17.12.2019

Vuorovaikutuksen aktivointi digivälineillä

Pidin tänään Tampereen yliopiston henkilöstölle koulutuksen vuorovaikutuksen aktivoinnista digivälineillä, luennolla ja verkossa. Teema on ollut tänä syksynä usein esillä tässä blogissa: Elokuussa bloggasin mm. Flipgrid-videochatistä ja Kahootin muutoksista. Lokakuussa kerroin Twitterin muutoksista blogissa ja tallenteella. Marraskuussa esillä oli Quizizz-monivalinta ja Digiä esityksiin. Julkaisin myös pitkään kokoamani koonnin muutoksista erilaisissa opetuksessakin käytetyissä sovelluksissa otsikolla
Kymmeniä muutoksia suosituissa sovelluksissa. Kootusti päivittyviä ohjeita verkon sovelluksiin löydät tämän blogin koulutusdiojen sivulta.


Luentojen aktivoinnin oppaan uusi versio tulossa


Kirjoitin keväällä 2016 Tampereen teknilliselle yliopistolle eli nykyiselle Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle oppaan Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen. Sen jälkeen olen sitä useasti omalla ajalla päivittänyt. Nyt kun vanha Moodle yhdistymisten vuoksi ensi vuonna poistuu, saa myös opas uuden ympäristön ja samalla päivittyy. Tässä jälkikäteen lisätty uusi linkki oppaaseen.


Ruudunkaappauskuva Padletin aikajanaformaatista. Kuvassa näkyy seitsemän aikajanalle sijoitettua verkon palvelua, joita koulutuksessa kokeiltiin.
Ruudunkaappauskuva Padletin uudesta aikajanasta.
Oheisesta tekstistä löydät linkin aikajanaan.

Padletissa uusi aikajana


Käytän Padlettiä lähes päivittäin ja eilen huomasin, että sinne on tullut tarjolle jo kahdeksas formaatti eli mallipohja. Se on kuvan aikajana. Jostain syystä sen upottaminen ei (vielä) onnistunut nätisti, joten toin oheen kuvan editointinäkymästä.

Avaamalla Vuorovaikutuksen aktivoinnin Padletin näet, miten sisällöt aikajanalla näkyvät ja sen useita sovelluksia voit kokeillakin. Mentimeterin kohdalta näet ryhmän tulokset.

Padletin edellinen uudistus lokakuussa toi tarjolle karttapohjat (ks. bloggaus ja esimerkki). Padlet on suosittu muistitaulu, joita voi maksutta omistaa kolme yhtäaikaista, suosittelulinkillä liittyvät saavat niitä neljä. Vanhojen käyttöehtojen aikaan liittyneillä Padletteja voi olla huomattavasti enemmänkin. Uusia Padletteja voi ostaa tai sitten poistaa vanhoja ja luoda vastaavan määrän uusia.



9.12.2019

H5P: upotukset ja Moodle-kysymyksiä

Kuvassa on teksti: H5p.org-sivu on tarkoitettu H5P-työkalujen testaamiseen ennen hankintapäätöstä tai jos joku uusista työkaluista puuttuu omasta oppimisympäristöstäsi. Sieltä löydät myös ohjeita ja esimerkkejä. Kirjautumalla voit tilata uutiskirjeen.
H5P-työkalut ovat nopeasti saavuttaneet suuren suosion oppimistehtävien ja verkkosisältöjen luojien keskuudessa. Olen kouluttanut niitä paljon niin oppilaitosten kuin yritystenkin henkilöstölle. Noin 50 työkalun kokoelmasta löytyy jatkuvasti uuden oppimisen aiheita itsellenikin. Työkaluja kehitetään aktiivisesti ja alkuvuodesta on tulossa kaksi uutta tehtävätyyppiä, interaktiivinen kirja ja minikurssi.

Tässä bloggauksessa nostan esiin vastauksia viime viikkojen H5P-koulutuksissa nousseisiin kysymyksiin ja osallistujilta oppimiini vinkkeihin etenkin Moodlen käytön suhteen. Lisäksi mukana on tietoa viime viikon muutoksista h5p-org-sivun käyttäjille. Lopusta löydät uuden haitaritekstin, missä on minun ja muidenkin käyttäjien H5P-ohjeita ja esimerkkejä.

Aloitin tämän blogin kirjoittamisen 2011 ja tämä julkaisu on vuoden 40., mikä on ennätykseni. Aiemmat H5P-työkalujen bloggaukset ovat:

H5p.org:n upotukset eivät toimi entiseen tapaan


H5P on avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Se tarkoittaa, että Moodlen, WordPressin ja Drupalin ylläpitäjä voi ladata sen maksutta ympäristöönsä. Tosin asentamisesta ja ylläpidosta voi aiheutua kuluja, mutta ainakin Mobie eSmart/Academyssa ja Mediamaistereiden Pinja-Moodlessa H5P kuuluu aina oppimisympäristön hintaan. Tämä on se tapa, miten suurin osa suomalaisoppilaitoksista H5P:tä käyttää. Vaihtoehtoisesti H5P-työkalut voi ostaa käyttöön osoitteesta h5p.com. Jos käytät jotain näistä tavoista, työkalut ja niiden upotukset toimivat entiseen tapaan eikä seuraavan kappaleen varoitus koske sinua.

Viime torstaina h5p.org:n palvelimet ylikuormittuivat ja sen seurauksena H5P-sisältöjen upottaminen kyseiseltä sivulta estettiin. Ylikuormitus johtui siitä, että kyseistä sivustoa käytetään jatkuvasti oikeiden sisältöjen jakamiseen, vaikka se on tarkoitettu vain testikäyttöön ennen hankintapäätöksen tekemistä. Nyt upottaminen toimii taas, mutta sitä tehtäessä tulee muistutus siitä, milloin se on sallittua.

Olen itsekin käyttänyt H5P.org-sivua väärin ja jakanut sieltä sisältöjä, etenkin ohjeiden haitaritekstiä. Siellä on edelleen esimerkkejäni ja se on hyvä paikka testata uusia työkaluja, joita ei omaan verkkoympäristöön vielä ole asennettu. Perjantaina kopioin sieltä muualle upottamani sisällöt toiseen ympäristöön ja päivitin upotuskoodit, joten nyt tänne Bloggeriin upottamani sisällöt toimivat jälleen.


H5P ja Moodlen edistymisen seuranta


Kun käytät H5P-työkaluja organisaatiosi Moodlen kautta, voit lisätä verkkokurssillesi edistymisen (eli suoritusten) seurannan lohkon, jos se on siellä tarjolla. Tällöin jokainen opiskelija saa visuaalisen koonnin omasta edistymisestään ja opettaja näkee samanlaisen koonnin koko ryhmän edistymisestä.

Aina kun lisäät kurssille aktiviteettejä tai aineistoja, voit määritellä, huomioidaanko ne edistymisen seurannassa. Jos haluat ne huomioiduksi, voit valita, pitääkö tehtävästä saada tietty arvosana, riittääkö pelkkä aineiston avaaminen vai tekeekö opiskelija itse päätöksen siitä, milloin merkitsee tehtävän suoritetuksi. Et voi estää sitä, että opiskelija voi tehdä H5P-tehtävät niin monta kertaa kuin haluaa. Et myöskään voi lisätä kurssille pakollisia tehtäviä sen jälkeen, kun kurssi on jo alkanut. Mediamaistereiden sivulta löytyy ohjeita edistymisen seurantaan Moodlessa.



Neljä tapaa jakaa H5P-sisältöjä Moodlessa


Moodle-ympäristössä voit jakaa H5P-sisällöt neljällä eri tavalla. Kun käytät upottamista, menetät mahdollisuuden edistymisen seurantaan, ellet upota sisältöä kyseiseltä kurssilta niin, että siinä on joitain tehtäviä (lauseen sisältöä korjattu 13.2.20). Upottamalla kurssista voidaan saada visuaalisesti hienompi ja selkeämpi. Huomaa, että kun kopioit kurssin, missä on upotuksia, täytyy upotukset tehdä kurssikopioon uudestaan, koska muuten upotukset viittaavat alkuperäiseen kurssiin, minne opiskelijoilla ei ole pääsyä, vaikka ne näkyvätkin opettajan roolissa.

Kurssin upotukset voi tehdä kahdella tavalla: Jos jaat ne erilliseltä julkiselta sivustolta, sinulle ei tule em. ongelmaa kurssikopioiden kanssa. Yleisempi tapa on luoda H5P-sisältö normaalisti haluamaasi lohkoon (kurssiin) ja upottaa se sitten samaan lohkoon (kurssiin). Jotta sisältö ei näy opiskelijalle kahtena, piilota alkuperäinen sisältö opiskelijoilta ja salli sitten pääsy. Jos haluat verkkokurssista saavutettavan, älä piilota alkuperäistä sisältöä, vaan kirjoita otsikon perään, että se on upotettu edelle, sillä H5P-upotukset eivät tällä hetkellä ole saavutettavia (lause lisätty 13.2.20).

Saat H5P-sisällöt Moodlessa näkyville neljällä vaihtoehtoisella tavalla:
  1. Kun lisäät uuden H5P-sisällön kohdasta Lisää aineisto tai aktiviteetti, se tulee kurssinäkymään niin, että H5P-logon jälkeen näkyy tehtävän nimi - ja myös kuvaus, jos niin haluat. Tämä on yleisin tapa lisätä H5P-sisältöjä.
  2. Kun haluat luoda yhdestä teemasta monta H5P-sisältöä tai haluat yhdistää aiemmin luomiasi kokonaisuudeksi, voit tehdä sen H5P:n Column-työkalulla. Tällöin Moodlessa näkyy em. kohdan tavoin yksi linkki aineistoon tai aktiviteettiin, mutta se voi sisältää esim. interaktiivisen videon, aukkotehtävän ja haitaritekstin. 
  3. Voit upottaa valitsemasi H5P-sisällöt Moodleen, mikä auttaa luomaan verkkokurssista visuaalisesti hienomman. Jos käytät useita upotuksia, kurssin rakenteeksi kannattanee valita välilehdet. Tällöin sisällöt löytyvät omilta välilehdiltään eikä sinun tai opiskelijan tarvitse jatkuvasti skrollata pitkää etusivua alaspäin, jotta löytää etsimänsä. 
  4. Voit luoda Moodleen sivun, minne kokoat tietystä teemasta esim. tekstiä, kuvia ja upotuksia niin H5P-sisällöistä kuin verkon muistakin sisällöistä. 

Moodlen ylläpitäjä voi räätälöidä muutamia H5P-ominaisuuksia


Vaikka H5P on periaatteessa samanlainen kaikille, jopa alustasta riippumatta, löytyy sielläkin kohtia, joita kannattaa organisaatiokohtaisesti muokata. Mediamaisteri Oy ylläpitää satoja Moodle-ympäristöjä. Heidän asiakkaat saavat Course Presentation -työkaluun yhden sisältö-templaten eli valmispohjan organisaation väreillä, fonteilla ja kuvilla ja useampiakin voi tilata. Näin saadaan luotua hienompia esityksiä, sillä työkalun omat ominaisuudet jäävät kauaksi Power Pointin mahdollisuuksista.    

H5P mahdollistaa videoiden tuomisen interaktiiviseen videoon tiedostona ja YouTube-linkkinä. Nykyisin monilla organisaatioilla on omia videoidenjakopalveluita. Mediamaistereilta löytyy lisäosa, millä voidaan tuota videoita myös Ubicastista. Vastaavaa on kaivattu myös Panopton käyttäjille. Löysin tähän h5p.orgin keskustelusta ratkaisun, jota en tosin itse ole päässyt testaamaan, mutta Pasi Häkkinen kommentoi Twitterissä 9.12. sen toimivan hyvin: "In Panopto, choose the video settings and then select "outputs." There you will find an option to "View Podcast." Click that and then copy the URL. This is the URL you can use in H5P. I was so happy that this worked."


H5P-ohjeita ja esimerkkejä uudessa osoitteessa


Kommentti 18.8.20: Jatkossa löydät H5P-ohjeet ja esimerkit kätevimmin tämän blogin H5P-sivulta. Alle upotettu haitariteksti poistuu kyseisen ympäristön lakkauttamisen myötä syksyllä 2020.

Alla on uuteen osoitteeseen viety päivittyvä haitaritekstini eri tahojen H5P-ohjeista ja esimerkeistä. Vielä viime viikolla jaoin tämän osoitetta h5p.org-sivustolta, mutta jatkossa löydät uusimmat ohjeeni ja alla olevan H5P:n Accordionilla tehdyn koonnin varmimmin tämän blogin koulutusdiojen sivulta. Siellä on linkki päivittyviin dioihini ja uusimpaan H5P-bloggaukseeni, missä tämä haitariteksti kulkee aina mukana.

PS. Opin tänään, että Essee-tehtävään voi määritellä avainsanojen (keyword) alkuosat *-merkillä. Kun merkitsee avainsanaksi esim. palkin*, sovellus tunnistaa palkinto-sanan eri taivutusmuodoissaan. Toki voi myös luetella hyväksytyt vaihtoehdot sekä sallia pienet kirjoitusvirheet. Tämä ominaisuus tekee essee-tehtävistä entistä monikäyttöisempiä myös suomenkielellä (kokeile esimerkkiä).