23.11.2021

Teamsilla tekstittäminen, Wordilla litterointi ja PowerPointilla kääntäminen

Syyskuun Mitä uutta #digipeda sovelluksissa? -bloggausta kirjoittaessani havahduin siihen, miten paljon Microsoft on tehnyt viime aikoina saavutettavuuden eteen. Alle upotetuilla videoilla näytän Teamsin kaksi tapaa tekstittää videoita, sen miten Wordilla voi sanella ja myös litteroida puhetta sekä sen, miten PowerPointit voi kätevimmin kääntää vieraalle kielelle. 

Videolla unohdin näyttää, mistä transkriptio (yläkulma) ja tekstitys 
(alakulma) löytyvät Teams-tallenteella, kun sitä ei ladata tiedostona
ulos M365:sta, joten näytän sen kuvassa.
CC-merkintä videoissa kertoo tekstitystavasta (Closed Captions),
ei tekijänoikeuksista. Jos YouTube-videossa on Creative Commons -lisenssi,
 tieto löytyy videon kuvauksesta kuten alla olevissa videoissa.

Kun innostuin näitä videoita tekemään, kokosin samalla myös aiemmat Microsoftin sovellusten ohjevideoni omaksi soittolistakseen. Viime vuonna julkaisemani videot liittyvät bloggauksiin SharePoint Spaces eli tilat ja Miten esitän Teamsissa dioja? Lisäksi olen tehnyt videon Microsoftin syventävästä lukuohjelmasta, joka toimii monien Microsoftin sovellusten ohella mm. ThingLinkissä, Flipgridissä ja Minecraftissa.

Monelle oppimateriaalien ja verkkosisältöjen tekijälle saavutettavuus näyttäytyy ennen kaikkea videoiden tekstittämisenä. Siihen olen jakanut vinkkejä aiemminkin (ks. koulutusdiojen ja ohjeiden sivun kohta tekstitys). Saavutettavuus on kuitenkin laajempi juttu. Se on kuin esteettömyyttä, mutta verkkomaailmassa. Pyörätuoliluiskien sijaan rakennetaan verkkosisältöjä, joita esimerkiksi näkövammaiset voivat helposti käyttää. 
"Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman helposti. Saavutettavuus on ihmisten erilaisuuden ja moninaisuuden huomiointia verkkosivujen ja mobiilisovelluksien suunnittelussa ja toteutuksessa." -AVIn saavutettavuusvaatimukset

 




11.11.2021

ThingLink-skenaario: 360-kuvaamisen opas

360-kuvaaminen ja ThingLink. Skenaarion aloituskuva.
Thinglink julkaisi viime viikolla skenaario-työkalun. Sen avulla voi luoda oppijoille erilaisia polkuja, joita he ohjaavat omilla valinnoillaan. Pohjana ovat ThingLink-kuvat, videot ja 3D-mallit.

Itse skenaarioiden luominen on erittäin helppoa ja esittelen sen alle upotetulla videolla. Sen sijaan suunnittelu ja itse sisältöjen luominen vie kyllä aikaa. Skenaariossa oppija voi tehdä valintoja esimerkiksi osaamisen tai mielenkiinnon kohteidensa perusteella. Voit määritellä, että oppijan tulee ajatuksella perehtyä sisältöön eikä hän pääse jatkamaan matkaa ennen kuin on vastannut oikein avoimeen tai monivalintakysymykseen.

ThingLink suosittelee skenaarioita erityisesti reaalimaailman tilanteiden simulointiin, missä edetään haasteen kautta valintaan ja sitten nähdään valinnan seuraus. Tätä kaavaa voi toistaa pitkin tarinaa. Voit luoda kahdenlaisia skenaarioita: Lineaarinen skenaario mahdollistaa oppijalle vain yhden polun eli kaikki valinnat johtavat lopulta samaan lopputulokseen. Haarautuva skenaario mahdollistaa useamman erilaisen polun kulkemisen ja siten erilaiset lopputulokset. Tässä oppija näkee valintojensa syyt ja seuraukset lineaarista skenaariota paremmin. Myös opettaja saa tallennettua analytiikkaa ja vietyä sen esimerkiksi Moodlen suoritusten seurantaan. 

Skenaariotyökalu ei kuulu opettajan ilmaislisenssiin eikä yksittäisen opettajan lisenssiin (35 €). H5P:stä löytyy hyvin samanlainen työkalu: Branching Scenario. Skills Practice: A Home Visit on siitä hieno esimerkki ja aivan samanlaisia lisättynä interaktiivisilla tageilla voi tehdä myös ThingLinkillä - ja selvästi helpommin. H5P itsessään on saatavissa maksutta, mutta tarvitset sitä tukevan ympäristön, joka yleensä tarkoittaa Moodlea tai WordPressiä, jonne H5P-lisäosa on asennettu. H5P-työkaluista voit lukea lisää H5P-blogisivultani.

Lue lisää ThingLink-ohjekuvasta ja sieltäkin löytyvistä päivittyvistä ohjedioista, missä kerron tarkemmin skenaarioista ja niiden luomisesta ja tutustu alle upotettuun 360-kuvaamisen skenaarioon.

PS. Alkuviikon bloggauksessa Hyvää peliviikkoa opettajat! nostin ThingLinkistä esiin lähinnä pakopelit, joita yleensä luodaan luo kierros -tagien avulla. Myös skenaarioilla voi luoda pelillisyyttä esimerkiksi antamalla oppijalle pisteitä tehtyjen valintojen perusteella. 



8.11.2021

Hyvää peliviikkoa opettajat!

Peliviikon logo 2021.
Peliviikon logo
Peliviikkoa vietetään tänään 8.11. alkavalla viikolla. Se on kirjastojen aloitteesta syntynyt pelikasvatuksen teemaviikko, jota vietetään myös kansainvälisesti. Suomessa tarjolla on vuosittain satoja tapahtumia. Tästä pääset tapahtumakalenterin verkkotapahtumiin ja lisää voit lukea peliviikon verkkosivulta

Alla on neljä vinkkiä opetukseen ja pelillisyyteen liittyen. Ainakin Blooketia pääset kokeilemaan oppijan roolissa Osallistavat ja kevyesti pelilliset välineet -työpajassa, jonka pidän Otavian OKO! –hankkeen verkkoseminaarissa Loisto! Uutta virtaa etäopetukseen ja oppilaitoksen näkyvyyteen 18.11.2021 .


Mitä sinun oppilaasi ja opiskelijasi pelaavat?


Tiedätkö, mitä oppilaasi tai opiskelijasi pelaavat? Entä kollegasi? Nopein tapa kartoittaa sitä on AnswerGarden sanapilvi, joka toimii ilman kirjautumista. Kokeile sitä tästä, lisäsin pohjaksi kolme omaa suosikkiani. Katso tarvittaessa ohjeita ja ideoita sanapilvet-bloggauksesta

Jos käytät AnswerGardenin oletusasetuksia, pelin nimi näkyy sitä suuremmalla, mitä useampi sen on maininnut. Ohjeista kirjoittamaan sanapilveen vain yksi peli/vastaus. Vastata saa niin monta kertaa kuin haluaa. Alaosan Refresh-napista saat näkyville kaikki vastaukset. Luodun sanapilven pohjalta on hyvä käydä keskustelua pelaamisesta. Kieltenopetuksessa keskustelu käydään opeteltavalla kielellä ja eri oppiaineissa mukaan voi ottaa kyseisen oppiaineen näkökulmaa. 


Oppimispelien Padlet-koonnissa sata peliä tai pelisivustoa

Vuosia sitten oli Keski-Suomessa joku hanke, joka keräsi yhteen oppimispelejä liittäen niitä opetussuunnitelman tavoitteisiin. Kuten usein käy, hanke tuli ja hanke meni - ja samalla tuo koonti katosi. Tästä on noin viisi vuotta aikaa. Kun huomasin listauksen kadonneen verkosta, loin Oppimispelien Padletin. Otin tavaksi lisätä sinne oppimispelejä aina, kun niistä kuulen. Padlet on avoin myös muille muokattavaksi eli voit lisätä sinne oman vinkkisi tai kommentoida siellä jo olevia pelejä.


Blooket julkaissut jo 11. pelimoodin

Bloggasin viime toukokuussa otsikolla Blooket: uusi pelillinen monivalintakysely. Tuon jälkeen Blooket on julkaissut kaksi uutta pelimoodia. Eilen päivitin bloggauksestakin löytyvään eri pelimoodit esittelevään ThingLink-kuvaan uusimman kalastuspelin.

Blooketin avulla voi luoda itse tai käyttää muiden tekemiä monivalintavisoja. Pelaaminen onnistuu livenä tai omalla ajalla tehden joko oppitunnilla tai kotitehtävänä. Pärjäämiseen vaikuttavat osaamisen lisäksi pelimoodin määrittelemät asiat eli useimmiten tuuri ja nopeus, toisissa pelimoodeissa myös pelistrategiat. Riittää hyvin, että vain opettaja kirjautuu Blooketiin.


ThingLinkin kierrokset ja skenaariot

ThingLink mahdollistaa pelillisten elementtien lisäämisen verkkomateriaaleihin (lue lisää ja katso esimerkkejä). Moni opettaja on tehnyt pakopelejä ThingLinkin avulla. Usein ne tehdään niin, että interaktiivisiin kuviin lisätään vihjeitä. Kun vastaus tai koodi on löytynyt, pääsee oppija etenemään seuraavaan seuraavaan kuvaan. 

Thinglink julkaisi viime viikolla uuden skenaario-työkalun, joka tuo paljon lisää mahdollisuuksia oppimisen pelillistämiseen. Skenaarioiden avulla voi luoda erilaisia polutettuja skenaarioita ja antaa oppijoille pisteitä sen mukaan, millaisia valintoja he tekevät. Julkaisen skenaarioista oman blogikirjoituksen myöhemmin tällä viikolla. Esimerkkini skenaarioista opastaa 360-kuvaamiseen eikä ole kovin pelillinen. Esimerkistä ja muista ThingLink-materiaaleistani saat silti varmasti kiinni ideasta ja eväitä omien pelillisten skenaarioiden luomiseen.