28.5.2025

Digipedagogiikan koulutuspaketti

Tein huhti-toukokuussa alle upotetun digipedagogiikan koulutuspaketin Osaamisella hyvinvointia (ESR+) ja LIIKE -kehittämisreittejä liikunta-alalle Lapissa -hankkeille. Koulutuspakettiin tutustuminen kannattaa aloittaa videon katsomisella. Se on johdanto kolmeen osioon, jotka ovat pedagoginen käsikirjoitus, oppimistehtävien suunnittelu sekä palaute ja arviointi. Hankkeen oppilaitosten henkilöstö jatkaa työskentelyä oppilaitostensa verkkoympäristöissä, mutta materiaali sopii myös itsenäiseen opiskeluun ja kannustaa jakamiseen kunkin osion lopussa. 

Oppimistehtävissä päädyin ohjeistamaan kohderyhmänä olevaa opetus- ja ohjaushenkilöstöä niin, että tekoälyä voi käyttää apuna, jos omaa tekoälylukutaidon perusteet. Tekoälylukutaito kun on EU:n AI Act -säädöksen mukaan pakollinen kaikille tekoälyä työssään käyttäville. Kuinka hyvin tekoälyä on sitten tunnettava sitä käyttääkseen? Se riippuu työtehtävistä. Kannattaa aloittaa tutustumalla työnantajan tekoälyohjeistuksiin sekä opetusalalla OPH:n ja OKM:n tekoälysuosituksiin (julkaistu 31.3.2025). Oleellisin löytyy kohdasta velvoitteet ja suositukset, sen luet kymmenessä minuutissa. Samalla kannattaa ottaa seurantaan Faktabaari, joka julkaisi viime viikolla uutisen: EU ja OECD määrittivät, mitä koululaisten tulisi tietää tekoälystä.  

Lisää tekoälyoppia näin kesän kynnyksellä, kun koulutuksia on vähemmän tarjolla, saa tästä blogista ja tekoälyn linkkivinkkien koonnista. Erinomaisia lähteitä ovat myös Faktabaarin tekoälyoppaat (su, ru, en), TOT Tekoäly oppimisen tukena -Facebookissa sekä sovellusten osalta Esa Riutta - Webopettajan Tekoäly-soittolista YouTubessa.


Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä

27.4.2025

ITK: työpajapäivä tekoälystä ja Tampereen antia

Tampere-talo tarjosi loistavat puitteet tapahtumalle.

Järjestyksessään 35. ITK-konferenssi järjestettiin tällä viikolla ensi kertaa Tampereella. Ilmoittautuneita oli avajaisten alkaessa 1961, mutta sata näytteilleasettajaa mukaan lukien meitä oli yli 3500. Näin suurta näyttelyä ei edes tämän Pohjoismaiden suurimman konsertti- ja kongressikeskuksen historiassa ole nähty. 

Tähän kirjoitukseen olen koonnut työpajapäivän antia ja nostoja Tampereella tehdystä työstä sekä melko satunnaisia poimintoja näyttelyalueelta. Lopusta löydät linkkivinkkejä ITK:n sivulta, Yle Areenan annista sekä linkit omiin esityksiini. 

ITK on minulle työvuoden tärkein tapahtuma. Olen osallistunut 2005 alkaen joka vuosi ja muutaman vuoden olen ollut myös sen suunnitteluryhmän jäsen. ITK:sta kertoo myös tämän blogin ensimmäinen kirjoitus. Varaa kalenteriisi ensi vuoden ajankohta 22.-24.4.2026, silloinkin olemme Tampere-talossa.

Keskiviikon työpajapäivä

Osallistuin Opetushallituksen työpajapäivään otsikolla Oppimisen ja osaamisen tulevaisuuksia tekoälyn aikakaudella. Hiljattain julkaistut OPH:n ja OKM:n tekoälysuositukset olivat monen tavoin vahvasti esillä. OPH:n johtaja Jarkko Niiranen muistutti päivän alussa, että "tekoälylukutaito on yleissivistystä, johon jokaisella on oikeus". 

Antti Kauhanen ETLAsta puhui työelämän murroksesta ja tekoälyn vaikutuksista työhön ja koulutukseen. ETLAlta löytyy aiheesta monenlaisia artikkeleita, julkaisuja ja tutkimuksia tekoälystä aiheeseen syventymiseksi. Tässä yksittäisiä nostoja puheenvuorosta:

  • Yksi tutkimus USAsta: noin 20 % tekoälyn käytöstä on kannattavaa. Käyttöönotto on kallista, toisin kuin itse työkalut. Organisaatiossa voi hyvinkin mennä yli vuosi, ennen kuin saadaan mitään merkittävää hyötyä. Ensin täytyy tutustua sovelluksiin, luoda ohjeistukset jne. 
  • Generatiivinen tekoäly todennäköisesti korvaamisen sijaan enemmänkin täydentää ihmistyötä, etenkin jos työ edellyttää esimerkiksi kommunikaatiota, kriittisyyttä, vastuuta tai erilaisia fyysisiä olosuhteita.
  • ETLAn selvityksen mukaan jo nyt näkyy, että tekoälyn vuoksi paikoin töitä on vähentynyt ja paikoin lisääntynyt. Vähiten altistuneita ovat eläinlääkärit. Kielenkääntäjissäkään ei vielä näy merkittävää vaikutusta. Teknologiamurrokset tapahtuvat hitaasti. EVAn arvo- ja asennetutkimuksen (syksy 2024) mukaan vasta 20 % työelämässä olevista on käyttänyt tekoälyä. Suurin osa käyttää sitä kerran kuussa ja silloinkin pääosin tiedonhakuun, vinkkeihin ja neuvoihin.
  • Pohdittaessa tulevaisuuden taitoja, keskeisiä kysymyksiä ovat, missä tehtävissä tekoäly täydentää ihmisen osaamista ja mitkä työtehtävät se korvaa, Millaiselle ihmistyölle tulevaisuudessa on kysyntää? Mitä osaamista tarvitaan, jotta pystytään hyödyntämään tekoälyä parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Loppusanoiksi kolme näkökohtaa: Ihmistyö ei häviä, mutta ammattien sisällöt ja työn tekemisen tavat muuttuvat. Työmarkkinoilla arvokkaat taidot muuttuvat ja jatkuvan oppimisen merkitys korostuu.

Tärkeästä tekoälylukutaidosta oli puhumassa Kari Kivinen EUIPO:sta. Pisa 2029 tulee ensi kertaa mittaamaan media- ja tekoälylukutaitoa, jota opettajat ja oppijat nyt yhdessä opettelevat. Kari esitteli DigComp 3.0 luonnosta, jonka mukaan tekoälyosaamisen peruspilarit ovat: 1) tekoälyn tuntemus ja ymmärrys, 2) käyttö ja soveltaminen 3) arviointi ja luominen sekä 4) etiikka ja yhteiskunnalliset vaikutukset. 

Karin jakamiin oppeihin pääset tutustumaan hänen toimittamassa Faktabaarin tekoälyoppaassa, joka julkaistiin tammikuussa. Se on tarjolla myös ruotsiksi ja englanniksi. Kari avasi esityksessään monia samoja näkökulmia, joita itseltäni löytyy Napkin-sovelluksen esimerkeistä, etenkin hehkulamppukuvasta. Ne ovat keskeisiä teemoja myös tekoälykoulutuksissani.

Kari Kivinen painotti, että meidän on tärkeää suhtautua kriittisesti kaikkeen tekoälyn tuottamaan sisältöön. Meidän tulee myös oppia selittämään tekoälyn käyttöä. Tekoälyä ei tule käyttää salaa, vaan avoimesti yhdessä tutkia sen mahdollisuuksia, puhua sen käytöstä ja oppia kertomaan, miten sitä on milloinkin käyttänyt. Tämä kaikki tuo sen käyttöön EU:n ja OPH:nkin edellyttämää läpinäkyvyyttä.









Tampereella osataan

  • Tampere-talo toimi erinomaisesti konferenssipaikkana. Puitteet olivat valoisat, asiakaspalvelu ystävällistä, tilaa oli hyvin näin suurelle porukalle ja ruoka oli erinomaista. Ainoa isompi miinus tuli postereiden liian ahtaasta sijoittelusta.
  • Van Gogh Alive -kesänäyttely saapuu Tampere-taloon 25.6.-17.8.2025. Lämmin suositus tällaisille immersiivisille taidenäyttelyille. Uskoisin ITK-väen tykkäävän!
  • Aiempaa tapahtumapaikkaa Aulankoa tuli monen kanssa muisteltua lämmöllä. Parasta siellä oli porukan pysyminen koossa. Oltiin sitten saunanlauteilla, vessajonossa tai baaritiskillä, voi luottaa siihen, että tekoäly teemana innostaa ajatusten jakamiseen. Tampereella porukka väistämättä hajaantuu illalla pitkin kaupunkia ja kohtaamisia syntyy vähemmän. Tämä vaatii vielä ideointia, samoin ehkä perjantai-illan jatkot.
  • Tämä oli 35. konferenssi ja ensimmäinen Tampereella. Saimme kutsun raatihuoneelle ennen konferenssi-illallista. Olipa upeaa, että kaupunkikin näin meidät huomioi!
  • Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen materiaalipankki: tekoäly, monilukutaito, ohjelmointi, valokuvata ja videot, digiä ulkona, laitteeton toiminta jne.
  • Tampereen kaupungin dataportaali, avointa dataa Tampereen seudulta
  • Tampere.Finland-mobiilisovellus (Android, iOS), mukana mm. kirjastokortti, joukkoliikenne, kierrätyspisteet, ilmanlaatu, pyöräilyreitit, liikkumisen hiilijalanjälki, vaikuttaminen, ostosedut ym.

Kuva Tampereen vanhan raatihuoneen juhlasalista.
Tampereen uusrenessanssityylinen raatihuone valmistui vuonna 1890.




Poimintoja näyttelyalueelta

Näyttelyalue oli avoinna jo työpajapäivänä, mikä on erinomaista, sillä itse konferenssipäivien aikana minulla ei sille ole koskaan paljoa aikaa riittänyt. Kaikki tai lähes kaikki työpajat ja näyttelyalue ovat maksuttomia - tämä muistiin ensi vuotta varten myös niille, jotka ette voi itse konferenssiin osallistua.

  • Tällä viikolla julkaistu eNorssin tekoälyopas opettajille 2.0 on tiivis tietopaketti tekoälyn keskeisistä asioista ja opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä. Se julkaistiin tällä viikolla
  • Olen koonnut 2017 alkaen yhteen linkkejä oppimispeleihin ja sinäkin voit listausta täydentää. Messuilla esitellyt Globaalikoulun somekaupungin selviytyjät ja Digiympäristö-pelit löytyvät Padletin alusta. Digitaitojen pelikortit puolestaan löytyvät kuvakorttien koonnista vuodelta 2020, mutta sitäkin tarpeen mukaan päivitän.
  • Kartalla verkosto "jalkauttaa Ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa".
  • EducationalAI, Erasmus+-hanke, jossa Suomesta mukana Sykli. Apua tarjolla opettajille ja koulutuksen johtajille tekoälyn vastuulliseen käyttöön.
  • Funky Facts -etsiväkoulutus 5.-6. luokkalaisille, tekijänä Tampereen yliopisto. Pelkistetty versio ilman etsiväkoulukontekstia sopii myös yläkouluun, Ks. Opettajan materiaali, oppijan materiaali.
  • Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen, materiaalipaketti on suunnattu perusopetuksen opettajille. Materiaalin on tuottanut Tampereen yliopiston EduLit-tutkimusryhmä. 
  • Digitaalinen kansalaistiedekeskus esittäytyy näin: "kansalaiset voivat mobiilisovellusten avulla paitsi osallistua tieteellisiin tutkimuksiin myös saada niistä itselleen välitöntä hyötyä ja iloa".

Lue lisää

    26.4.2025

    ITK: AIXR-esitys

    Puhuja ja yleisöä eturivissä. Taustalla maisemaikkuna ja diaesitys.
    Puheenvuoroni AIXR-tapahtumassa. Maestro-salista on kauniit
    maisemat Sorsapuistoon. Diassa teksti: "Et voi käyttää tekoälyä
    työssäsi ilman tekoälylukutaitoa". Kuva: Marjut Silvennoinen.
    Pidin perinteisessä ITK:n päättäjäisiä edeltävässä "AIXR 2025 - Tekoäly, laajennettu todellisuus ja robotiikka osana oppimista" -esityksessä lyhyen puheenvuoron tekoälystä. Alta löydät diat ja esitykseni hyperlinkit. (Kirjoitusta on hieman muokattu ITK-viikon aikana.)

    Heikki Mäenpää ja Petri Lounaskorpi toimivat AIXR-teemaan liittyen tuottajina myös kolmeosaisessa Yle Areenaan striimatussa ohjelmassa. Puolituntiset kuulumiset konferenssista julkaistiin Suorana suomalaisilta -sarjassa, joka esittelee Ylen yhteistyökumppaneiden tarjoamia sisältöjä. Tallenteet ovat katsottavissa 24.5.2025 asti: Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa ITK 2025 -konferenssi 1. Paljon uutta, 2. Vähän vanhaa ja 3. Jotain lainattua.

    Esitykseni hyperlinkit

     


    AIXR-esityksen kuvan ITK-ohjelmassa


    Jo perinteeksi muodostunut Heikki Mäenpään, Petri Lounaskorven, Matleena Laakson sekä heidän  asiantuntija- & tuotantoryhmiensä ajankohtaiskatsaus tekoälyn, laajennetun todellisuuden ja robotiikan kuulumisista ja näkymistä osana oppimista. Perjantai-iltapäivälle ennen konferenssin päättävää keynote-luentoa ajoittuvaan arena-esitykseen päivitetään myös ITK-yhteisön Tampere-taloon mukanaan tuomia sisältöjä ja kokemuksia. Niiden avulla saadaan syntymään mielenkiintoinen ja yhdistävä tulevaisuuteen suuntaava "Virtuaaliperjantai"- kokonaisuus. Tätä kokonaisuutta elävöittämään ja konkretisoimaan tuotetaan Areenalle elämyskulmia, joissa yleisö pääsee tutustumaan ja kokeilemaan alueen nopeasti kehittyviä sovelluksia ja välineitä.

    Muut ITK-bloggaukseni

    23.4.2025

    ITK-foorumi: Ryhmän aktivointi tekoälyä hyödyntäen

    Sarjakuva humoristisesti kääntää tavallisen väitteen ("tekoäly vie ihmisten työt") päälaelleen: sen sijaan, että ihmiset menettäisivät työnsä roboteille, robotit tarvitsevatkin ihmisten apua ja palveluita — esimerkiksi sairaanhoitoa, opetusta ja autohuoltoa.
    Loin kuvan ChatGPT:llä kuvitukseksi sen
    kanssa ideoimaani visuaalinen
    väittely -menetelmään.
    Digipedagogiikan ja tekoälyn opetuskäytön ykköstapahtuma ITK-konferenssi järjestetään ensi kertaa Tampere-talossa ja teemaksi on valittu "Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua". Näitä kaikkia löytyy myös minun foorumiesityksestä, missä jaan sekä omia että vähän muidenkin kokeiluita ja ideoita tekoälyn käytöstä ryhmän aktivoinnissa. Esitys on keskiviikkona klo 15.45 (Sonaatti 1, 0 kerros).(Kirjoitusta on hieman muokattu ITK-viikon aikana.)

    Jos et päässyt mukaan, voit katsoa maaliskuisen ITK-webinaarin tallenteen (22 min) samasta teemasta, vaikkei sisältö ihan identtinen tämän esityksen kanssa olekaan. 

    Tervetuloa myös posterinäyttelyyn (Sorsapuistosali, 1. krs), ks. Tekoälyä ja käsitöitä -bloggaus. Lisäksi olen mukana AIXR-kokonaisuudessa, ks. AIXR-bloggaus. Kokosin yhteen työpajapäivän antia ja tulossa on kirjoitus myös muilta opitusta. Linkkaan kirjoituksen tänne, kun sen ehdin julkaista. 

    Kokeile etukäteen, esityksen aikana tai sen jälkeen


    Esityksessä mainittuja linkkejä
    Katson hymyillen kameraan, päässäni on vaalean ruskea ITK-lätsä.
    ITK:n perinteiseiin kuuluu puhujille
    annettava hattu.  Kuva Taru Koivisto

    Minä puhujapöntössä, diat taustalla.
    Sonaatti 1-sali oli ääriään myöten täynnä kuulijoita. Alkuun kerroin, että idea esityksen teemasta syntyi siitä, että yhdistin kaksi viime aikojen kysytyintä koulutusteemaan. Pandemia aikaan meni kaksi vuotta, jolloin ykkösteema oli osallistujien aktivointi ja osallistaminen. Sen jälkeen koulutin hetken eniten verkkosisältöjen luomista ja nyt on kaksi vuotta mennyt kovin tekoälypainotteisesti. Kuva: Kirsi Ek.

    Matleena puhujaständillä, taustalla näkyy esitysdia.
    Esityksessäni oli konferenssin teeman mukaan paljon uutta, vähän vanhaa ja jotain lainattua. Tekoäly sopii hyvin kaveriksi myös vanhoille sovelluksille, joissa ei ole tekoälyä. Voit esim. kerätä metaforia sanapilveen ja pyytää sen jälkeen tekoälyltä tulosten luokittelua, tiivistystä tai tulkintoja. Kuva: Taru Koivisto.












      

    Esityksen kuvaus


    Esitys tarjoaa opettajille ja kouluttajille innovatiivisia ja konkreettisia tapoja oppijoiden aktivointiin ja osallistamiseen hyödyntämällä generatiivisen tekoälyn sovelluksia. Suosittuja aktivoinnin sovelluksia ovat mm. sanapilvet, muistitaulut ja pelilliset kyselyt. Tekoälyn tuo niiden käyttöön uudenlaisia mahdollisuuksia, myös silloin kun käytetään sovelluksia, joihin ei tekoälyä ole integroitu. Esityksessä tutustutaankin erityisesti mahdollisuuksiin, joita innovatiivinen eri sovellusten yhdistäminen tarjoaa ryhmän aktivoinnin tueksi ja samalla tekoälyn mahdollisuuksiin tutustumiseksi.

    Esitystä varten on ideoitu ja täydennyskoulutuksissa testattu erilaisia työskentelytapoja. Esimerkit toimivat lähi- ja etäopetuksessa. Käytetyistä sovelluksista on tarjolla maksuton lisenssi eikä oppijoiden ei tarvitse kirjautua, joten ne sopivat monenlaisille ryhmille. Esimerkiksi sanapilveen voidaan kerätä opiskeltavaan teemaan liittyviä haastavia käsitteitä. Niistä voidaan tehdä tekoälyn (esim. Copilot) avulla harjoituksia kuten Formsin monivalintoja tai H5P-tehtäviä. Toinen sanapilvityöskentelyyn sopiva menetelmä on kerätä metaforia jollekin asialle. Tekoälyä voidaan pyytää tiivistämään ja luokittelemaan metaforat, jotta esiin nousseisiin näkökulmiin on helpompi tarttua. Tekoälyä voidaan pyytää myös ehdottamaan keskustelukysymyksiä pienryhmille. Näin tekoäly voi auttaa tukemaan vuorovaikutusta oppijoiden välillä.

    Kolmas esimerkki on kerätä ryhmältä ajatuksia vaikkapa kysymykseen: Mitä jokaisen lukiolaisen tulee tietää generatiivisesta tekokälystä? Vastaukset syötetään tekoälylle ja pyydetään siltä niistä analyysiä. Sen jälkeen voidaan kysyä tekoälyltä mitä näkökulmia vastauksista puuttui tai käydä muuta keskustelua ryhmän ja tekoälyn kesken. Kun on ensin pyydetty tekoälyä arvioimaan oppijoiden kommentteja, voidaan kääntää roolit toisinpäin. Tällöin oppijat arvioivat kriittisesti tekoälyn vastauksia ja myös työskentelytapaa. Näin voidaan oppia jotain sekä opiskeltavasta asiasisällöstä että tekoälysovellusten mahdollisuuksista ja rajoitteista.

    Neljäs esimerkki on koota muistitauluun oppijoiden kysymyksiä vaikkapa tekoälyn etiikasta. Sen jälkeen kysymyksistä luodaan tekoälyn avulla diasarja. Se tuskin kykenee vastaamaan kaikkiin kysymyksiin ja siellä voi olla virheitä tai erilaisia puutteita, mutta eihän dioja muutoinkaan lueta sellaisenaan läpi. Sen sijaan diasarjalla saadaan koottua kysymysten teemat, jolloin niitä on sujuvaa käsitellä keskustellen. Lopuksi arvioidaan tekoälyn ja työskentelytavan mahdollisia etuja oppimiselle. Sekin voi olla opettavaista, kun todetaan, että tekoäly ei jotain osannut tai ei vain vielä osattu kirjoittaa kehotetta, joka olisi toiminut.

    Esitys tarjoaa selkeitä ja käytännönläheisiä menetelmiä ja sovelluksia, joiden avulla opettajat voivat hyödyntää tekoälyä ryhmän aktivoinnissa ja löytää uusia ulottuvuuksia osallistamiseen. Tarjolla on siis paljon uutta ja vähän vanhaa. Lainattua etsin verkon syövereistä ennen toteutusta. ITK-foorumiesityksessä kuulet aiheesta lisää ja pääset vähän itse kokeilemaankin.

    22.4.2025

    ITK-posteri: Tekoälyä ja käsitöitä

    Tekoälyllä tehty piirroskuva posterin tekijöistä. Tekstinä: Tekoälyä ja käsitöitä.
    Anne loi ChatGPT:n avulla valokuvasta
    uuden kuvan meistä posterin tekijöistä.


    Tervetuloa tutustumaan ITK-konferenssissa Tampereella 24.-25.4.Anne RonkaanSanna Laukkarisen ja minun posteriin, jonka teemana on Tekoälyä ja käsitöitä: vertaistuki työhyvinvoinnin ja luovuuden vahvistajana. Posterin kuva löytyy kirjoituksen alaosasta. (Kirjoitusta on päivitetty tapahtumaviikon aikana.)

    Tekoälyn tuoma muutos on niin suuri, ettei siitä kannata yrittää selvitä yksin. Suuren verkostojen kuten Facebookin TOT Tekoäly oppimisen tukena -ryhmän oheen tarvitaan pienverkostoja, jotka edistävät dialogia ja tarjoavat vertaistukea ja hyvinvointia, toisinaan työn ja harrastusten rajamailla. Jutellessa tekoälystä voi nääs vaikkapa kutoa villasukkia ja ratkoa muitakin haasteita kuin tipahtaneita silmukoita - konkreettisesti tai kuvainnollisesti. 

    ITK:n posterinäyttely on Sorsapuistosalissa. Se on avoinna koko konferenssin ajan. Esiintyjät päivystävät näyttelyssä torstaina klo 13.30 ja perjantaina klo 10.30 alkaen tunnin ajan. Tervetuloa kuulolle myös torstaina, jolloin pidän foorumiesityksen. Perjantaina olen yhtenä monista mukana AIXR2025-esityksessä, teemana sielläkin tekoäly. Lue lisää kolmesta muusta ITK-bloggauksestani:

    Lue lisää posterimme teemoista



    Yhteiskuva kolmesta posterin tekijästä kutimet tai lankakerät kädessä.
    Anne, Sanna ja minä virkataan tai kudotaan posterilla. Ja olipa hauska huomata, miten moni saapui paikalle oman käsityön kanssa! Kiitos kuvasta naapuripostereiden Riikka Marttinen. 






    Tutustu tekstivasteen sijaan posterin kuvaukseen konferenssin sivulla.