Ennakko-ohjeet
- Ota mukaan läppäri tai mobiililaite.
- Kirjaudu Twitteriin ja lataa Twitter-sovellus mobiililaitteellesi tai käytä sitä läppärillä selaimen kautta. Diasarja: Twitter opetuksessa ja ammatillisen verkoistoitumisen välineenä
- Lataa Notegraphy mobiililaitteellesi (iOS, Android), läppärillä se toimii selaimella.
- Myös QR-koodin lukijasta on iloa, esim. QR Reader tai QR Code Reader. Lumiasta sovellus löytyy suurennuslasikuvakkeesta ja sitten silmän kuvasta.
Tozzl on sähköinen seinä luentojen, opintojaksojen ja seminaarien käyttöön. |
- Tozzl on digitaalinen muistiinpanotaulu, jonka löysin Free Technology for Teachers -bloggauksesta tätä koulutusta valmistellessani. Olen vuosia käyttänyt todaysmeet.com-chattia. Tozzl on hieman monipuolisempi, mutta molemmat ovat erittäin helppoja eivätkä vaadi kirjautumista.
- Tozzl-seinältä löytyvät linkit tähän bloggaukseen ja yhteismuistinpanoihin. Mukana on myös chat ja Twitter-syötteet. Muitakin ominaisuuksia olisi voinut valita mukaan.
- Koska tämän koulutuksen oli tarkoitus esitellä erilaisia luentoaktivoinnin välineitä, kokeilimme useita päällekkäisiäkin palveluita. Käytännössä vuorovaikutus oli aktiivisinta Twitterissä, mutta paljon tapahtui myös Todaysmeetissä, jonka viestit ovat luettavissa kuukauden ajan. Osallistujat panostivat näissä chattailyyn ja Tozzl sekä yhteismuistiinpanot jäivät lähes hyödyntämättä. Luonnollisestikin silloin, kun kyse ei ole eri välineiden kokeilemista, yksi taustakanava riittää yhdelle luennolle.
Alla kuva Answergarden-palvelulla tehdystä sanapilvestä. Kysymyksenä oli, miten osallistujajoukko aktivoi luentojen osallistujia. Suurimmalla tekstillä ovat eniten vastauksia saaneet teemaat. "Teen kysymyksiä" oli mainittu 18 kertaa. Vastauksia oli kaikkiaan 128. Tässä linkki alkuperäiseen, joka ei enää ole muokattavissa.
Kuvassa AnswerGarden-seinälle lähetettyjä vastauksia kysymykseen, miten aktivoit luennon osallistujia. About-kohdasta avautuu Google-haku jokaiseen mainittuun sanaan tai sanapariin. |
Nämä Notegraphy-tuotokset jaettiin Twitterissä. Tekijöinä markka_ (vas) ja ElinaNarvanen (oik.). |
Tapani mukaan minulla oli vähän liikaa asiaa pariin tuntiin, joten myös Notegraphyyn jäi aikaa kovin vähän. Sillä oli tarkoitus tehdä tiivistelmä tänään opitusta. Oikealla molemmat Twitteriin jaetut tuotokset. Katso halutessasi AdobeVoicella tekemäni 2 min. video Notegraphy opettajan työssä.
#eklusteri Twitterissä
- Aktiivisinta luonnollisesti oli Twitterissä koulutuksen aikana, mutta jonkin verran viestiteltiin sekä etukäteen että jälkikäteen. Followthehashag.com -sivuston mukaan, sunnuntai-iltaan mennessä oli lähetetty 156 tviittiä tunnuksella #eklusteri. Tviittaajia oli kaikkiaan 44 ja heistä peräti 83 % naisia.
- 58 % tviiteistä oli itse kirjoitettuja, 31 % uudelleentviitattuja, 5 % vastauksia ja loput linkkejä tai kuvia. Potentiaalinen yleisö eli tviittaajien yhteenlaskettu seuraajamäärä (total audience) on 11 395.
- Uudelleentviitatuimpia (4-6 kertaa, max. tviitti/henkilö) tviittejä olivat seuraavat:
- Top 100 Tools for Learning 2014 -listauksesta saa myös paljon väline-ideoita omaan käyttöön: http://t.co/IhPnKlWGBk #eklusteri #BYOD #opetus
— Virve Valtonen (@VirveValtonen) 22. toukokuuta 2015 - Nyt alkaa TTY:llä #eklusteri koulutus luentoaktivoinnista ja BYOD:sta. Yli 100 innokasta paikalla. pic.twitter.com/ulal09lkLp
— Matleena Laakso (@MatleenaLaakso) 22. toukokuuta 2015 - "Opiskelijalle annettava tilaisuus syventyä asiaan", sanoo @KarvosAna "45 minuutin pätkiminen pätkäisee myös innostuksen." #BYOD #eklusteri
— Paula Pihlus (@LaPauPih) 22. toukokuuta 2015 - Opiskelijoiden aktivointi luennoilla 22.5.15 by @MatleenaLaakso #aktivointi #eklusteri http://t.co/vGaXiChgti käyttäjältä @SlideShare
— Santeri Repo (@SanttuRepo) 22. toukokuuta 2015 - Chat-kanavilla ja vähän ääneenkin pohdimme sitä, miten miten estää oppimistilanteessa keskittymisen herpaantuminen, kun tarjolla on monta kiinnostuksen kohdetta: Twitter/chat, opettaja, valkokangas jne? Aktiivitviittaajana minulla on tästä paljon omia kokemuksia ja se voisi olla uuden bloggauksen aihe. Kysymys kuitenkin kuuluu nyt, että onko tätä teemaa tutkittu? Onko tästä jossain perusteellisempaa tietoa kuin mutua? Se varmastikin on selvä, että sekä oma oppimistyyli että motivaatio aiheen opiskeluun vaikuttavat. Nuorista sanotaa, että he ovat taitavampia monikanavaisessa työskentelyssä, kun ovat siihen tottuneet. Jos tiedät aiheesta tutkimuksia tai muuten hyviä kirjoituksia, linkkaathan ne alle kommenttteihin, kiitos!
- Sen verran aktiivista ja innostunuttakin tviittaminen oli, että haastan eOppimisen klusterin jatkossakin hyödyntämään Twitteriä koulutuksissaan. Ilmoittakaa hashtag jo kutsussa ja muistuttakaa siitä tilaisuuden alussa. Ei se sen kummempaa vaadi.
Pysy ajan tasalla
- Erilaisten koulutusten ja seminaarien ohella opetusalan väelle on tarjolla paljon ideoiden jakamista ja täydennyskouluttautumista verkossa. Suomalaiset perus- ja toisen asteen opettajat ovat hyvin löytäneet ammatilliset Facebook-ryhmät, samoin osa korkea-asteen opettajista. Opeverkostojen sivulle on koottu noin 130 erilaista FB-ryhmää sekä erinomaisia opetusalan blogeja. Niistä pääsee hyvin liikkeelle ja varmasti löytää polkuja eteenpäin. Tässä myös Twitter on suureksi avuksi. Otapa seuraavaksi seurantaan #eklusteri-tunnuksella tviittaavat pirkanmaalaiset!
- Ylläpidän tässä blogissani sivua webinaareista. Sinne kokoan tvt:n opetuskäytön verkkoseminaareja ja niiden tallenteita. Vielä touko-kesäkuussakin on paljon tarjontaa.
Alla ensin tämän koulutuksen diat ja niiden alla huhtikuinen diasarjani TTY:n opettajien koulutuksesta, missä perehdyimme korkea-asteen opetusteknologioihin, trendeihin ja haasteisiin.