Tässä jälleen perinteinen bloggaus, missä kerron kuluneesta työvuodestani. Päätyöni on pitkään ollut opetusalalla työskentelevien kouluttaminen digipeda-teemoista. Välillä koulutan muistakin teemoista, kuten keväällä lähiopetuksen menetelmistä. Selvästi eniten koulutin lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten henkilöstöä, mutta pidin koulutuksia alakoulusta amkiin ja vapaasta sivistystyöstä yliopistoon. Vain 10 % koulutuksista oli suunnattu muille kuin oppilaitosten henkilöstölle. Heihin kuului mm. yhdistysten, järjestöjen, kirjastojen, julkishallinnon ja yritysten henkilöstöä.
Kouluttamisen ohella teen jonkin verran muitakin töitä. Yksi sellainen oli Helsingin verkkolukion laatukäsikirjan kommentointi. Lisäksi koordinoin edelleen Pirkanmaan Osakkeen lukio-opettajien ainetiimitoimintaa. Vähän yli kolmanneksen töistäni tein TAMKissa, mikä oli pääosin OPH-rahoitteisten opettajien täydennyskoulutusten järjestämistä. Muut työt tein freelancerina tai muutamien päivien työsuhteissa.
Työhöni kuuluu paljon uuden opettelua ja osaamisen päivittämistä: lukemista, kokeilemista ja ideointia itsenäisesti ja somesta syötteitä saaden sekä webinaareihin osallistuen. Konferensseista kaksi on minulle ylitse muiden: ITK Aulangolla - jonka suunnitteluryhmäänkin kuulun - sekä BETT-messut Lontoossa. Sinne olen lähdössä jälleen muutaman viikon kuluttua, jolloin tämä 10. suomalaisten matkakertomusten koonti saa jatkoa. Olen myös mukana Microsoftin MIEE-verkostossa ja syksyllä aloittaneessa H5P Ambassador -ohjelmassa.
Avoimen oppimisen vaikuttaja -palkinto ilahdutti
Avoimen tieteen kesäpäivillä sain kunnian vastaanottaa Avoimen oppimisen vaikuttaja 2023 -palkinnon, jota kuvattiin elämäntyöpalkinnoksi. Se myönnettiin "esikuvallisesta ja monipuolisesta avoimen oppimisen edistämisestä".
Palkinto lämmitti kovasti mieltä ja avoin jakaminen jatkuu. Pidin TAMKin kautta kuluneena vuonna kaksi Avoimen jakamisen OPH-rahoitteista koulutusta, missä opeteltiin sovelluksia verkkomateriaalien tekemiseen ja sitten niiden jakamista mm. YouTubeen ja Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
|
Tunnuslukuja työstäni kahden vuoden välein. |
Pandemia lienee takana
Vasta syksyllä alkoi tuntua, että pandemiavuodet ovat opetusalan täydennyskoulutuksessa taakse jäänyttä aikaa. Lähiopetuksiin on varmaan palattu siinä määrin kuin niihin palataan. Koulutusteemoihin mahtuu jo muutakin kuin aktivointia verkossa ja verkkomateriaalien tekemistä.
Siitä kyllä kannan huolta, että toisin kuin usein julkisuudessa puhutaan, suurin osa lähipiirini yliopisto-opiskelijoista tekee edelleen kaiken etänä. Ja yksin kotona. Tässä valossa en yhtään ihmettele mielenterveysongelmien valtavaa määrää.
Matkustamisesta VR kertoo, että tein junalla 30 matkaa (6566 km ja 62 tuntia). Lähes kaikki olivat työmatkoja ja ne veivät minut yhdeksälle eri asemalle. VR:n mukaan tämä hiilineutraali valinta säästi ympäristöä 712 kilolta CO2e-päästöjä, mikä pelasti yli kaksi neliömetriä napajäätikköä sulamiselta. Tein kyllä myös yhden lentomatkan Lontooseen ja kuljin autolla, silloin kun junalla ei kätevästi päässyt. Myös oma ja kaupunkifillari olivat aktiivisessa käytössä.
Tekoälyn vuosi
Vuoden keskeinen teema oli tietenkin tekoäly opetuksessa, mikä nousi syksyllä ylivoimaisesti kysytyimmäksi koulutusteemaksi kevään H5P-työkalujen jälkeen. Em. linkeistä löydät näistä teemoista kertovat blogisivuni. Tekoälystä kerroin tai sitä sivusin myös useissa bloggauksissa, mutta luetuin tekoälylinkkini on Padlet-koonti, minne keväällä aloitin kokoamaan hyviä linkkivinkkejä. Sen alimmalta riviltä löytyvät tekoälykoulutusteni materiaalit.
Monenlaista tuli kokeiltua, mutta en vielä ole valmis listaamaan parhaita sovelluksia tai käyttötapoja. Olen tekoälyn kanssa vielä itsekin jatkuvasti uutta oppimassa, vaikka osaankin sitä jo tarpeeksi, että voin siitä koulutuksia vetää. Vuosi sitten kirjoitimme aiheesta kollegoiden kanssa OPH-rahoitteisen koulutuksen hakemuksen. Se vähän jännitti meitä, kun emme aiheesta vielä paljoa tienneet, mutta nyt 3 op koulutus aiheesta tuntuu vain kivalta uudelta haasteelta, kun tekoälykoulutukset tähän asti ovat yleensä kestäneet vain 1-3 tuntia. Ilmoittautuminen siihen avautuu lähipäivinä. Tulevia koulutuksiani löydät Tervetuloa-sivulta.
Some-tilastoa
|
Tunnuslukuja keskeisistä verkon sovelluksistani.
|
- Blogissa tämän vuoden luetuimmat ovat 1) Sanapilvi-bloggaus 2) H5P-sivu 3) Ohjeiden ja diasarjojen sivu 4) Tervetuloa-sivu 5) keväinen juttelu ChatGPT:n kanssa. Blogin sivupalkista löydät kaikkien aikojen luetuimmat ja ohjesivulta näitä muita.
- SpeakerDeckiin jakamistani päivittyvistä diasarjoista katsotuimpien kärjessä ovat H5P, sanapilvet ja kirjautumatta toimivat sovellukset (kaikki vuodet yhteensä). SlideShareen jaan enää yksittäisten koulutusten dioja, joita ei ole tarvetta myöhemmin päivittää.
- Padletissa vuoden katsotuin oli Tekoäly opetuksessa -linkkivinkit (23 600 vierailua) ja toisena Padlet-ohjeet ja esimerkit (3 300) ja kolmantena Oppimispelit (2 400).
- ThingLink-sisältöjeni kärkeen kuuluvat monet ohjeet: Thinglink (19 800), Blooket (14 500), 360-kuvaaminen (5 400) ja Verkkokurssin suunnittelu (4 400). Näihin katselumääriin sisältyvät myös menneet vuodet.
- YouTube-kanavaltani näet uusimmat ja suosituimmat videoni. Kun mitataan viime vuoden katselutunteja, soittolistojen kärjessä ovat H5P, ThingLink ja webinaaritallenteet. Vuoden katsotuin oli Videon lataaminen YouTubeen (2021) ja vuoden aikana julkaistuista Johdanto H5P-työkaluihin 2023.
- Kenties alkanut vuosi näyttää, voisiko Meta Threads (@matleenalaakso) tai Blue Sky (@matleenalaakso.bsky.social) korvata Twitterin, joka on Elon Muskin myötä ollut jyrkässä alamäessä. Väkeä on kadonnut ja aktiivisuus vähentynyt eikä keskustelua juuri synny, vaikka viesteistä edelleen tykätään ja niitä retviitataan. Vuositilastoakaan en Twitteristä enää saanut ja syksyllä ilmoitukset alkoivat nostaa esille tahoja, joita en seuraa ja jotka sisältävät mm. rasismia, poliittista riitelyä, ääriliikkeitä ja muuta asiatonta ja huonoa käytöstä tai epäkiinnostavaa some-influensereiden mainossisältöä.
Täältä löydät vastaavan tarinan työvuodestani 2022, ja sen lopusta linkit yli 10 muunkin vuoden kirjoitukseen.