13.9.2017

Some työnohjauksessa

Olin tänään vetämässä Suomen työnohjaajat ry:n Pirkanmaan alueiltaa teemana sosiaalinen media työnohjauksessa. En itse ole työnohjaaja, mutta olen päässyt osallistumaan sekä ryhmä- että yksilötyönohjaukseen ja kokenut ne oikein hyödyllisiksi. Nämä kokemukset auttoivat poimimaan muutamia työkaluja, jotka voisivat toimia työnohjauksessa. Alla ovat illan diat, mutta niissä on esitelty lähinnä työkaluja, ei niinkään käyttötapoja. Niistä kävimme keskustelua ja poimin muutaman näkökulman tähän.

Olin tehnyt aloitusta varten Kahoot-kyselyn ja se löytyy kirjautuneille käyttäjille julkisesti jaetuista kyselyistä nimellä Some ja työnohjaus. Kahootia useimmiten käytetään monivalintatestinä, mutta tällä kertaa ei ollut oikeita tai vääriä vastauksia, vaan etenimme keskustellen kysymys kerrallaan. samalla tuli kartoitettua näkökulmia somen käyttötapoihin: markkinointi, palaute, verkon materiaalit, osaamisen jakaminen ja vertaisryhmät.

Kahootissa ohjaaja kirjautuu ja käynnistää kyselyn, jonka kaikki tekevät samanaikaisesti. Sen sijaan kahta seuraavaksi kokeiltua palvelua voit itsekin kokeilla. Molempiin on helppo luoda oma ympäristö eikä ohjaajan tai asiakkaiden tarvitse edes kirjautua.

Todaysmeet-palvelun avulla voi luoda chatin, jonka avulla saa nopeasti koottua ryhmältä lyhyitä kommentteja tai jonka avulla voi jakaa linkkejä. Tämä Todaysmeet-chat on avoinna viikon ajan.
Kommentti 2.2.20: Todaysmeet-palvelu on lakkautettu. Sen sijaan toimii esim. Bloochat. missä viestit säilyvät 24 h ajan. Toimii ilman kirjautumista.

AnswerGardenilla voidaan luoda yhteinen sanapilvi. Vastausten pituus voi olla 20 tai 40 merkkiä, joten se sopii kysymyksiin, joihin voi vastata lyhyesti, mutta useita kertoja. Alla olevaan kysymykseen olisi 40 merkin valinta ollut parempi, nyt osa vastauksista jää vähän kesken.

Kuvassa on alkuillan pohdintaa siitä, millaisissa tilanteissa somea voisi hyödyntää. Niin ryhmä kuin etukäteen lukemani lähteetkin nostavat ensisijassa  esiin ennen työnohjausta olevat teemat: markkinoinnin, aikataulutuksen ja ennakkotehtävät. Jonkin verran työnohjausta on jo tehty verkon välityksellä ja tästäkin ryhmästä muutama oli myös itse työnohjauksessa digivälineitä käyttänyt.





Työskentelen pääosin opetuksen parissa ja siellä ei enää ole opettajan valittavissa käyttääkö digiä ja somea, vaan se on selkeästi sekä oppimisen kohde sinänsä että oppimisen työkalu. Perehtyessäni teemaan työnohjauksen näkökulmasta, nosti usea taho esiin sen, miten työnohjaus on ja osin ehkä halutaan pitää kasvokkaisen kohtaamisen paikkana. Ikään kuin vastavoimana tai saarekkeena tämän digihypen keskellä. Ymmärrän sen hyvin eikä työnohjaukseen pidä digiä tuodakaan, ellei se tuo jotain lisäarvoa ohjaustilanteeseen.

Toisaalta voi myös ajatella, että kun digivälineiden käyttäminen on monille rutiinia jo työssä muutoinkin, miksei niitä hyödyntäsi myös työnohjauksessa. Esimerkiksi yksi osallistujista totesi ohjaavansa videoneuvottelun kautta, koska osa tämän päivän työyhteisöistäkin on hajautettuja ja muukin tiimin työ tehdään verkon välityksellä.

Digityökaluista on se etu, että työskentelyprosessi ja/tai tuotos jää talteen. Jos se on vaikka sanapilvi alkusyksyn haasteista, siihen voi olla antoisaa yhdessä palata myöhemmin. Digituotokset on myös helppo haluttaessa jakaa esimerkiksi yhteiseen Padletiin, joka vastaa digitaalista fläppitaulua.

Padletille keksimme monenlaisia käyttötapoja. Sen avulla tekee helposti verkkosivun, jonka avoimuuden voi vapaasti määritellä eikä sinne tarvitse kirjautua kun ohjaajan. Sisällön voi laittaa esimerkiksi salasanana taakse. Padletiin on kätevä koota vaikka yksilön tai ryhmän ennakko-/välitehtävät, yhteiset kuvat, tehdyt sanapilvet ja linkit. Näin ne olisivat yhdessä paikassa aina löydettävissä eikä niitä tarvitsisi lähetellä sähköpostilla, sillä silloin ne eivät tallennu yhteen paikkaan.

Ainakin oma kokemukseni työnohjauksesta on, että usein käytetään erilaisia, magneetteja, pikkuesineitä ja kuvakortteja. Niiden taakse piiloutuu paljon symboliikkaa ja usein ne on hyvä saada itselle talteen. Tällaisten kuvien jakaminen sopii hyvin Padletiin. Luottamuksellisten tietojen jakamista en tällaisiin maksuttomiin ja usein ulkomaisiin sovelluksiin suosittele, mutta työnohjauksessakin on sisältöjä, joiden jakaminen onnistuu esitellyn kaltaisilla sovelluksilla, etenkin kun osallistujat voivat toimia ympäristössä nimettöminä tai etunimillään.


Alla vielä esitykseni diat. Moniin teemoihin löydät perusteellisempia ohjeita tämän blogin Koulutusdiat-sivulta.


1 kommentti:

  1. Ei voi taas muuta kuin kiittää kovasti! Kiitos siis Matleena! Monia yksinkertaisia työkaluja on olemassa, jotka sopivat työnohjaukseen. Nyt on vain meidän työnohjaajien omasta viitseliäisyydestä kiinni, kuinka niitä sovellamme.

    Kiitos sinulle myös selkeästä, ystävällisestä ja osanottajat hyvin huomioon ottavasta ohjaamisen tavasta!

    Kiitoksin

    Satu, Eduta Oy

    VastaaPoista

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostimäärän vuoksi olen ottanut käyttöön kommenttien hyväksynnän.