Peliviikon logo |
Alla on neljä vinkkiä opetukseen ja pelillisyyteen liittyen. Ainakin Blooketia pääset kokeilemaan oppijan roolissa Osallistavat ja kevyesti pelilliset välineet -työpajassa, jonka pidän Otavian OKO! –hankkeen verkkoseminaarissa Loisto! Uutta virtaa etäopetukseen ja oppilaitoksen näkyvyyteen 18.11.2021 .
Mitä sinun oppilaasi ja opiskelijasi pelaavat?
Jos käytät AnswerGardenin oletusasetuksia, pelin nimi näkyy sitä suuremmalla, mitä useampi sen on maininnut. Ohjeista kirjoittamaan sanapilveen vain yksi peli/vastaus. Vastata saa niin monta kertaa kuin haluaa. Alaosan Refresh-napista saat näkyville kaikki vastaukset. Luodun sanapilven pohjalta on hyvä käydä keskustelua pelaamisesta. Kieltenopetuksessa keskustelu käydään opeteltavalla kielellä ja eri oppiaineissa mukaan voi ottaa kyseisen oppiaineen näkökulmaa.
Oppimispelien Padlet-koonnissa sata peliä tai pelisivustoa
Vuosia sitten oli Keski-Suomessa joku hanke, joka keräsi yhteen oppimispelejä liittäen niitä opetussuunnitelman tavoitteisiin. Kuten usein käy, hanke tuli ja hanke meni - ja samalla tuo koonti katosi. Tästä on noin viisi vuotta aikaa. Kun huomasin listauksen kadonneen verkosta, loin Oppimispelien Padletin. Otin tavaksi lisätä sinne oppimispelejä aina, kun niistä kuulen. Padlet on avoin myös muille muokattavaksi eli voit lisätä sinne oman vinkkisi tai kommentoida siellä jo olevia pelejä.
Blooket julkaissut jo 11. pelimoodin
Bloggasin viime toukokuussa otsikolla Blooket: uusi pelillinen monivalintakysely. Tuon jälkeen Blooket on julkaissut kaksi uutta pelimoodia. Eilen päivitin bloggauksestakin löytyvään eri pelimoodit esittelevään ThingLink-kuvaan uusimman kalastuspelin.
Blooketin avulla voi luoda itse tai käyttää muiden tekemiä monivalintavisoja. Pelaaminen onnistuu livenä tai omalla ajalla tehden joko oppitunnilla tai kotitehtävänä. Pärjäämiseen vaikuttavat osaamisen lisäksi pelimoodin määrittelemät asiat eli useimmiten tuuri ja nopeus, toisissa pelimoodeissa myös pelistrategiat. Riittää hyvin, että vain opettaja kirjautuu Blooketiin.
ThingLinkin kierrokset ja skenaariot
ThingLink mahdollistaa pelillisten elementtien lisäämisen verkkomateriaaleihin (lue lisää ja katso esimerkkejä). Moni opettaja on tehnyt pakopelejä ThingLinkin avulla. Usein ne tehdään niin, että interaktiivisiin kuviin lisätään vihjeitä. Kun vastaus tai koodi on löytynyt, pääsee oppija etenemään seuraavaan seuraavaan kuvaan.
Thinglink julkaisi viime viikolla uuden skenaario-työkalun, joka tuo paljon lisää mahdollisuuksia oppimisen pelillistämiseen. Skenaarioiden avulla voi luoda erilaisia polutettuja skenaarioita ja antaa oppijoille pisteitä sen mukaan, millaisia valintoja he tekevät. Julkaisen skenaarioista oman blogikirjoituksen myöhemmin tällä viikolla. Esimerkkini skenaarioista opastaa 360-kuvaamiseen eikä ole kovin pelillinen. Esimerkistä ja muista ThingLink-materiaaleistani saat silti varmasti kiinni ideasta ja eväitä omien pelillisten skenaarioiden luomiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.