24.3.2013

Ryhmätöitä AC:ssä

Rakensin tämän viikon terveystieteen opettajien kolmetuntisesta Adobe Connect (AC) -tapaamisesta ryhmätyöosuuden vanhojen yhteistoiminnallisten tehtäväkorttien mallin mukaisesti. Olen aikanaan käyttänyt niitä paljon, mutta nyt vein työskentelytavan ensikertaa kokonaan verkkoon ja kerron alla toteutuksesta vaihe vaiheelta. 

Tapaamisen aloitimme äänien säätämisellä ja ohjelmistoon tutustumalla, sillä tapaaminen oli monelle ensimmänen kosketus verkkokokouksiin. Sitä seurasi tietoisku someketistä, jonka jälkeen aloitimme pienryhmätyöskentelyn. Tapaamisen diat ovat blogikirjoituksen lopussa.

  1. AC-huoneen sisustaminen
    Sisustin etukäteen AC-huoneen ja tein muutaman layoutin (virtuaalihuoneen sisustuksen) valmiiksi:
    - Tervetuloa-layoutissa aloitimme tapaamisen. Siellä oli valmiiksi ohjeita äänien ja videokuvan säätämisestä sekä pieni kysely osallistujille. Työkaluista olivat käytössä kamera, osallistujat, chat, notes ja poll.
    - Diat-layoutissa kävimme läpi alla olevat diat. Ne latasin sinne valmiiksi juuri ennen tapaamista. Työkaluista olivat käytössä kamera, osallistujat, chat ja share.
    - Keskustelu-layoutissa esiteltiin ryhmätyöt ja käytiin loppukeskustelu. Työkaluista olivat kokoajan käytössä kamera, osallistujat ja chat. Ryhmien esitellessä töitä myös notes ja share. Olin valmistellut myös poll- eli äänestystyökalulla muutamia avoimia kysymyksiä ryhmien esitysten palautteiksi ja koonneiksi, mutta ne jäivät käyttämättä, sillä jokainen ryhmä aktivoi osallistujia mm. chatin kautta.
    - Ryhmätöitä varten tein jokaiselle neljästä ryhmästä oman ryhmätyötilan, missä käytössä olivat seuraavat työkalut: kamera, osallistujat, chat, notes ja share/whitebord. Näistä kaksi jälkimmäistä oli tarkoitettu ryhmätöiden koontia ja esittämistä varten.

  2. Osallistujien ennakkotehtävät
    Ohjeistin AC:n käyttöä ja ennakkotehtävää wikissä, jonka linkki lähetettiin kaikille osallistujille noin viikko ennen tapaamista. Siellä oli tehtäväksianto ja ryhmäjako. Jokaisen tehtävänä oli lukea ajatuksella ryhmänsä artikkeli ja pohtia sitä etenkin annettujen kysymysten kautta. Osallistujien oli mahdollista myös kirjata syntyneitä ajatuksia ryhmänsä wiki-sivulle, kuten muutamat tekivätkin. Erityisen hienoa vastuun kantamista yhteisestä oppimisesta oli, että eräs henkilö, joka tiesi,ettei voi olla paikalla koko AC-tapaamisaikaa, antoi tätä kautta jo etukäteen panoksensa ryhmän työn onnistumiselle.

  3. AC-tapaaminen: pienryhmissä työskentely
    AC-tapaamisessa kertasin vielä tehtävät ja aikataulun: ryhmillä oli puoli tuntia aikaa suunnitella 15 min. opetustuokio lukemiensa artikkelien teemoista muulle osallistujajoukolle. Sitten lähetin osallistujat 5 min. jalottelutauolle ja jaoin heidät luettujen artikkelien mukaisiin ryhmiin (osallistujaluettelo-työkalun kohdasta breakouts).
    Osallistujat toimivat koko ajan presenter-oikeuksilla, mutta vain host-oikeuksilla olevat pystyvät ryhmätyötilanteessa liikkumaan ryhmästä toiseen. Kun siis jollakin nettiyhteys katkesi kesken ryhmätyön, tarvittiin minun host-oikeuksia viemään hänet takaisin omaan ryhmäänsä. Tarvittaessa minut sai kiinni viittaamalla. Kouluttajana pääsin lähettämään yhteisiä viestejä kaikille, mm. muistutuksen työskentelyajasta.

  4. AC-tapaaminen: pienryhmien opetustuokiot
    Puolen tunnin ryhmätyöskentelyn jälkeen palautin kaikki takaisin yhteiseen tilaan ja kukin ryhmä piti opetustuokion muille artikkelinsa teemoista. Jokainen ryhmä käytti muistiinpanoja (notes), jotka sain siirrettyä ryhmätyötilasta yhteiseen tilaan. Tosin parin ryhmän osalta kopioin tekstin uuteen muistiinpano-työkaluun, jotta pystyimme sitä vielä yhdessä muokkaamaan. Yksi ryhmä hyödynsi myös valkotaulun piirto-ominaisuuksia. Jokainen ryhmä aktivoi onnistuneesti muita osallistujia keskusteluun myös chatin kautta.

  5. AC-tapaaminen: työskentelyn reflektio
    Lopuksi kävimme keskustelua työskentelystä. Keskustelu on AC:ssä haastavaa, kun helposti tulee puhuttua toisen päälle ja kamerasta huolimatta suuri osa nonverbaalista viestistä jää saamatta. Spontaani, ei tiukasti puheenjohtajan vetämä keskustelu, on vaikeaa ja itse ainakin sellaista kaipaan ajatusten vaihtoon. Tässä avuksi tulee chat: vaikka vain yksi kerrallaan voi olla äänessä, kaikki voivat yhtäaikaa vuorovaikuttaa. Chat toimiikin AC:ssä samalla tavoin kuin Twitter erilaisissa seminaareissa - se antaa äänen kaikille. Viittaamisen lisäksi pikkukuvakkeillakin voisi pikaisesti mielipiteensä ilmaista, mutta sitä emme juuri hyödyntäneet.


Tässä vielä muutamia suoria lainauksia chatistä tapaamisen lopuksi

  • Odotan innolla, että pääsen itse kokeilemaan opiskelijoiden kanssa. Tuo loistavan lisän suunnittelemaani verkkokurssiin.
  • On sujunut hyvin. Voi kun voisin joskus pitää lukiotunnit näin kotoa...
  • Vähän on ollut alkukankeutta, mutta todella kiinostava oppimiskokemmus!
  • Tämä AC juttu yllätti myönteisesti. Voisin kuvitella käyttäväni lukiossa.
  • Toimi minulle nyt tosi hyvin - pystyi esittelee ryhmätyötä ja imettämään samaan aikaan...
  • Todella mielenkiintoista ja hauskaa näin ensimmäisellä kerralla. Opettavainen ja erilainen kokemus. Olisi voinut olla useamminkin TerveTie koulutuksessa näin.
  • Kuvien näkyminen tekee tosi paljon, muuten vähän tylsempää varmasti jos ei näy kenenkään kuvaa.
  • Juuri nämä tekniset säädöt ainakin alkuun rassaavat ja vievät aikaa
  • Tekniikan kanssa alussa säätöä, mutta tuskin enää toisella, kolmannella.. Oppia tarvisi vielä lisää, että tätä käyttää opetuksessa.
  • Vähän jännitti kuinka sujuu mutta mitään ongelmia ei ollut.  Haasteena rutiinien puute nyt kun oli eka kerta. On tää kyllä vähän raskasta kun yritän olla skarppina...
  • Tää oli vähän turhan pitkä sessio, omalla kokemuksella max 1,5 h toimii ehkä parhaiten
  • Kai sitä vois kollegoiden kanssa jonku harjoitussession kokeilla ?!
  • Menen heti huomenna koulun atk- henkilön kanssa neuvottelemaan, että saan tämän käyttöön :-)  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.