- - - - -
Miten arvioida etänä? Miten toimia, kun valvotut tentit eivät onnistu?
Osaamisen osoittamisen tavat muuttuvat nyt etäopetuksen vuoksi. Valmistelin tällä viikolla webinaaripuheenvuoroa aiheesta ja huomasin tämän hetken keskusteluissa paljon yhtäläisyyksiä keskusteluihin, joita käytiin, kun oltiin siirtymässä sähköisiin ylioppilaskokeisiin. Tuolloin porukalla ideoitiin hyviä koekysymyksiä, missä voitiin hyödyntää monimediaisia aineistoja. Moni lukio kokeili uudenlaisia arviointitapoja ja jopa kokonaista jaksoa ilman perinteisiä loppukokeita. Moni otti tuolloin kantaa sen puolesta, että arviointia tulisi laajentaa pois siitä mallista, että arvosana tulee pääosin yhdestä valvotusta kurssikokeesta.
Myös verkkokursseille sopivat hyvin kokeet - ja muut oppimistehtävät - missä oppija saa käyttää erilaisia aineistoja. Nyt onkin hyvä palata juurille ja katsoa opintojaksojen tavoitteita. Lukeeko siellä esimerkiksi, että opiskelija osaa analysoida, vertailla tai soveltaa oppimaansa? Tarvitaanko tuon taidon osoittamiseen valvottua koetta? Millaiset aineistölähtöiset oppimistehtävät tukisivat työelämätaitojen kehittymistä? Voisiko tämä pyytämättä tullut etäopetus osaltaan olla uudistamassa tenttikäytöntöjä?
Näkökulmana torstain webinaarissa Oulun yliopiston Inspiraatiota opetukseen -sarjassa oli korkea-asteen opetus. Toin alle muutamia hyviä lähteitä ja linkin tiistain verkkoseminaariin lukio-opetuksen näkökulmasta sekä upotin esitykseni diat. Ohjeita verkon työkaluihin, joilla voi tehdä näkyväksi yksilöllistä ja yhteistä työskentelyä löydät mm. tämän blogin koulutusdiojen sivulta.
Myös verkkokursseille sopivat hyvin kokeet - ja muut oppimistehtävät - missä oppija saa käyttää erilaisia aineistoja. Nyt onkin hyvä palata juurille ja katsoa opintojaksojen tavoitteita. Lukeeko siellä esimerkiksi, että opiskelija osaa analysoida, vertailla tai soveltaa oppimaansa? Tarvitaanko tuon taidon osoittamiseen valvottua koetta? Millaiset aineistölähtöiset oppimistehtävät tukisivat työelämätaitojen kehittymistä? Voisiko tämä pyytämättä tullut etäopetus osaltaan olla uudistamassa tenttikäytöntöjä?
Näkökulmana torstain webinaarissa Oulun yliopiston Inspiraatiota opetukseen -sarjassa oli korkea-asteen opetus. Toin alle muutamia hyviä lähteitä ja linkin tiistain verkkoseminaariin lukio-opetuksen näkökulmasta sekä upotin esitykseni diat. Ohjeita verkon työkaluihin, joilla voi tehdä näkyväksi yksilöllistä ja yhteistä työskentelyä löydät mm. tämän blogin koulutusdiojen sivulta.
Hyviä linkkejä arvioinnista (listausta täydennetty jälkikäteen)
- Helsingin yliopisto: Millainen on hyvä etätentti?
- Atjonen puhuu arvioinnista, Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteen professori Päivi Atjosen YouTuben soittolista (2020)
- Oppimistehtävien laatiminen, Kyytiä copy-paste –opiskelulle. Anne Rongas (2011/2018, CC BY-SA)
- Verkkotentin suunnittelutyöväline. Jyväskylän yliopisto (2012)
- Lukioiden Pulssi-hanke: Itsearvioinnilla reaaliesseen sudenkuoppien kimppuun
- Vaihtoehtoiset tenttikäytännöt. Karjalainen & Kemppainen (1994)
- Innostusta verkkotyöskentelyyn. Lapin amkin julkaisu, Anitra Arkko-Saukkonen & Kirsi Saloniemi (toim., 2018) Julkaisusta poimit helposti sisällysluettelon avulla itseäsi kiinnostavia vinkkejä verkko-opetukseen ja arviointiin!
- ThingLink-kuva oppimistehtävistä (koonti hyvistä lähteistä)
Monipuolinen Kahoot Premium kotitehtävänä
Kahoot Premiumiin saa kahdenlaisia avoimia kysymyksiä. Toisessa niistä vastauksista muodostuu sanapilvi. Kuvan sanapilvi on kaveriporukkamme lauantai-illan etätapaamisen Kahootista. |
Muokkasin yhtä Kahootin mallipohjaa ja tein sen pohjalta oman suomenkielisen kyselyn esittelemään Premiumin ominaisuuksia. Voit vastata kyselyyn tästä linkistä tai koodilla 07314468. Kysely on avoinna 7.5.2020 asti. Sen jälkeen löydät avoimia kyselyitäni tämän blogin sähköisten kokeiden sivulta, mistä löydät myös ohjediat.
Premium-versiossa on kuusi kysymystyyppiä, myös avoin lyhytvastaus sekä sanapilvi. Kysymyksiin voi tuoda YouTube-videoita ja laaja kuvapankki helpottaa kyselyiden tekemistä. Kysymysten ohella kuvia voi lisätä myös vastausvaihtoehtoihin. Lisäksi Kahootiin voi kysymysten väliin tuoda informatiivisia dioja kuva-muodossa. Premiumilla tehty ajastettu kysely mahdollistaa 2000 vastaajaa. Vaikka opettaja saa maksuttomastakin Kahoot-kyselystä koonnin tuloksista, Premium-versiossa koonti laajempi ja visuaalisempi.
Kahootin peruskäytön on luvattu aina pysyvän opettajille maksuttomana. Myös sen maksuton versio on uudistunut tänä lukuvuonna. Bloggasin Kahootista viimeksi elokuussa nostaen esiin uusia ominaisuuksia. Olen päivittänyt bloggausta myöhemmin muutamilla kommenteilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.