Sivut

7.10.2025

SeniorSurf-päivän webinaari: Tekoäly tutuksi

Teemapäivän piirroskuva ja teksti SeniorSurf-päivä.
Teemapäivän kuvitusta.
Pidin tänään Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-päivän webinaarin teemana Tekoäly tutuksi - käytännön esimerkkejä senioreille. Alta löydät webinaarin tallenteen ja diat, linkkejä esiteltyihin sovelluksiin ja lisätietoihin sekä Duck.ai-sovelluksen ohjevideon 

SeniorSurfin materiaalipankista löytyy runsaasti hyvää materiaalia hakusanalla tekoäly. Esimerkiksi tuore usean järjestön yhteistyönä tekemä interaktiivinen kuva Tutustu tekoälyyn. Se sisältää mm. senioreiden haastatteluita ja lyhyitä ohjevideoita. XAMK-ammattikorkeakoulun sivulta löytyy pieni tekoälysanasto.

Webinaarissa mainittuja linkkejä lisätietoihin

Esimerkkejä tekoälysovelluksista

  • Keskustelevat yleiskäyttöiset sovellukset
    • Duck.ai: Chattaile anonyymisti ja kirjautumatta. Ei tallenna tietojasi. Lisäsin alle videon (8 min), missä näytän sen eri valikot ja asetukset. Käyttö onnistuu oikein hyvin ilman videon oppeja, mutta jos kaipaat lisätietoja, niin videolta löytyy.
    • ChatGPT: Toimii kirjautumatta, mutta kirjautuen saat lisäominaisuuksia, esim. ääneen keskustelu ja erilaisten kuvien luominen. Maksamalla saa mm. paremman tietosuojan.
    • Microsoft Copilot
    • Google Gemini
  • Kuvien luominen eli generointi em. sovellusten lisäksi (ei Duck.ai:n maksuton lisenssi). 
  • Chatbotteja, joiden kanssa voi keskustella ilman kirjautumista:
    • Valion Muru-botti lähinnä ohjaa reseptien tai muiden aineistojen pariin.
    • Metsänhoidon suositukset hakee tietoja vain suosituksista, ei edes niiden tausta-asiakirjoista saati internetistä.
    • Eri tarkoituksiin suunniteltuja botteja löydät esim. ChatGPT:stä sinne kirjautumalla (kohdasta GPT.t), esim. "Write for me" avuksi kirjoittamiseen. Copilotista löytyy myös valmiita botteja kohdasta agentit. Omiakin voi olemmissa maksullisella lisenssillä luoda.
  • Suno: Musiikin luomiseen. Maksutta voi luoda 10 kappaletta päivässä. Edellyttää kirjautumista. Maksamalla saat mm. lisäominaisuuksia musiikin tekemiseen.
    • Sunolla voi tehdä muutaman minuutin lauluja omasta tekstistä tai kehotteesta, kuten webinaarissa kokeilimme: SeniorSurf-päivä ja Seniorin Surf-päivä. Sanatkin ovat näkyvissä, jos yhteislaulu innostaa. Yhdellä kehotteella tulee aina kaksi samankaltaista laulua. Lisäksi saa ensimmäisen minuutin kahdesta laulusta, jotka on tehty uuden maksullisen v5-mallin mainoksiksi, esim. Seniorien Surf-laulu
    • Webinaarissa kysyttiin, osaako tekoäly luoda laulusta tai musiikista nuotit. Tällaisiakin on olemassa, mutta en ole niitä kokeillut enkä tarkemmin tunne. Esimerkiksi Melody ScannerScoreCloud ja AudioScore. Tekoäly nämä vinkkasi, mutta kävin kyllä vilkaisemassa verkkosivutkin. Se mikä kullekin on paras, riippuu mm. siitä, halutaanko nuotit musiikkikappaleesta, missä on useita instrumentteja vai esimerkiksi pelkästä laulusta, hyräilystä tai pianokappaleesta.
  • Tekoälyn linkkivinkkien muistitaulu.

Webinaarin diat ja tallenne (59 min) sekä Duck.ai-ohjevideo (8 min)




 

Näytin webinaarissa nopeasti Duck.ai-sovellusta, joka on turvallinen ja yksityisyyttä arvostava tekoälysovellus. Se ei kerää tietoja käyttäjistään ja sitä voi kokeilla maksutta ja ilman kirjautumista. Et välttämättä tarvitse sen kummenpia ohjeita, vaan voit tutustua siihen kokeillen ja tutkien. Tein webinaarin jälkeen ohjevideon, missä esittelen sen asetukset ja valikot. 

 

5.10.2025

Aktivointia etäopetuksessa

Pidin pari päivää sitten Oulun yliopistolle alustuksen teemana Aktivoivat työtavat, motivointi ja ryhmäyttäminen etäopetuksessa. Vuorovaikutteista webinaaria ei haluttu tallentaa, mutta juttelin samat asiat uudestaan vähän tiiviimmin ja tein tallenteen ilman menetelmien tai sovellusten kokeilua. 

Tämä video (48 min) on upotettu alle, samoin diat. Videossa on aikaleimoja, joista voi myös hypätä vaikka diasarjan perusteella itseäsi kiinnostavaan kohtaan. Video löytyy myös YouTubesta Webinaaritallenteita (digipeda) -soittolistaltani, jonne on lokakuussa tulossa pari muutakin tallennetta.

Ohjeet esillä olleisiin sovelluksiin löydät tämän blogin ohjesivulta. Kannattaa muutenkin katsoa, mitä sen listauksesta löytyy. Aina ei tarvita uusia sovelluksia, vaan voi opetella käyttämään nykyisiä entistä monipuolisemmin tai vaikka etsiä niistä uusia tekoälyominaisuuksia. Erilaisia muisti- ja valkotaulusovelluksia on runsaasti. Vaikka Padlet ja Flinga ovat omia suosikkejani, moni työskentely onnistuu hyvin myös organisaation sisäisesti rajatulla Teamsin valkotaululla tai Zoomin valkotaululla. Monet toiminnot onnistuvat myös Microsoftin tai Googlen jaetuilla dokumenteilla. Usein sovellus, mihin opiskelijoiden ei tarvitse kirjautua, toimii etenkin webinaarien aktivoinnissa parhaiten. Kirjautumattomuus säästää aikaa ja tuo lisää vapauksia sovellusten valintaan.

NotebookLM: tekijänoikeudet ja tekoälykoonteja materiaaleistani

TOT-ryhmässä on ollut keskustelua siitä, mitä aineistoja sovellukseen saa viedä ja miten niitä on oikeus jakaa. Suureksi ilokseni Harto Pönkä kirjoitti aiheesta blogiinsa: NotebookLM, tekijänoikeudet tekoälysovelluksissa ja opetus. Suosittelemaan lukemaan Harton kirjoituksen tai vähintään katsomaan siihen liitetyn videon. Tekijänoikeudet eivät ole aivan yksinkertainen asia, varsinkaan tekoälyn ja opetuksen näkökulmasta. Oslon yliopiston ohjeen NotebookLM:lle voi tiivistää näin: Et saa jakaa materiaalia, jonka jakamiseen sinulla ei ole oikeutta. Et myöskään saa jakaa arkaluonteisia tietoja (esim. henkilötiedot) tai laitonta sisältöä. 

Harto muistuttaa myös, että käytettäessä julkista aineistoa, minkä käyttöä tekoälyn kanssa ei ole erikseen kielletty, on tärkeää, että NotebookLM:n tuotos perustuu muuhunkin kuin yhteen tai harvoihin teoksiin, jotka on annettu sille lähdeaineistoksi. Myös lähdemerkinnät on oltava näkyvissä. Tekoälysäädös ei kumoa tekijänoikeutta, vaikka se sitä rapauttaakin. 

Omien aineistojen vieminen sovellukseen on tietenkin sallittua ja sen itse koen hyödyllisimmäksi. Tosin vaikka käytän omia dioja, tekoäly poimii niistä muidenkin sisältöjä lähteitä mainitsematta. Alla olevien koontien osalta lähteet löytyvät jakamastani diasarjasta. Annoin Google NotebookLM:lle aineistoksi videon, diasarjan sekä kolme tiedostoa, joissa oli alkuperäisen koulutusryhmän osallistujien vastaukset (heidän luvalla ja anonyymisti) muutamaan kysymykseen äänestyksinä tai muistitauluun kirjoitettuna. 

Nykyisin audioyhteenvedon eli podcastin voi valita neljästä vaihtoehdosta: Perehdy tarkemmin, Lyhyt yhteenveto, arvostelu tai väittely. Kestoksi voi valita lyhyempi tai oletus ja kielivalintakin on tarjolla. Se on tärkeää tehdä etenkin, jos aineistossa on monenkielistä sisältöä. Lisäksi voi kirjoittaa tarkempia ohjeita kehotteeseen. Tällaisia sisältöjä generoin:
  • Aktivointi ja motivointi (audio, 17;17 min). Valittu "Perehdy tarkemmin: Kahden juontajan eloisa keskustelu, jossa käsitellään lähteiden aiheita". Suhteellisen hyvä, mutta osaa asioista en painottaisi tai yksinkertaistaisi ihan samalla tavoin.
  • Etäopetuksen aktivointi (audio, 6.06 min). Valittu "Arvostelu: Asiantuntija-arvio lähteistäsi, joka sisältää rakentavaa palautetta materiaalin parantamiseksi." Tämän kuunteleminen oli kamalaa, meinasin jättää jakamatta, kun hävetti. En vielä kuunnellut loppuun asti. Tämä ominaisuus tulee ehdottomasti omaan käyttöön jatkossa. Kritiikki oli pitkälti aiheellista. Asiaa minulla tahtoo aina olla liikaa ja punaista lankaa voisi aina selkiyttää. Eriytän liikaa ylöspäin olettaen sovellusten olevan tutumpia kuin ovat. Keskittyminen kolmeen sovellukseen toimisi kai usein paremmin sen sijaan, että esittelen nopeasti kuusi vaihtoehtoa.
  • Opiskelijoiden aktivointi etäopetuksessa (video 6:34 min). Tällä kertaa piti tehdä kaksi videota, että sain riittävän hyvän. Ensimmäisessä versiossa oli usea harmillinen yksinkertaistus tai väärinymmärrys. Tämän sisällöstä tekee mieli tarkentaa, että verkkokurssin jälkien anonyymius liittyy itsenäisesti opiskeltaviin kursseihin. Siitä puhun lisää omalla videollani. Tällä tekoälyvideolla on melko suoria lainauksia ilman lähdettä. Lähteet näet alla olevasta diasarjasta. 
  • Voit myös tutustua koko muistikirjaan. Käytin kaikki muut tarjolla olevat vaihtoehdot, mutta tällä kertaa en tehnyt raportteja (esim. blogipostaus, koemateriaalit, käsikirja).
    • Vasemmalla näet muistikirjaan syöttämäni aineistot. Keskimmäisessä sarakkeessa on chat, minkä kanssa voit keskustella aineistojen kanssa. Muut sisällöt löydät oikeasta reunasta.
    • Miellekartta "Aktiivinen etäopetus", jonka tein videosta ja materiaalista, ilman osallistujien kommentteja tai äänestyksiä. 
    • Kysely "Ohjaus: tietovisa" tarjoaa monivalintoja selityksineen ja mahdollisuuden kysyä teemoista lisäkysymyksiä.
    • Opettelukorteille valitsin vaihtoehdoksi "vaikea". Ne löytyvät nimellä "Verkko-opetus, muistikortit".

Aiempia bloggauksia ja ohjeita mainittuihin sovelluksiin