30.8.2019

Aikuiskouluttaja digimaassa

Raatihuoneen iso sali on täynnä vieraita, takana näkyy Ahjolan orkesterin soittajia ja katossa roikkuu valtavan kokoinen kristallikruunu.
Vapaan sivistystyön päivien osallistujat kutsuttiin
Tampereen Raatihuoneelle cocktailtilaisuuteen.
Valtakunnalliset vapaan sivistystyön päivät ovat koonneet 300 henkeä Tampereelle teemalla Koulutus, työ ja tulevaisuus. Päivän mielenkiintoisista teemoista löytyy muistiinpanoja ja kommentteja ainakin Twitteristä tunnuksella #VSTpäivät2019. Alle on koottu perjantain työpajani linkkejä sekä diaesitys. Mukana myös muutama maksuton koulutusvinkki Kuopiossa, Tampereella tai muuallakin.

Aikuiskouluttaja digimaassa: animaatiot, kuvatarinat ja trendit

  • AnswerGarden opetusteknologian trendeistä (Yksi asia yhteen viestiin. Voit vastata monta kertaa, myös työpajan jälkeen.)
  • TextingStory (Android, iOS
  • Flipgrid (pcAndroidiOS) Voit katsoa julkisia alustoja ilman kirjautumista (esim. Digiosalliseksi-Flipgrid), mutta videon tallentaminen edellyttää tunnistautumista Googlen tai Microsoftin tunnuksilla. 
  • Biteable: Toimii selaimella kaikissa laitteissa. Maksutta voi luoda 10 animaatiota valmispohjista eli käytännössä lähinnä tekstiä muokkaamalla. Monipuolisempaan työskentelyyn esim. Powtoon, joka toimii vain  pc-koneella. 
  • Adobe Spark Video (pc, iOS). Kuvatarinoiden luomiseen ja videoeditointi lyhyistä videoklipeistä. 

      Päivittyviä ohjeita ja tuoreita bloggauksia


      Digikoulutusta mm. vapaan sivistystyön toimijoille

      • Kuopiossa Digipedagogiikan ajankohtaiskoulutus vapaalle sivistystyölle 3 op (21.10. alk.) Lue lisää ja ilmoittaudu.
      • Em. koulutukseen voidaan syksyn aikana lisätä rinnakkaisryhmä min. 15 henkilölle jossain muualla. Esim. yksi päivä tai kaksi iltapäivää. Koulutuksen webinaarit Twitteristä ja Bloggerista ovat yhteisiä Kuopion ryhmän kanssa ja ne voi katsoa myös tallenteina. Tule juttelemaan tai ota yhteyttä!
      • Kesäyliopistojen DiKATA-hankkeen koulutukset ovat pääosin verkossa. Minä vedän Twitteristä koulutuksen Tampereella ma 7.10. klo 16.30.

      26.8.2019

      Flipgrid - videochat opetuskäyttöön

      Jatkossa Flip toimii vain osana Teamsia, ei enää itsenäisenä sovelluksena. Näin ollen alla olevat esimerkkini lakkaavat pian toimimasta. Flipin käyttö Teamsin kautta edellyttää organisaatioissa, että pääkäyttäjä on sallinut Flipin käytön. 

      Voit ladata Flip-videot talteen 30.9.2024 mennessä tai siirtää ne Padletiin ja käyttää sitä Flipin sijaan. Lue lisää Jambord lakkautetaan ja Flip rajoittuu Teamsiin -bloggauksesta. 

      Blogikirjoitusta on päivitetty viimeksi 1.8.2024.


      Flip (6/2022 asti Flipgrid) on Microsoftin omistama maksuton palvelu, jota saa nykyisin käyttää myös esim. harrastuksiin tai perhepiirissä eikä vain opetukseen, kuten säännöt alunperin määrittelivät. Sen avulla opettaja voi luoda verkkoalustan, missä keskustellaan lyhyiden videoviestien tai äänitiedostojen avulla eri teemojen alla. 

      Opettaja voi lisätä keskusteluteemojen alkuun paitsi tekstiä ja oman videokommentin, myös vaikka Kahoot-kyselyn tai Adobe Express -videon. Opettaja voi määritellä teemakohtaisesti mm. videoiden pituuden (15 sek - 10 min) sekä saavatko muut kommenoida niitä.

      Flipiä voi käyttää itsenäisesti tai lisätä sen Teamsin kanavalle (jos pääkäyttäjä sen mahdollistaa). Videoita voi upottaa myös Flipin ulkopuolelle. Esimerkiksi ThingLinkin (ks. ohjeet) videotagiin saa tuotua YouTuben ja Vimeon ohella videoita Flipistä.

      Flipin ohella mm. ThingLinkissä ja Teamsissa on käytettävissä syventävä lukuohjelma eli Immersive Reader (ks. ohjevideo 5:47 min). Se tarkoittaa, että haluttaessa sovellus lukee ja jopa kääntää tekstin. Lisäksi se tarjoaa työkaluja niille, joille lukeminen on vaikeaa. Tällöin voi käyttää esim. lukiviivainta, tavutusta, kuvasanakirjaa tai merkitä sanaluokkia eri väreillä. Flip kertoo verkkosivullaan olevansa saavutettava.

      Sumennettu ja rakeinen kuva opettajasta. Kuvan päällä on tarroja ja kynällä piirretty sydän.
      Flipin kameraan on tuotu erilaisia filttereitä,
      joilla saa kasvot sumennettua, jos ei halua jakaa
      itsestään hyvälaatuista videokuvaa.

      Merkittävin Flip-kritiikki liittyi alussa haluttomuuteen jakaa videolla omaa naamakuvaa. Mobiililaitteella on helppo kuvata muutakin, mutta läppärillä se vaati vähän vaivaa. Sittemmin kameraan on lisätty mm. filttereitä, joilla oman videokuvan voi eri tavoin sumentaa. Lisäksi videolle saa taustakuvia ja erilaisia materiaaleja kuten kuvia, oman näytön tai muistilappuja. Nykyisin oman kuvan voi pienentää kulmaan, jolloin päähuomion saa esitettävä materiaali. Videokuvan voi myös kokonaan piilottaa.

      Flipille on helppo ideoida monia käyttötarkoituksia kieltenopetuksesta oman projektityön esittelyyn ja ryhmän tutustumisesta vaikuttamiseen. Flip sopii myös vuorovaikutukseen yli maa- ja kielirajojen - tai vaikka viittomakieltä käytettäessä. Alla on esimerkki ammattikorkeakoulusta ja sen jälkeen löydät demoympäristön ja päivittyvät ohjediat.

      HUOM: Flipgrid muodostaa käyttäjätiedoista henkilörekisterin eli järjestelmään sovelletaan GDPR:ää. Flipgrid kertoo noudattavansa Privacy Shield menettelyjä, mutta koska palvelimet sijaitsevat EU.n ulkopuolella USA:ssa, tulee oppijoita/huoltajia informoida tästä ja heiltä tarvitaan lupa palvelun käyttöön. Näin ollen oppijoita ei voida velvoittaa käyttämään Flipiä. (En tiedä, miten tilanne mahdollisesti muuttuu syksyn 2024 muutosten myötä, kun Flip toimii vain Teamsin kautta.)


      Rekrytointia videomuodossa


      Minttu Merivirta on käyttänyt Flipgridiä Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden opetuksessa. Harjoituksessa opiskelijaryhmät eli ns. tiimiyritykset laativat ensin työpaikkailmoitukset videomuodossa. Sen jälkeen kukin opiskelija kävi jättämässä oman työhakemuksen videomuodossa. Lopuksi tiimiyritykset kävivät läpi heille jätetyt hakemukset ja keskustelivat siitä, mihin he työnantajina kiinnittivät eniten huomiota.

      Merivirta koki työskentelyn onnistuneeksi ja Flipgridiä oli helppo käyttää, kun videoiden editointia tai siirtämistä laitteelta toiselle ei tarvinnut tehdä. Koska video tuli äänittää yhdellä otoksella, oli käsikirjoitus tärkeä. Opettaja voi määritellä videon keston, joten tiivistäminenkin nousi yhdeksi taidoksi. 

      Kannattaa lukea tämä ja 24 muutakin hienoa esimerkkiä verkkototeutuksista LOVO – Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut -hankkeen julkaisusta Innostusta verkkotyöskentelyyn. Julkaisun ovat toimittaneet Arkko-Saukkonen & Saloniemi 2018. 



      Kokeile nyt oppijan roolissa 


      Jos haluat katsoa Flipiä selaimella, avaa se tästä linkistä: Digiosalliseksi-niminen Flip-ryhmä. Jos käytät mobiililaitetta, ohjeistaa em. sivu avaamaan tai lataamaan mobiilisovelluksen viimeistään silloin, kun yrität tallentaa uuden videon. Ryhmän (group) tällä hetkellä neljän teeman (topic) sisällöt eivät enää näy kirjautumatta, sillä tällaiset ryhmät on keväällä 2021 lakkautettu. Pääset tutustumaan palveluun tunnistautumalla Microsoftin tai Googlen tunnuksilla (oma tai oppilaitoksen). 




      Kokeilin podcastin tekemistä ja toisen jakson teemana on tämä bloggaus (lisätty 23.9.19) 


      Listen to "Flipgrid - videochat opetuskäyttöön" on Spreaker.
      -  -  -  -  -
      Tämä blogijulkaisu on päivitetty ja muokattu kopio TAMKin koordinoiman Digiosalliseksi-hankkeen (2016-2018) blogikirjoituksestani 11.12.2018 (CC BY-SA). Sillä oli lukijoita yli tuplasti verrattuna hankeblogin toiseksi suosituimpaan julkaisuun.

      12.8.2019

      Kahoot - parannuksia ja huononnuksia

      Kahoot julkaisee monen muun palvelun tavoin uusia ominaisuuksia pääosin koulujen loma-aikaan. Elo-syyskuu onkin jännittävää aikaa, kun yksi kerrallaan huomaa, miten eri palvelut ovat uudistuneet. Bloggauksia on tulossa muistakin sovelluksista ja kannattaa seurata myös tämän blogin koulutusdiojen sivua, minne syksyn mittaan taas ohjedioja päivittelen. Kahootin kaltaisille koe- ja kyselytyökaluluille, jotka toimivat myös ryhmän osallistamisen apuna, on tässä blogissa Sähköisten kokeiden sivu. Sieltä löydät esimerkkikyselyitä ja ohjediat, minne tänään päivitin Kahootin lisäksi Quizizz- ja Quizlet-kyselyiden uusia ominaisuuksia.

      Kahootin peruskäytön luvataan aina pysyvän opettajille maksuttomana, mutta uudistusten myötä se tuntuu havittelevan entistä enemmän opettajia maksullisen version käyttäjiksi. Sen hinta on yksittäisille opettajille alk. 3-5 €/kk (summat päivitetty 8/22) kouluasteesta riippuen. Muun muassa yrityksille Kahoot on aina maksullinen.

      Kommentti 16.8.22: Kahootin verkkosivun lisäksi ostettavissa suomeksi IlonaIT Oy:ltä.
      Kommentti 3.3.2022:
      Maksuttomalla versiolla voi tehdä kyselyitä enää 50 oppijalle, korkea-asteen lisenssillä kymmenelle oppijalle.

      Ilmaisversiossa tarjolla enää kaksi kyselytyyppiä: Quiz ja Jumble


      Kahootin ilmaisversion kyselytyypit ovat Quiz-monivalinta ja Jumble-järjestämistehtävä. Edelleenkin vain Quiz-kyselyitä voi antaa kotitehtäväksi ja vain niitä voi luoda myös mobiilisovelluksella. Myös moni alla mainituista uudistuksista koskee ainakin toistaiseksi vain Quiz-kyselyitä.
      Kommentti 29.9.19: Kahoot on edelleen kaventanut maksuttoman opettajatilin ominaisuuksia ja nyt Jumble-tehtävät ovat tarjolla vain maksullisissa versioissa. 

      Mahdollisuus lisätä ei-pisteytettäviä itsearviointi- tai mielipidekysymyksiä on Quiz-kyselyistä siirtynyt maksulliseen versioon. Sen avulla saa samaan kyselyyn eri kysymystyyppejä ja voi lisätä kysymysten lisäksi myös sisältödioja, joihin saa tekstiä, kuvia ja videoita.



      Kahootin kysymyspankkia hyödyntäen uusien
      kyselyiden tekeminen nopeutuu huomattavasti.

      Kysymyspankki nopeuttaa kyselyiden tekemistä


      Quiz-kyselyn kysymykset voi tehdä kolmella tavalla: kirjoittaa ne itse, tuoda taulukosta tai käyttää kysymyspankkia.

      Kun kirjoitin oheisen kuvan esimerkissä "Mikä on Ruotsin", sain yli sata ehdotusta kysymykseksi. Listauksesta voin lisätä kysymyksen omaan kyselyyni vain yhdellä klikkauksella. Jos jatkan lauseen loppuun ja etsin Ruotsin pääkaupunkia, voin helposti valita vaihtoehdoista sen, mikä on kieliasultaan oikein, missä on hyvä taustakuva tai -video ja sopivat vastausvaihtoehdot.


      Kisataan useamman kerran!


      Aiemmin puhuttiin kummitus-Kahootista, jota nyt ohjeistetaan käyttämään kohdasta Play Again. Sen idea on, että kisan voi pelata useamman kerran ja yrittää parantaa tulosta. Ominaisuus on tarjolla vain Quiz-kisassa. Mobiilisovellus (Android, iOS) puolestaan mahdollistaa sen, että yhteisen Quiz-kisan jälkeen jokainen voi jatkaa itsenäisesti kyselyyn vastaamista, kunnes on vastannut kaikkiin kohtiin oikein.

      Huomasin, että jos peluuttaa Jumble-kisan niin, että on määritellyt automaattisen siirtymisen kysymyksistä toiseen, pelin jälkeen se käynnistyy automaattisesti uudelleen. Näin kaikki tai ne, jotka kaipaavat kertausta, voivat vastata kyselyyn uudelleen. Jos kyseessä on pitkä kysely, mikä vaatii paljon toistoja, pelin voi jättää pyörimään ja todeta, että kukin siirtyy vaikka kirjan tehtäviin, kun vastaaminen alkaa sujua.


      Kysymyksiin enemmän vastausaikaa ja merkkejä


      Vastausaikaa kysymystä kohden voit antaa aiempaa enemmän: Quiz-kyselyille 5 sek - 4 min ja Jumblessa 20-120 sekuntia. Tämä mahdollistaa esim. tiedonhankintaa tai laskemista edellyttäviä tehtäviä.

      Kysymyksiin ja vastausvaihtoehtoihin mahtuu nyt 25 % enemmän tekstiä kuin aiemmin. Huomaa, että käytettävissä on laaja valikoima erikoismerkkejä sekä kysymyksissä että vastausvaihtoehdoissa. Matemaattiset lausekkeet saa liitettyä kysymyksiin myös ruudunkaappauskuvina tai videoina.



      Mitä muuta uutta?


      • Laaja kuvapankki, joskaan ilmaisversiolla sanahaku ei toimi, vaan kuva täytyy etsiä vain 14 kategorian alta (esim. animals, history, sports). Näin ollen Pixabayn tekijänoikeusvapaat kuvat ovat edelleen erinomainen vaihtoehto.
      • Kyselyt tallentuvat automaattisesti, myös keskeneräisinä. 
      • Quiz-kyselyn käynnistyksen yhteydessä tehtäviä valintoja on hieman karsittu, mutta mitään oleellista ei ole jäänyt pois. Muutoinkin Quiz-kyselyn muokkausnäkymä on uudistunut, kun Jumblessa ainakin toistaiseksi on vielä vanha näkymä.
      • Kahoot on partneri sekä Googlen (GSE) että Microsoftin kanssa ja Classroom- ja Teams-integraatio on luvattu ja sovelluksen voi asentaa myös Chromebookiin.

      Kokeilin podcastin tekemistä ja ensimmäisen teemana on tämä bloggaus (lisätty 23.9.19) 



      Listen to "Kahoot - parannuksia ja huononnuksia" on Spreaker.

      5.8.2019

      PurposeGames - käytä tai luo oppimispelejä

      Uuden lukuvuoden työni alkoivat ruotsinopettajien koulutuksella, mistä voit lukea tämän bloggauksen lopusta. Teemaan liittyen esittelin LyricsTraining-sovellusta jo edellisessä bloggauksessa Musiikkivideot kielten opiskelussa.

      Alla nostan ensin esiin mainion oppimispelisivuston, josta kuulin keväällä Mikkelin lukion opettajilta. Ruotsinopettajilta puolestaan sain vinkin toisesta pelillisestä sivustosta kielen oppimiseen: Ba Ba Dum -sivulla on 1500 sanaa, 21 kieltä ja viisi erilaista peliä. Lisäsin molemmat Oppimispelien Padletin koontiini. Olet tervetullut täydentämään sitä ja se onnistuu ilman kirjautumistakin.


      PurposeGames - yli 300 000 oppimispelin sivusto


      PurposeGames on täysin maksuton sivusto, mistä löytyy yli 300 000 oppimispeliä ja lisää voi helposti tehdä itse. Pelaaminen onnistuu ilman kirjautumista ja pelit näyttäisivät toimivan selaimella myös mobiililaitteilla. Tarjolla on seitsemän erilaista pelityyppiä. Vaikka sivusto on englanninkielinen, pelejä on useilla eri kielillä. Esimerkiksi hakusanalla Swedish löytyy 215 peliä ja suomalaisten oppiaineiden nimilläkin muutamia.

      Pelaaminen ei edellytä kirjautumista, mutta se mahdollistaa muita vastaan kisaamisen, osaamismerkkien suorittamisen ja opettajille myös mahdollisuuden luoda uusia pelejä sekä omia ryhmiä ja niille turnauksia. Kirjauduttaessa ei tarvitse antaa muita tietoja kuin sähköposti sekä määritellä oma käyttäjänimi ja salasana.

      Menen ensi lauantaina Rammsteinin konserttiin. Se ei ole minulle tuttu yhtye eikä minunlaistani musiikkia, joten olen "siedättänyt" itseäni sille tutustumalla musiikkiin ja sanoituksiin. Siihen liittyen tein kokeeksi PurposeGames-sivustolla pienen pelin Rammsteinin kappaleiden nimistä (saksa-suomi). Kaikista lauluista en ole perehtynyt siihen, mistä ne kertovat, joten suomennokset on tehty pääosin otsikot saksaksi kääntäen.

      Tehdyt pelit voi jakaa julkisesti tai piilotetulla linkillä. Upotuskoodia peleistä ei saa. Kuville suositellaan PNG-tiedostomuotoa. Lisää ohjeita saat, kun luot ensimmäisen pelisi.

      Keskellä lukee SONNE ja sen alta täytyy 15 suomenkielisestä sanasta etsiä sanan suomenkielinen vastine, joka on aurinko
      Tässä Rammsteinin innoittamassa pelissä pitää alta etsiä suomenkielinen vastine kappaleen nimelle.
      Ruudunkaappauskuva PurposeGamesin sivulta.






















      Norden inom oss – SRO:s sommarkurs


      Jannika Lassus piti mielenkiintoisen esityksen suomenruotsalaisten yksityisellä sektorilla työskentelevien kielitaidon tarpeesta. Heille ruotsi oli työssään tärkein kieli ja suomi selkeästi kakkosena ennen englantia. Tosin vaativat tekstit kirjoitetaan useimmiten suomeksi tai englanniksi. Lisää Lassuksen ja Johanna Tannerin tutkimuksesta voit lukea artikkeleista Kotimaiset kielet työelämässä: Suomenruotsalaisten käsityksiä kielenkäytöstä, kielitaidosta ja kotimaisten kielten opetuksesta (2018) ja Svenskan i det finländska affärslivet (2019).

      Lassus kertoi, että joillain kaksi-/monikielisillä työpaikoilla on tapana pitää erikielisiä kahvitaukoja tai toisinaan määritellä tietyt lounaspöydät tietyn kielisiksi. Näin kieltä vahvemmin osaavat voivat tukea kollegoitaan kielten oppimisessa keskellä arkea. Eivätkös tällaiset teemapöydät sopisi hyvin oppilaitoksiinkin? Minä ainakin innostuin heti!



      Opetuksen digitrendit ja kielten oppimisen työkalut from Matleena Laakso

      Diasarjan keskeisiä linkkejä


      1.8.2019

      Musiikkivideot kielten opiskelussa

      ABBAn Mamma Mian (1975)
      karaoke-näkymä.
      Yhteistä monille sukupolville on, miten musiikki ja fanitus motivoivat kielten oppimiseen. Yksi lukioaikojeni huippuhetkiä oli, kun lukion saksan opettajani toi Nicolen euroviisuvoiton jälkeiselle oppitunnille Ein Bisschen Frieden -kappaleen sanat, jotka sitten yhdessä suomensimme. Omista kokemuksistani ABBA-fanin näkökulmasta kirjotin viisi vuotta sitten.

      LyricsTraining on kiinnostava työkalu kielten oppimiseen ja erityisesti kuullun ymmärtämisen harjoitteluun musiikkivideoiden avulla. Sovelluksessa on tarjolla 13 kieltä (myös suomi) ja 30 musiikin genreä. Itse sovellusta voi käyttää englanniksi, ranskaksi tai espanjaksi.

      Ideana on kuunnella musiikkivideoita ja joko laulaa mukana tai tunnistaa puuttuvia sanoja. Sovellus sopii hyvin niin kielitaidon alkeita opetteleville kuin kieltä jo varsin sujuvasti käyttäville. Se on tarkoitettu vain henkilökohtaiseen käyttöön ja opetukseen.

      Sovellusta voi käyttää kirjautumatta selaimella tai kirjautuen mobiilisovelluksilla (Android, iOS). Kirjautuneet käyttäjät voivat kisata toisiaan vastaan.

      Ruudulla näkyy laulun sanat sekä merkki puuttuvan sanan kohdalla. Näytön alaosassa on neljä sanaa, joista tulee valita oikea puuttuvan sanan kohdalle.
      Monivalinnan intermediate-taso
      ABBAn Mamma Mia (1975) kappaleesta.
      Sovelluksessa on kolme tehtävätyyppiä: Mobiilisovelluksessa on tarjolla karaoke ja puuttuvien sanojen tunnistamistehtäviä (ks. oheiset kuvat) neljällä vaikeustasolla. Vaikeustaso määrittää, kuinka paljon sanoja joutuu kuuntelemalla täydentämään. Selaimella käytettynä on tarjolla myös puuttuvien sanojen täydentäminen kirjoittamalla, mikä sopii kieltä jo pidempään opiskelleille.

      LyricsTraining-sovelluksen peruskäyttö (3 peliä 30 min välein) on maksutonta. Maksullisessa versiossa (6 €/kk tai 30 €/vuosi) saa sovelluksen käyttöön ilman aikarajoja, sanat ja lauseet voi kääntää ja pääsee näkemään perusteelliset tiedot omasta aktiivisuudestaan ja harjoitellusta sanastosta. Opettajana voit tehdä olemassa oleviin musiikkivideoihin omia tehtäviä. Uusien kappaleiden lisääminen sovellukseen onnistuu ilmeisesti vain maksullisella versiolla. Se näytti Spanishplans.org:n ohjeista katsottuna helpolta.

      Uskon sovelluksen innostavan ja motivoivat monia kielten oppijoita. Samalla se tukee kuullun ymmärtämistä ja tarjoaa harjoitusta mm. erilaisten aksenttien ja artikulaatiotapojen tunnistamiseen.