Joulun alla Facebook tarjosi käyttäjilleen omaa koontia, minne se poimii etenkin kuvia suosituista päivityksistä. Arviolta lähes 20 % Facebook-kavereistani on oman tarinansa jo jakanut. Se voi tehdä katsomalla kaverin koosteen ja tekemällä sitten omansa tai suoraan Year in review -sivulta. My Times 2014 puolestaan kokoaa lööpiksi suosituimmat päivitykset, joista se tosin näyttää vain muutaman ensimmäisen sanan. Mukana on huumorilla höystettynä myös jokunen vähemmän oleellinen tieto.
Vuoden Facebook-kuvista voi tehdä kuvakollaasin apps.facebook.com/my-year-in-photos -sivulla. Sovellus valitsee kuvat valmiiiksi, mutta niitä on helppo muuttaa esimerkiksi arpoen tilalle aina uuden kuvan, kunnes on tyytyväinen lopputulokseen. Facebookin suosituimmista tekstimuotoisista status-päivityksistä voi tehdä koonnin apps.facebook.com/my-year-in-status -sivulla. Voit poimia kunkin kuukauden noin 1-5 suosituimmasta päivityksestään haluamansa koontikuvaan. Valinnan vapaus mahdollistaa esim. koonnin vain vapaa-ajasta tai jostain harrastuksesta tai sitten työhön liittyen.
Edit 2.1.15: Sivulta www.facebook.com/lookback voi katsoa ja halutessaan jakaa videokoosteen omasta Facebook-elämästään siltä ajalta, kun on mukana ollut.
Ylärivillä vasemmalla Year in Review, sen vieressä My Year in Photos..
Alarivillä vasemmalla My Times ja sen vieressä My Year in Status.
|
Spotify jakaa verkossa tarinan sen omasta vuodesta. Eniten musiikkia kuunneltiin muuten 30. päivänä toukokuuta. Tarinan lopuksi kerrotaan eri maiden kuunnelluimpia kappaleita. "Luo oma musiikin vuosi" -kohdasta saat oman koontisi. Omastani opin, että "korvani ovat ahkerimmassa käytössä keskiviikkoisin". Oma musiikin kuuntelu Spotifyn kautta on ollut lähinnä syksyn Vain elämää -artisteja, joten hyvää kokonaiskuvaa musiikin kuuntelustani en sitä kautta saanut, mutta kiva oli silti saada itselle oma suositeltujen kappaleiden soittolista.
Instagramista en löytänyt kohtaan, mistä voisin vuosikoosteen tehdä, mutta parilta kaveriltani se on onnistunut. Pauliina Mäkelä kertoo, että kooste on Iconosquaren. Koosteen saa palvelusta omaan sähköpostiin ja sen voi sitten jakaa halutessaan, kuten Instagramin sisältöä muutoinkin. Vuosikooste on lyhyt elokuvatarina tykätyimmistä kuvistasi,
Twitterin toiminnasta on varmastikin tarjolla kaikista eniten erilaisia koonteja. Niitä löydät mm. tämän Twitteristä kertovan diasarjani loppupuolelta sekä tästä Pauliina Mäkelän loistavasta koonnista: Kuinka kaytan Twitteria tehokkaasti?
2014.twitter.com/moments näyttää mm. mistä aiheista globaalisti eniten tviitattiin. Mytoptweet.com kertoo yksittäisen tviittaajan suosituimmat tviitit viimeisen 3200 tviitin joukosta. Omani löydät tästä. Suositun tviitin tunnistaa siitä, että se saa paljon retviittauksia. Suosikiksi merkitsemisellä voi toki myös antaa palautetta tviittaajalle, mutta erityisesti sitä käytetään, kun halutaan poimia tviitti talteen omalle muistilistalle.
Kirjauduin juuri maksulliseen
www.thinkup.com sovellukseen, jota voi kokeilla 14 päivää ennen ostopäätöstä. Sitä kautta saa monipuolista tietoa tviittaajan urastaan. Oma tarinani lienee näkyvissä vain tuon 14 päivää, joten otin oheiseen kuvaan talteen kunkin kuukauden tärkeimmät tviittini. Vastaavia kuvia palvelusta saa kymmenittäin. ThinkUp nostaa esille mm. tviittien määrän, suosituimmat käyttämäsi sanat ja jakamasi kuvat ja linkit, aktiivisimmat ajankohdat ja keskeimmät henkilöt. Minun aktiivisin tviittipäivä on BETT-messujen aikaan, mutta yksi huippuhetkiä oli myös, kun jaoin Twitter-koulutuksen kahvitauolla kuvan pipareista ja tunnissa kuvaa jaettiin ja siitä tykättiin toistakymmentä kertaa. Osallistujat todella näkivät, miten nopeasti sisätö leviää.
www.thinkup.com sovellukseen, jota voi kokeilla 14 päivää ennen ostopäätöstä. Sitä kautta saa monipuolista tietoa tviittaajan urastaan. Oma tarinani lienee näkyvissä vain tuon 14 päivää, joten otin oheiseen kuvaan talteen kunkin kuukauden tärkeimmät tviittini. Vastaavia kuvia palvelusta saa kymmenittäin. ThinkUp nostaa esille mm. tviittien määrän, suosituimmat käyttämäsi sanat ja jakamasi kuvat ja linkit, aktiivisimmat ajankohdat ja keskeimmät henkilöt. Minun aktiivisin tviittipäivä on BETT-messujen aikaan, mutta yksi huippuhetkiä oli myös, kun jaoin Twitter-koulutuksen kahvitauolla kuvan pipareista ja tunnissa kuvaa jaettiin ja siitä tykättiin toistakymmentä kertaa. Osallistujat todella näkivät, miten nopeasti sisätö leviää.
Nykyisin SlideSharen käyttäjät saavat käyttöönsä analyysitietoja, joka aiemmin olivat vain maksavien asiakkaiden käytössä. Palvelu ei tee sosiaaliseen mediaan jaettavaa valmista koontia, mutta tietoja voi itse poimia viiden eri alaotsikon kautta. Tarkastella voi sekä yksittäistä diasarjaa että kaikkea toimintaansa. Myös ajallisen rajauksen voi tehdä. Näihin koonteihin on hyvä aina hieman varauksella suhtautua, sillä niiden mukaan tänä vuonna 12 000 yhdysvaltalaista on käynyt diojani katsomassa, mikä tuntuu kovin korkealta luvulta siihen nähden, että lähes kaikki sisältöni on suomeksi. Mutta jotain ne silti kertovat, tässä muutama tilastotietopoiminta omalta tililtäni:
- Diojani on katsottu kaikkiaan 139 725 kertaa, joista vuoden sisällä 91 792, huipun sattuessa lokakuulle. Diojani on ladattu 628 kertaa ja niistä on tykätty 183 kertaa. Lähes puolet katsomiskerroista tulee upotetuista diasarjoista ja neljännes henkilöiltä, jotka tulevat suoraan kyseiselle sivulle, käsittääkseni kirjoittamalla osoitteen selaimeen. Analyysi näyttää myös sivuja, jotka ohjaavat käyttäjiä tililleni.
- Katsotuin on Oppimateriaalia verkosta, mikä on yksi vanhimpia diasarjojani, toki usein päivittynyt. Kakkoseksi on noussut tämän syksyn hitti Sähköiset kokeet ja arviointi. Yllättäen QR-koodit opetuksessa on kirinyt kolmoseksi.