Kuvassa Quizizz-sovelluksen vaihtoehtoja kyselyiden generointiin linkistä, dokumentista tai tekstistä. Toiminnot ovat beta-vaiheessa. |
Sanapilveen voidaan koota esimerkiksi teemaan liittyviä käsitteitä tai sanastoa. Tähän sopii hyvin kirjautumatta toimiva Answergarden.
Quizizz puolestaan sopii kyselyn luomiseen. Se on mielestäni jo vuosia johtanut kisaa opettajille maksuttomien kyselytyökalujen kategoriassa. Toki Blooket (ks.bloggaus) on siinä rinnalla hauskana pelillisenä vaihtoehtona ja toisaalta Microsoft/Google Forms vähemmän pelillisenä ja kaikilla käytettävissä olevana vaihtoehtona (bloggaus Ms Formin uudistuksista).
Quizizz-sovellukseen on tullut viime päivinä jälleen paljon uusia ominaisuuksia. Tekoäly toiminnot (beta) ovat ainakin tässä vaiheessa maksuttomia. Niiden avulla voi luoda kyselyitä kehotteista, dokumenteista, linkeistä ja tekstitetyistä videoista. Tässä esimerkissä sinne kopioidaan sanapilven sanat ja pyydetään tekemään niistä kysely.
Olen tehnyt muutamia testejä ja se tuntuu ymmärtävän suomeakin, vaikka välillä teki suomenkielisestä materiaalista kysymyksiä englanniksi tai sekaisin suomeksi ja englanniksi. Kuten tekoälyn kanssa muutoinkin, ihmisen on aina syytä tuotokset tarkistaa ja olla valmis niitä muokkaamaan. Samalla voi lisätä kyselyyn kuvia ja monipuolistaa kysymystyyppejä itse, tekoälyn avulla tai kysymyspankkia hyödyntäen.
Quizizz-kyselyyn saa maksutta viisi kysymystyyppiä sekä diojen luomisen. Maksullinen Super-lisenssi (noin 100 $/vuosi) tarjoaa peräti 18 vaihtoehtoa. Uusimpana tapana pelata on Mastery Peak. Sen avulla oppija harjoittelee, kunnes on saanut tietyn pistemäärän eli päässyt vuoden huipulle.
- Sähköisten kokeiden blogisivu
- Quizizz: suosittelijan linkki uusille käyttäjille (Kun olet tehnyt yhden kyselyn, sinä ja minä saamme kuukaudeksi Super-lisenssin.)
Toimiiko tällainen työskentely? Periaatteessa kyllä, mutta omissa tekoälykokeiluissa kyllä jatkuvasti törmään siihen, että paljon tarvitaan ihmistyötä, jotta lopputulos on hyvä. Yritin tätä tänään yhden ryhmän kanssa ja nyt tekoäly teki pienehköstä sanapilvestä yli 40 kysymystä ja ne kaikki olivat avoimia kysymyksiä. Niitä oli aivan liikaa ja tässä tapauksessa ehkä monivalinnat olisivat toimineet paremmin. Edellisellä kerralla sain kohtuullisen määrän monivalintoja. Käytännössä sovellus ja tekoäly (ja minun promptausosaaminen) on siinä vaiheessa, että opettajan ehkä sittenkin kannattaa luvata sanapilven sanoista tehty kysely vasta seuraavaksi oppitunniksi - tai laittaa opiskelijaryhmä muokkaamaan kysely valmiiksi.
Tekniikka ei vielä ole valmista siihen, että opettaja noin vain saisi sellaisenaan käyttöön otettavia, kyselyitä, dioja, videoita ja erilaisia tehtäviä. Näitä kannattaa silti nyt testailla, sillä tekoäly kehittyy kovaa vauhtia. Voi olla, että hyvinkin pian tällaiset työkalut tarjoavat meille kaikille valtavasti apua erilaisten materiaalien luomiseen.