8.4.2023

Haastepallot seminaarin menetelmänä

Valokuvassa näkyy viiden henkilön jalat, sillä seisomme piirissä. Keskellä näkyy rypistettu paperi, mihin on kirjoitettu haaste teknologian opetuskäytöstä.
Haastepallo-työskentelyn viimeisessä vaiheessa
pohdimme haasteita pienryhmissä.
Edellisessä Nordic Bett -bloggauksessa kerroin Atean seminaarin sisällöistä ja suomalaisten matkaraportit -koonnista voit lukea laajemminkin BETT-messumatkan kokemuksista. 

Tässä kuvaan seminaarissa käytetyn menetelmän, jonka nimesin haastepalloiksi. Se sopii seminaariyleisön aktivointiin ja paneelikeskustelun virittäjäksi. Tein aiheesta myös lyhyen videon tekoälyä hyödyntävän Lumen5-sovelluksen avulla.

Seminaarissa paperipalloista puhuttiin myös lumipalloina. Itse olen tottunut sitä sanaa käyttämään toisesta työskentelytavasta, jonka myös alla lyhyesti esittelen.


Lumipallo-menetelmä


Jokainen kirjoittaa paperin yläreunaan kysymyksen ja antaa sen sitten piirissä tai rivissä seuraavalle. Tämä vastaa kysymykseen ja antaa sen jälleen seuraavalle, joka täydentää vastausta, tuo siihen uuden näkökulman tai muuten kommentoi ajatusta. Jos istutaan piirissä, kommentointi jatkuu, kunnes jokainen saa oman paperinsa takaisin. Jos istutaan luentosalissa, paperi voidaan antaa kuudelle seuraavalle, minkä jälkeen paperi vastauksineen palautetaan kysymyksen kirjoittajalle. Lumipallomenetelmää voi käyttää esimerkiksi alkuvirityksenä käsiteltävään teemaan, esityksestä heränneiden kysymysten pohtimiseen tai keskeisten teemojen kertaamiseen.


Seminaarin haastepallot


Alla kuvaan työskentelyn vaiheet listauksena kuten se Nordic Bett -seminaarissa toteutettiin. Näin toteutettuna se antoi tilaa koetuille haasteille, viritti paneelia yleisöä kiinnostavien teemojen äärelle ja lopuksi tarjosi keskustelunaiheita pienryhmiin. Listauksen asiat löydät myös lyhyeltä videolta, 
  1. Osallistujia pyydettiin kirjoittamaan papereille seminaarin teemaan liittyviä haasteita, joita he ovat kohdanneet (yksi haaste/paperi). Pois jätettiin ajan tai rahan puutteeseen liittyvät haasteet.
  2. Jokainen rypisti paperinsa palloksi ja sulki sen nyrkkiinsä. Sitten pallot heitettiin yhtä aikaa korkealle ilmaan. Sitten jokainen poimi lattialta muutaman pallon ja luki sen. Otettiin hetki aikaa pohtia haasteita ja jutella niistä vieruskaverin kanssa.
  3. Panelistit saapuivat ja pallot heitettiin estradille. Kukin esittäytyi lyhyesti ja poimi samalla yhden haasteen lyhyesti kommentoitavaksi.
  4. Paneelin puheenjohtaja johdatteli keskustelua haasteista nousevien kysymysten kautta. Kukin panelisti nosti vielä toisenkin haastepallon kommentoitavaksi. Paneelin päätteeksi panelistit heittivät pallot takaisin yleisölle.
  5. Yleisö keräsi lähimmät pallot ja siirryttiin nimilapussa mainittuun pienryhmään. Keskusteltiin hetki pienryhmän keräämistä haasteista ja siitä, miten ryhmän jäsenet ovat niitä omissa organisaatioissaan ratkaisseet. Jokainen ryhmä kirjasi ylös muutaman ratkaisun tai vinkin ja jakoi sen sähköisellä alustalla koko ryhmälle. Tähän voi käyttää esim. Mentimeteriä, Flingaa tai Padlettia.
  6. Seminaarin järjestäjä voi lopuksi kerätä haasteet ja koota ne yhteen.

Tein listauksesta videon Lumen5-työkalulla, jonka peruskäyttö onnistuu maksutta. Lumeniin voi viedä tekstin linkillä tai tekstinä. Kun olet valinnut mallipohjan, saat automaattisesti luodun videon. Tekoäly pyrkii löytämään sinulle sopivan kuvituksen, jota voi toki itsekin muokata. Videoon voi äänittää selostuksen, lisätä musiikin ja monin tavoin muokata automaattisesti tehtyä videota. Tämä on ensimmäinen sillä tekemäni video ja erittäin helppo käyttää. Valitettavasti ilmaisversio mahdollistaa jakamisen vain linkillä.


Kuvan sisältö löytyy blogitekstistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.