28.11.2024

Napkin visualisoi tekstisi

You can listen to this blog post as an AI-generated podcast: Napkin app turns your text into visuals (9 min). The podcast was created using Google NotebookLM AI. It has used the text and video below as a source material.

Tämän syksyn suurimmat WAU-elämykset tekoäly on tarjonnut minulle Napkin ja NotebookLM-sovellusten myötä. Notebookilla olen jo tehnyt monta englanninkielistä podcastia omista materiaaleista. Löydät ne AI-podcasts from Matleena Laakso's materials -soittolistalta. 

Napkin-sovelluksen löysin marraskuun alussa Suomen eOppimiskeskus ry:n virtuaalisilta aamukahveilta, missä Lauri Ylä-Jussila löytöään esitteli. Siitä asti olen tästä kokemusta kerännyt, tätä monissa tekoälykoulutuksissa esitellyt ja yrittänyt löytää aikaa tähän blogikirjoitukseen. Edellistä bloggausta kirjoittaessani en tätä vielä tuntenut, vaikka sen teemana oli Oppimisprosessin visualisointi.

Napkin on vielä beta-vaiheessa ja kaikille maksuton. Toistaiseksi kirjautuminen onnistuu Google-tunnuksin ja sähköpostilla (lausetta täydennetty julkaisuviikolla). Suosittelen ottamaan Professional Plan -lisenssin, niin saat kaikki herkut käyttöösi. Kun maksullinen lisenssi aikanaan julkaistaan, voit vaihtaa maksuttomaan. Käyttöehtojen mukaan saat julkaista ja käyttää luomaasi sisältöä, myös kaupallisesti. Ehkä on paikallaan muistuttaa, että mitään salaista tai henkilötietoja ei näihin verkon maksuttomiin pilvipalveluihin ole syytä viedä. Käyttöehdot voivat vielä muuttua ja organisaatiolisenssin myötä tullee tietoturvaankin lisää suojaa.

Sovelluksella voi visualisoida tekstiä kahdella tavalla: generoimalla tekstiä tekoälyllä ja sitten visualisoimalla sen tai tuomalla sinne omaa tekstiä visualisoitavaksi. Olen itse innostunut etenkin jälkimmäisestä. Kun olen jo jonkun asian miettinyt ja tiivistänyt listaukseksi, Napkin aika kivasti sen visualisoi. Näin saa hyvään pohjan, joka on toki aina vaatinut myös omaa muokkaamista etenkin tekstin osalta. Olen käyttänyt tätä toistaiseksi lähinnä paljon tekstiä sisältävien diojen visualisointiin. Luodut kuvat saa talteen eri tiedostomuodoissa ja niitä voi jakaa myös linkin avulla muille katsottavaksi, kommentoitavaksi tai muokattavaksi. 

Jo tällainen käyttö on hyödyllistä, mutta erityisesti minua kiehtoo tässä ja NotebookLM:n podcasteissa se, miten tekoäly muokkaa ja tulkitsee minun omia tekstejä tai muita materiaaleja. Parhaimmillaan tekoälyn tulkinnat ovat auttaneet minua oivaltamaan jonkun uuden näkökulman esillä olleeseen teemaan. 

Alla näytän Napkinin toimintaa videolla (7:55 min, tekstitetty). Videon alla on kolme sovelluksella tehtyä kuvaa tekoälyyn liittyen. Napkin ei tarjoa tekstivasteita, vaan ne pitäisi tehdä itse. Kuvissa on melko paljon tekstiä, noin 10 elementtiä jokaisessa, joten ihan kerralla niitä ei saa kopioitua. Nyt jätän tekstivasteet poikkeuksellisesti tekemättä, mutta pyynnöstä voin ne myöhemmin lisätä. 
     




1.11.2024

Oppimisprosessin visualisointi

Puinen kulkuväylä usvaisen metsämaiseman halki.
Oppimisprosessin metaforana käytetään
usein polkua, tietä tai matkaa.
Kuva: Pexels, pixabay.com.
Miten oppimisprosessia voi visualisoida, miksi niin kannattaa tehdä ja millä työkaluilla se onnistuu? Näitä teemoja käsittelen alla olevalla videolla (25 min) ja välillä lipsun laajemminkin visualisointiin opetuksessa. Videossa on kolme osaa: oppimisprosessit, visuaalisuus ja visualisoinnin työkalut. Selostukseni taustalla vaihtelevat diat ja selaimella näytettävät esimerkit.

Voit kuunnella blogijulkaisun ja sen videon sisällön myös Google NotebookLM -tekoälysovelluksen koostamana podcastina. Podcast on englanninkielinen, mutta jaoin sen YouTubeen, jotta voit valita automaattisen käännöksen haluamallesi kielelle.


Videolla mainitut lähteet, työkalut ja esimerkit





Kootut selitykset


Olen pienellä roolilla mukana TAMKin OPH-rahoitteisessa TRIPEDA II - Laatua pedagogiseen suunnitteluun -koulutushankkeessa. Tein videon kyseisen ryhmän tarpeisiin, mutta työmäärä taas jotenkin paisui resursoidusta, joten päätin jakaa videon julkisesti. 

Video on tehty vain yhdellä otolla, joskin neljässä osassa. Jos olisi aikaa, tekisin uusintaoton kerralla. Varsinkin kun vähän takkuan näytön tallentamisen vaihtoehtojen kanssa, kun olen TUNIn linjauksen mukaan (ehkä) vaihtamassa ScreenPalia Clipchampin editoriin. Editointi Clipchamp sopii erinomaisesti, mutten ole tyytyväinen sen ruudunkaappausvideoiden kaikkiin ominaisuuksiin, mutta jatkan harjoittelua.

Videon dead line oli eilen ja se oli monestakin syystä erittäin kiireinen päivä. Tekstittäminen ja jakaminen ensin YouTubeen ja sitten tehtävän kera myös HowSpaceen meni yöhön. Tämän bloggauksen viimeistelin ja julkaisin vasta aamulla. Onneksi tuli lisäaikaa ITK-esityksille! Call for Papers -vaihe on saanut jatkoaikaa tiistaille 5.11.2024 klo 24 asti. Nyt kaikki tekemään hienoja ehdotuksia Suomen tärkeimpään digipedagogiikan ja tekoälyn opetuskäytön konferenssiin, joka järjestetään Tampere-talossa 23.-25.4.2025.

26.10.2024

H5P: Lumin muutokset ja tekoäly luonnostelun apuna

Videon kansikuva, missä tekstinä H5P: Lumin muutokset ja tekoäly luonnostelun apuna. H5P: Changes in Lumi app and AI for drafting H5P content.
Tekoälyllä blogipostauksesta
tehdyn podcastin kansikuva.
Voit kuunnella blogijulkaisun ja sen kahden videon sisällön Google NotebookLM -tekoälysovelluksen koostamana podcastina. Pyysin sovelluksesta podcastia henkilöille, jotka jo tuntevat H5P-työkalut. Podcast on englanninkielinen, mutta jaoin sen YouTubeen, jotta voit valita automaattisen käännöksen haluamallesi kielelle. Kerron NotebookLM:stä sovelluksesta tulevassa blogijulkaisussa.

- - - - -

H5P pitää sisällään noin 60 erilaista työkalua verkkosisältöjen ja automaattisesti tarkastuvien tehtävien tekemiseen. Tässä kerron lyhyesti ja näytän perusteellisemmin videoilla tekoälyn käytöstä H5P-sisältöjen luonnostelussa ja Lumi-sovelluksen uudistuksista. Saksalaisen Lumin uudistukset vaikuttavat vain niihin, joilla ei ole omaa tai työpaikan verkkoympäristöä, minne avoimen lähdekoodin H5P-työkalut on asennettu. H5P:stä kerron tarkemmin H5P-blogisivulla, mistä löydät runsaasti ohjeita ja esimerkkien avoimen Moodle-kurssin.

Tekoäly apuna H5P-sisältöjen luomisessa


Tekoälysovellukset ovat mainioita apureita sisältöjä luonnosteltaessa. Hyvillä kehotteilla voit ideoida ja luoda sisältöjä, jotka saat kopioitua suoraan H5P:n tekstimuotoiseen editoriin niiden tehtävien osalta, missä se on käytettävissä. Kokeile vaikka muutamalla tämän Course Presentation -esityksen kehotteella. Voit käyttää esim. ChatGPT- tai Copilot-sovelluksia. 

Tekoäly löytyy sisäänrakennettuna vain maksullisesta h5p.comin Smart Imports -työkalusta. Se analysoi tekstit ja osaa tehdä kahdeksan eri sisältötyyppiä lähinnä käsitteiden harjoitteluun. Se ei toimi suomenkielisillä materiaaleilla.

 


Lumi tarjoaa maksutta enää työpöytäsovelluksen 


Oppilaitoksissa H5P-työkaluja käytetään useimmiten niin, että ne on asennettu Moodleen, toisinaan myös WordPressiin tai muihin ympäristöihin. Saksalaista Lumi-sovellusta tarvitset vain, jos sinulla ei ole käytössä H5P-työkaluja tukevaa ympäristöä. 

Lumi-sovelluksen selainversio on muuttunut maksulliseksi. Sitä voi kyllä kokeilla ensin 30 päivän ajan. Hinta edullisemmalla lisenssillä on noin 6 €/kk, mikä on huomattavasti H5P.comia edullisempi. Selainversion etuna on sisältöjen kätevä jakaminen suorana linkillä.

Työpöytäsovellus tarjoaa yli 40 työkalua ja se on jatkossakin maksuton. Tällöin jakaminen tulee tehdä HTML-tiedostona tai Scorm-pakettina. Näistä kerron lisää alla olevalla videolla.

Täydennystä videon sisältöön (lisätty & muokattu julkaisua seuraavan 2 pv aikana)

Olen käyttänyt Lumia etenkin sellaisten uusien sisältötyyppien testailuun, joita ei omista verkkoympäristöistäni vielä ole löytynyt. Lumi on toiminut jakamisen paikkana myös silloin, kun H5P-sisällön siirtäminen verkkoympäristöstä toiseen ei ole onnistunut niiden eri H5P-versioiden vuoksi. Nyt huomasin, että vastauksina näihin molempiin haasteisiin on sisältöjen tuominen Lumin työpöytäsovelluksesta Moodleen Scorm-pakettina. 

Tehtyäni alla olevan videon otin Lumin selainversioon tekemäni esimerkit talteen H5P-tiedostoina. Sitten avasin niistä tärkeimmät yksi kerrallaan työpöytäsovelluksella ja tallensin ne Scorm-paketteina ja jaoin avoimella Moodle-kurssillani. Kun Moodleen ja joihinkin muihinkin verkkoympäristöihin lisää uutta sisältöä, valikosta löytyy tämä mainittu Scorm-paketti. 

Scorm-pakettina jakaminen mahdollisti myös sen, että pystyin määrittelemään mm. suorituskertojen määrän. Niitä voi antaa harjoittelua varten rajattomasti tai määrittää vaikkapa kolme yritystä, joista huomioidaan esim. keskiarvo tai paras tulos. Tämä viittaisi siihen, että Scormina tuoden käytössä ovat ilmeisesti Moodlen oman H5P-lisäosan ominaisuudet, eivät H5P:n tekemän lisäosan, jota yleensä suosin. 

Videolla näytän, miten H5P-sisällöt voi jakaa HTML-tiedostoina. Kun testailin sitä enemmän, huomasin, että se ei aina toimi enkä tiedä miksi. Liittyykö se tehtäviin, joissa on runsaasti mediatiedostoja? Kerro, jos sinulla on selitys ja ehkä ratkaisukin tällaisten tiedostojen jakamiseen. Kysymys nousi esille koulutuksessa, missä muutama halusi jakaa sisältöjä Lumista ThingLinkiin. Tein demoja varten Vastauksia ThingLink-kysymyksiin -ThingLink-kuvan. Siellä on esitelty kolme tapaa jakaa H5P-sisältöjä, joista kuvan kolmas eli C-vaihtoehto välillä toimii ja välillä ei.


6.10.2024

Tekoäly opetuksessa -työpaja

Kuva aurinkoisesta syysmetsästä hotellin terassilta, puiden välissä sumua. Päällä teksti: Tekoäly opetuksessa -veso Leppävirralla.
Päivä on aurinkoinen syyspäivä.
Kuva on otettu Vesileppiksen terassilta.
Kuuntele blogijulkaisun sisältö Google NotebookLM -tekoälysovelluksen koostamana podcastina. Se on englanninkielinen, mutta voit valita suomenkielisen tekstityksen. Kerron sovelluksesta tulevassa blogijulkaisussa. 
- - - - -

Soisalo-opisto järjesti lauantaina 5.10.2024 monipuolisen veso-päivän Leppävirran, Varkauden ja Pieksämäen perusopetuksen opettajille. Kolme vuotta sitten kokosin työpajojeni materiaalit blogijulkaisuun Verkon osallistavat työkalut.

Nyt työpajojeni teemana oli tekoäly opetuksessa. Parhaat lähteet teemaan ovat seuraavat kolme - ja toki tätä blogiakin kannattaa seurata 😀.

Nykyinen generatiivinen tekoäly on vielä kovin uutta. Suurin osa sovelluksista on julkaistu ChatGPT 3.5. version julkaisun jälkeen eli vapaan kahden vuoden sisällä. Moni sovellus on tarjolla vasta beta-versiona, osasta on tarjolla jo Premium-versio kuluttajille ja osasta yrityksillekin. Siihen on vielä matkaa, että meillä olisi laaja tarjonta EU:n tietosuojasäädöksiä noudattavia ja alaikäisillekin sopivia sovelluksia.

Työpajassa kokeilimme mm. seuraavan kaltaista työskentelyä, missä oppijoiden ei tarvitse kirjautua ja missä opettaja käyttää tekoälyä yhdessä ryhmän kanssa. Aloitimme luomalla sanapilvet siitä, mitä kaikkea ryhmä aikoo tehdä syyslomalla (aamupäivän ja iltapäivän ryhmä). 

Seuraavaksi kopioin vastaukset ja pyysin tekoälyä tiivistämään ja luokittelemaan vastaukset. Tämän jälkeen kerroin, että opettajien työ on varsin vaativaa, sisältää paljon haastavia vuorovaikutustilanteita eikä ilta- ja viikonlopputöitäkään voi välttää. Kysyin millaiset aktiviteetit tukisivat parhaiten työstä palautumista ja antaisivat voimia loppusyksyyn. Näin siis saatiin tekoäly keskustelemaan ryhmän vastausten kanssa. 

Kuvass on mm. sänky, kitara, kirjahylly ja tekstiä liittyen syysloma-aktiviteetteihin.
ChatGPT-sovelluksen luoma kuvituskuva
käymästämme keskustelusta. 
Tekoälysovelluksia voi pyytää tiivistämään vastaukset tai ehdotukset esim. 200 merkin kehotteeksi laulun luomista varten. Tässä kaksi esimerkkiä, jotka tein Suno-sovelluksella. Esittelin sitä aiemmin Tekoäly loi laulun blogistani -kirjoituksessa. 

Lopuksi pyysin tekoälyä kokoamaan keskustelun kuvituskuvaksi tähän kirjoitukseen. Tällainen sisällön muuntaminen ei muotoihin onnistuu helposti monilta tekoälysovelluksilta. Samoin tekstin kääntäminen tai muuttaminen selkokielisemmäksi. Uutta on Google NotebookLM:n kyky tehdä tarjotuista materiaaleista englanninkielisiä podcasteja.

Jos tekoäly on sinulle vielä ihan uutta, suosittelen kirjautumaan Microsoft Copilotiin. Ilman kirjautumistakin pääset sitä vähän kokeilemaan, mutta kirjautuen onnistuvat pidemmät keskustelut ja voit luoda mm. kuvia. Käyttö on äärimmäisen helppoa. Kirjoita tai kerro ääneen, mitä haluat ja missä muodossa. Kuvia teet samalla tavoin kuin luot tekstiäkin, kirjoittamalla tai puhumalla lauseita, esim. tee kuva opettajasta, joka rentoutuu syyslomalla kävellen aurinkoisessa lokakuisessa metsässä. Tekoälyn hyöty sinulle riippuu pitkälti taidostasi luoda kehotteita. Sitä oppii harjoittelemalla ja oppimalta muilta. Vinkkejä löydät myös alle upotetusta diasarjasta.

19.9.2024

Kolme tekoälysovellusta: Mizou, TurboScribe ja Vidnoz

Kuvitus kolmesta tyylitellystä hahmosta, jotka on merkitty nimillä Mizou, TurboScribe ja Vidnoz. Hahmot ovat kahden henkilön yläpuolella, jotka työskentelevät työpöydän ääressä kannettavan tietokoneen kanssa, ja joita ympäröi elävä ulkoilmatausta, jossa on merkittäviä maamerkkejä.
Kuva on luotu tekoälyllä
(ML / Copilot, DALL·E 3).
Kuuntele blogijulkaisun sisältö Google NotebookLM -tekoälysovelluksen koostamana podcastina. Se on englanninkielinen, mutta voit valita suomenkielisen tekstityksen. Kerron sovelluksesta tulevassa blogijulkaisussa. (Lisätty 2.10.24)
- - - - -

Tässä bloggauksessa esittelen kolme tekoälysovellusta. Mizou on tehty opettajille, jotta he voivat luoda helposti chatbotteja oppijoilleen. TurboScribe on erinomainen videoiden tekstittäjä, mutta voi sillä muutakin tehdä. Vidnozin avulla voi luoda videoita itsensä kloonaten tai avatarten avulla.

Kaksi ensin mainittua löysin valmistellessani eilistä webinaaria LUKKI-hankkeelle. Joe Dale esitteli sovellukset British Councilin webinaarissa: How can AI enhance personalised English learning? (57 min). Dalen ylläpitämästä Language Teaching with AI -Facebook-ryhmästä löytyy runsaasti muitakin tallenteita ja usein myös tekstipohjainen tiivistelmä niiden keskeisestä annista.

Kokosin tämän viestin loppuun eilisen ukion kieltenopetuksen LUKKI-hankkeen webinaarin linkit. Esitysdiat näet tästä: Tekoäly tukiälynä kieltenopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisää vinkkejä löydät kieltenopetuksen Padlet-muistitaulusta ja tekoälyn opetuskäytön linkkivinkkien Padletista


Mizou

Mizou on tarkoitettu opettajille chatbottien tekemiseen. Teistä ihan jokainen osaa niitä tämän avulla tehdä. Sinun tarvitsee kertoa vain oppimistavoitteet ja luokka-aste. Tekoäly hoitaa halutessasi kaiken muun. 

Tässä pari luomaani chatbottia. Tein nämä kieltenopettajien demoksi, mutta suomenkieltäkin voisi käyttää. Maksuton lisenssi sallii yhden opettajan chatboteille 50 päivittäistä keskustelua. Jos ne on jo käytetty, kokeile huomenna uudestaan tai kokeile sovelluksen verkkosivujen lukuisia esimerkkejä. Chatbottien käyttäjän ei tarvitse kirjautua. 



TurboScribe


TurboScribe on erinomainen sovellus videoiden tekstittämiseen. Lisäksi se auttaa luomaan kehotteita videon sisältöjen käsittelyyn. Tekstittämiseen se käyttää OpenAI:n avoimen lähdekoodin Whisper-työkalua. Sen opin useista some-kommenteista, joita viime päivinä tästä videosta sain. GitHub on listannut muitakin Whisperiä käyttäviä sovelluksia, mutta listaus ei ole täydellinen. 

Nyt alkaa automaattinen tekstitys olla sillä tasolla, että ei ole syytä olla tekstittämättä ainakaan julkisesti jaettuja eli suurelle kohderyhmälle suunnattuja videoita. Automaattinen tekstitys tekee kokemukseni mukaan virheitä lähinnä lyhenteiden ja erikoisempien nimien kohdalla. Myös verkko-osoitteet on syytä tarkistaa, jos niitä kertoo ääneen.

Tätä testaillessani huomasin, että YouTube tekstittää jo suomenkieliset videot automaattisesti. Tosin teksti tulee yhdessä pötkössä, ilman välimerkkejä, joten vielä on tarvetta näille erillisille tekstityssovelluksille. Myös YouTuben oma työkalu teksityksen korjaukseen on kätevä käyttää. Jos sinulla on toive jonkun tietyn vanhemman YouTube-videoni tekstittämisestä, niin laita viestiä. Automaattitekstitys ei koske aiemmin julkaistuja videoita.


 


Vidnoz

Vidnozia innostuin kokeilemaan Esa Riutan ohjevideon perusteella: Näin teet suomenkielisiä avatar-videoita ilmaiseksi! (Vidnoz). Sen avulla voi luoda videoita sovelluksen avatar-hahmojen avulla tai käyttää itseään mallina. Tein sovelluksella pienen kokeilun, missä esittelin syksyn koulutuksia. Ajankohtaisen listauksen niistä löydät Tervetuloa-sivulta.



Lukion kieltenopetuksen LUKKI-hankkeen webinaarin linkkejä


Muuta luettavaa tai katsottavaa