista. Näistä kerron tarkemmin diossa ja tallenteella.
    • Twitter on päättänyt kieltää ehdokkaiden vaalimainonnan ja mainonnan mielipiteisiin vaikuttamiseksi liittyen kansallisesti tärkeisiin lainsäädäntöhankkeisiin liittyen mm. ilmastonmuutokseen, terveydenhuoltoon, maahanmuuttoon ja verotukseen. Twitterin pääjohtajan Jack Dorseyn mukaan "päätöksen taustalla on kasvava huoli, joka liittyy koneoppimiseen perustuvaan viestien kohdentamiseen ja valeuutisiin". (Ks. esim. YLE uutiset /HaukkaLisätty 2.11.2019.
    • Voit valita, näetkö viestivirrassa ensin uusimmat vai suosituimmat sisällöt (se tähtimerkki viestivirran yläosassa).
    • Voit lisätä kuviin teksti- tai äänivasteen, jolloin viestisi ovat saavutettavia ja kuvien sisältö on ymmärrettävissä esim. ruudunlukuohjelmilla. Mahdollisuus lisätä tekstivaste täytyy ottaa erikseen käyttöön jokaisella laitteella Twitterin asetuksista. Se ei siis ole käyttäjäkohtainen ominaisuus.
    • Nykyisin saat Twitteriin helposti useamman käyttäjätilin, esim. oman ja organisaation tilin (plus-merkistä).
    • Pitkistä tviiteistä voi muodostaa viestiketjuja.
    • Tykkäykset ovat julkisia, kirjanmerkit näkyvät vain sinulle.
    • Hyvistä tviiteistä "palkitaan" ensisijassa uudelleentviittaamalla ne. Tällöin niihin voi halutessaan lisätä oman kommentin tai hashtageja.
    • Walls.io-palveluun voit luoda tapahtuman Twitter-seinän, ks esim. hashtagilla #dikatahanke merkityt tviitit. Tällaisia seiniä saa maksutta yhden kerrallaan, joten em. linkki toimii sen aikaa, kunnes tarvitsen palvelun toiselle hashtagille. 
    • Voit koota omia tai muiden tviittejä yhteen ns. hetket-ominaisuuden avulla. Nimestään huolimattta hetket jäävät pysyvästi näkyviin, ellet niitä poista. Hetkiin tuodaan kansikuva, otsikko ja johdantoteksti. Alta näet esimerkin aiheesta Diasarjoa digistä ja opetuksesta. Vastaavia, mutta monipuolisempia koonteja voit tehdä Wakelet-palvelulla (ks. koonti ITK2019-konferensista), mikä muistuttaa lakkautettua Storify-palvelua.


    Twitter vuorovaikutuksen välineenä

    Twitter on maksuton yhteisöpalvelu, jossa viestitään 280 merkin pituisten viestien eli tviittien (engl. tweet) avulla. Viesteissä on usein kuvia tai linkkejä. Perusajatuksena on julkinen keskustelu, vaikka tilin suojaaminenkin on mahdollista. Twitterin käyttöliittymä uudistui kesällä 2019 ja diasarja esittelee myös sen uusia ominaisuuksia. Diasarjasta löydät myös esimerkkejä Twitterin hyödyntämisestä opetuksessa.


    Podcast lisätty 19.10.2019

    Listen to "Twitter - kokemuksia ja vinkkejä" on Spreaker.

    12.9.2019

    ThingLink mukaan autiolle saarelle

    Bloggasin ThingLinkin uudistuksista huhtikuussa otsikolla Uudistus selkeytti ThingLink-sovellusta. Editori on nyt pienten päivitysten jälkeen entistä ehompi ja sisältöjen luominen on yhtä helppoa teet sitten interaktiivisia kuvia, tai videoita tai 360-sisältöjä.

    Kesän aikana ThingLink on päivittänyt (englanninkieliset) ohjeensa. Alla olevasta kuvasta löydät minun ohjeeni, joita päivitän usein. Niistä löydät tietoa myös viimeaikaisista pienistä uudistuksista. Elokuussa bloggasin Flipgrid-videochatista, jota voi hyödyntää tehdessään videoita ThingLinkiin. Nyt kehotan tutustumaan Microsoftin syventävään lukuohjelmaan (engl. immersive reader), jos et sitä vielä ole kokeillut. (Ks. myöhemmin tekemäni Syventävä lukuohjelma -video, 5:47 min).

    Syventävän lukuohjelman idea on hieno: halutaan tarjota oppimista ja ymmärtämistä tukevat työkalut kaikille osana käyttöliittymää, sen sijaan että erityistä tukea tarvitseville olisi omia erillisiä sovelluksia. Kokeile lukuohjelmaa avaamalla alle upotetusta kuvasta tagi esimerkiksi kohdasta "Mikä on ThingLink?". Näet oikealla kirjan & kaiuttimen kuvan. Klikkaa sitä, niin pääset kuuntelemaan tekstin. Kolmesta pikkukuvakkeesta löydät muitakin toimintoja. Voit esimerkiksi merkitä verbit omalla värillä, käyttää kuvasanakirjaa tai kääntää tekstin vieraalle kielelle. Tästä on innostunut etenkin moni opettaja, joka työskentelee maahanmuuttajien tai erityistä tukea tarvitsevien kanssa.

    ThingLink uudistaa (vihdoin!) myöhemmin syyskuussa vielä ryhmien ja sisältöjen hallinnan. Jatkossa oppijaryhmille luodaan kursseja, joista löytyvät mm. materiaalit, tehtävät, sisältöjen editointi, opettajan palaute ja arviointi sekä kuva- ja videokohtainen keskustelu. Sisällöt tullaan jakamaan omien tai jaettujen eli yhdessä muokattavien kansioiden kautta. Myös mobiilisovelluksen editori päivittyy pian. Aleksi Komu ThingLinkiltä pitää Ilona IT Oy:n kautta syksyllä webinaareja ThingLinkin käytöstä. Ne ja kymmenet muut maksuttomat webinaarit löydät myös tämän blogin webinaarikoonnista.

    Olin eilen kouluttamassa mm. ThingLinkiä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston eli Kpedun Video for Education 2020 -hankkeen opettajille. Koulutuspäivän päätteeksi totesimme, että tämä on sovellus, jonka voisimme ottaa autiolle saarelle (töpseli lataamista varten kuulemma löytyy). ThingLinkissä hienoa on, että sen avulla oppijat voivat tuottaa sisältöjä, mutta innostaa se monia opettajiakin.

    Alla on kolme esimerkkiä Kpedun opettajien luomista sisällöistä. Titta Uunila on tehnyt kuvan, missä esittelee oppilaitoksen äidinkielen valinnaiset opinnot. Katri Kulkki on tehnyt kuvan metsänviljelyn opiskelun avuksi. Se kehittyy vielä, kun Metsädigihankkeen porukka ideoi materiaalejaan lisää. Informaation lisäksi kuvaan on tuotu useita H5P-työkaluilla tehtyjä kyselyitä. Niitä voi tuoda ThingLinkiin linkillä tai tietyin rajoituksin myös upottaen.

    Kpedun Petri Ahoniemi puolestaan on tehnyt 360-kuvista ohjeita traktorin ohjaamoon. Kun opiskelijat perehtyvät niihin ennen käytännön harjoittelua, arvokas aika ohjaamossa saadaan käytettyä paremmin hyödyksi. Petri kertoo työnsä olevan pitkälti taitojen opettamista. Sähköiset työkalut kuten interaktiiviset videot auttavat etenkin tietopuolisen osuuden saamista mukaan opetukseen. Kun sisällöt on linkittämisen sijaan upotettu ThingLinkiin, sieltä ei niin helposti hairahduta surffaamaan muille nettisivuille.

    Tein hiljattain ThingLink-ohjeilleni alle upotetun ja tästä linkistäkin löytyvän kuvan, jota tulen myös päivittämään. Kuvasta löydät esittelyn ja ohjediojen lisäksi esimerkit kustakin neljästä sisältötyypistä sekä esittelyn uuden editorin viidestä neljästä layoutista (kommentti 29.9.19: videon ja upotuskoodin layoutit on yhdistetty).

    9.9.2019

    360-video Madeiran levadoilta

    Olin heinäkuussa puolisoni kanssa Madeiralla. Sen verran työt kulkivat mukana, että kuvasin siellä materiaalia harjoitellakseni 360-videoiden editointia ja jakamista. Alimpana alle upotetulla videolla (7:48 min) kerron Madeirasta ja sen vaellusmaastoista, tekstissä jaan kokemuksiani editoinnista. Videon kehno laatu johtuu Ricoh Theta S -kamerasta. Se on vuoden 2015 malli, joka soveltuu videoita paremmin 360-kuvien ottamiseen. Lisäksi laatu huononi selvästi YouTubeen lataamisen myötä.


    Madeiran saariryhmä


    Tuliperäinen Madeira on tulivuorenpurkauksesta muodostunut saariryhmä, joskin vain kaksi saarista on asuttuja. Madeira on tunnettu kukkaloistosta ja vaellusmaastoista. Se kuuluu Portugaliin, joka on maailman ainoa valtio, jolla on maata kolmen mannerlaatan alueella: Euraasiassa ja Afrikan (Madeira) ja Etelä-Amerikan (Azorit) mannerlaatoilla. Madeira sijaitsee Atlantilla 1000 km Lissabonista lounaaseen, vain reilu 400 km Kanarian saarilta. Sen korkein vuori Pico Ruivo kohoaa 1862 metrin korkeuteen. Saaren rinteet ovat erittäin jyrkkiä. Tasaista on vain lentokentällä ja kuulemma myös jalkapallokentällä.

    Video kertoo reissumme niistä hetkistä, jolloin 360-kamera tuli kaivettua repusta esiin. Se tapahtui pääosin kulkemillamme vaellusreitillä. Meillä oli mukana Rolf Goetsin Madeiran retkeilyopas (2013), mutta kirjasta on julkaistu jo uudempikin versio. Ensimmäinen vaelluksemme oli Nousu Cabo Girãolle (kirjassa reitti 2). Toisena oli Ribeiro Frio - Portala -reitti (numero 19), jota loppumatkasta muutaman kilometrin eksymisellä pidensimme. Kolmantena oli Lido, Funchal - Câmara de Lobos (reitti 60 englanninkielisessä oppaassa). 

    Osallistuimme myös Leena Sivulan opastamalle retkelle saaren pohjois- ja keskiosiin. Saarella pitkään asuneena hän osasi kertoa todella mielenkiintoisia tarinoita ja saimme hyvän katsauksen elämään Madeiralla. Erityisen mielenkiintoinen oli vierailu banaaniviljelmälle.


    Theta+ sovellus 360-sisältöjen editoinnissa

    Ricoh Theta -kameroilla otettujen kuvien ja videoiden katsomiseen ja käsittelyyn on saatavilla maksuttomia Ricohin omia sovelluksia sekä mobiililaitteille että pc-koneille. Niistä kerroin tammikuun blogijulkaisussani otsikolla Ricoh Theta: katso, jaa ja editoi sisältöjä. Moni sovelluksista toimii muillakin 360-kameroilla otettujen sisältöjen kanssa.

    Mobiilisovelluksista Basic App tarvitaan, jos haluaa ottaa kuvia tai videoita mobiililaitteen kautta. Se mahdollistaa samalla mm. valotuksen säätämisen ja sen, ettei itse tarvitse olla aina käsivarren mitan päässä kamerasta. Theta+-sovelluksella voi tehdä kuvien ja videoiden muokkausta, mutta usean videoklipin yhdistäminen sillä ei onnistu. Sovelluksella voi tehdä myös 360-kuvista lyhyitä animaatioita. Alla esimerkki Porto Monizista. Aiemmin tein samankaltaisen animaation Câmara de Lobosin kylästä ja Ribeiro Friosta.




    Editoin 360-videon Adobe Premier Elementsillä

    Kommentti 4.11.21: Tällä hetkellä Adoben mukaan Elementsillä ei voi editoida 360-videoita, vaan siihen tarvitaan kalliimpi täysversio Premiere Pro. Editointi onnistuu myös maksuttomallaa DaVince Resolvella. Nämä kaikki ovat opettelua vaativia ja erittäin monipuolisia sovelluksia.

    Esimerkiksi DoubleX on julkaissut tuoreen vertailun maksuttomista 360-videoeditointisovelluksista, joiden peruskäyttö onnistuu ilman kirjautumista. Itse päädyin lopulta käyttämään Adobe Premier Elementsiä, joka on minulle ennestään tuttu lähinnä omien koti- ja matkavideoiden editoinnista. Se on koneelle ladattava maksullinen ohjelma ja vaatii perehtymistä. 360-videoiden kanssa saa varautua myös siihen, että koneelle joutuu asentamaan erilaisia pikkukilkkeitä. Ohjeita tuli matkan varrella etsittyä verkosta ja useampaan haasteeseen etsimme ratkaisua myös yhdessä puolison kanssa. Johonkin toiseen hetkeen jää oikeasti helpon ja yksinkertaisen 360-videoeditorin kokeilu. Sellaisen, joka olisi yhtä helppo kuin lukuisat videosovellukset, joita usein koulutuksissani pidän esillä (ks. koulutusdiojen ja ohjeiden blogisivu).

    360-videon editointi onnistuu Premier Elementsin uudemmilla versioilla ja tapahtuu hyvin samaan tapaan kuin tavallistenkin videoiden editointi. Editoidessa näkee 360-videon litteänä kuvana, joten tallensin sen välillä videotiedostoksi voidakseni katsoa sitä oikeana 360-videona. Elements mahdollistaa teknisesti vaikka mitä ja omastakin videosta tiedän monta asiaa, mitkä olisi voinut tehdä paremmin, jos siihen olisi käyttänyt vielä enemmän aikaa.


    360-videot YouTubessa: jakaminen ja katsominen


    Videon lataaminen YouTubeen onnistui hyvin Googlen omia ohjeita seuraten. Myös Ricohilla on aiheesta omat ohjeet. YouTube suosittelee "lataamaan 360 asteen videot (tasavälisen lieriöprojektion muodossa ja kuvasuhteella 2:1) resoluutiolla, joka on vähintään 7 168 x 3 584 ja enintään 8 192 x 4 096 pikseliä".

    Ricoh Theta S -kameran maksimiresoluutio videokuvalle on 1920 x 1080. Tämä selittää osaltaan alla olevan videon kehnoa laatua, joka vielä heikkeni selvästi YouTubeen lataamisen yhteydessä. Kuva on silminnähden parempi, kun katson videota suoraan omalta koneeltani. Theta S toimii hyvin 360-kuvien kanssa, mutta videoille suosittelen uudempaa mallia. Tässä vertailun vuoksi Ricohin oma Theta S:llä kuvattu demo.

    Kun katsot 360-videoita YouTubesta, vain uudet selaimet näyttävät ne 360-videoina. Videot sopivat hyvin katsottavaksi myös mobiililaitteen YouTube-sovelluksella. Silloin huono resoluutio ei häiritse niin paljoa ja toisaalta voi valita erilaisia näkymiä, esim. pyörittääkö videota sormella vai valitseeko näkymän, missä itse kääntyy siihen suuntaan, mitä haluaa katsoa. Valitsemalla virtuaalilasien kuvakkeen, saa molemmille silmille oman näkymän. Tällä hetkellä nähdäkseni parhaat ja edullisimmat (2 €) pahviset virtuaalilasit voi ostaa Teknik Magasinetiltä. Gigantti kertoi lopettavansa pahvilasien myynnin ja Clas Ohlsonin 3 € lasit ovat niin pienet, että eivät useinkaan toimi hyvin silmälasien kanssa, mutta voivat toisaalta koon vuoksi olla lapsille juuri sopivat.


    30.8.2019

    Aikuiskouluttaja digimaassa

    Raatihuoneen iso sali on täynnä vieraita, takana näkyy Ahjolan orkesterin soittajia ja katossa roikkuu valtavan kokoinen kristallikruunu.
    Vapaan sivistystyön päivien osallistujat kutsuttiin
    Tampereen Raatihuoneelle cocktailtilaisuuteen.
    Valtakunnalliset vapaan sivistystyön päivät ovat koonneet 300 henkeä Tampereelle teemalla Koulutus, työ ja tulevaisuus. Päivän mielenkiintoisista teemoista löytyy muistiinpanoja ja kommentteja ainakin Twitteristä tunnuksella #VSTpäivät2019. Alle on koottu perjantain työpajani linkkejä sekä diaesitys. Mukana myös muutama maksuton koulutusvinkki Kuopiossa, Tampereella tai muuallakin.

    Aikuiskouluttaja digimaassa: animaatiot, kuvatarinat ja trendit

    • AnswerGarden opetusteknologian trendeistä (Yksi asia yhteen viestiin. Voit vastata monta kertaa, myös työpajan jälkeen.)
    • TextingStory (Android, iOS
    • Flipgrid (pcAndroidiOS) Voit katsoa julkisia alustoja ilman kirjautumista (esim. Digiosalliseksi-Flipgrid), mutta videon tallentaminen edellyttää tunnistautumista Googlen tai Microsoftin tunnuksilla. 
    • Biteable: Toimii selaimella kaikissa laitteissa. Maksutta voi luoda 10 animaatiota valmispohjista eli käytännössä lähinnä tekstiä muokkaamalla. Monipuolisempaan työskentelyyn esim. Powtoon, joka toimii vain  pc-koneella. 
    • Adobe Spark Video (pc, iOS). Kuvatarinoiden luomiseen ja videoeditointi lyhyistä videoklipeistä. 

        Päivittyviä ohjeita ja tuoreita bloggauksia


        Digikoulutusta mm. vapaan sivistystyön toimijoille

        • Kuopiossa Digipedagogiikan ajankohtaiskoulutus vapaalle sivistystyölle 3 op (21.10. alk.) Lue lisää ja ilmoittaudu.
        • Em. koulutukseen voidaan syksyn aikana lisätä rinnakkaisryhmä min. 15 henkilölle jossain muualla. Esim. yksi päivä tai kaksi iltapäivää. Koulutuksen webinaarit Twitteristä ja Bloggerista ovat yhteisiä Kuopion ryhmän kanssa ja ne voi katsoa myös tallenteina. Tule juttelemaan tai ota yhteyttä!
        • Kesäyliopistojen DiKATA-hankkeen koulutukset ovat pääosin verkossa. Minä vedän Twitteristä koulutuksen Tampereella ma 7.10. klo 16.30.

        26.8.2019

        Flipgrid - videochat opetuskäyttöön

        Jatkossa Flip toimii vain osana Teamsia, ei enää itsenäisenä sovelluksena. Näin ollen alla olevat esimerkkini lakkaavat pian toimimasta. Flipin käyttö Teamsin kautta edellyttää organisaatioissa, että pääkäyttäjä on sallinut Flipin käytön. 

        Voit ladata Flip-videot talteen 30.9.2024 mennessä tai siirtää ne Padletiin ja käyttää sitä Flipin sijaan. Lue lisää Jambord lakkautetaan ja Flip rajoittuu Teamsiin -bloggauksesta. 

        Blogikirjoitusta on päivitetty viimeksi 1.8.2024.


        Flip (6/2022 asti Flipgrid) on Microsoftin omistama maksuton palvelu, jota saa nykyisin käyttää myös esim. harrastuksiin tai perhepiirissä eikä vain opetukseen, kuten säännöt alunperin määrittelivät. Sen avulla opettaja voi luoda verkkoalustan, missä keskustellaan lyhyiden videoviestien tai äänitiedostojen avulla eri teemojen alla. 

        Opettaja voi lisätä keskusteluteemojen alkuun paitsi tekstiä ja oman videokommentin, myös vaikka Kahoot-kyselyn tai Adobe Express -videon. Opettaja voi määritellä teemakohtaisesti mm. videoiden pituuden (15 sek - 10 min) sekä saavatko muut kommenoida niitä.

        Flipiä voi käyttää itsenäisesti tai lisätä sen Teamsin kanavalle (jos pääkäyttäjä sen mahdollistaa). Videoita voi upottaa myös Flipin ulkopuolelle. Esimerkiksi ThingLinkin (ks. ohjeet) videotagiin saa tuotua YouTuben ja Vimeon ohella videoita Flipistä.

        Flipin ohella mm. ThingLinkissä ja Teamsissa on käytettävissä syventävä lukuohjelma eli Immersive Reader (ks. ohjevideo 5:47 min). Se tarkoittaa, että haluttaessa sovellus lukee ja jopa kääntää tekstin. Lisäksi se tarjoaa työkaluja niille, joille lukeminen on vaikeaa. Tällöin voi käyttää esim. lukiviivainta, tavutusta, kuvasanakirjaa tai merkitä sanaluokkia eri väreillä. Flip kertoo verkkosivullaan olevansa saavutettava.

        Sumennettu ja rakeinen kuva opettajasta. Kuvan päällä on tarroja ja kynällä piirretty sydän.
        Flipin kameraan on tuotu erilaisia filttereitä,
        joilla saa kasvot sumennettua, jos ei halua jakaa
        itsestään hyvälaatuista videokuvaa.

        Merkittävin Flip-kritiikki liittyi alussa haluttomuuteen jakaa videolla omaa naamakuvaa. Mobiililaitteella on helppo kuvata muutakin, mutta läppärillä se vaati vähän vaivaa. Sittemmin kameraan on lisätty mm. filttereitä, joilla oman videokuvan voi eri tavoin sumentaa. Lisäksi videolle saa taustakuvia ja erilaisia materiaaleja kuten kuvia, oman näytön tai muistilappuja. Nykyisin oman kuvan voi pienentää kulmaan, jolloin päähuomion saa esitettävä materiaali. Videokuvan voi myös kokonaan piilottaa.

        Flipille on helppo ideoida monia käyttötarkoituksia kieltenopetuksesta oman projektityön esittelyyn ja ryhmän tutustumisesta vaikuttamiseen. Flip sopii myös vuorovaikutukseen yli maa- ja kielirajojen - tai vaikka viittomakieltä käytettäessä. Alla on esimerkki ammattikorkeakoulusta ja sen jälkeen löydät demoympäristön ja päivittyvät ohjediat.

        HUOM: Flipgrid muodostaa käyttäjätiedoista henkilörekisterin eli järjestelmään sovelletaan GDPR:ää. Flipgrid kertoo noudattavansa Privacy Shield menettelyjä, mutta koska palvelimet sijaitsevat EU.n ulkopuolella USA:ssa, tulee oppijoita/huoltajia informoida tästä ja heiltä tarvitaan lupa palvelun käyttöön. Näin ollen oppijoita ei voida velvoittaa käyttämään Flipiä. (En tiedä, miten tilanne mahdollisesti muuttuu syksyn 2024 muutosten myötä, kun Flip toimii vain Teamsin kautta.)


        Rekrytointia videomuodossa


        Minttu Merivirta on käyttänyt Flipgridiä Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden opetuksessa. Harjoituksessa opiskelijaryhmät eli ns. tiimiyritykset laativat ensin työpaikkailmoitukset videomuodossa. Sen jälkeen kukin opiskelija kävi jättämässä oman työhakemuksen videomuodossa. Lopuksi tiimiyritykset kävivät läpi heille jätetyt hakemukset ja keskustelivat siitä, mihin he työnantajina kiinnittivät eniten huomiota.

        Merivirta koki työskentelyn onnistuneeksi ja Flipgridiä oli helppo käyttää, kun videoiden editointia tai siirtämistä laitteelta toiselle ei tarvinnut tehdä. Koska video tuli äänittää yhdellä otoksella, oli käsikirjoitus tärkeä. Opettaja voi määritellä videon keston, joten tiivistäminenkin nousi yhdeksi taidoksi. 

        Kannattaa lukea tämä ja 24 muutakin hienoa esimerkkiä verkkototeutuksista LOVO – Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut -hankkeen julkaisusta Innostusta verkkotyöskentelyyn. Julkaisun ovat toimittaneet Arkko-Saukkonen & Saloniemi 2018. 



        Kokeile nyt oppijan roolissa 


        Jos haluat katsoa Flipiä selaimella, avaa se tästä linkistä: Digiosalliseksi-niminen Flip-ryhmä. Jos käytät mobiililaitetta, ohjeistaa em. sivu avaamaan tai lataamaan mobiilisovelluksen viimeistään silloin, kun yrität tallentaa uuden videon. Ryhmän (group) tällä hetkellä neljän teeman (topic) sisällöt eivät enää näy kirjautumatta, sillä tällaiset ryhmät on keväällä 2021 lakkautettu. Pääset tutustumaan palveluun tunnistautumalla Microsoftin tai Googlen tunnuksilla (oma tai oppilaitoksen). 




        Kokeilin podcastin tekemistä ja toisen jakson teemana on tämä bloggaus (lisätty 23.9.19) 


        Listen to "Flipgrid - videochat opetuskäyttöön" on Spreaker.
        -  -  -  -  -
        Tämä blogijulkaisu on päivitetty ja muokattu kopio TAMKin koordinoiman Digiosalliseksi-hankkeen (2016-2018) blogikirjoituksestani 11.12.2018 (CC BY-SA). Sillä oli lukijoita yli tuplasti verrattuna hankeblogin toiseksi suosituimpaan julkaisuun.