Vaihtoehto oppijan kirjautumiseen kannattaa poistaa kyselyä käynnistettäessä. |
Bloggausta päivitetty 27.2.2024 ja
ohjevideo lisätty.
Blooket on uusi hauska pelillinen monivalintakysely. Se muistuttaa visuaalisesti Kahootia, mutta on sen ilmaisversiota monipuolisempi. Pelimoodeja oli alkuun yhdeksän, nyt jo 15.
Pelimoodien avulla monivalintoihin saadaan erilaisia muuttujia, joissa vaikuttavat osaamisen lisäksi pelistrategiat, nopeus ja/tai sattuma. Uutta syksyllä 2023 on mahdollisuus lisätä monivalintojen lisäksi avoimia kysymyksiä, joihin vastataan lyhyesti tietyllä tavalla, mutta vaihtoehtoisenkin vastauksen voi antaa. Voit kokeilla muutamia kyselyitä sähköisten kokeiden blogisivulla.
Eri pelimoodien avulla samat melkein kaiken tietävät ja nopeasti reagoivat oppijat eivät aina voita, vaan kukin voi vuorollaan juhlia voittajana. Osa pelimoodeista edellyttää, että pelaajat ymmärtävät jonkin verran englantia.
Blooketissa voit käyttää jaettuja kyselyitä tai kysymyksiä tai helposti luoda omia monivalintoja. Kysymyksiin voi liittää kuvia, niitä löytyy sovelluksen kautta. Vastauksista oikein voi olla yksi tai useampi vaihtoehto. Blooketiin voi tuoda Quizletista julkisesti jaettuja kyselyitä. Quizletia voi käyttää moneen tarkoitukseen, mutta eniten sitä käytettäneen sanaston ja termien opetteluun. Kun sinne vie esimerkiksi sanaparit, niitä voi harjoitella Quizletissa kolmen eri tehtävän ja kolmen eri pelin avulla. Nyt Blooket tuo valikoimaan toista kymmenen uutta tapaa harjoitella. Ollaan siis jo yli 20 eri pelitavassa. Niistä löytyy monta vaihtoehtoa erilaisille oppijoille niin osallistamiseen, harjoitteluun, kilpailuihin kuin kokeeksikin.
Yhteistä kyselysovelluksille on myös mahdollisuus kisata reaaliaikaisesti ryhmän kanssa tai avata kysely omassa tahdissa oppitunnilla tai kotitehtävänä tehtäväksi. Blooketissa kotitehtävät voi avata korkeintaan kahdeksi viikoksi ja tulokset kertyvät automaattisesti opettajalle, mutta yhtäaikaisesti pelattavissa pelimoodeissa tulokset näkyvät ja ovat tallennettavissa vain heti pelin jälkeen, kun käytännössä kaikilla kilpailijoilla tuloksiin voi palata myöhemmin. Tuloksista näkee sekä ryhmän että yksittäisten vastaajien pisteet ja onnistumisen prosenteissa. Näin siis ilmaisversiossa, mihin tässä keskityn.
Näin kasvatustieteilijänä vähän vierastan sitä, että monessa pelimoodissa pärjää parhaiten se, joka kerää eniten rahaa tai muuta tavaraa. Liekö kyse amerikkalaisesta unelmasta vai pitäisikö tämä ajatella yrittäjyyteen kannustamisena? Valitettavasti nopeus aina määrittää voittajan. Tällaiset sovellukset haluavat väkisinkin laittaa pelaajat järjestykseen. Jaettuja ykkössijoja ei sallita.
Valinnat kultajahti-peliä käynnistettäessä. |
Pelin käynnistäminen
Kirjaudu Blooketiin ja valitse valmis kysely, luo oma tai tuo se Quizletista. Valitse seuraavaksi pelimoodi. Osa niistä toimii vain ryhmän yhtäaikaisessa pelaamisessa (Host Live), osa vain kotitehtävinä (Assign Homework), osa sopii molempiin.
Suosittelen aloittamaan esim. kultajahti (Gold Quest) -pelimoodista. Se on helppo ja hauska reaaliaikaiseen pelaamiseen luokassa tai etänä. Mukana on kaksi pelimoodia (Tower Defence & Tower of Doom), joihin en jaksanut kovin hyvin perehtyä, mutta joista uskoisin monien pelaamiseen enemmän tottuneiden lasten ja nuorten innostuvan, kun otetaan aikaa niiden opetteluun. Alle linkkaamassani interaktiivisessa ThingLink-kuvassa esittelen lyhyesti kaikki pelimoodit ja olen niitä sinne moneen kertaan lisännyt pelin kehittyessä.
Pelimoodin valinnan jälkeen saat muutaman kysymyksen, esim. kauanko pelataan, näytetäänkö alkuun englanninkieliset ohjeet, saako mukaan liittyä myöhässä ja käytetäänkö sovelluksen arpomia nimiä (random names). Lisäksi voit estää vastaajien kirjautumisen, sillä muuten sitä suositellaan. Tämä opastetaan tarkemmin alle upotetulla videolla.
Ryhmän reaaliaikaisessa pelissä opettajan kannattaa jakaa oma näyttö. Näin oppijat näkevät pelitilanteen kokonaisuutena monipuolisemmin. Ensimmäisillä pelikerroilla kannattanee käynnistää peli läppärillä ja seurata oppijan näkymää mobiililaitteelta, ainakin jos peluutat tätä alakoululaisten kanssa, joilla englannin osaaminen on heikompaa. Tai sitten otatte tämän ryhmän yhteisenä projektina ja annat oppijoiden neuvoa toinen toisiaan.
Usein oppijan tulee vastaamisen jälkeen klikata näyttöä päästäkseen eteenpäin. |
Oppija liittyy mukaan opettajan antaman linkin tai koodin kautta. Ensimmäiseksi hän joko kertoo nimensä tai käyttää hänelle arvottua käyttäjänimeä, jonka voi muutaman kerran vaihtaa. Sen jälkeen voi valita oman hahmon (engl. blook).
Tämän jälkeen oppija jää aulaan odottamaan pelin käynnistymistä (ks. bloggauksen ensimmäisen kuvan näkymä). Hänelle ehdotetaan vapaaehtoista kirjautumista, mikäli sitä ei peliä käynnistettäessä ole piilotettu. Peli käynnistyy, kun opettaja klikkaa Start-nappia.
Kokeile itse ja osallistu demosessioon!
HUOM: Alla olevat toukokuun 2021 alkuperäiset kokeilulinkit/demosessiot eivät enää ole käytettävissä. Jatkossa kokeilulinkki löytyy sähköisten kokeiden blogisivulta.Seuraavat viisi pelimoodia voit antaa kotitehtäväksi viikon ajaksi. Alla olevat pelilinkit toimivat tiistaiaamuun 1.6.2021 asti. Oletettavasti ilmaistilin 60 vastaajan rajoite koskee myös näitä kotitehtäviä, joten laita viestiä, jos et pääse vastaamaan, niin avaan kyselyn uudestaan.
- Café: Puutarhasanastoa (su-en)
- Factory: Kirjallisuus: yhdistä kirja ja suomalainen kirjailija
- Tower Defence: Name that logo
- Grazy Kingdom: Name that animal
- Tower of Doom: US States
Listauksen kolme ensimmäistä sekä muut neljä pelimoodia toimivat ryhmän kanssa reaaliaikaisessa pelissä. Classicissa on vain monivalintoja, ei mitään satunnaistekijöitä. Kolmea muuta (Gold Quest, Battle Royale ja Racing) voit tulla kokeilemaan tämän viikon demosessioihin. Ei ilmoittautumista, ensimmäiset 60 mahtuu mukaan. Kukin peli kestää noin 5 min ja siihen päälle osallistujien tarpeen mukaan keskustelua ja kokemusten vaihtoa. Tervetuloa!
- Tiistai 25.5.21 klo 16 Blooket-demosessio (Teams-linkki)
- Keskiviikko 26.5.21 klo 15 Blooket-demosessio (Teams-linkki)