15.6.2013

Kesäkivaa tabletilla

Mitäs kivaa uutta, muttei niinkään hyödyllistä, tabletilla voisi kesällä tehdä? Alla muutamia itselleni viihdykkeeksi kelvanneita vaihtoehtoja. Kesälomasuunnitelmissa on kirjoittaa vielä oma bloggaus somen hyödyntämisestä matkailussa sekä toinen tableteista metsässä. Katsotaan jäävätkö suunnitelmiksi vain. Mutta jo tässä vaiheessa toivotan aurinkoista ja rentouttavaa kesää kaikille lukijoille ja täydentäkää ihmeessä kommenttikenttään listaa parhaista tabletin loma-ajan sovelluksista!

Kaleidoskoopit
  • iPadissa on hauska Photo Booth -sovellus kuvien leikkimieliseen muokkaamiseen. Sen avulla voi tehdä mm. kaleidoskooppikuvia omista valokuvista. Mobiilikesäkoulututtuni Leena Koskimäki vinkkasi iPadille weavesilk.com -palvelusta, mikä toimii myös selaimella. Musiikki tuo siihen jännän lisäulottuvuuden.
  • Oheiset kuvat olen tehnyt Magic Kaleido-sovelluksella (Android) ja se on kokeilemistani ollut paras. 
  • Kuvien piirtely on hauskaa. Jos hyötyjä haluaa etsiä, niin ehkä jonkun esitteen, Twitter-seinän tai blogin taustakuvan tällä voisi tehdä.
Virtuaalimatkailu
  • iPadin Kartat-sovelluksen 3D-näkymä on käsittämättömän hieno niiltä osin kuin sinne on 3D-paikkoja ladattu. New Yorkissa en ole koskaan käynyt, mutta siellä on ollut jännä virtuaalisesti seikkailla. Oheinen kuvakoonti on tämän viikkoiselta Manhattanin matkaltani.
  • Myös Androidissa voi karttojen kautta kuljeskella pitkin maailmaa, mutta vastaavaa 3D-efektiä ei ole tarjolla. Ellei sitten paikkoja ole kuvattu sopivassa valossa, niin että varjot kertovat omaa tarinaansa :-) kuten oheisessa Tower Bridgen kuvassa. Google Mapsin kautta toki pääsee lähelle 3D-efektiä, mutta sen avulla pääsee vain Google-auton kuvaamille reiteille.
  • Eräs ilta esittelin Kartat-sovellusta sukulaiselleni ja hän totesi Milanon Duomoa tutkiessamme, että sen edustalla olevan torin kivikuvioista saisi hyvän tilkkutyömallin.
  • Tableteille löytyy monenlaisia kilpailuja, millä voi testata, miten osaa maailman kartalle sijoittaa maat tai kaupungit tai kuinka hyvin tuntee eri valtioiden liput (esim. Android: 50 States - Free, Flags Quiz, Poliittinen kartta).
  • Minne sinä olet aina halunnut matkustaa?
(Kirjallisuus)blogit
  • Kirjoja voi lukea paperilta tai tabletilta tai nautiskella niistä kuunnelmina. Jos innostut kirjavinkeistä tai haluat keskustella lukemistasi kirjoista, blogit tarjoavat siihen erinomaisen vaihtoehdon. Cision julkaisee säännöllisesti eri aihealueiden TOP 10 blogit -listauksia. Vuoden 2012 listalla on yli 10 alan blogilistauksia, joita kansainvälinen tarjonta laajentaa. Kiinnostaako askartelu, puutarhanhoito, retkeily vai rakentaminen? Heidän uusin kirjallisuusblogien listaus on vuodelta 2011 ja ainakin tuolloin suosituin oli Tommi Melenderin Antiaikalainen. Nykyisin monen kirjaston sivulle on mahdollista kirjoittaa arvosteluita (esim. Pirkanmaan PIKI-verkkokirjasto ja nuortenkirjallisuuteen keskittyvä Sivupiiri.fi).
  • Sosiaalinen media tarjoaa valtavasti työkaluja oman tekemisensä raportointiin. Aikanaan blogeihin tutustuessani kirjoitin kolmen vuoden ajan lyhyen blogikommentin jokaisesta lukemastani kirjasta (40 kpl). Ystäväni puolestaan innosti minut arvostelemaan katsomani elokuvat Movietron-palveluun. Kolmen vuoden aikana arvostelin 136 elokuvaa, muutama oli kyllä aiemmin katsomiani. Kummankaan palvelun käyttöä en ole enää jatkanut.
Pelit
  • Näistä kannattaa lukea muiden tekstejä, Google löytää niitä ja sovelluskaupatkin tarjoavat suosituksiaan. Tietokonepelit eivät minua juuri ole koskaan innostaneet. Kun hyvää, koukuttavaa peliä suositellaan, se pikemminkin karkoittaa minut, kuin houkuttelee. Hyviin lautapeleihin (mm. Carcassone, Master Mind) minusta kyllä saa kaverin.
  • Yli vuoden tabletin käyttäjänä olleena olen ollut koukussa vain kahteen peliin, varsin yksinkertaisia molemmat, toinen on pasianssi ja toinen Air Control -lennonohjauspeli.
Youtube
  • YouTube on paitsi maailman suosituin hakukone heti Googlen jälkeen, myös suomalaisten keskuudessa se verkkosivu missä useimmiten käydään, heti Googlen ja Facebookin jälkeen. Lapset ja nuoret ovat sen kyllä löytäneet, mutta meille oikeesti aikuisille se voi tuottaa monenlaisia uusia kivoja löytöjä, jos niitä vain keksii etsiä. 
  • Itse olen illan tai pari nautiskellut videoista liittyen mm. seuraaviin teemoihin: flash mobeihin (alla yksi suosikeistani), kalligrafiaan (siitäkin alla esimerkki) ja lisättyyn todellisuuteen (hakusanaksi Augmented Reality, AR, ks. aiempi bloggaukseni). Eilen löysin videoita liittyen nuoruuteni idoleihin. Kävin myös katsomassa miltä professori Balthazar näyttää, se oli lapsena yksi tv-suosikeistani, mutten ole huomannut sen tulleen uusintana omien lasten aikaan.
  • Mitä sinä harrastat? Mikä sinua kiinnostaa? Millaisesta huumorista pidät? Mitä tykkäät katsella, mutta tv ei näytä?



4.6.2013

Mobiilikesäkoulun palapeli ja lypsyjakkara

Mobiilikesäkoulun mOppimisen polun vetäjä Pasi Silander ilahdutti jälleen sekä menetelmällisellä että sisällöllisellä annilla. Ryhmämme työskentely alkoi alla olevan kuvan käänteisellä palapelillä. Kukin kirjoitti palansa taakse mielestään tärkeimmän asian, miten oppiminen mobiilin myötä muuttuu. Sen jälkeen laitoimme palan kerrallaan pöydälle. Kun tuli oma vuoro, piti kertoa, miten oman palan teema liittyy sen ympärillä jo olevien palojen teemaan.

Näin ryhmämme tuotti kontekstuaalisen mallin siitä, miten mobiilioppimisen tärkeimmät asiat likittyvät yhteen. Palapelin kokoaminen ei ollut helppoa, sillä uutta opittaessa mentaalisia malleja on muutettava. Keskustelussa tuli yhdistettyä omat ajatukset ryhmän muiden jäsenten ajatuksiin ja etsittyä linkkejä niiden välille - välillä ne olivat itsestään selvyyksiä, välillä niitä piti oikeasti pohtia. Tällaista mallien rakentamista voi mobiililaitteilla tehdä esimerkiksi ajatuskarttasovelluksilla (esim. iPadin Popplet, Androidin Mindjet tai tietokoneen bubbl.us). 

Miten oppiminen mobiilin myötä muuttuu?


Autettisessa tilanteessa oppimisympäristö on nykyisin kovin erilainen, silloin kun käytettävissä on mobiililaitteita. Tällöin opettajan ohjaus saadaan oikeasti mukaan talliin tai navettaan, tai missä milloinkin oppimassa ollaan. Seuraavaksi opettelimmekin lypsämistä ja keskustelimme siitä, mikä tällaisen taidon oppimisprosessissa on oleellista. Aina kun opitaan käytännän taitoja, kyse on kontekstuaalisesta oppimisesta. Mallin voi haluttaessa dokumentoida, kuten me edellä. Tätä mallintamista, oppimisprosessin dokumentointia ja opitun reflektiontia voi oppimisessa tehdä monien mobiililaitteiden ja sosiaalisen median työkalujen avulla.

Ideoimme miten mobiilioppimista ja mobiililaitteita voisi lypsämistä opetellessa hyödyntää. Oppimispäiväkirja esim. blogissa mahdollistaa opitun näkyväksi tekemisen, sen miten oppimisprosessin eri vaiheissa huomio kiinnittyy erilaisiin asioihin. Uutta taitoa opeteltaessa nopeasti unohtaa sen, miltä se alkuun tuntui ja mihin huomiota kiinnitti. Kuitenkin opetettaessa taitoa muille, siitä on etua jos tämän muistaa. Omalta kohdaltani tämän tunnistan hyvin: Muistan vielä oman vastarintani Moodlen käyttöönotosta. Edellisessä työpaikassa aloitimme sen laajamittaisen käytön lähinnä, koska OPH käytännössä edellytti tvt:tä mukaan opettajien täydennyskoulutukseen. Facebookiin puolestaan liityin 2009 aloittaessani työt PAOK:ssa ja vain koska ajattelin, etten ole uskottava sosiaalisen median kouluttaja, jos en siellä ole. Enkä olisikaan.

Yksi ryhmä naurahtaen kertoi meille, että lysämisen oppimisprosessi alkaa "lehmän sukupuolen tarkistamisella". Ryhmämme kokemus oli, että alkuun huomio on siinä, miten maidon saa lypsettyä. Esimerkiksi ergonomiaan huomion kiinnittynee vähän myöhemmin. Ja sen tarkasteluun video- ja valokuva sopii hyvin. Kuva kertoo senkin, miten ergonomia tulee huomioiduksi silloin, kun se ei ole erityisen tarkastelun kohteena.

Erilaisiin ohjeisiin niin oppilaitoksissa kuin työssäoppimispaikoissakin QR-koodeilla tehdyt videot ja muutkin ohjeistukset sopivat hyvin. Ja aina kannattaa harkita, kuka oppimista eniten kaipaa ja kuka ne ohjevideot tekee: opettaja, opiskelijat vai kaikki yhdessä.