Kuvat ovat Arja SDO:n käsienpesuun motivoivalta Pöpövideolta (CC BY) |
- Neljä bloggausta tekoälyyn liittyen viime kuukausilta. Löydät kaikkien linkit tästä helmikuun bloggauksesta: Tekoälyteema mukaan täydennyskoulutuksiin.
- Hyvää #JaaJotain-teemaviikkoa -blogikirjoitus TUNIn TLC:n blogissa.
- H5P-työkaluista apua kirjoittamiseen -bloggaus, missä mukana tuore video.
- Jatkuvaa ohjeiden päivittämistä, viimeisimpänä H5P-työkalujen, ThingLinkin ja avoimen jakamisen diat (ks. koulutusten diojen ja ohjeiden blogisivu).
Tule oppimaan verkkokoulutuksiini
- TAMK: Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja jakaminen 3 op -verkkokoulutus: alkaa 15.3.2023 Uusinta syksyllä 2023.
- Oulun yliopisto: Lähellä tai langoilla - Digi opetuksen apuna 6 op: aloitus 20.3.2023. Uusinta syksyllä 2023.
- Lapin yliopisto: Vastuullisesti ja turvallisesti verkossa 2 op (alkaa 11.4.2023).
- Kaikki tulevat ja avoimet koulutukseni löydät Tervetuloa-blogisivulta. Laita viestä, jos toivot tietoa esim. kun tietyn syksyn koulutuksen ilmoittautuminen avautuu tai jos sinua kiinnostaa jonkun koulutuksen räätälöinti oman organisaatiosi tarpeisiin.
Avointen oppimateriaalien koulutuksen osallistujien tuotoksia
Edellä mainostettu Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja jakaminen 3 op -verkkokoulutus on järjestetty kahdesti aiemminkin. Kevään 2022 ryhmän tuotoksia kokosin bloggaukseen Kiinnostavatko avoimet oppimateriaalit?. Alla on poimintoja avoimesti jaetuista tuotoksista viime syksyn koulutuksesta. Koulutuksessa on vahva suositus jakaa ainakin paras tuotos Avointen oppimateriaalien kirjastoon. Lisäksi jaettiin monenlaista someen omille verkostoille tai julkisemminkin #JaaJotain-tunnisteella. Sitähän saa käyttää muutenkin kuin nyt teemaviikolla!
- Pöpövideo, Miksi kannattaa pestä käsiä saippualla? Ja mitä kemiaa siinä onkaan taustalla? Arja SDO (CC BY).
- Kotiin ja asumiseen liittyviä suomen kielen harjoituksia, Eevaleena Taala (CC BY)
- Motivaatioteorian lyhyt esittely (Prezi-esitys), Mirkku Valkola (CC BY).
- Fantastic Finnish Joulukalenteri (S2), Jutta Kosola (CC BY-SA)
- Itsenäisyyspäivä, opetusvideo suomen kielen oppijoille, Jutta Kosola (CC BY).
- Miten löydät asiakkaasi asiakkaasi? Anu Lehtimäki (CC BY-ND).
- Purkkivärjäys lasten kanssa, Helmi Koukka (CC BY-NC).
- Mediterranean Sea - Salt, MarkkuOpe (CC BY).
- Päivittäiset rutiinit -LinkedIn-postaus, Sanna Heikkilä
- Löydä liikuntalajit sanaristikosta (H5P), Sanna Heikkilä (CC BY)
- Asiakaspalvelu (animaatio), Tuuli Maijanen (CC BY-NC-SA)
- Kaksivaiheinen tunnistautuminen (Office 365), Katariina Väisänen ja Maarit Sarajärvi (CC BY)
- Tehtäviä kymmenellä, sadalla ja tuhannella kertomisen ja jakamisen harjoitteluun (H5P), Arja Korhonen (CC BY-SA)
- Espanjan vaatesanat (H5P), Reea Onjukka (CC BY-SA)
- Sormiaakkosiin liittyen neljä tekstitettyä ohjevideota, Pohjois-Savon opisto, Helmi Koukka & tiimi (videot tulossa Avointen oppimateriaalien kirjastoon) (lisätty 14.3.)
Markkinointivideo tekoälyn avulla vai sittenkin perinteisesti?
Välillä on tarpeen jakaa sitäkin, mikä ei onnistunut. Tässä bloggauksessa minun oli tarkoitus jakaa kokemuksia siitä, miten Powtoon-animaation voi käsikirjoittaa tekoälyn avulla, ChatGPT-kielimallia hyödyntäen. Powtoonilta saa yhteystietoja vastaan oppaan: 52 ChatGPT Prompts for Uniquely Tailored Video Scripts. Yritin sen avulla luoda hauskan ja ytimekkään käsikirjoituksen koulutuksen markkinointivideoksi, jonka olisin voinut sellaisenaan tai vähän muokattuna viedä animaatiopohjaan. Taustaksi annoin ilmoittautumislomakkeen tiedot mm. koulutuksen sisällöstä ja kohderyhmästä sekä aiemman bloggauksen kyseisestä koulutuksesta: Kiinnostavatko avoimet oppimateriaalit? (2022).
Vaikka tekstiä ChatGPT:n kanssa aikani veivasin, se toisti vai keskeisiä faktoja kuten sisältöjä ja kirjoitti varsin kliseistä mainostekstiä, mutta en onnistunut sen avulla löytämään yhtään sopivaa uutta näkökulmaa tai hauskuutta tekstiin. ChatGPT:n toimisi paremmin englanniksi, mutta tässä käytin vain suomea.
Ehkä ideani ei vain taipunut tekoälyn tuottamaksi videoksi tai en osannut ohjata ChatGPT:tä oikeaan suuntaan. Idea varmasti toimii jossain toisessa yhteydessä. Vasta nyt tätä kirjoittaessa huomasin, että olisin voinut antaa sille aineistoksi myös edellisen ryhmän sanalliset palautteet. Niistä varmaan saisi hyvän videon, mutta ehkä teen sen sitten ensi syksyn toteutukseen.
Edelleen ajattelen ChatGPT:tä tukiälynä, en tekoälynä. Se auttaa tuottamaan sisältöjä asiasta, mistä itsekin tietää jo paljon. Nyt se sekoitti järjestäjän ja rahoittajan sekä sen, kuka valitsee harjoiteltavat sovellukset. Tärkeistä asioita, jotka toki on helppo korjata. Tein sitten Powtoonin ihan perinteisesti, valitsemalla sopivan pohjan ja lisäämällä omat tekstit. Tällainen siitä tuli - ehkä tähän jo somekanavillani törmäsit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.