Yhteiskuvassa turkkilaisen tiimin kanssa |
Materiaalia Suomen koulujen esittelyyn
Oletin löytäväni OKM:n tai OPH:n sivulta ja SlideSharestakin helposti useita CC-lisensoituja diasarjoja (pdf-esitteiden tai verkkosivujen sijaan), joista muokkaisin oman versioni. En kovin usein kouluta englanniksi, joten aiempia omia dioja (ks. In English -sivun alaosa) piti runsaasti muokata tätä varten.
Facebook tuli tässäkin avuksi ja sain etenkin Anne Ronkaalta runsaasti hyviä linkkejä, jotka löydät alle upotetun kysymykseni kommenteista. Nostan tässä esiin erityisesti Tarmo Toikkasen helmikuussa luoman Facebook-ryhmän: Finnish primary education and schools (Ask us anything) ja Virpi Britschgin YTL:n ylioppilastutkinnon esittelyn (pdf-muodossa ilman CC-lisenssiä 2015). Myös Sanna Ruhalahden yhdestä diasarjasta (2014) nappasin esitykseeni listauksen koulujärjestelmämme ominaisuuksista.
Akaasta menin suoraan ITK-konferenssiin, missä toiveet OPH:lle tulivat erään sen edustajan kautta puheeksi ja ehdotukseni CC-lisenssillä jaetuista koulujärjestelmää esittelevistä dioista otettiin hyvin vastaan. Niistä olisi eniten hyötyä, jos ne jaettaisiin powerpoint-muodossa ja CC-lisenssillä - joko oppimateriaalien epävirallisella lisenssisuosituksella CC BY-SA jaettuna, tai sitten vielä vapaammin CC BY-lisenssillä, mikä on julkishallinnon virallinen lisenssisuositus. Näin kenen tahansa olisi helppo hyödyntää diasarjaa ja muokata sitä juuri kyseisen kohderyhmän ja vierailun tai esityksen muun sisällön mukaan.
Ateneumista virtuaalilaseihin
Aloitimme ensimmäisen päivän Ateneumin kuvakorteilla niin että kukin kertoi valitsemansa kuvan avulla jotain itsestään, kotimaastaan tai koulustaan. Samalla suomalaiset taideteokset saivat uusia tulkintoja. Monen oli helppo samaistua lapsuusmuistoissaan Albert Edelfeltin Leikkiviin poikiin rannalla ja eräs italialainen valitsi saman taiteilijan Lapsen ruumissaaton kertoessaan meren yli saapuvista pakolaisista.
Digipajan aluksi tutustuimme Suomen koulujärjestelmään, sillä Pisan ihmemaa kiinnosti osallistujia kovasti. Alla olevat diat olivat taustalla ja etenimme aktiivisesti keskustellen ja eri maiden käytäntöjä verraillen. Kyseisistä maista selvästi eniten hajontaa lähes joka asiassa tuntuu olevan Englannissa, missä on kovin erilaisia kouluja.
Minulta kyseltiin paljon ihan suomalaisoppilaan arjesta ja niinpä toin jälkimmäiseen päivään kolmas- ja ysiluokkalaisen lukujärjestyksen ja muutenkin vähän täydensin diasarjaa esiin nousseiden kysymysten näkökulmasta. Osa diosta jäi vain taustamateriaaliksi, mutta niistä sitten löytyvät sovellukset, joita yhdessä kokeilimme. Virtuaalilasit eivät edellyttäneet kielitaitoa ja lisätyn todellisuuden sovelluksetkin avasivat digin mahdollisuuksia muutamille puhetta paremmin. Jaan diat teille parastettavaksi, niin sisältöjen kuin kielenkin suhteen ja mielelläni otan alle kommentteina ensi kertaa varten linkkejä hyvistä lähteistä. Mukana on paljon suoria lainauksia käyttämistäni ja hienosti käännetyistä lähteistä, joten kannattaa ensisijassa viitata alkuperäisiin lähteisiin,
Käynnissä Kahoot Jumble Euroopan maiden sijainnista. Kisassa maat piti laittaa oikeaan järjestykseen: idästä länteen tai pohjoisesta etelään tai suuruusjärjestykseen. |
Aloitimme parhaisiin työkaluihin perehtymisen selvittämällä, mitkä tämän ryhmän kokemuksen mukaan ovat parhaat sähköiset palvelut (alla dia nro 21). YouTube nousi ykköseksi ja turkkilaisten EBA-verkosto kakkoseksi. EBA (Educational Information Network) on ministeriön ylläpitämä kaikille opettajille ja oppijoille tarkoitettu sosiaalinen verkosto. Se tarjoaa tukea opettajille ja välittää monipuolisesti erilaista sähköistä materiaalia.
Oletan tällä viikolla sähköisiä kyselytyökalujaa kokeiltavan monessa koulussa ensi kertaa ja nehän sopivat hyvin Suomen tuliaisiksi, kun NMC:n opetusteknologiaraporteissakin sähköinen arviointi nousee esiin nimenomaa Pohjoismaisena trendinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos, että haluat kommentoida! Roskapostien suuren määrän vuoksi käytössä on kommenttien ennakkohyväksyntä.