Itse skenaarioiden luominen on erittäin helppoa ja esittelen sen alle upotetulla videolla. Sen sijaan suunnittelu ja itse sisältöjen luominen vie kyllä aikaa. Skenaariossa oppija voi tehdä valintoja esimerkiksi osaamisen tai mielenkiinnon kohteidensa perusteella. Voit määritellä, että oppijan tulee ajatuksella perehtyä sisältöön eikä hän pääse jatkamaan matkaa ennen kuin on vastannut oikein avoimeen tai monivalintakysymykseen.
ThingLink suosittelee skenaarioita erityisesti reaalimaailman tilanteiden simulointiin, missä edetään haasteen kautta valintaan ja sitten nähdään valinnan seuraus. Tätä kaavaa voi toistaa pitkin tarinaa. Voit luoda kahdenlaisia skenaarioita: Lineaarinen skenaario mahdollistaa oppijalle vain yhden polun eli kaikki valinnat johtavat lopulta samaan lopputulokseen. Haarautuva skenaario mahdollistaa useamman erilaisen polun kulkemisen ja siten erilaiset lopputulokset. Tässä oppija näkee valintojensa syyt ja seuraukset lineaarista skenaariota paremmin. Myös opettaja saa tallennettua analytiikkaa ja vietyä sen esimerkiksi Moodlen suoritusten seurantaan.
Skenaariotyökalu ei kuulu opettajan ilmaislisenssiin eikä yksittäisen opettajan lisenssiin (35 €). H5P:stä löytyy hyvin samanlainen työkalu: Branching Scenario. Skills Practice: A Home Visit on siitä hieno esimerkki ja aivan samanlaisia lisättynä interaktiivisilla tageilla voi tehdä myös ThingLinkillä - ja selvästi helpommin. H5P itsessään on saatavissa maksutta, mutta tarvitset sitä tukevan ympäristön, joka yleensä tarkoittaa Moodlea tai WordPressiä, jonne H5P-lisäosa on asennettu. H5P-työkaluista voit lukea lisää H5P-blogisivultani.
Lue lisää ThingLink-ohjekuvasta ja sieltäkin löytyvistä päivittyvistä ohjedioista, missä kerron tarkemmin skenaarioista ja niiden luomisesta ja tutustu alle upotettuun 360-kuvaamisen skenaarioon.
PS. Alkuviikon bloggauksessa Hyvää peliviikkoa opettajat! nostin ThingLinkistä esiin lähinnä pakopelit, joita yleensä luodaan luo kierros -tagien avulla. Myös skenaarioilla voi luoda pelillisyyttä esimerkiksi antamalla oppijalle pisteitä tehtyjen valintojen perusteella.
Hieno kirjoitus ja havainnolliset esittelyt, kiitos.
VastaaPoistaKiitos palautteesta! Tämä ei ole varmaan ihan tyypillinen skenaario, missä opiskelija tekee valintoja osaamisensa mukaan, mutta näistä skenaarioita voi hyödyntää monella tavalla.
PoistaKiinnostavaa. Mietin onkohan TL Skenaario hyvä aikajanapohjaisen esityksen tuotantoon? Eli jos halutaan esittää valikoitua etappeja tietyn teemaisessa historiallisessa esityksessä joka etenee aikajärjetyksessä, ja luoda siihen haarautuvia polkuja joistain etapeista. Olisiko aikajanatyyppisestä esityksistä jotain esimerkkejä ThingLinkillä toteutettuna?
VastaaPoistaMiksipä ei! Aikajanan visuaalisen ilmeen voi luoda kuviin esim. Adobe Expressin tai Canvan avulla. Ei kyllä tule tästä esimerkkiä mieleen, mutta Thinglink-ohjeissani on linkkejä useisiin skenaarioesimerkkeihin: https://bit.ly/thinglinkohjeet
Poista