18.6.2019

10 vuotta Twitterissä

Nokian kommunikaattori ja Samsungin liukuläppäpuhelin avattuna niin, että niiden näppäimistö on esillä.
Aloitin tviittaamisen Nokian kommunikaattorilla 2009.
Puhelin oli iso ja sen sai avattua kuten nykyiset läppärit.
Puhelimessa oli näppäimistö, mikä oli merkittävä edistysaskel.
 Vaihtoehtona olivat näppäimistöt, missä yksittäisen kirjaimen
 sai 1-3 painalluksen kautta, kuten oheisella muutamaa vuotta
uudemmalla liukuläppä-puhelimella. Tuolloin tviittien
maksimipituus oli 140 merkkiä, koska ne lähetettiin
tekstiviesteinä. 20 merkkiä jäi käyttäjänimelle.
Blogini kolmanneksi käytetyin tunniste on tämän kirjoituksen myötä Twitter (28 mainintaa). Sanapilven kaikista blogini tunnisteista näet sivupalkin alaosasta.

Valokuva viidestä kännykästäni, joka esittelen kuvatekstissä.
Ensimmäinen kännykkäni ei enää ole tallessa, mutta ostin sen Radiolinjalta
ja se toimi vain isoimmissa kaupungeissa. Sen jälkeen käytin kuvassa
vasemmalla olevaa käytettynä hankkimaani Nokian puhelinta. Sen vieressä
on ensimmäinen työkännykkäni Nokian kommunikaattori, jota seurasi
Nokian Lumia. Kuvassa kolmantena on pieni ja kaunis ensimmäinen
oma älypuhelimeni. Neljäskin taisi olla Samsung ennen kuin
siirryin kuvan oikeanpuolimmaisiin Huawein puhelimiin.
Aloitin Twitterin käytön päivälleen kymmenen vuotta sitten, mikä tekee siitä yhden pisimpään käyttämistäni sosiaalisen median palveluista. Se on ollut koko ajan yksi tärkeimmistä some-kanavistani, kuten Parhaat oppimisen palvelut -bloggaukseni vuodelta 2014 kertoo.

Twitteristä olen kirjoittanut niin usein, että tässä muistelen enemmänkin kuluneita vuosia. Liityin Twitteriin, koska olin muutamaa kuukautta aiemmin aloittanut työt Pirkanmaan toisen asteen koulutuksen PAOK-hankkeessa ja yksi keskeisimmistä töistäni oli kouluttaa ja muutoinkin edistää somen opetuskäyttöä.

Tuolloin yritin etsiä itselleni some-koulutuksia, mutta en niitä löytänyt, joten opettelin niitä itse ja aloitin kouluttamisen. Alkutaipaleella apuna oli ITK:n ohella etenkin Sometun Ning-yhteisö, mistä kerroin Onnea Sometu 5 v. -bloggauksessa vuonna 2012.

Olen pitänyt listaa palveluista, joihin olen kirjautunut. Kävin tänään läpi nuo yli 400 tunnusta muistellen samalla mitä muita kuin Twitteriä olen käyttänyt aktiivisesti noin kymmenen vuoden ajan. Listaan tulee tietysti sähköposti, toimisto-ohjelmat ja hakukoneet, mutta varsinaisista somen palveluista vain Facebook ja blogit.

Facebookissa olen aktiivinen kymmenissä ammatillisissa ryhmissä ja käytän sitä etenkin työasioissa, mutta myös vapaa-ajalla. Jos lasken itse luomani ja oikeasti käytössä olleet ja olevat blogit, niiden määräksi tulee yli 30. Joukossa on koulutusten ja hankkeiden blogeja sekä omaan opiskeluun ja vapaa-aikaan liittyviä blogeja.

Kymmenen vuotta sitten ei vielä ollut lähellekään nykyistä määrää helppoja verkon palveluita opetuksessa tai ammattitaidon ylläpitämisessä hyödynnettäväksi ja somen maailma ja mahdollisuudet oli minulle vasta avautumassa.

Elokuussa 2009 pidin Tampereen lyseon lukiolla koulutuksen, joka oli otsikoitu Avoimuus, yhteisöllisyys ja verkon hyödyntäminen opetuksen kehittämisessä. Diasarjassa ei mainita nimeltä somen palveluita. Lähdin liikkeelle sulautuvasta ja linjakkaasta opetuksesta, siitä miksi verkkoa tulisi käyttää ja mitä on sosiaalinen media ja mitä se mahdollistaa. Vinkkinä jaoin Sometun Ningin ja pari OPH:n sivustoa. Esillä olivat myös Wengerin käytäntöyhteisöt, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä moniammatillinen yhteistyö ja muutosvastarinta.

Toukokuussa 2010 pidin Saskyssä tietoiskun Sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa. Silloinkin aloitin somen määrittelyllä, mutta nyt pääsin jo työkaluihin asti. Esillä olivat - osin vain mainintana ja esimerkkinä - YouTube, TeacherTube, SlideShare, Flickr, blogit, Twitter, wikit, Facebook, LinkedIn, Habbo, Second Life ja Ning.

Vinkkejä Twitterin käyttöön


Uusimman diasarjani Twitter opetuksessa ja verkostoitumisen välineenä löydät koulutusdiojen sivulta. Viime syksynä harjoittelin uusia animaatiosovelluksia ja tein alla olevan videon Vinkkejä uudelle tviittaajalle (56 sek). Helposta animaatiosovelluksesta voi lukea lisää bloggauksestani Animaatioita Biteable-sovelluksella.

Kommentti 18.6.2021: Päivitin keväällä alla olevan animaation ja toin uudemman version alkuperäisen alle.



12.6.2019

10. mobiilikesäkoulu tutustutti maatalouteen

Kaksi opettajaa katsoo näytöiltä koontia lehmien voinnista ja toiminnasta.
Navetassa seurataan digitaalisesti mm. lehmien lypsyaikoja
ja -määriä, märehtimistä ja kiimaa.
Johanna Salmia näyttää Zappar-sovelluksella tehtyä lehmän kuvaa. mistä avautuu tietoja ilmastonmuutoksesta.än
Johanna Salmia esitteli Zapparin lisätyn todellisuuden
sovelluksella tehtyä infopakettia karjataloudesta
ja ilmastonmuutoksesta.
Viime viikolla järjestettiin jo kymmenes Mobiilikesäkoulu ja palattiin tapahtuman juurille Tammelan Mustialaan. Paikan juuret ovat vielä kauempana, sillä Mustialassa on järjestetty maatalousalan koulutusta jo 1840-luvulla. Nykysiin kampuksella opiskelee HAMKin ja Hämeen ammatti-instituutin opiskelijoita.

Kahden päivän ohjelma pyöri toimintapisteiden ympärillä ja ne kattoivat lukuisia opetuksen digiteemoja. Kerroin Riikka Marttisen ja minun toimintanpisteestä aiemmassa bloggauksessa otsikolla Mobiilikesäkoulu: lisätty todellisuus opetuksessa ja hoivatyössä. Verkosta löydät kaikkien toimintapisteiden kuvaukset ja materiaalilinkkejä

Mustialan opettajat tutustuttivat halukkaita tämän päivän maatalouden oppimisympäristöihin. Pääsin tutustumaan neljä vuotta sitten rakennetun navetan ja sen lypsyrobotin toimintaan ja muuhunkin teknologiaan. Ja silittelemään söpöjä vasikoita :)

Pääsin myös ensi kertaa ajamaan traktoria sekä istumaan ohjaajan paikalle peräti 1,5 cm tarkkuudella automaattiohjauksella kulkevaan traktoriin. Siinä määrittelin vain suunnan - eteenpäin tai taaksepäin - ja varmistin, että automaattiohjaus pysyy päällä. 

Kaksi traktoria nurmikentällä.
Sinisellä traktorilla sai ajaa itse,
punainen toimi automaattiohjauksella.
Mielenkiintoinen oli myös luomua ja liikuntaa -iltakävely, missä kuulimme mm. kimalaisten esiintymistiheyden seurannasta ja perinteisen kaskirukiin viljelystä.

Kisakallion toimintapisteessä tutustuin Health Skills Online -hyvinvointivalmennukseen Irina Keinäsen opastamana. Sovellusta on käytetty toisen asteen opiskelijoilla. Sen sijaan, että opettaja kertoisi luokassa toisen asteen opiskelijoille terveellisistä elintavoista, luodaan tämän maksullisen sovelluksen avulla ryhmä, jolla on oma mentori antamassa ohjeita ja palautetta mm. liikunnasta, ruokavaliosta ja nukkumisesta. Toimipisteen kuvauksen mukaan "mobiilisovellus sopii hyvinvointivalmentajaksi erityisen hyvin siksi, että parhaat tulokset saadaan aikaa tekemällä pieniä asioista päivittäin".

Matleena istuu korkealla suuren sinisen traktorin ohjaamossa.
Tässä olen ensikertaa traktoria ohjaamassa.
Kuva: Riikka Marttinen
Omnian ravintola- ja catering -alan opiskelijoille suunnitellussa juuresten tunnistuspelissä pääsi virtuaalilaseilla tunnistamaan juureksia ja niiden oikeaa säilytyslämpötilaa. Juoneltaan yksinkertainen peli on kokemusten mukaan tukenut oppimista ja yhteisöllisyyttä, kun pelin seuraajatkin voivat antaa ohjeita virtuaalilaseja käyttävälle pelaajalle. Peli on kehitetty MR Amis -hankkeessa ja se tulee myöhemmin avoimesti saataville Mramis.fi-sivustolle. 

Kaksi henkilöä on kyykistynyt pellon reunaan kuvaamaan voikukkien haivenpalloja ilta-auringossa.
Riikka Marttinen ja Jukka Koivisto kuvaavat kaunista peltoa
saunalta ja iltanuotiolta palatessa.
Pitkä puinen laituri pienen järven rannalla.
Ikinä en ole talviturkkia näin lämpimään veteen heittänyt.
Se innosti myös aamu-uinnille.
Metropolia amkiin hiljattain siirtynyt ja mobiilioppimisen verkoston puheenjohtajana jatkava Pauliina Venho piti toimintapistettä podcastien tekemisestä mobiilisovelluksilla. Podcastit eli äänitiedostot ovat kokeneet viime aikoina uuden tulemisen. Hyviä sovelluksia niiden tekemiseen mobiililaitteilla ovat esim. Spreaker ja Anchor ja pc-kokeilla SoundCloud. 

Mobiilikesäkoulu on lämminhenkinen tapahtuma, missä on tavanomaisia koulutustilanteita helpompi olla keskittynyt yhteiseen oppimiseen, sillä oppilaat ja opiskelijat - ja osa opettajistakin - on jo kesälomalla. Tänä vuonna sääkin suosi ja helleraja ylittyi, joten osa oppimisesta tapahtui ulkona.

Tapahtuman hengestä kertoo sekin, että useampi meistä toimintapisteiden vetäjistä tuli paikalle talkoohengessä. Suurin osa toimintapisteistä toteutettiin kerran molempina päivinä, joten niiden vetäjätkin ehtivät osallistua eri toimintapisteisiin. Suosittelen tätä vuosittaista tapahtumaa lämpimästi!

Kuvasin kameran vakaimella (DJI Osmo Mobile 2 -gimbal) parin minuutin videon kävelystä Mustialan kampuksella. Lisäksi alla on kolme 360-kuvaa ja lopuksi linkit aiempiin mobiilikesäkoulubloggauksiini. Tämä oli neljäs kerta, kun osallistuin tapahtumaan.



Aiemmat bloggaukseni mobiilikesäkouluista 

2.6.2019

Mobiilikesäkoulu: lisätty todellisuus opetuksessa ja hoivatyössä

" "
Riikka ja Matleena ovat yhtä hymyä lempiaiheensa
lisätyn todellisuuden äärellä.
Mobiilikesäkoulu järjestetään 6.-7.6. Mustialassa. Tapahtuman kymmenvuotistaivalta vietetään teemalla paluu tulevaisuuteen. Kesäkoulusssa otetaan mobiiliutta ja digitaalisuutta haltuun yhdessä ja toiminnallisesti.

Alle on koottu Riikka Marttisen ja Matleena Laakson Lisätty todellisuus opetuksessa ja hoivatyössä -toimintapisteessä tarvittavia sovelluksia ja materiaaleja linkkivinkkeineen. Kuten ennalta kerroin, tätä bloggausta on päivitetty vielä muutama päivä tapahtuman jälkeen.

Toimimme molemmat kouluttajina, minä pääosin opettajien täydennyskoulutuksen puolella, Riikka myös toimintaterapian puolella. Riikka ja hänen kollegansa Heidi Åkerlund ovat koonneet Terapiapsi-sivustolleen etenkin kuntoutukseen sopivia sovelluksia ja niiden käyttäjäkokemuksia.

Tapahtuma näkyy myös somessa tunnuksella #mkesakoulu ja Twitteristä löydät meidät nimillä @Rilimam ja @matleenalaakso.


Toimintapisteen kuvaus 


Kahdensan henkilöä on kokoontunut pitkän pirttipöydän ääreen keskustelemaan ja tutkimaan pöydällä olevia lisätyn todellisuuden esimerkkejä.
Toimintapiste käynnistyi lyhyellä johdannolla ennen sovellusten kokeilua.
Kuva: Riikka Marttinen
Lisätty todellisuus opetuksessa ja hoivatyössä -toimintapisteessä tutustutaan lisättyyn todellisuuteen ja sen mahdollisuuksiin opetuksessa ja hoivatyössä. Toimintapisteellä kokeillaan valmiita sisältöjä ja harjoitellaan sisältöjen luomista itse sekä ideoidaan mahdollisuuksia hyödyntää lisättyä todellisuutta omassa työssä. Osassa sovelluksia voidaan hyödyntää myös 360-sisältöjä ja virtuaalilaseja. Toimintapiste pidetään Grotenfelt-tilassa torstaina klo 13.50 ja perjantaina klo 9.30.


Kokeiltavia sovelluksia


Meitä on toimintapisteellä kaksi opasta ja voimme valita kokeiltavia sisältöjä teidän osallistujien toiveiden perusteella. Suosittelemme lataamaan etukäteen seuraavat maksuttomat sovellukset, jos ne ovat laitteeseesi saatavilla, mutta tuomme mukanamme myös muutaman iPadin, joista nämä löytyvät valmiina.
  • Google Expeditions (AndroidiOS) ja Android-laitteisiin myös Google Cardboard tai Googlen VR-palvelut. Mikäli laitteessasi ei ole ARCore /ARKit-ominaisuutta, kannattaa ladata myös Googlen ARCore (Android, iOS)
  • HP Reveal (AndroidiOS) - sovellus omien lisätyn todellisuuden sisältöjen luomiseen. Tällä hetkellä toimii vain mobiilisovellus. Monipuolisempi Studio on lakkautettu ja uusi versio siitä julkaistaan loppuvuodesta.
  • Joku Merge Cuben sovellusminiverse.io/cube (Android, iOS, osa maksullisia)
  • AR Makr (iOS)
  • Sky View Free (Android), Sky View Lite (iOS) tai vastaava tähtikarttasovellus
  • 3D paint (löytyy valmiiksi Win 10 -läppäreiltä)

Em. lisäksi voit halutessasi kokeilla toimintapisteellä mm. seuraavia sovelluksia. 
  • AR flashcards (AndroidiOS) - alakoulun englanninopetus 
  • ARMolVis (AndroidiOS) - katso arkipäivän esineiden molekyylirakennetta
  • Chromville: Visual Arts ja Barcy (Android, iOS)
  • Figment (Android, iOS) - erikoisuutena mahdollisuus luoda portaaleja 360-sisältöihin
  • Google-kääntäjä (AndroidiOS) - tekstin kääntäminen valokuvaamalla
  • Human Anatomy 4D-Mixed Reality (iOS) - ihmisen anatomiaa havainnollistava sovellus
  • QR-koodin lukija (etsi sovelluskaupasta hakusanalla QR tai QR reader)
  • Quiver - 3D Coloring App (AndroidiOS) tai Quiver Masks (Android, iOS) - väritä kuva ja se herää eloon, kuvissa mukana tehtäviä
  • Zappar - Kööpenhaminen kartta ja esimerkkejä uskonnon opetuksesta. Zapparilla tehtyjä sisältöjä oli esillä myös MUUNlainen ilmastonmuutos -toimintapisteellä. (AndroidiOS; sisältöjen katsominen maksutonta, sisällöntuottaminen maksullista) 


Bloggauksia ja muita linkkivinkkejä lisätystä todellisuudesta